Ertan M.
Forum Bağımlısı
- Kayıt
- 14 Şubat 2015
- Mesaj
- 1.037
- Tepki
- 1.438
- Şehir
- İstanbul /Göztepe
- İsim
- Ertan
- Bisiklet
- Merida
Lastik alırken baktığımız ilk şeylerden biri lastiğin ağırlığıdır.Ancak lastik ağırlığının sürüşe etkisi %1 den bile azdır.Peki lastiklerde bakmamız gereken en önemli unsur yuvarlanma direnci nedir.
Yuvarlanma direnişi lastiğin (otomobil , motor , bisiklet vb.) dönerken şekil bozukluğu sonucunda ortaya çıkan bir durumdur.Lastik şeklini kaybederken bıraktığı enerji , onu eski haline getirmesi gereken enerjiden daha fazladır.
Dönme direnişi lastik içinde hava basıncına, lastiğin yapısına, yapıldığı maddeye ve kalınlığına göre değişir. Kalın lastik, aynı basınçtaki ince lastiğe göre daha az dönme direnişi yaşar. Çünkü her iki lastikte aynı ağırlık altında yerle eşit kontakt alanına sahiptir. Kalın olan lastiğin alanı daha kısa ve geniş, ince lastiğin ise daha uzun ve dar olur. O yüzden ince lastik daha çok şekil kaybına uğrar. Lastiğin hava basıncı yükseldikçe dönme direnişi, yol tutuşu ve konforu azalır.Sanılanın aksine asfalt yolda dişsiz lastiğin, dişli lastiğe göre hem yol tutuşu fazladır, hem de dönme direnişi daha az olur.
http://www.paganx.org/wp-content/genislastik.jpghttp://www.paganx.org/wp-content/darlastik.jpg
Geniş lastiklerle dar lastiklerle fazla karşılaştırma fazla olası değil.Çünkü 23c bir lastikle 25c bir lastiğin istediği basınç oranı bizim kilomuza ve bisikletin ağırlığına göre farklı olacaktır.Buda karşılaştırmayı olanaksız kılıyor.
Yuvarlanma direncinin fazla olmasının gücümüzün boşuna harcanmasıdır.Otomobillerde ise fazladan araba motorunun daha fazla güç üretmesi anlamına gelir.Bir nevi aynı şeydir.
Aşağıdaki sitede hem mtb hem yol bisikleti için birçok lastiğin incelemesi bulunmaktadır.
(link)
Tekerleklerdeki ağırlığın ise performansa ne kadar etki ettiği yönünde bir araştırma;
Kraig Willet adlı bir matematikçi bir model yapıp tekerlerin ve aerodinamizmin performans üstündeki etkilerini hesaplamış:
Son olarak söyleyeceğim şey lastik alırken dikkat etmeniz gereken şeyler ;
-Her hafif lastiğin hızlı ve iyi olmadığı
-Lastik alırken yuvarlanma direncinin az olmasına dikkat edilmesi
-Marka lastiklerin tavsiye edilmesi
-Ucuz naylon lastiklerden kaçınılması(Islak bir zeminde benim gibi kaza yapıp kafanızı gözünüzü yarmayın)
-Lastiğin hamurunun kalitesi (kauçuk vb.) ve Tpi değerinin yüksek olanının tercih edilmesi
-Çok iyi bir lastik almak, bisikletinize, yolculuğunuza ve güvenliğinize yapacağınız en iyi yatırımlardan biridir.Bunun bedelini çenemde olan dikiş izinden ve ucuz lastik kullandığımdan unutmayacağım.
Yuvarlanma direnişi lastiğin (otomobil , motor , bisiklet vb.) dönerken şekil bozukluğu sonucunda ortaya çıkan bir durumdur.Lastik şeklini kaybederken bıraktığı enerji , onu eski haline getirmesi gereken enerjiden daha fazladır.
Dönme direnişi lastik içinde hava basıncına, lastiğin yapısına, yapıldığı maddeye ve kalınlığına göre değişir. Kalın lastik, aynı basınçtaki ince lastiğe göre daha az dönme direnişi yaşar. Çünkü her iki lastikte aynı ağırlık altında yerle eşit kontakt alanına sahiptir. Kalın olan lastiğin alanı daha kısa ve geniş, ince lastiğin ise daha uzun ve dar olur. O yüzden ince lastik daha çok şekil kaybına uğrar. Lastiğin hava basıncı yükseldikçe dönme direnişi, yol tutuşu ve konforu azalır.Sanılanın aksine asfalt yolda dişsiz lastiğin, dişli lastiğe göre hem yol tutuşu fazladır, hem de dönme direnişi daha az olur.
http://www.paganx.org/wp-content/genislastik.jpghttp://www.paganx.org/wp-content/darlastik.jpg
Geniş lastiklerle dar lastiklerle fazla karşılaştırma fazla olası değil.Çünkü 23c bir lastikle 25c bir lastiğin istediği basınç oranı bizim kilomuza ve bisikletin ağırlığına göre farklı olacaktır.Buda karşılaştırmayı olanaksız kılıyor.
Yuvarlanma direncinin fazla olmasının gücümüzün boşuna harcanmasıdır.Otomobillerde ise fazladan araba motorunun daha fazla güç üretmesi anlamına gelir.Bir nevi aynı şeydir.
Aşağıdaki sitede hem mtb hem yol bisikleti için birçok lastiğin incelemesi bulunmaktadır.
(link)
Tekerleklerdeki ağırlığın ise performansa ne kadar etki ettiği yönünde bir araştırma;
Kraig Willet adlı bir matematikçi bir model yapıp tekerlerin ve aerodinamizmin performans üstündeki etkilerini hesaplamış:
Düz yol (Ortalama Güç Watt) | Yokuş (Ortalama Güç Watt) | |
Normal Bisiklet | 193,66 | 237,2 |
%50 daha az ön teker ağırlığı | 193,38 (%0,14 azalma) | 236,3 (%0,38 azalma) |
%50 daha az arka teker ağırlığı | 193,3 (%0,19 azalma) | 236,1 (%0,46 azalma) |
%50 daha ön teker eylemsizliği | 193,63 (%0,015 azalma) | 237,19 (%0,004 azalma) |
%50 daha az arka teker e.sizliği | 193,62 (%0,020 azalma) | 237,18 (%0,008 azalma) |
%50 daha az ön teker dragı | 190,09 (%1,8 azalma) | 234,7 (%1,1 azalma) |
%50 daha az arka teker dragı | 192,49 (%0,6 azalma) | 235,3 (%0,8 azalma) |
4,5 kg daha az sürücü ağırlığı | 190,2 (%1,8 azalma) | 229,5 (%3,2 azalma) |
%50 daha az sürücü dragı | 143,4 (%26 azalma) | 204,3 (%13,9 azalma) |
%50 daha az kadro dragı | 186,4 (%3,7 azalma) | 232,1 (%2,2 azalma) |
%50 daha az dönme direnişi | 174,8 (%9,7 azalma) | 225,5 (%4,9 azalma) |
Son olarak söyleyeceğim şey lastik alırken dikkat etmeniz gereken şeyler ;
-Her hafif lastiğin hızlı ve iyi olmadığı
-Lastik alırken yuvarlanma direncinin az olmasına dikkat edilmesi
-Marka lastiklerin tavsiye edilmesi
-Ucuz naylon lastiklerden kaçınılması(Islak bir zeminde benim gibi kaza yapıp kafanızı gözünüzü yarmayın)
-Lastiğin hamurunun kalitesi (kauçuk vb.) ve Tpi değerinin yüksek olanının tercih edilmesi
-Çok iyi bir lastik almak, bisikletinize, yolculuğunuza ve güvenliğinize yapacağınız en iyi yatırımlardan biridir.Bunun bedelini çenemde olan dikiş izinden ve ucuz lastik kullandığımdan unutmayacağım.