Alüminyum vs. Karbon kadro

çağrı ekşi

Aktif Üye
Kayıt
7 Mayıs 2010
Mesaj
175
Tepki
20
Şehir
edirne
yeni alacağım bisikltette çok çelişkiler yaşıyorum.youtube de karbon ve alüminyum testlerini gördüm canondale karbon bir kadroya test yapıyorlardı çekiçle vurarrak. kadro kırılmıyor esniyordu daha sonra işknecede sıkıştırdılar yine kırılmadı esnedi alüminyum iste yamuldu ama alüminyum darbelere daha dayanıklı diye biliyorum sizce tercihimi ahngi yönde yapmalıyım?malzeme hafifledikçe direnç azalmıyormu karbon daha mı dayanıklı??
 
  • Beğen
Tepkiler: ErkinS.
Scudo

MuhammedErkan

Forum Bağımlısı
Kayıt
22 Ağustos 2011
Mesaj
892
Tepki
419
Şehir
Sivas
Alüminyum kadroların da karbon kadroların da binbir çeşidi var. %100 alüminyum veya karbon bulmak zor, çoğu karışım. İşte bu yüzden karbonun da sağlam olanı çıkabilir alüminyumun da.
Genel olarak alüminyum kadrolar karbona göre daha sağlamdır.
 

MuratHan

Forum Bağımlısı
Kayıt
19 Temmuz 2008
Mesaj
1.687
Tepki
2.287
Şehir
Alanya
Bisiklet
Scott
Her ne kadar karbon kadrolu bisiklet sahibi olmayı istesemde bir şekilde oluşmuş ve farkedemediğiniz çatlağın bisiklet üzerindeyken yaratacağı tehlikeyi düşünmek insanı tedirgin ediyor. Karbon kadro aluminyum kadro gibi eğilip bükülmüyor fakat ortadan ikiye ayrılıp bisiklet üzerindeyken daha büyük bir tehlike yaratabiliyor. Bana kalırsa yarış için düşünmüyorsanız alu kadrolu bir bisiklet tercihi daha doğru olur gibi.
 

serhat toy

Forum Demirbaşı
Kayıt
26 Nisan 2011
Mesaj
406
Tepki
369
Şehir
İzmir-Bandırma
Karbon daha sıcak sürüşler verir... yoldan gelen darbeleri alüminyum gibi demir hissiyle vermez bu yüzdendir ki alüminyum kadrolarda maşaları karbon olan modeller mevcuttur... Çelikten alüminyum'a geçişte yol ne kadar soğuk ve hissis geldiyse karbon'a geçişte de o kadar sıcak gelir...
Orta seviye bir alüminyum küçük bir çarpma da hemen yamulup ezilebilir...
Karbon ise şartlara göre bunu absorbe edebilir...

Kaliteli Alüminyumun kullanılmayacak düzeye gelmesi ile karbonun kullanılmayacak düzeye gelmesi hemen hemen aynı eşik değerdir...Ama o eşik değerde kuvvete maruz kalana kadar ki bölümde alüminyum yamulurken, Karbon sorunsuz devam edebilir yoluna...Çünkü Karbon metal değildir ve günümüz karbon bisikletleri(düşük seviye olmayanlar için) liflerden çok sık bir şekilde örülerek oluşturulur... tam bir teknoloji ürünüdür...

Ama karbon'un da ani ve sert cisimlerden gelen darbeleri bazen absorbe edememe sonucu çatladığı veya kırıldığı görülmüştür,metal gibi eğilme özelliği olmadığından birden çok tehlikeli duruma sokabilir ama o duruma düşmek kaliteli bir karbon için çok zor diyebilirim...
Bu yıl yarışlarda ne kazalar oldu insanlar maf oldu ama bisikletlere hiç bir şey olmadı...

Karbon'un daha ileri bir ürün olduğu tartışılmaz ama tercih meselesi olduğu da tartışılmaz...

Bu arada alüminyum kadrolarında kırık versiyonlarını son 2 ay da 2 defa gördük forumda,bir bianchi bir kron kadro idi... Yani alüminyum da kırılabiliyor...

Yanlış anlaşılmasın ben de alüminyum kullanıyorum ama Kimya alanındayım ve fanatizanlık yapmaya gerek yok(daha önceki başlıklarda hep böyle olduğu için söyliyim dedim).Alüminyum kadromu seviyorum ama bütçem olsa Karbon kullanırım.

Bir de ben çeliği de seviyorum verdiği his apayrı onun da... Çelik kadrolarında hafifleri var ama alüminyum dan pahalı oluyorlar doğal olarak...
 

Raven_35

Forum Bağımlısı
Kayıt
23 Kasım 2006
Mesaj
2.340
Tepki
1.898
Çok açık bir soru bu.İlk önce kullanıma bakar bu konu.Ne tür kullanım yapacaksınız? Neyin karbonu ya da neyin alüminyumu bir sürü çeşit var piyasada?

Darbelere dayanıklı olsun istiyorsunuz?Yoksa sert mi?İkisinin ortası mı?
Genel olarak sert malzemeler kırılgan olurlar toklukları düşüktür.Dayanıklılık için hafif kadrolardan(sert olacaklarından) uzak durun derim.Dayanıklılık için performanstan ödün verip daha tok malzemeler tercih edin.

Herkesin anlayacağı iki örnek:
1.Bir iş var.Bu işi bir 10 güçlü kişiye yaptırmak var bir de 30 normal kişiye yaptırmak var.10 kişiden biri ayrıldığında diğer kalanlara çok iş yükü biner belki diger 9 kişi bu işi kaldıramaz ama 30 kişinin biri işi bıraktığında geriye kalan 29 kişiye daha az iş yükü biner.Sürekli darbe alan kadroların durumu aynen böyledir.Malzeme zayıfladıkça işçi sayısı azalır.
Hafif ve sert kadrolar az kütleye sahiptir.Kütle başına daha çok yük taşımak zorundalar ve daha çok gerilmeye maruz kalırlar doğal olarak dayanıklılıkları nispeten azdır.Daha tok, kütlesi fazla malzemeler yük dağılımı daha fazla olacağından kütle başına yük az olacak ve daha dayanıklı olacaktır.
2.Yumuşak ve sert iki domatesi bıçakla kesmeye çalışın.Sert domates çabuk kesilirken,yumuşak domatesi zor keseceksiniz.Darbelere dayanıklılıkta bu örneği düşünün.Sert kadro düzensiz darbelerde kesilmeye daha yatkındır.
 

Mert Esgi

Üye
Kayıt
3 Eylül 2011
Mesaj
38
Tepki
4
Şehir
Aachen
Bisiklet
Scott
Ben de bayadir ayni konuda takilip kalmistim Cagri Bey. Birkac haftadir cok siki bi arastirma icindeyim bir yol bisikleti almak icin. Serhat Bey bilir benim nelere takildigimi :D Hala %100 bi karar verememe ragmen %95 carbondan yana kullanacagim secimimi diye dusunuyorum cunku o %5 lik kisim beni kararimdan dondurebilir. Bu da gosteriyor ki tam olarak en iyi bisikleti almak cok zor zanaat. Neden carbon derseniz sunlari soylerim:
1) Hafiflik yol bisikletinde cok onemli ozellikle uzun yollarda
2) Carbonun esneme orani aluminiumdan cok daha az oldugundan pedal bastiginizda kuvvetinizin daha buyuk bir orani pedala uygulanabiliyor
Bunlar da benim gibi fizigi henuz uzun yola cok uygun olmayan insanlar icin onemli detaylar. Bunlar benim kendi fikirlerim. Umarim karariniza yardimci olabilmistir. Size de bana da secimimizde kolay gelsin!!! :)
 
Kayıt
25 Haziran 2011
Mesaj
83
Tepki
68
Şehir
türkiye
Çok kaliteli ve hafif çelik kadrolar da var. Kullanmadım, bilmiyorum ama para sıkıntı değilse göz önünde bulundurulmalı bence... Sonuçta kullananlar var, yorumları alınabilir.
 
  • Beğen
Tepkiler: ErkinS.

r.ezk

Forum Bağımlısı
Kayıt
28 Temmuz 2013
Mesaj
755
Tepki
494
Şehir
izmir
Bisiklet
Cube
Arkadaşlar karbon kadro kesinlikle alüminyumdan iyimidir,
Yol bisikleti seçiminde bütçe uygunsa karbon mu seçilmeli sizce?
 
  • Beğen
Tepkiler: ErkinS.

Tuna Bozkurt

Aktif Üye
Kayıt
25 Ağustos 2011
Mesaj
156
Tepki
48
Şehir
İstanbul
Ölüyü Diriltmişsin Hocam:D

Her Şekilde Karbon Diyorum..
Normal Şartlarda Kullanırken Ne Karbonu Nede Aleminyumu Kırcak İnsan Yok..Atlar Zıplar Zorlar Anca Kırılır Ki Genede Kolay Kolay Kıramaz.Kıran Görmedimde :)
Ama Şu Var Karbon Bisikleti Örerken Karbon Fiberi Doluyarak Yapıyolar Bazı Acılardan Darbelere Karşı Cok Hassas Oluyorki Düşüşten Sonra 7.500 Liralık Kadroyu Çöp Edenler Var...
Kadronun Nasıl Birleştirildigi,İşçilik Falanda Önemli..Ama Karbon Yada Aleminyum Yeteri Kadar Saglam..Karbon Hafif Oldugu İçin Birazda Sert Oldugundan Performans Dersen Rakibi Yok..Saglamlık Olarakda Dedigim Gibi Dikine Örüldügü İçin Dikine Cok İnanınmaz Dayanıklı Kırma Şansın Yok...Ama Yatay Olarak Dışardan Darbe Alırsa Direk Kırılabilir..

Firmalar KarbonuM Cok Saglam Desede Kırıldıgı Zaman Aleminyum Olsa Kırılırmıydı Acaba Demek Zor..

Bence Aleminyum En Dogru Tercih Olur.%1 Performans Farkı İçin 3-5 Bin Lira Vermege Gerek Yok.Sporcuysan Para Kazanıyorsan %1 Fark Cok Şey Ama Sahilde Sürüyorsan Bütçende Kısıtlıysa Cok Gerekli Degil..Düz Maşa Gibi Ucuz Ama Performans Getircek Şeyleri Degiştirmek Daha Mantıklı...
Ama Sonuçda Saglam Olsun Dersen Celik Var:D
Genede Düşüş Falan Olmadıkca Kırman Nerdeyse İmkansız..
 
  • Beğen
Tepkiler: ErkinS. ve BugAdam

Berke

Road Bike Cyclist
Kayıt
21 Haziran 2013
Mesaj
5.419
Tepki
5.964
Yaş
26
Şehir
İstanbul
Başlangıç
2014—15
Bisiklet
Bianchi
Bisiklet türü
Yol bisikleti
Söz nasıl "Her şekilde karbon diyorum." dan "Bence alüminyum en doğru tercih olur." a geldi çözemedim.
Bir de %1 performans farkı olduğunu hangi verilere dayanarak söylediniz?
 

Cenk Yiğit

Daimi Üye
Kayıt
17 Mart 2014
Mesaj
241
Tepki
53
Şehir
izmir
Bisiklet
Merida
Keşke yeni bir konu açsaydınız. Hoş yeni konuda olsa cevaplar çok fazla kafa karıştırıcı ve muallak olmaya devam edecek. Bu konu tamamen kişinin bütçesi, beklentisiye alakalı bir mesela karbon var karbon var aynı durum alüminyum var alüminyum var olarak gider. Buna en basit örnek Canyon firmasında 7 kg civarında alüminyum bisiklet satılırken çoğu karbon bisikletler 8 kg civarındadır. Amatörsün karbon ile alüminyum arasındaki farkı ayıramazsın diyenlerde çıkar ama öyle bir şey yok. Karbon kırılır dayanıksızdır, naziktir falanda hepsi şehir efsanesidir çok yüksek hızlarda bir kazaya karışmadıkça ufak düşmeler ve çarpmalarda kırılmayacaktır.
 
  • Beğen
Tepkiler: ErkinS.

Cem Ç

Forum Bağımlısı
Kayıt
1 Kasım 2013
Mesaj
1.943
Tepki
1.021
Şehir
istanbul
Bisiklet
Merida
karbonmu alimınyummu daha sağlam bilemem de 2 adet çelik bisikleti ortadan ıkıye ayırdım ben. direk kırdım kullanırken bisikletin üstündeyken. alımınyum ve karbon maşalı bisikletler kullanıyorum bir kaç senedir ne çatlak, nede çizik, ne de kırık yaşadım. 10 15 seneden daha öncede çelik bisikletlerin maşalarını kırardım direk yamulup kırılıyorlardı. o zamanlar şimdi ki gibi nazik kullanmıyordum tabi :D
biraz da kullanım tarzı ile alakalı benim eskiden yaptığım gibi merdivenlerden inip duvara çarpmayı deniyorsanız çelik bisiklet de kırılır. dh bisikletler en sağlamları bence.
 

Anıl K

Daimi Üye
Kayıt
8 Aralık 2012
Mesaj
387
Tepki
282
Yaş
31
Şehir
Lüleburgaz - Aydın
İsim
Anıl Küçükgöksel
Bisiklet
Specialized
paran varsa al karbon. ömür boyu kullanırsın hiç bişey olmaz
 
  • Beğen
Tepkiler: ErkinS.

Berke

Road Bike Cyclist
Kayıt
21 Haziran 2013
Mesaj
5.419
Tepki
5.964
Yaş
26
Şehir
İstanbul
Başlangıç
2014—15
Bisiklet
Bianchi
Bisiklet türü
Yol bisikleti
@Cenk Yiğit

Pek doğru bir örnek olmamış çünkü sadece karbon kadro ile iş bitmiyor.
Gidon boğazından tutun janta, vites setine kadar tüm parçalar tıpa tıp aynı olduğunda kıyaslarsanız doğru bir kıyaslama olur ama o zaman da böyle alüminyum 7, karbon 8 gibi bir durum ortaya çıkmayacaktır.

Şu iki modeli kıyaslarsanız anlayabilirsiniz.

(link)
(link)