Kilitli pedalın yokuşlarda faydası ne kadardır? Test

Kilitli pedalın performansa etkisi ne kadardır?

  • %30'dan fazla

    Katılım: 70 14,4%
  • %30 civarı

    Katılım: 69 14,2%
  • %20 civarı

    Katılım: 110 22,7%
  • %10 civarı

    Katılım: 103 21,2%
  • %3 civarı

    Katılım: 56 11,5%
  • Hiç etkisi yoktur.

    Katılım: 41 8,5%
  • %40'tan fazla

    Katılım: 41 8,5%

  • Toplam katılım
    485

MehmetAliB.

Forum Bağımlısı
Kayıt
20 Ekim 2013
Mesaj
2.121
Tepki
4.927
Şehir
Antalya
Bisiklete yaptığımız faydalı yükseltmelerden biri kilitli pedal. Kilitli pedalın güç aktarmada faydası, çalışmayan bazı kasları da çalıştırarak sadece itme değil çekme kuvvetini de uygulatması, özellikle de tırmanışlarda fayda sağladığı sıklıkla dile getirilir. Hatta bu konuda performansa katkısının bazı arkadaşlar tarafından %30 civarında olduğu söylenir. Bu %30 arada bir forumda da dile getiriliyor hatta. Ben o kadar fark yapacağını akla aykırı bulduğum için hiç zannetmiyordum. Ancak gerçekte ne kadar fark oluşturacağını da aslında bilmiyordum. Denenmeden tam bilinemez öyle değil mi? Siz yukarıdaki anketi doldura durun ben de pedalları değiştire durayım. Evet kilitli pedalın yokuşlarda faydası ne kadardır görelim.:)

1.JPG


Pedal Crank Brothers Candy, Ayakkabı ise Fizik M5 Uomo. Bunu tercih ettim çünkü indirimdeydi ve kullandığım bütün Fizik ürünlerinden memmunum.

Yurt dışından bir aylığına misafirim geldi ve karbon bisikletimi kullanmak istedi. Ona göre kilitli pedal ayakkabısı olmadığı için pedalları değiştirdik. İnsanoğlunun istekleri ta Sibirya'da bile olsa ortak. Daha fazla performans için karbon bisiklet, en hafifinden, en sertinden kilitli pedal, mümkünse SPD yerine SPD SL Sonra da demesin mi "Bu pedallar acayip fayda sağlıyormuş..." Şehir bisikletimdeki normal pedalları söküp karbon bisikletime aktardım. Karbon bisikletimdeki SPD kilitli pedalları ise şehir bisikletime. E misafir baş tacı öyle değil mi. Aklıma o soru geldi. Acaba kilitli pedal gerçekte bize ne kadar katkı sağlıyor? Ve test etmeye karar verdim.:ssrtcbya:

2.JPG


Yaklaşık bir ay önce kilitli pedalla Hisarçandırı'na çıkmıştım ve Strava'ya kaydetmiştim. Antalya'da bilinen yokuşlardan biridir. Strava profilinde görüleceği gibi sürekli çıkış vardır. Ancak arada bir eğimler azaldığı için sürerken dinlenme fırsatı da sağlar.

Test için düz yol yerine daha önce tırmanmış olduğum yokuşlu bir yol seçtim. Düz yoldaki performansımız her ne kadar antrenmanlarım için nabız ölçer kullansam da çoğunlukla bize bağlı. Yani o günki kondisyon durumuna göre ne kadar basarsanız aslında o kadar gidiyorsunuz. Ancak uzun yokuşlarda iş değişiyor. 1 saat üstü yapılan bir tırmanışta performansımızın sınırlarını aslında gücümüzün ne kadar olduğu belirliyor. Bu yüzden ben de ısınma hariç yaklaşık 1 saat 30 dakika süren bir tırmanış seçtim. Bu tırmanış esnasında da Eşik değerimi hiç geçmeden ancak ona yakın bir tempoda sürdüm. Eşik değerini konuya yabancı olanlar için açıklayayım. Laktik asitin vücudumda artmaya başladığı yeri yaptığım testlerle biliyorum. İşte bu noktaya Lactate Theresold Hearth Rate, yani vücutta laktik asidin artmaya başladığı Eşik deniyor.

8.JPG


Dağlar ve ilerde denizle birlikte belirsizce görülen Antalya şehri.

Testin, bu noktada deneyin desek aslında daha olacak, tam sayılması için diğer bütün şartların aynı olması gerekiyor. Aynı bisiklet tamam. Aynı yol tamam. Aynı ağırlık ve giysiler tamam. Aynı hava durumu tamam sayılır. Aynı sürede ısınma tamam. Zaten tırmanmak ısınma sürüşü yapmadan sağlıklı olmuyor. Eşik değerinin tamamen altında ancak mümkün mertebe ona yakın sürmeye çalışma tamam. Aynı beslenme tamam. Beslenmeye gelince: Yola iki matarayla çıktım. Suluğun birinde su, diğerindeyse maden suyu ve limon karışımına bir çimdik tuz vardı. Önceki sürüşümdeyse yaptığım izotonik karışımın yerine yarım şişe Powerade hazır izotonik içeçek katmıştım. Bu sürüşümde bir adet şeftali ve bir parça pestil götürürken, geçenki sürüşümde bir adet muz ve bir parça cezerye almıştım. Türk mutfağının gözünü seveyim. Enerji barı yapılacak bütün kuru yemişler ve yiyecekler var. Bu arada her iki sürüşe de, altın kural 109, yemek yedikten yaklaşık 1.5, 2 saat sonra başladım. Kısa süreli iki kez fotoğraf çekme dışında hiç mola vermedim.

mjj.JPG


Aslında bütün bu değişkenler sürüşün durumunu değiştirmez veya çok az değiştirir. Sürüşün genel durumunu değiştirecek şey o günkü Form durumumuz. İnsanın günlük, haftalık hatta yıllık form durumu çok değişiyor. Antrenman yapmaya başlayalı çok olmadı ancak daha önceki aylarda durarak dinlenerek çıktığım bugünkü yokuşu molasız istediğim kadar tekrar tekrar çıkabilirim diyeyim. Antrenmanlarda öğrendiğim şeylerden birisi işte buydu. İnsanın form durumu sürekli değişir. Mühim olan kondisyon yüklemeleriyle form arasında uyum sağlamak. Her iki tırmanışa da form durumundan etkilenmesinler diye dinlenmiş bir günün ertesi günü çıktığımı söyleyebilirim. Biraz açmam gerekirse eğer sürüşün bir tanesini ağır antrenmanlı geçen bir günün ardından yapsaydım o günki form durumum düşük olurdu. Dolayısıyla daha kötü bir sonuç elde ederdim. Kısaca her iki sürüşü de dinlenmiş bir günün ertesi günü yaptım.

Ve işte veriler:

6.png


Bitiş noktası Hisarçandırı üstündeki çeşmeydi ancak başlangıç noktasında normal pedala 200 m torpil geçtiğimi sonradan fark ettim. O kadarlık olsun artık.

Kilitli Pedal: 89 dakika
Normal Pedal: 93 dakika

7.png


Sonuç: Kilitli pedalın yokuşlardaki katkısı %3 civarındadır.

Elbetteki tek bir sürüş net bilgi vermez. Bir sonucun bilimsel olması için benim yaptığım gibi aynı şartlarda yapılması yanında farklı kişilerde de aynı sonucu vermesi gerekir. Ancak yine de aradaki farkın yüksek olacağını hiç zannetmiyorum. Herkesin rahatlıkla deneyebileceği bir durum.

Rampa severlere iki fotoğraf daha. Siteye yüklemeye çalıştığımda fotoğraflar nedense yan şekilde çıkıyor.

3.JPG

4.JPG

Hatta iddiamı daha da ileri götüreyim. Aynı türden hiç bir bisiklet arasındaki performans farkı %30 olamaz. İsterse biri karbon, biri çelik olsun, biri 2017 diğeri 1990 model olsun, biri Campagnolo Super Record, biri Shimano Sora grupsetli olsun, biri Lightweiht Meilenstein Obermayer jantlı, diğeri 2 kilo jantlı olsun, biri ultra hafif süper sert Speedplay Zero Nanogram kilitli pedal, diğeri normal pedal olsun. Bütün bunların tamamı dahi olsa aradaki fark %30 etmez, edemez. Bildiğiniz gibi kişinin pedala bastığı güç ise çalışarak %100, %200 ve hatta kat be kat artırılabilir.

Pedalınız ne olursa olsun; aldığınız keyif bol olsun efendim.:)
 
Scudo

Salih Abi

Üye
Kayıt
1 Şubat 2016
Mesaj
32
Tepki
47
Yaş
42
Şehir
Kırıkkale
İsim
Salih
yokuşlar için özel bir takibim olmadı henüz ama 23 ortalama ile gittiğim mesafeleri 24,5; 24 ortalama ile gittiğim mesafeleri de 26-27 ortalama ile gidiyorum. henüz spd pedal tekniğimin tam olarak gelişmediğini de dikkate alırsam yokuş ayrımı olmaksızın kabaca %7-10'luk bir fark oluşturduğunu düşünüyorum kendi adıma.
yokuşlar için de benzer sonuçlar çıkar gibi geliyor.
 
  • Beğen
Tepkiler: Montage

kobalamin

Daimi Üye
Kayıt
27 Temmuz 2015
Mesaj
315
Tepki
446
Yaş
28
Şehir
10 ay Ankara 2 ay Kütahya
İsim
H.Onur
Bisiklet
b'Twin
Ben de %30'luk bir fark yarattigi kanaatindeyim.Siz bu farki sure anlaminda karsilastirmissiniz ancak esas bu fark pedala uygulanan kuvvette bence.Spd sayesinde bacaktaki tum kaslarin uyguladigi kuvveti pedala aktarabiliyoruz ve bu sayede yokuslari daha az guc sarf ederek cikiyoruz.Bence bu karsilastirmada powermetre baz alinmasi daha dogru olur
 

BF Okuru

Üye
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
0
Tepki
1
Test şahane yalnız hesap kitap bana göre biraz yanlış . süreleri kiyaslamak denklemin sadece kucuk bir kismi . kıyası zaman ustunden degil güç ustunden yapmak gerekir.
Kalem kagit alip hesaplamaya koyulacaktim aslinda ama strava zaten hesaplamis biri 215 watt biri 206 watt olarak goruluyor. Sonuç yine ayni cikti iyimi :D:D:D

Spdnin ne kadar işe yaradigi bence bir muamma , mesela ben.pedali sadece cekerekte 30km/h ile gidebiliyorum , ayni yolda sadece basarakta 30 km/h ile gidebiliyorum. Tabi cekme işleminin omru cok uzun olamiyor , spd kullanirken bile pedali cektiginizden emin olmaniz gerekiyor odaklanmazsak pedali çekmeyi unutuyoruz cogu zaman


İnternette biraz araştirayim dedim bu konu hakkinda guzel bir calisma yapmışlar .(link) linkinde video ve yazılar var. Bisikletciler yuzde 9 , amator suruculerde yuzde 3 oraninda net mekanik kazanç elde etmisler . sizinde ulaştiginiz degerler hemen hemen ayni. Spd kullandikca oran yuzde 9 a dogru yukselecek demek ki .belki bir yüzde 30 degil evet bende hayal kirikligina ugradim ama yuzde 9 u dusununce cok iyi bir rakam .


Arkadaş yazdikca yazdim ama çalışma guzel olmus ustunde konuşmak gerekiyor . şimdi bu pedal çekme olayini bu sekilde karşılaştırınca önemsiz gibi gorunuyor fakat soyle dusunebiliriz. Bilgisayarlarda ekran kartları olur uzun bir suredir masaustu aletlere cift ekran karto takilabiliyor bunlarin ayri ayri isimleri vardi unuttum simdi fakat cift kart takildiginda performans iki katina cikmiyor yuzde 30 gibi bir artis oluyor. Yine bir araba dusunun limit hizi 150 olsun bu arabaya ayni motordan bir tane daha taksak yeni hiz limiti 300 olmayacaktir onda da cüzi bir miktar artış olacak. Sanirim spdnin getirisini uzun yolda degilde sprinte kalkarken , yada 0-10 km/h ye ulasma surelerini ve uretilebilen gücü karsilastirarak anlayabiliriz. Pedali çekmek için kullanilan kaslar küçümsenecek kaslar degil sadece basarken kullandiklarimizin golgesinde kaliyorlar :harika::harika:
 

VolkanÖzcan

Forum Demirbaşı
Kayıt
31 Aralık 2008
Mesaj
588
Tepki
414
Şehir
Ümraniye
Başlangıç
1998—99
Bisiklet
Diğer
Bisiklet türü
Dağ bisikleti
Spd'yi tam kullanmaya da alışmak için süre gerekiyor, çekme kuvveti de uyguladınız mı acaba?

Ben yıllarca spd kullandım, son ayakkabım eskiyince, aman dedim masraf yapmayayım normal pedala geçeyim, ne kadar fark edebilir ki?

8-9 kez normal pedal ile bindim ve kilitli pedalı her anlamda (bisiklete kontrol, hızlanma, rampalar, daha keyifli sürüş) arıyorum. En yakın zamanda ayakkabı alıp geri döneceğim.
 

S.Çal

Daimi Üye
Kayıt
31 Aralık 2014
Mesaj
385
Tepki
700
Yaş
37
Şehir
Afyon
İsim
Soner ÇAL
Başlangıç
2014—15
Bisiklet
Scott
Bisiklet türü
Yol bisikleti
Öncelikle direk alışma sürecini atlatmadan karşılaştırma yapmışsınız hocam. Nasıl her ekipmana alışma süreci varsa bunda da var. Pedal çevirme tekniğiniz hala aynı olabilir. Pedal çekme tekniğini kazanmak gerekiyor. kısa zamanda kazanılan birşey de değil. Bir süre o alışkanlığı kazanın sonra bir karşılaştırma alalım sizden :)
 

MehmetAliB.

Forum Bağımlısı
Kayıt
20 Ekim 2013
Mesaj
2.121
Tepki
4.927
Şehir
Antalya
@kobalamin
Halep ordaysa arşın burda azizim.:) Siz de deneyebilirsiniz.
%30 farkla ilgili düşüncelerim yukarıda yazdığım gibi. Aynı türden hiç bir bisiklet arasındaki performans farkı %30 olamaz. İsterse biri karbon, biri çelik olsun, biri 2017 diğeri 1990 model olsun, biri Campagnolo Super Record, biri Shimano Sora grupsetli olsun, biri Lightweiht Meilenstein Obermayer jantlı, diğeri 2 kilo jantlı olsun, biri ultra hafif süper sert Speedplay Zero Nanogram kilitli pedal, diğeri normal pedal olsun. Bütün bunların tamamı dahi olsa aradaki fark %30 etmez, edemez. Hatta yakın zaman önce powermwtre ile buna benzer bir test yapıldı.
(link)

@VolkanÖzcan
Kilitli pedalı uzun süredir kullanıyorum. Tam tersine normal pedalı kullanmaya yeni başladım. İşlerimden dolayı yaklaşık 2 aydır şehir bisikletimi sürdüğüm için kilitsiz pedal kullanıyorum. 2 ay boyunca SPD pedalı haftada sadece bir kez kullanabildim.
@S.Çal Kilitli pedalı uzun süredir kullanıyorum. Hatta bu yüzden yüksek kadans konusunda iyiyim diyebilirim. Yani çevirmem gayet iyidir.

Ekleme yapayım: Arkadaşlar güç ölçeriniz varsa getirin onunla da deniyeyim. Eşik değerimi bildiğim gibi FTP değerimi de biliyorum. Eşik değerimle FTP değerim birebir örtüşüyor. Kışın spor salonunda powermetreli kondisyon bisikleti de kullandım.o_O
 

Sadettin Z.

Forum Bağımlısı
Kayıt
5 Haziran 2014
Mesaj
2.205
Tepki
11.748
Şehir
İstanbul
Başlangıç
2010—11
Bisiklet
Bisan
Bisiklet türü
Cyclocross
Böylece bisiklet kullanıcıları arasındaki bir şehir efsanesi de Antalya'nın serin sularına gömülmüş oluyor. :)

Aynı konuda farklı bir testi GCN de yapmış ve ortaya çıkan sonuç oldukça şaşırtıcı


Video'yu izlemek istemeyenler için, kilitli ve kilitsiz pedallar ile aynı sürede, aynı eğimde, aynı bisiklet ile yapılan testlerde kilitsiz pedalın daha yüksek VO2 verimi sağladığı görülmüş!

Bu kilitli pedalı kaldırıp çöpe atacağız demek değil elbette, ancak mythbusters görev gücünün de ifade ettiği gibi sadece pedal değişimi ile yokuşlar fethedilmiyor. :)

Video'nun tamamını müsait bir zamanımda çeviririm.
 

chizer.adam

SOSYAL ŞEBEKE
Kayıt
8 Ocak 2016
Mesaj
779
Tepki
1.492
Yaş
33
Şehir
İstanbul
Başlangıç
2016—17
Bisiklet
Trek
Bisiklet türü
Dağ bisikleti
Uzun bir tura çıktık bisiklet grubumla. Dönüşte benim sol dizde bi ağrı olmaya başladı ve git gide şiddetlendi. Her pedala yüklenişimde iğne batıyor gibiydi. Sonra spd sayesinde sol pedala ayağımıla yüklenemediğim için tam tersi mantık çekerek kullandım. Böyle böyle eve anca gelebildim..
 

Murat B.

Forum Trolü
Kayıt
23 Eylül 2013
Mesaj
4.097
Tepki
12.201
Şehir
İstanbul
Bisiklet
Specialized
@Sadettin Z.

Kilitsiz pedalın daha yüksek VO2 verimi sağladığı değil, aynı gücü üretirken yaklaşık %4 daha fazla oksijen tüketimine sebep olduğu görülmüş. Mehmet Ali Bey'in %3 olarak saptadığı değere oldukça yakın. Benim kişisel görüşüm de bu civarda bir fark olduğu ve farkın orantısal olarak da güç ile beraber arttığı. Yani sohbet ede ede giderken %2 bile olmayabilir, Greipel gibi sprint atarken 2000W uyguluyorsanız belki %10'a çıkabilir.
 

BF Okuru

Üye
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
0
Tepki
1
25 yıldır kilitli pedal kullanıyorum, kullanmasını bilene faydası çok. Senin için % 5 fark eder, benim için % 15 fark eder. Kullanım farkı. Ayrıca arada bir normal pedalla mtb sürdüğüm oluyor, ayak bileklerim ve kalfler çok ağrıyor ve yoruluyorum. Bana göre performansın için kilitli pedal olmazsa olmaz. Sadece gezeceksen gerek yok...
 

çağrı can

Daimi Üye
Kayıt
20 Temmuz 2014
Mesaj
347
Tepki
184
Şehir
ankara
Bisiklet
Mosso
@MehmetAliB. Spd olayında benim farklı bşr bakış açım var. Gerçi normal pedalda da yapmaya çalışıyorum ama pek sağlıklı olmuyor. Ben bacaklarım yorulmaya başlayınca pedala basmak yerine ayığımı, dolayısı ile bacağımı, ileri ve geri yaparak çok dinç olan kaslarımı çalıştırıyorum. Fakat bu kaslar çok çabuk yoruluyor, ama yine de tükenme noktasına yaklaştığınızda hızınızı bile artırmanıza, birazda yorulan kasları dinlendirmeye yarıyor. Şunu belirteyim ben amatör kullanıcıyım, dk falan tutmam, keyfime göre sürerim ve gruba uyarım. Ölçümlerim tamamen hissiyatidir.
Son yorumum, spd sizinde tespit ettiğiniz gibi yüzde beş civarı bir şey anca etkiliyordur biz amatörleri.
 

Road_Runner

Road Runner
Kayıt
24 Nisan 2010
Mesaj
5.999
Tepki
25.894
Şehir
İstanbul
Bisiklet
Cervélo
Merak ettiğim, %30dan fazla işaretleyenler, spd olmadan 10 dakikada çıktıkları yokuşu spd ile 7 dakikadan az sürede mi çıkıyorlar? Aynı soruyu %30 ve %20 işaretleyenlere de sormak istiyorum. 8 Dakikada mı çıkıyorlar?
Bunu denediler de oradan mı biliyorlar, yoksa tahmin mi ettiler?

Anket verilerimiz çok ilginç çıkmış :acpsnr:

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Ekleme: Şıklara %50 ve %80, %100 gibi maddeler de koyun, %30'un ne kadar üzerinde olduğunu merak ettim @MehmetAliB.
 

alper 76

Forum Bağımlısı
Kayıt
5 Mayıs 2014
Mesaj
1.780
Tepki
1.822
Yaş
48
Şehir
mersin
Bisiklet
Scott
@MehmetAliB. %kac olduğu bir tarafa. ben hem güzel fotoğrafları hem de ilginç bir denemeyi okumaktan dolayı mutluyum. Spd ayakkabı almayı eğer yaziyi onceden okusaydim biraz ertelerdim ama insan merak ediyor ...ve kapitalizm insanın elindeki parayı bir şekilde alıp geçici mutluluklar sağlıyor...
Keyifliydi.. teşekkürler
 

Fırat Y.

Forum Bağımlısı
Kayıt
8 Temmuz 2014
Mesaj
884
Tepki
1.370
Şehir
samsun
Bisiklet
Focus
%30 fark mı yok artık, her şeyi abartmayı ne kadar çok seviyoruz yahu, bisiklet sporunda hiçbir değişiklik bu kadar fark yaratamaz, yokuş meselesine gelince bence spd pedal yokuştan ziyade zamana karşıda ve sprintte daha fazla fark yaratıyor çünkü yokuş çıkarken pedalı çekerek tırmanma işi biraz geri planda kalıyor uğraşılacak daha büyük sıkıntılar var :D