Yanıtlamaya çalışayım.
Kolonlu jantlar halen yapılıyor. Ama MTB için olanlar Alu/Mag alaşımı Tayvan menşeli ve büyük ağırlık dezavantajları var. Sadece arka tekerlek (lastiksiz) 1600 gramın üzerinde. Ayrıca imalatçıları bunların 2 veya 3 metrelerden gibi düşüşlerde zarar görebileceği yönde uyarı yapıyor. Bence bunlarla hiç atlanmamalı.
Kompozit tekerlekler: Spinergy daha önceleri Rev X serisini üretiyordu. En son modelinde dört kollu olan bu tekerleklerin üretimi 1999! yılında durduruldu.
Spinergy günümüzde Karbon jant yapıyor ve PBO (polifenilen bensobisoksazol) fiber liflerden oluşan jant telleri yapıyor ama kolonlu jant dönemi çoktan sona erdi.
Kompozit malzemedeki sorun: Dikey (kollar) ve yatay (göbek,jant kasnağı) birleşme noktalarında zamanla kırılmalar oluyor.Bu da klasik karbon matriks fiberli malzemenin reçinelenmesinden ve işlenmesinden sonra ,kür fırınlarına (otoklav) girmeden önce ,vakumlama prosesinin yüksek teknoloji ve yatırım gerektiren bir proses olduğuna ve ürün maliyetlerini yükselten bu tür işlemlerin her imalatçı tarafından karşılanamadığına işaret ediyor.Çünkü matrix reçineyi emiyor ve özellikle kıvrımlı bölgelerde oluşan boşluklar (hava kabarcıkları) rijidliği arttırmak için o bölgelerden vakumlanarak çıkartılmaları gerekmektedir.
Karbon işlerken gereken diğer hi-tech makina yatırımlarına hiç değinmeyelim.
Günümüzde kolonlu (kompozit) tekerlekler yol yarışlarında zamana karşı etaplarında ve Triatlon bisiklet etaplarında kullanılan bisikletlerin sadece ön tekerleklerinde kullanılıyor. Arka teker bilindiği gibi yekpare kompozit malzemeden oluşuyor.
Yanlız orada kullanılan kollu(kolonlu) ön jantlar doğal olarak olabildiğince hafif ve dolaysıyla günlük bisikletlerde önem kazanan dayanıklılık kaygısı yaşanmadan ,sponsorların desteğiyle üretiliyor. Yani çok pahalı ve dayanıksız.
Sonuç: Akord yapmamak için başka maliyetlere katlanmak zorunda kalabiliriz.
Slm