Kendim vites ayarı yapabilir miyim?(Nasıl?)

Kamil

Daimi Üye
Kayıt
9 Kasım 2006
Mesaj
282
Tepki
63
Şehir
İSTANBUL
Bisikletimin viteslerini ayarlattırmam lazım.Ankara Bahçelievlerde bi bisikletçiye gittim 15 ytl dedi.15 ytl ye gerekli anahtarı alabilirim.Bu ayar nasıl yapılır?Ya da Ankarada nerde normal bi' fiyata vites ayarı yaptırabilirim?
 
Scudo

Hakan Yazman

Forum Bağımlısı
Kayıt
31 Ekim 2004
Mesaj
3.960
Tepki
5.442
Şehir
Alanya/İstanbul
Tabii kendin ayarlayabilirsin, biraz mekaniğe elin yatkınsa neden olmasın...
İlk iş biraz kurcalamaktan oynamaktan geçiyor sistemi, bisikleti ters çevirerek ayar yapmaya sistemi denemeye başlayabilirsin, ilk başta geri dönülebilir ufak ayarlamalar yapmak iyi olacaktır. Tel ayarı vitesinin çarkla üzerinde dolaşmasını sağlar ve doğru yerde durmasını sağlar, tel ayarıyla oynayarak (elle çevirmelidir genelde) vitesin doğru yerde durmasını sağlarız. Bir de iki adet vida vardır bunlar da vitesin alt ve üst limitlerini belirler bunlar sayesinde zincirin çarklardan dışarı atmayaack şekilde ayarlarız. Özet olarak böyle, internettende ve forumdanda ararsan mutlaka güzel kaynaklar çıkacaktır...
Unutmadan, ayar yaparak düzeltemiyorsak sistemi kabloların veya tellerin değişmesi/yağlanması gerekebilir...
 

semihcelikoglu

Forum Demirbaşı
Kayıt
27 Aralık 2006
Mesaj
407
Tepki
274
Şehir
izmir
Bende tam şimdi bu konu hakkında soru soracaktım.Viteslerde herhangi bir ses veya geçmeme gibi en ufak bir durum olduğu zaman bisikletimi aldığım bayime götürüp ayar yaptırıyorum.Onlara sordum hatta ben yapabilir miyim? bu işi bir tarif etseniz diye.Gerek yok getir burada hallederiz dediler.Ama kimseye bağımlı olmadan kendim halletmek istiyorum bu konuyu.İncelediğim de de ön arttıcı ve arka arttırıcı üzerinde down-up diye ayarlar olduğunu gördüm.Acaba bozmadan gerçekten biraz kurcalama ile öğrenebilir miyim? bu konuyu.Yanıtlar için şimdiden teşekkür ederim.
 

Hakan Yazman

Forum Bağımlısı
Kayıt
31 Ekim 2004
Mesaj
3.960
Tepki
5.442
Şehir
Alanya/İstanbul
Semih yazdığım gibi biraz kurcalayarak öğrenebilir, biraz eliniz mekaniğe yatkınsa , ufak değişikler yaparak ne olduğunu görmeniz iyi olur, vites ayarı kolay ama incelik gerektiren ayarlardan biridir, vidaları sıyırmamaya dikkat etmek lazım, up down vidaları benim yazdığım 2 vida...
 

Aydın

Forum Bağımlısı
Kayıt
10 Nisan 2006
Mesaj
643
Tepki
940
Şehir
istanbul
15 ytl'de iyi fiyatmis bu arada, kablolari da mi degistiriyor o arkadas acaba?
 

Fatih Özgenlik

Forum Bağımlısı
Kayıt
5 Ekim 2006
Mesaj
822
Tepki
393
Şehir
Bursa
@KÂMİL

sadece ayar için bu parayı istediyse adam kazıkçının en önde gideniymiş :D
tabii ki kendin yapabilirsin ayarı. Hakan çok güzel özetlemiş...
 

Ozan Güven

Forum Bağımlısı
Kayıt
1 Ekim 2006
Mesaj
669
Tepki
201
Şehir
Avrupayakası
@emrEzer

:D bu arkadaş kurcaladı kurcaladı en son zincirini kırcı :D neyse artık bisikletinde XT parça var mutlu gururlu vites ayarı yapmayı da öğrendi...
 

cruphasulie

Forum Demirbaşı
Kayıt
11 Haziran 2006
Mesaj
581
Tepki
422
Şehir
İstanbul
Bisiklette vites fren-ayarı en olmadık zamanlarda bozulabiliyor,
bunları öğrenip kendin yapman çok önemli zaten bu ayarlar için para alan
bisikletçileri anlamam toravidayla iki tur sadece.
Bu konularda bisikletforum çok değerli bir kaynak doğru yerdesin
Edit: ****bu siteden link veremiyoruz***
 

Kamil

Daimi Üye
Kayıt
9 Kasım 2006
Mesaj
282
Tepki
63
Şehir
İSTANBUL
Hakan abi sağol.Arkadaşlar siz de sağolun.Adam 15 ytl dedi gerçekten.O fiyata çakı anahtar seti alırım Hakan abinin dediği gibi küçük küçük denemelerle öğrenmeye çalışırım.
 

Erhan Doğaner

Forum Bağımlısı
Kayıt
28 Aralık 2006
Mesaj
1.023
Tepki
63
Şehir
Ankara
arkadaşım Ankara Çankayadayım. 15 ytl vermek yerine gelirken bana bir kutu yada kutu az oldu ya, 1 litre diet Coca Cola alın bütün ayarlarını yaparım:)
;) elimizden geleni ardımıza koymayız evelAllah:D:D:D
 

sifa

Aktif Üye
Kayıt
25 Temmuz 2006
Mesaj
124
Tepki
58
Şehir
Ankara
Merhaba,
ingilizce bilenler icin super bi kaynak 'Barnett Manual' isimli kitap. Arka attırıcıların ayarını da içeren birkaç bölümünün pdf i bedava ve resmi olarak sitelerinden indirilebiliyor:

(link)

Peki kısaca ayarı nasıl yapıyoruz, şöyle ki;
1. Tercihen zincir arka attırıcıda değilkene (bunu arka vitesin en alt çarkını çıkartarak sağlarız) vitesin en iç ve en dış konumlarını sınırlayan üzerinde L ve H yazan vidaları ayarlarız. Bu vidalar genelde Philips PH2 vidası olur. Böyle bir bits ucu ya da tornavida kullanırsak vidalar yalama olmadan çok daha uzun bi süre kullanılır. L vidası, arka vitesin en yukarıdaki çarkı, kaset(ruble) nin en büyük dişlisinin (içteki dişli) tam izdüşümünde olacak şekilde, H vidası ise, arka vitesin en yukarıdaki çarkı kaset(ruble) nin en ufak dişlisinin (dıştaki dişli) tam izdüşümünde olacak şekilde ayarlanır. L vidasını saat yönünde sıkmamız arka vitesi dışa doğru kaydırır, H vidasını saat yönünde sıkmamız arka vitesi içe doğru kaydırır. (Altında yatan mekanik yukarıdaki kitapta çizimlerde mevcut)

2. Bu ayarları yaptıktan sonra Vites telinin gerginliğini ayarlarız. Yukarıdaki mesajlarda da belirtildiği gibi, bu elle çevirebileceğin büyüklükte vitesin en arkasında, vites telinin içinden geçtiği bir vidadır. Saat yönüne çevirince tel gevşer, saat yönünün tersine çevirince tel gerginleşir. Bu vidanın aynı işlevi yapan bir eşi, gidonda, arka vites değiştiricisinde de bulunur (kelek değiştiricilerde bulunmaz). Peki bu vidayı nasıl ayarlarız: Şöyle ki, (eğer 1. aşamada zinciri çıkartılmışsa) önce zincir tekrar vitese takılır. Kullandığımız vites tipi normalde düşük vites ise, arka attırıcı en düşük vitese (1. vites) getirilir. 2. vitese alınıp, zincirin 2. vitese geçip geçmediğine bakılır. Kararsızlık yaşıyorsa tel gerginleştirilir (vida saat yönünün tersine sılıkarak). Eğer vites 3. vitese iniyorsa, tel gevşetilir. Bu şekilde tüm vitesler arası geçişler yapılır. Bir not: Tel düşük vitese geçişlerde sorun yaratmayan, mümkün olan en gergin konumda ayarlanırsa, iki vites ayarı için gereken süre uzayacaktır (çünkü teller durduk yere sıkılaşmazlar, durduk yere gevşerler :) ) Eğer arka vites normalde yüksek tipinde ise, en yüksek vitesten yavaş yavaş vites düşülterek yukarıdaki işlemler gerçekleştirilir.

3.Bir de vitesin en üst dişlisinin kaset (ruble)ye olan mesafesini ayarlayan, genelde vitesin kadro kulağının hemen arkasında olan bir vida vardır. Bu da Philips vidasıdır (PH2 tipinde). Bu vida da arka attırıcı, kaset (ruble) dişlilerine çok yakın ama değmeyecek şekilde, ayarlanır. Çok uzak olan arka attırıcı, vites geçiş performansını düşürür çünkü. Eğer, gereğinden fazla yakın olursa, hem ses yapar hem de sistem çabuk eskir.

sevgiler,
şifa
 

Murat PEKER

Daimi Üye
Kayıt
24 Ağustos 2006
Mesaj
335
Tepki
125
Şehir
istanbul
dostum bende tam bugün tamirciye gidiyodum.bi foruma bakayım dedim belkim yapabilirim.şimdi şıkır şıkır atıyo vites.bilgiler için teşekkürler
 

alperen_69

Forum Bağımlısı
Kayıt
12 Mayıs 2005
Mesaj
895
Tepki
305
Şehir
bursa
Bisiklet
Giant
şimdiye kadar hep kendim ayarladım sadece tolatırken bisikletçi yapmıştı oda bazı alet edevat olmadığından kendim toplamamıştım birde zincir ayarını bilmiyorum
 

Selim Çam

Forum Bağımlısı
Kayıt
1 Kasım 2006
Mesaj
1.849
Tepki
457
Şehir
İstanbul
Ankara'da olsaydım yardımcı olurdum.

Edit: edoganer arkadaşımız çıkmış neyse ki:) iyi günler.
 

salcano

Aktif Üye
Kayıt
29 Şubat 2008
Mesaj
128
Tepki
24
Şehir
Çanakkale
Bisiklet
Salcano
biraz zor gibi geldi ama bana bende salcano nun kitapçığı var orda daha güzel anlatıyo sanki:D
 

Mustafa Acar

Keep going...
Kayıt
2 Ağustos 2008
Mesaj
857
Tepki
548
Şehir
Konya
Başlangıç
1994—95
Bisiklet
Mosso
Bisiklet türü
Dağ bisikleti
peki bi soru daha sorayım ben bu konu hakında ben shimanonun sis takımından eski bir arka attırıcı var onun teli kopmuşş :( bende yeni tel aldım ve takacağım.. vites ayarı yapılırken teli hangi konumda germeliyis..yani attırıcı kolunun 1. vites de ve dişliler rublenin 1. vites konumundamı sıkmalıyıs teli;;yoksa attırıcı 6. vitesde ve rubledeki zincirler 6. son rublede ikenmi sıkmalıyıs teli..bide telin gerginliği nasıl olmalı .....
 

egesenkaya

Aktif Üye
Kayıt
30 Eylül 2020
Mesaj
118
Tepki
187
Yaş
23
Şehir
Amasya
İsim
Ege
Başlangıç
2005—06
Bisiklet
Carraro
Bisiklet türü
Yol bisikleti
Arka vitesi arttırdıktan sonra azaltmaya başlayınca arada 1 adet boş vites kalıyor ve aktarıcı kararsız hareket ediyor. Bu sorun tam tersi vites azalttıktan sonra arttırmaya başlayınca da oluyor ve antrenman verimini oldukça düşürüyor. Bisikletin tüm ayarlarını kendim yapıyorum, hangi vidanın ne işe yaradığını vs. biliyorum ama bu sorunu bir türlü çözemedim. Bilenler yardımcı olabilirse çok sevinirim.