Kaset Diş Sayısı

Kayıt
6 Ocak 2013
Mesaj
93
Tepki
12
Şehir
izmir
Bisiklet
Bianchi
Arkadaşlar vaktim olmadağı için biraz kolaya kaçıyor gibi oldu fakat forum içi ve forum dışı yaptığım yüzeysel araştırmada soruma tam cevap alamadım.

1. sorum Bu kaset dişlilerdeki diş sayısının az veya çok olması neyi etkiliyor ?

2. sorum

önreğin shimanonun sitesinde verilen bir kaset bilgisinde 4. dişliyi ele alalım

Combination*Steel cog on spider**Titanium cog on spider



4th 17,17,18,
groups: bf,an,aw

burda guruptan ve altındaki kısaltmalardan ifade edilmek istenen nedir basitçe yazarsanız çok sevinirm.


Teşekkürler, Saygılar.
 
Scudo

The Ertuğrul

Forum Bağımlısı
Kayıt
20 Temmuz 2008
Mesaj
747
Tepki
315
Şehir
-
1-Cevap: (yazılı sorusu cevaplar gibi oldu ama :D ) eğer diş sayısı fazla olursa yokuş çıkman kolaylaşıyor yani daha fazla güç veriyorsun (ayna dişli için tam tersi geçerlidir) fazla olursa düz yol - yokuş aşağı hızın artıyor (3. etken olarak YÜKSEK KADANS'ı araştırmalısın forumda güzel konuları var) ama verdiğin güç azalıyor. Umarım anlatabilmişimdir.
 
Kayıt
6 Ocak 2013
Mesaj
93
Tepki
12
Şehir
izmir
Bisiklet
Bianchi
öncelikle geç cevap yazdığım için affınıza sığınıyorum işlerin yoğunluğundan dolayı anca yazabildim.

Benim anlamadığım olay şu; sadece diş sayısının çekiş gücüne etkisi olarak incelemek istediğimiz için çap farklığını eleyelim. Diyelimki elimizde 1 birim çaplı 2 adet a ve b kaset dişlisi ve 1 adet yine 1 birimlik çaplı aynakol dişlimiz olsun yani a,b kasetleri ve aynakolun çapı tamamen aynı ama diş sayısı farklı olsun, a kasetinde 4 adet diş b kasetinde 16 diş olsun ve yine aynı çap taki aynakol dişlimizde de 32 adet diş olsun ve bisiklette olduğu gibi ayna kol ve kasetler birbirlerine zincirle bağlı olsun. bu durumda; ayna kol 1 tur çevrildiğinde a ve b kasetindeki pozisyon sonucu farklı olur bunu mu demek istiyor sunuz ? çünkü benim bildiğim çekiş gücündeki farklılıklar dişliler arasındaki çap farkından kaynaklanmaz mı ?

eğer yok benim dediğim o değil diyorsanız diş sayısının etkisini tam olarak anlamış değilim.

yada daha basit bir yolla kendi anlayabileceğim formatta sorayım

benim 1 tane 32 dişli aynakolum
1 tane 1birim çaplı, 16 dişli kasetim
yine 1 adet aynıçaplı fakat 4 dişli kasetim olsun

16 da ne yaşarım
4 de ne yaşarım ?

teşekkürler saygılar.
 

Serbay Akar

Forum Demirbaşı
Kayıt
26 Nisan 2010
Mesaj
584
Tepki
209
Şehir
Ankara-Çankaya
Bisiklet
KTM
Olay diş sayısından ziyade çap ile alakalı. Çap arttıkça dişlide boşluk oluşmaması için diş sayısı artıyor.
Zİncirde oluşturduğumuz gerginlik (kuvvet) dişlideki çap uzunluğuda kuvvet kolu. Ne kadar uzun o kadar kolaylık.
 
Kayıt
6 Ocak 2013
Mesaj
93
Tepki
12
Şehir
izmir
Bisiklet
Bianchi
Arkadaşlar tekrar işlerimin yoğunluğu dolayısıyla geç cevaplar yazıyorum
şimdi konuyu bilhassa kendim için kesinleştirmek istiyorum dolayısı ile şöyle sorayım

örneğin shimanonun bir mtb vites gurubu olan XY gurubunun 3 farklı diş kombinasyonu seçenekli bir kaseti ve yine 3 farklı diş seçenekli aynakolu ele alalım

x model kaset ve y model aynanın farklı diş miktarlı versiyonları
aşağıdaki gibidir

kaset 11-32 olup ayna 40x30x22 olursa ne olur ?
kaset 11-32 olup ayna 42x32x24 olursa ne olur ?
kaset 11-36 olup ayna 40x30x22 olursa ne olur ?
kaset 11-36 olup ayna 42x32x24 olursa ne olur ?

bana bu 4 durumu açıklayabilecek üstadları göreve davet ediyorum aksi halde kendi kafamda konuyu hala açıklığa kavuşturamamış olacağım

Saygılar teşekkürler.
 

efeballi

Daimi Üye
Kayıt
1 Nisan 2012
Mesaj
202
Tepki
176
Şehir
Pendik, İstanbul
Bisiklet
Scott
Bisiklet çekiş sistemlerinde aynı çapta olup daha az diş sayısına sahip olan iki tane dişli yok. Yani iki dişlide de 20 tane diş varsa bunların çapı eşittir(üretim hatalarını bir kenarda tutalım). Zincirin iki baklası arasındaki uzaklık 0.5 inç yani 12.7 mm'dir, bütün zincirlerde aynıdır(zincirin zamanla uzamasını da bir kenarda tutalım). Zincir dişlilere tam oturuyorsa, dişlilerin iki dişinin arasındaki uzaklık da 12.7 mm olmalıdır. Bu durumda aynı örnekten gidecek olursak 20 diş bir dişlinin çevresi 20x12.7=254 mm olur.

Sorduğunuz soruya gelecek olursak;
Rublenin en büyük dişlisi ile en küçük dişlisi arasındakı fark ne kadar çok olursa o kadar geniş bir hız aralığında doğru kadansla çevirebilirsiniz. Yani hem inişte ayağınızı boşa çevirtmeyecek bir vitesiniz, hem de yokuş çıkarken sizi rahatlatabilecek bir vitesiniz olur.
Yanlız aralığın büyük olması, vitesler arasındaki boşluğun büyümesine de sebep olur. Yani düz yolda giderken bir vites fazla kolay, bir vites de fazla zor gelebilir. Alacağınız rublenin vites sayısı da önemli, 8'li ruble alacaksanız bu ciddi bir problem teşkil edecektir.
Aynakol dişli sayısı ise genel olarak sizin gücünüzle ve kadansınızla ilgilidir, ne kadar güçlüyseniz ve ne kadar düşük kadans çeviriyorsanız o kadar büyük aynakol alırsınız.
Tavsiyem şimdiki aynakol ve ruble diş sayılarına bir göz atmanız. Şimdiki kombinasyondan memnunsanız ve gelişeceğinizi düşünmüyorsanız aynı kombinasyonu yakalamaya çalışın derim.
 

Berk Karaca

Daimi Üye
Kayıt
23 Kasım 2010
Mesaj
362
Tepki
480
Şehir
İstanbul
Bisiklet
Giant
Aynakol dişli sayıları ne kadar büyük olursa pedal o kadar ağırlaşır ve çevirmesi güçleşir, ancak o gücü karşılayabildiğin sürece daha hızlı gidersin. Ne kadar küçülürlerse, bisikletin ulaşabileceği hız daha düşük olur ancak çevirmen kolaylaşacağından yokuşları daha rahat çıkarsın. O yüzden, genel amacı yokuş çıkmak olan mtblerde daha küçük, düzde hızlı gitmesi gereken yol bisikletlerinde ise daha büyük dişli sayılı aynakollar vardır. Ruble'ye (kaset) gelirsek; ilk sayı en küçük dişli, ikinci sayı en büyük dişlideki diş sayılarıdır (11 ve 32 diş mesela). Mantık aynakoldakinin tersidir. Sayılar ne kadar küçük olursa pedal o kadar sertleşir, yokuş çıkmak zorlaşır ama gereken gücü karşılayabildiğin sürece bisiklet daha hızlı gider.

Verdiğiniz örneklere göre;

kaset 11-32 olup ayna 40x30x22 olursa ne olur ? Bu, alttaki kombinasyon daha kolay yokuş çıkar ama ulaşacağı max. hız teorik olarak daha düşük olur.
kaset 11-32 olup ayna 42x32x24 olursa ne olur ? Tüm örneklerde kasetin küçük dişlisi 11. Ama bu örnekte aynanın en büyük dişlisi 42 olduğu için, teorik olarak ulaşabileceği max. hız daha fazladır. Ama bu kombinasyonla yokuş çıkması alttaki kombinasyona göre daha zordur.
kaset 11-36 olup ayna 40x30x22 olursa ne olur ? Kasetin en büyük dişlisi 36, aynakolun en küçük dişlisi 22 olduğu için en rahat yokuş tırmanan kombinasyon olacaktır.

Umarım yeterince açık olmuştur.
 

iskender şerit

Forum Bağımlısı
Kayıt
1 Şubat 2010
Mesaj
1.018
Tepki
463
Yaş
40
Şehir
Kocaeli
Bisiklet
Bianchi
42/11= 3.82 (pedalın bir turda tekerin dönüş turu)
40/11= 3.64
24/32= 0.75
22/32= 0.69
24/36= 0.67
22/36= 0.61



Oran ne kadar büyük olursa sürat ve direnç o derece artar
Oran ne kadar küçük olursa sürat ve direnç o derece azalır
 
  • Beğen
Tepkiler: Sinan1984

lombardo

Aktif Üye
Kayıt
4 Şubat 2015
Mesaj
143
Tepki
188
Yaş
41
Şehir
İstanbul
İsim
Deniz
Bisiklet
Lapierre
ya kusura bakmayın; okudum okudum, hep tam anlıyorum derken bir yerde yine kafam karıştı. Aşağıdaki gibi ön ve arka dişli sayılarına sahip bir bisikleti nasıl yorumlarsınız? (neyde avantajlı, neyde dezevanatajlıdır?..)


Ön: Tek dişli ve 42 diş

Arka: 10 dişli. Dişlilerin diş sayıları sırasıyla; 11-13-15-17-19-21-24-28-32-36

??
 

BF Okuru

Üye
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
0
Tepki
2
@lombardo Yokuş aşağı inişler için uygun avantaj, tırmanışlar için dezavantaj dişli sayısı.
Aynakol dişlisi 32 olsaydı durum eşitlenirdi. Eee onun içinde bacak lazım :)
 

lombardo

Aktif Üye
Kayıt
4 Şubat 2015
Mesaj
143
Tepki
188
Yaş
41
Şehir
İstanbul
İsim
Deniz
Bisiklet
Lapierre
@BF Okuru cevap için teşekkürler. ama ilk cümlenden anladığım kadarıyla esas 42 için bacak lazım :) yani yokuş çıkmak daha zor olduğuna göre :/
 

Murat B.

Forum Trolü
Kayıt
23 Eylül 2013
Mesaj
4.097
Tepki
12.203
Şehir
İstanbul
Bisiklet
Specialized
@lombardo
En küçük vites oranı: 42/36 = 1.17
En büyük vites oranı: 42/11 = 3.82

Geniş bir aralık değil; o yüzden ne en küçüğü çok küçük, ne de en büyüğü çok büyük. Uzun ve dik yokuşları çıkarken zorlayabileceği gibi yokuş inerken veya arkadan çok rüzgar estiğinde yetersiz kalabilir. Avantajı ise ön aktarıcının olmaması; bu da hem hafiflik hem de basitlik sağlar.

Bisiklet Orbea Carpe mi?
 
  • Beğen
Tepkiler: lombardo

lombardo

Aktif Üye
Kayıt
4 Şubat 2015
Mesaj
143
Tepki
188
Yaş
41
Şehir
İstanbul
İsim
Deniz
Bisiklet
Lapierre
@Murat B.

Canyon urban ;) (7.0 SL modeli) kadrosu cok kanima giriyor ve sele borusu, hatta bizzat selesi

Puruzleri kaybedilmis kaynak noktalari, rahat surus geometrisi (yuksek alin borusu, dolayisiyla da yuksek gidon), 35 lik lastiklere ve hd frenlere karsin 9 kg toplam agirlik (dediginiz gibi, on artirici olmamasi sayesinde hatta ondeki iki fazladan dislinin de olmamasi, ama iste vites oranlari aklimi kurcaliyordu..

Bisiklet bu (daha dogrusu bunun; deore shadow arka arttiricili hali):
http://i.imgur.com/d1jaxza.jpg
 

Çağrı Soylu

Forum Bağımlısı
Kayıt
11 Ağustos 2013
Mesaj
621
Tepki
686
Şehir
İstanbul
Bisiklet
Focus
Bu bisiklet Avrupa kentlerinde işe gidip gelen insanlar için tasarlanmış bir model. Oralar hep dümdüz. Berlin'de binersin buna gram zorlanmadan terlemeden gidersin işine ama Barbaros Bulvarını, Çamlıca'yı falan çıkamazsın :)
 
  • Beğen
Tepkiler: ottcci

Murat B.

Forum Trolü
Kayıt
23 Eylül 2013
Mesaj
4.097
Tepki
12.203
Şehir
İstanbul
Bisiklet
Specialized
@Çağrı Soylu

En düşük vites için 42/36 o kadar da yüksek bir oran değil aslında; hatta pek çok yol bisikletindeki 34/28'den biraz daha düşük bir oran. Yani Barbaros Bulvarını çıkarsınız ama ter içinde ve nefes nefese kalırsınız muhtemelen.
 
  • Beğen
Tepkiler: Çağrı Soylu

lombardo

Aktif Üye
Kayıt
4 Şubat 2015
Mesaj
143
Tepki
188
Yaş
41
Şehir
İstanbul
İsim
Deniz
Bisiklet
Lapierre
beylikdüzü civarında farklı uzunluk ve eğimlerdeki yokuşları (büyükçekmece den ya da avcılardan beylikdüzüne çıkış da dahil)

tx35-tx51 (tourney ve altus) ön ve arka arttırıcılı 21 vites eski şehir bisikletimle 3. vitesin altında hiç çıkmazdım, hoş 4 le de çok nadirdir :)

o bisikletin alt seviye bir amortisörlü, çamurluklu ve bagajlı bir şehir bisikleti olduğunu düşünürsek (yaklaşık 16 kg) bu canyondaki 1. vites; ağırlık hissi anlamında diğer bisikletimdeki 3. vitese aşağı-yukarı tekabül ediyorsa zorlanmayacağımı düşünüyorum..

tabii siz şimdi eski bisikletin dişli sayılarını soracaksınız ama bilmiyorum ve hatırlamıyorum da..

öte yandan bu yokuşların önemli çoğunluğunun inişi, bırakalım pedal basmayı; hiç pedal çevirmeden-bol fren pabucu ertimeli şekilde yapıldığında dahi tehlike arzedecek derecede trafik içerir vaziyette (mesela bazı inişler; 4 yollu bir dönel kavşakta bitiyor vs..)

velhasıl bu canyon çok aklımı çeliyor ama gözü yeterince karartamazsam seçimim lapierre urban shaper 600 olacak kuvvetle muhtemel..

yol bisikletini denedim. Taytla bisiklet sürmek çok güzel bir his, inanılmaz rahat. Bacakları acıtıncaya kadar hızla çevirip rüzgarı hissetmek, yokuş çıkarken gidona abanıp ayakta pedallamak güzel ama yok, benim kalemim değil, onu anladım. çok eğilmiycem ben, bir de yola çıkarken en yokuşsuz güzergahı planlama endişesi gütmüycem. yerine göre kotumla yerine göre pijamamla sürecem vs vs..

yol bisikletine ısınamadım vesselam :/

@Murat B.

kiloları öyle öyle verdim :D ama sağlam verdiriyor cidden. belki bi interval antrenmanının yerini tutmaz ama yeri farklıdır diye düşünüyorum; hele ki uzun yokuşlarda..
 

Çağrı Soylu

Forum Bağımlısı
Kayıt
11 Ağustos 2013
Mesaj
621
Tepki
686
Şehir
İstanbul
Bisiklet
Focus
@Murat B.
Çıkamazsından kastım oydu zaten. Yoksa çıkılır tabi ki. Ama işe gitmek için uygun değil.