Kış için kullanılmayacak bisikleti muhafaza etmek

Edip D.

HTFU!
Kayıt
12 Haziran 2011
Mesaj
3.625
Tepki
5.376
Şehir
Sarıyer, İstanbul
Başlangıç
2000—01
Bisiklet
Diğer
Herkes yağmurda, çamurda bisiklet sürmekten hoşlanmayabilir (bunlardan biri de benim). Bunun yerine evde turbo üzerinde çalışmak her zaman daha çekici gelmiştir bana. Ama bundan da haz etmeyip, bisiklet sürmek için havaların düzelmesini beklemek de çok garip bir durum değildir. Bunun için bisikletin bir kaç ay boyunca bir kenarda yatması gerekebilir. Bu yatan bisikletin kalktıktan sonra hamlamamış olması için nasıl bir yol izlenmelidir?

@BF Okuru

6875

Lastiklerinizi şişirin;
Eğer bisikletinizi tavana asmayacaksanız, lastiklerinizi şişirmek dış lastik ve jantlarınızın sağlığı açısından doğru bir karar olacaktır. İnik bir lastik, jantın dış lastiğin aynı noktasına uzun bir süre boyunca baskı yapmasına, bu da dış lastikte zayıf bir nokta oluşmasına neden olabilir.

Kirlenmek güzeldir;
Üzerindeki tüm tozu, toprağı, yağı, kiri temizleyin. Bisiklet uzun bir süre kullanılmayacağı için bisikleti suya sokmak yerine hafif nemli bir bezle silmek hatta üzerine kurulamak daha doğru olacaktır. Uzun bir süre aynı noktada kalacak su paslanmaya sebep olabilir. Depolamadan önce her noktayı silmek daha sonra üzerindeki çamuru kazımaya çalışmaktan daha kolay olacaktır. Bu yüzden jant tellerine (kadro, sele, elcikler, dış lastikler artık ne varsa) kadar silmek sizi daha sonraki uğraşlardan kurtarabilir.

O "çıt çıt" sesi nereden geliyor?;
Aslında güvenlik açısından her sürüşten önce ve sonra ve periyodik olarak bisikleti kontrol etmek gerekiyor. Ama bunu gerçekten acaba kaç kişi yapıyor (ben her sürüşten önce bisikleti 1-2 kere yerde sektiriyorum, üzerinden parça düşmüyorsa biniyorum, gerçekten çok güvenli :confused:). Bu yüzden yıl içinde yapmadığınız incelemeyi bisikleti depolamadan önce yapmak iyi olabilir. Her vidayı, her kabloyu, her parçayı, kadronun her yerini incelemek bütün senenin acısını çıkartabilir. Yıl boyunca göz ardı ettiğiniz güvenliği az da olsa sağlamış olabilirsiniz.

Kablolar;
Kış boyunca kullanılmayacak bir bisiklette en çok sorunu kablolar yaratabilir. Kablolar paslanmayı 4 gözle bekleyen arkadaşlar olduğu için gres en kötü düşmanlarıdır. Bu yüzden depolama öncesi tüm kabloları greslemek paslanmaya önleyecek ve sezon başında boşuna masraf çıkarmayacaktır.

Jant seti;
Hazır komple bakım yapıyorken jant setini de kontrol etmek yararlı olabilir. Bütün jant tellerini kontrol edin, herhangi bir gevşeklik var mı, jant çemberinde mikro çatlaklar oluşmuş mu. Hiç biri yoksa akort ayarını kontrol edin, eğer bir bozukluk varsa jantı çıkarıp bir bisikletçiye götürebilir hatta en düzgün şekilde akort yapılması için 1-2 günlüğüne bırakabilirsiniz bile (sonuçta binmeyeceksiniz, duruversin orada 2-3 gün). Fren pabuçlarını kontrol edip yeni sezon için bir sıkıntı olmadığından emin olabilirsiniz.

Zincir temizleme vakti;
Bütün sezonun kirini, tozunu atma vakti. Eğer zincirinizi bütün sezon boyu hiç temizlemediyseniz şu anda tam vakti. Zinciri yağ sökücüler veya bu iş yapılmış özel ürünlerle ile pırıl pırıl yapıp, üzerine bir de yağladınız mı hem paslanma konusunda sıkıntı yaşamaz hem de diğer sezonun ilk güzel gününde bisikleti alıp koşa koşa çıkabilirsiniz.

Suluklar;
Bütün kış boyu suluğunuzda kalacak su, suluğa ve içindeki suya plastik kokusu sinmesine, bakteri oluşmasına ve sair pislik şeyler olmasına neden olabilir. Bu yüzden bütün sulukları çıkartıp, içlerini boşaltıp, ağızlarını açarak kuramalarını sağlayıp muhafaza edebilirsiniz. Sezon başında da makinede (eğer suluğunuz için "makinede yıkamayın" ibaresi bulunmuyorsa) yıkayıp, yepisyeni kullanmaya başlayabilirsiniz.

(link)
 
Scudo

BF Okuru

Forum Bağımlısı
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
164.844
Tepki
789
Edip abi, dediğini aynen yaptım abi. Kar altında oksijensiz ortamda saklamak dahiyane bir fikir, böylece paslanma vs olmayacak. Teknolojinin olmadığı dönemlerde atalarımız da (neandertall adamları) bu yöntemi kullanmışlar, annemler De rosa larını tel dolabta saklarlarmış. Yalnız ne kadar süre kalacağını yazmamışsınız, Mart a kadar kalırsa korkum çalınması değil de çalıştırmada problem çıkabilir; ya yokuş aşağı vurduracaz veya takviye artık. Bu resim de Ebubekir kardeşimize gelsin. Abicim sence bu frenlerin tutma şansı nedir? Söyleyeyim, sıfır; fren telini sökmüşsün gibi, yok, velodrom bisikleti oldu anında. Neyse ki düşüş yumuşaktı.



"Yol bisikletlerimizin fotoğrafları" topiğine selam gönderiyorum.

 

Edip D.

HTFU!
Kayıt
12 Haziran 2011
Mesaj
3.625
Tepki
5.376
Şehir
Sarıyer, İstanbul
Başlangıç
2000—01
Bisiklet
Diğer
Şimdi Raşit kardeşim (lan!),

Dediğin gibi, bak, neanderthal abilerimizin bazıları bu güne kadar çürümeden gelebilmiş (en azından kemikleri), bu yüzden bunları görüp feyz almak lazım. Eğer gerekliyse kutup bölgelerine gidip numune buz alıp onların altında saklamak, öyle bir imkanımız yoksa, marketten 5kg'lık hazır buz alıp onun içine koymak gibi uygulamalara gidilebilir.

Süre olarak da, benim bir şey demem doğru olmaz. Yaşadığın yeri iklim özellikleri burada önemlidir. Örneğin, yine, kutuplar; hem gece hem de kış sürmeyi sevmiyorsan ve kutuplarda yaşıyorsan, o bisiklet 12 ay boyunca orada kalmalıdır. Hadi diyelim küresel ısınma, o zaman en az 6 ay ardiye olarak kullanılan igloda saklamak gereklidir.

Fren konusunda ise, eğer kar çok biriktiyse, jant setini karbon bir set ile değiştirip, yokuş aşağı frenlere abanarak gidersek o buz hemen eriyecektir. Hatta oradan ek suluğa bir boru çekersek ooof, ütü suyumuz hazır bile. Afiyetle yiyebiliriz..
 

Sefa

Forum Bağımlısı
Kayıt
9 Haziran 2013
Mesaj
978
Tepki
677
Bisiklet
Focus
Kışın daha doğrusu, yağışlı havalarda bisiklete binmenin benim için tek bir handikapı var, o da araçlardan sızan mazotların/yağların ıslak zeminleri biraz tehditkar hale getirmesi ve üstüme başıma sıçrayan bu yağ karışımlı çamurun/suyun açık renk kıyafetlerde, temizliği zor lekeler oluşturması. Bi ara bu kıyafet temizliği konusuna da el atıp, onunla ilgili de makale yazsana Edip. :p İşin şakası bir yana, bu lekeler cidden can sıkıcı olabiliyor bazen. :mad:

Bunun haricinde, kışın bisiklete binmek güzeldir ya. Rüzgar suratınızı ısırırken, tekerleğin yerde biriken karı ezmesiyle çıkardığı o sesin tadını hiçbir şey vermiyor kolay kolay. :D
İmza: El bileğindeki alçı çıkarıl çıkarılmaz koştura koştura eve gidip, doktor tavsiyesini umursamayarak yağan kar altında bisiklete binen adam. :islik:
 

BF Okuru

Forum Bağımlısı
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
164.844
Tepki
789
Merhaba abiler,

Biz izleyiciler olarak hanginizin trol olduğunu anlayamadık. Siz yetkili abilere benziyorsunuz, bir aydınlatırsanız size zahmet :(

***

Yazdıklarınızı ciddiye alıp marketten buz isteyeceğim, ona göre.
 

MertAG

Forum Bağımlısı
Kayıt
30 Ağustos 2014
Mesaj
835
Tepki
588
Yaş
32
Şehir
Antalya
Bisiklet
Kron
Troll derken nede çok troll var şu forumda arkadaş :)..
 
  • Beğen
Tepkiler: YüzSürKoş

Çağatay Y.

Forum Demirbaşı
Kayıt
5 Ağustos 2014
Mesaj
578
Tepki
100
Şehir
Malatya
Bisiklet
Salcano
Edip Abi benim sorunum biraz farklı öğrenciyim astrom var ama bakım yapmam pek izin yok depoda duruyor bisiklet sömestr tatilinde bişeyler yapmayı planlıyorum ucuz yollu beni yormayacak bir bakım ne önerirsin?

2-Birde bisiklet sürmeyi çok seviyorum terli kaldımmı başım çok ağrıyor malum Malatya fazla soğuk giyimim nasıl olmalı ve nelere dikkat etmeliyim?Sorularımma açıklayıcı bir yanıt verirsen sevinirim.
 

geloturikidakka

Daimi Üye
Kayıt
1 Kasım 2014
Mesaj
201
Tepki
176
Şehir
Fethiye
İsim
Olgun Z.
Bisiklet
Diğer
Sıcak bölgedekiler için ( malum ege akdeniz kolay kar görmüyor) derin dondurucuda saklanabilir. olmadı salamurada güzel olur :D
 

Çağatay Y.

Forum Demirbaşı
Kayıt
5 Ağustos 2014
Mesaj
578
Tepki
100
Şehir
Malatya
Bisiklet
Salcano
Hele şükür bu gün az da olsa bisikletime bakm yaptım bunuda Serkan Abi'den aldığım fikir le yaptım.Wd-40 ta aslında temizlik maddesi varmış kadromu temizledim belki zararlı olabilir ama aklımda kalmasın diye kablolara frenlere sıktım dişli toz toplar diye birazda wd 40 ile temizledim daha sonrada yağlıyacağım.(Aslında bu işlemleri würth ile deneyecektim ama elimde wd-40 vardı)

(link) birde bunun hakkında ne diyorsunuz saygı değer forum üyeleri.
 

Desert Fox

CARRARO Sportive 321 Deore
Kayıt
24 Eylül 2017
Mesaj
1.312
Tepki
1.426
Yaş
27
Şehir
KAŞ/OLSZTYN
İsim
TAHA
Başlangıç
2017—18
Bisiklet
Carraro
Bisiklet türü
Şehir - Tur
konuyu bir hortlatalım :)
uzun bir süre bisikletimden ayrı kalmak zorundayım :(

bisikleti yağmur,kar görmeyen depomuzda muhafaza edeceğim (5 ay) ancak penceresi açık oldugu için soğuk alacak
neler yapmalı?

-bisiklet genel temizlenecek,zincirler-aynakol-ruble temizlenecek
-kabloları normal şekilde mi bırakmak gerekir yoksa yuvalarından çıkarıp gevşek mi bırakmak daha iyi olur?
-iç lastikte hava kalmalı mı, lastik ve iç lastik nasıl durmalı?
 

halil halil

Forum Bağımlısı
Kayıt
22 Eylül 2010
Mesaj
986
Tepki
1.564
Yaş
40
Şehir
New Caledonia
Bisikletiniz çok kıymetliyse ve uzun yıllar binmeyecekseniz vakumlu naylon en iyisidir. Fare vb kemirgenler zarar veremez, oksitlenme olmaz. toz, korozyon filan olmaz.

 

Road_Runner

Road Runner
Kayıt
24 Nisan 2010
Mesaj
5.999
Tepki
25.898
Şehir
İstanbul
Bisiklet
Cervélo
@Desert Fox

Depolamada hasar görmesi en muhtemel yerler bana göre şunlar:
  • Jant tel ve tel başları (pas)
  • Ruble,zincir (pas)
  • Bisikletin üzerindeki tüm vidalar (Pas. Özellikle sele kelepçe vidaları, gidon boğazı vidaları, matara kafesi vidaları, fren kaliper vidaları)
  • Lastikler (Şekil bozukluğu)
  • Aktarıcı yayları (yaylar yağlanmalı)

Teknik konularda kendimi pek yeterli görmesem de, yeterli gördüğüm yere kadarını anlatıp devamını size bırakacağım :D
Jant tel ve tel başlarını iyice, yakından, tek tek inceleyin. Paslanmaya başlamış olanlar var mı? Boyası, kaplaması soyulanlar var mı? Eğer yoksa korkmaya pek gerek yok ve özel bir şey yapmaya da gerek yok. Fakat çok ufak da olsa pas veya boya soyulması varsa önlem alınmalı. Ne gibi bir önlem olduğu konusunda yardımcı olamayacağım :(
Zincir ve ruble temizlenip, kurulanıp, kısa bir süre tamamen kuruması için bekletilip tekrar yağlanmalı sanki sürecekmiş gibi yağlanmalı :harika: Bu temizlik ve yağ onları koruyacaktır. Tel başlarında yaptığınız incelemeyi ruble için de yapabilir, paslanma belirtisi gösteren noktalara ekstra önlem alabilirsiniz.
Vidalar kesinlikle paslanmak için 4 gözle beklerler. Bisikletinizi yıkayın, yıkadıktan sonra çok iyi kurulayın ve tüm vidaların alyan giren kısımlarına birikip kalmış suyu kulak çubuğuyla temizleyin. Bazı vidalarda muhtemelen küçük pas izleri göreceksiniz, bu vidalar için kulak çubuğuna çok az WD-40 sıkıp güzelce silmeyi denemiştim ve pas problemini neredeyse tamamen çözmüştü. Biliyorsunuz WD-40'ın kısa bir süre de olsa yağlama özelliği de var, bu anlamda kısa vadeli bir koruma sağladığını söyleyebilirim. Ama bu korumanın 5 ay süreceğini sanmıyorum o_O
En korkmanız gereken şey lastiklerdeki şekil bozukluğu. Bisiklet yerde durduğu sürece ciddi risk altında olacaklar ve havalarını şişirmiş olsanız bile 1-2 aya ciddi anlamda inmiş olacaklar. Ya bisikleti asın, ya bisikleti ters çevirip depolayın, ya da benim önerim lastikleri jantlardan tamamen çıkarıp ayrı bir yerde depolayın. Üzerlerine bisikletin ağırlığı binmeyeceği için ayrı depolanmaları daha iyi olacaktır.
Hem arka hem ön aktarıcının birer yayı bulunur, bu yayları temizlik sonrası varsa sprey yağ ile yağlamanız iyi olacaktır. Kolay paslanan yaylar değiller ama önlem amaçlı uygulanabilir :harika:

Neredeyse 1 yıl boyunca bisikleti kullanmadığım dönemde bile herhangi bir sorunla karşılaşmamıştım. Bisikletin temiz bırakılması, yağa ihtiyaç duyan parçalarının yağlanıp bırakılması ve rutubetsiz, nemsiz, kuru bir ortamda depolanması yeterli.
 

-Skynet-

Forum Bağımlısı
Kayıt
23 Eylül 2017
Mesaj
1.805
Tepki
2.141
Şehir
Giresun
Başlangıç
1992—93
Bisiklet
Giant
Bisiklet türü
Yol bisikleti
Bana bisikletçi,yatacak bisiklet için komple yağla öyle bırak demişti.Ne derecede etkili olur bilemiyorum ama lastikli,plastik yerler hariç en az yarım litre sıvı makine yağı gider gibi. :)
 

Çağdaş78

Forum Bağımlısı
Kayıt
8 Nisan 2016
Mesaj
2.317
Tepki
4.571
Yaş
45
Şehir
İZMİR
İsim
Çağdaş
Lastiklere de silikon bazlı yağ vb olabilir.