Jantın ağırlığı ve akıcılığı ne kadar önemli?

Bahadır Gürel

Forum Bağımlısı
Kayıt
7 Haziran 2011
Başlık
250
Mesaj
2.092
Tepki
8.246
Yaş
50
Şehir
Maltepe/İstanbul
İsim
Bahadır Gürel
Bisiklet
Geotech
Arkadaşlar bu forumda ve diğer bisiklet donanımı inceleme sitelerinde jant ağırlığının öneminden, özellikle jantın hareketli bir mekanizma olmasından dolayı ağırlığı nedeniyle atalet direnci konularından fazlasıyla söz ediliyor. Hatta jantın akıcılığı dediğimiz, jantı bir kez çevirdiğimizde ne kadar süre sonunda durduğu konularına da ciddi önem veriliyor. Bu iki konu, yani jantın ağırlığı ve akıcılığı gerçekten maliyeti önemli ölçüde etkiliyor ve bunlara çokça para harcayan bisikletçiler var. Çünkü bisiklette donanıma yatırım yapacaksanız önce janttan başlayın ve ağırlığı azaltın diyenlerin sayısı epey fazla.

Ancak aşağıdaki iki site jant ağırlığının ve akıcılığının jant aerodinamiği yanında önemsiz kaldığını söylüyor. Hatta jant aerodinamiği dahi esas konular yanında hafif kalan bir detay haline geliyor.

Bunlardan bir tanesi Slowtwitch.com sitesinden Tom Anhalt'ın incelemesi, diğeri de BikeTech Review sitesinden Kraig Willett'in incelemesi (BikeTech Review'deki hesaplamaları yapmak için Analytic Cycling sitesindeki hesaplama araçları kullanmamız öneriliyor:
Bağlantıyı görüntüleyebilmek için üye girişi yapmalısınız.
).

Ayrıca çok değer verdiğim Cycling Performance Tips sitesinin (
Bağlantıyı görüntüleyebilmek için üye girişi yapmalısınız.
) sahibi Dick Rafoth bu açıklamaları destekliyor:
Bağlantıyı görüntüleyebilmek için üye girişi yapmalısınız.


Eğer bu iki sitede belirtilen hesaplar doğruysa jant ağırlığına ve jant akıcılığına harcanan para sadece kendimizi iyi hissetmemiz dışında bir işe yaramıyor demektir. Bunlar doğru veya yanlış diyemiyorum çünkü bu testleri yapabilmem için dünya para harcamam gerekir. Sizin görüşünüz nedir? Psikolojiden para kazanan bir sektör mü var?


Bağlantıyı görüntüleyebilmek için üye girişi yapmalısınız.


Bağlantıyı görüntüleyebilmek için üye girişi yapmalısınız.



upload_2016-1-27_14-37-13.png


upload_2016-1-27_14-40-36.png

upload_2016-1-27_14-40-57.png
 

Ertan M.

Forum Bağımlısı
Kayıt
14 Şubat 2015
Başlık
41
Mesaj
1.055
Tepki
1.782
Şehir
İstanbul /Göztepe
İsim
Ertan
Bisiklet
Merida
İşin matematiksel yönüne geçmeyeceğim ama eski kullandığım jant shimano r500 den campagnolo sciroccoya geçtiğimde ortalama hızım artmadı.Ancak eski jant setine göre çok sert ve pürüzsüz bir sürüş imkanı sağladı
Jant setlerindeki farkı anlayabilmemiz için yeterli antrenman yapmamız kendimizi geliştirmemiz gerekli ki 10 bin tl lik jant setinin hakkını verebilelim.Kaliteli bir bir jant setinin ajantajı daha rijit olması , pürüzsüz bir sürüşe imkan sağlaması ve dayanıklılığının daha iyi olması kullanılan tel , çember , göbek kalitesi de bunları etkiler.Söyleyeceğim son şey evde oturup yada antrenman yapmayıp jant seti değiştirmenin pek bir etkisi olmayacağı yönünde.
 

Volks

Forum Demirbaşı
Kayıt
13 Mart 2015
Başlık
6
Mesaj
533
Tepki
850
Yaş
31
Şehir
İstanbul
İsim
Volkan
Bisiklet
Specialized
en güzel örneğini şöyle vereyim ;
arkadaşımda da mosso TCA730 var bende de
benim ki stock onun janlat campagnolo scirocco
aynı pedalı çevirip, yokuş aşağı veya düz yolda bıraktığımızda onun akıcılığı daha fazla.
uzun yol yaptık, ben hep extra pedal çevirmek zorunda kaldım :)
Jant ' ın akıcılığı gerçekten çok önemli..
 

Tolga Çelebi

Culebrist
Kayıt
2 Haziran 2013
Başlık
56
Mesaj
2.926
Tepki
4.379
Şehir
Üsküdar / İstanbul
İsim
Tolga Çelebi
Bisiklet
Focus
@Ertan M.

Kesinlikle altına imzamı atarım. Bende aynı şekilde no name bir jant setinden Scirocco 35'liklere geçince ortalama hıza katkısını şu an göremedim ancak ivmelenme,hız koruma gibi şeyleri rahat hissedebiliyorum.Gerçi setleri aldığımdan beri antrenman bile yapamadım. 100-200 km anca sürmüşümdür. Bu yüzden kesinlikle antrenman antrenman antrenman .. Başka türlü olmuyor çünkü istersen Lightweight set al ama sonucu hüsran olacaktır çünkü.
 

BF Okuru

Daimi Üye
Kayıt
2 Şubat 2005
Başlık
1
Mesaj
237
Tepki
8
bir önceki karbon yol bisikletimde token c22a jant seti ve 220gr dış lastik vardı, şimdiki cyclocrossta r500 jant (yaklaşık 500gr daha ağır ve rulmanlı değil) ve 880gr patlama dirençli lastikler var, daha iyi bir vites sistemi, bana daha uygun ve kısa üst borusu olmasına rağmen ortalama hızım ve son süratimde en za %5-10 arası düşme var. jant ve teker farkını saymazsanız toplamda bisiklet ağırlık farkı 1kg ya vardır ya yoktur, ki yeni bisiklette eskisine göre 5-6 kg daha hafifim yani bu dezavantaj bisiklet ağırlığından kaynaklanmıyor.

Dolayısı ile jant çemberinin ağırlığı moment ve sapmayı fazlaca etkileyeceği için evet son sürat ve ortalama hız düşer. Yalnız şunu da belirtmekte fayda var, bendeki fark ciddi bir rakam, takribi olarak teker başına 850-900 gr, dolayısı ile 100gr-200gr gibi farkların bu kadar etkili olmayacağı da aşikar.
 
Tepkiler: 1 kişi

Ozan k.

Forum Bağımlısı
Kayıt
13 Haziran 2014
Başlık
15
Mesaj
2.390
Tepki
3.510
Şehir
İstanbul
Bisiklet
KTM
Ben lastik ve ic lastik degistirince hissedilir fark gordum . Hissedilir fark elbette 30km mesafede ortalama hizin 1-1,5 kms artmasi.

Yoksa mucize beklemeyin.

Kaliteli jant daha iyi hizlanir, rijit olmasi sayesine Gucu sprintte veya tirmanista daha rahat iletirsiniz. Veya 30kms hiz uzerinde aero jantlarla daha rahat gidersiniz o kadar.
 

Taxonera

Forum Bağımlısı
Kayıt
26 Temmuz 2015
Başlık
51
Mesaj
1.405
Tepki
1.032
Yaş
41
Şehir
İzmit
İsim
Gökhan
Bisiklet
Mosso
Peki kaliteli jantı nasıl anlarız. Fiyatı mı? Kalite bir jant çift ne kadar olmalı.
 
Tepkiler: Bahadır Gürel

Migel

Daimi Üye
Kayıt
2 Mayıs 2015
Başlık
10
Mesaj
251
Tepki
517
Şehir
Çanakkale
İsim
Migel
Bisiklet
KTM
Bisiklette pedala bastığınızda en büyük eforu rüzgarı yenmek için harcarsınız.Düz yolda gidiyorsanız harcadığınız gücün %50 sinden fazla.Bu eforu azaltmak için sürüş pozisyonunuzu değiştirmek büyük fark yaratır.Aynı şekilde bisikletiniz,jantlarınız v.b organlar çok fazla rüzgar tutuyorsa bu da size dejavantajdır.

İkinci olarak tekerleğin yolla buluştuğu kesitte olan sürtünme.Fiziken tam o noktada sürtünme sıfırdır fakat tabiki teoride o şekilde değil :)Tekerlek ve yol arasında bir sürtünme olmasa zaten haraketi iletemez ve yol alamazsınız.Buz üzerinde bisiklet sürmeyi düşünün.Ne kadar kuvvet harcasanızda harcadığınız kuvveti yola yeteri kadar iletemeyecek ve tekerlek boşa dönecektir.Bu konu iki yönlü bir konu.Dış lastiklerinizi yuvarlanma direncine göre değerlendirip sürüş tarzınıza göre seçim yapmak harcadığınız eforu düşürebilir.

Üçüncü kayıp ise aktarma organlarının akıcılığı.İlk olarak zaten aynakola uygulanan kuvveti rubleye aktaran zincirden bir kayıbımız var.Pedala bastığımızda aynakol göbeğinin ve tekerlek göbeklerinin yol açtığı sürtünme kuvvetinden de bir kaybımız var.Göbeklerin değişimi eforunuzu azaltan bir etkendir.

Sonuncu olarak diğer faktörleri yazabilirim.Jant ağırlığı,bisiklet ağırlığı v.b.Mühendis olarak söylemem gerekirse bunların performansa katkısı devede kulak.Profesyonel değilseniz ilk 3 maddeye dikkat ederek gerekli performans artışını elde edersiniz.

Hepinize mutlu pedallar.
 

Raven_35

Forum Bağımlısı
Kayıt
23 Kasım 2006
Başlık
280
Mesaj
2.414
Tepki
1.900
Koşullara göre değişkenlik gösteren bir şey. Tırmanışlar, düzlükler, inişlerde tekerlerden istenen şeyler farklı. Aerodinami düzlüklerde ve inişlerde çok önemlidir. Hatta inişlerde diğer etkenler komik kalıyor aerodinaminin etkisinin yanında. Tırmanışlarda ise tam tersi ağırlık ve atalet ön plana çıkıyor. Ama aerodinamik, düşük atalete sahip, olabildiğince hafif, çok az sürtünmeye sahip rulmanlar olursa "mükemmelliyete" o kadar yaklaşmışız demektir :)

Bir de esnemezlik olayı var ki, yol tutuşu, torsiyon... v.b. detaylar çok.
 

silvanesti

Üye
Kayıt
21 Temmuz 2015
Başlık
2
Mesaj
44
Tepki
20
Yaş
41
Şehir
İstanbul
İsim
Cengiz
Bisiklet
Giant
Faydali bilgiler olmus, eline saglik herkesin..
 

Serkan Mıstınoğlu

Road Runner
Kayıt
24 Nisan 2010
Başlık
270
Mesaj
6.178
Tepki
32.277
Şehir
İstanbul
Bisiklet
Cervélo
Bilgiler için teşekkürler :)

Evet, ağırlık ve akıcılık en önemli detaylardan. Fakat ikisinin dışında da çok fazla etken var. Mesela en meşhur kıyaslama; "Karbon mu alüminyum mu?" sorusu. Karbon jant bize sadece hafiflik vaadetmez ki.
Uygun fren pediyle kullanıldığında daha iyi frenlemeyi,
Yoldaki titreşimi bize daha az iletmeyi,
Daha az esnemeyi (rijitliği),
ve daha fazlasını vaadeder. Akıcılığı en çok etkileyen de göbektir.. Seramik rulmanlı bir göbek, ki kendisi 250 dolardan başlar, size durmak bilmeyen bir jant vaadeder. Sürtünmeyi neredeyse sıfıra indirir..
Tel sayısı, tel şekli, jantın profil yüksekliği, jant genişliği,jant yüzeyinin yapısı(bkz. ENVE SES ve ZİPP yüzeyler) gibi pek çok farklılık da jantı jant yapan maddelerdir. Fakat bu maddeler birbirlerini engeller, yani çok iyi tırmandığınız jantla çok iyi zamana karşı antrenmanı yapamazsınız. İkisi farklı durumlardır ve ihtiyaçları da farklıdır. Biri hafif olsun ister, öbürü havayı daha iyi bırakıp arkada bıraktığımız girdapların ufak olması için uğraşır (aero, akışkanlar dinamiği)..

Ama kesin olan birşey var, o da göbeğin kalitesi :) Kaliteli bir göbek her durumda avantaj sağlar. İşimiz sadece çemberle değil yani..

Tel sayısı da hava sürtünmesinde az da olsa söz sahibi. Mesela mavic jantların çoğu 20/24(tel) kullanıyor. Zipp zaten her sene değiştiriyor :D bir ara 16/20 denedi, 18/20 denedi, şuan o da 20/24'e döndü mesela :) Doğru yolu buldu sanırım. Geçenlerde araştırması yayınlanmıştı, 16 tel ile 20 telin hava direnci sandığımız kadar farklı değil diye. Yani aralarında çok ufak bir fark varmış. Ve 20 tel kullanıldığında, bu jantın esnemezliğine de büyük katkı sağladığından, totalde 20 tel daha performanslıymış.

Özetle, oturup düşünsek belki de 50 tane etken sayarız jantın genel akıcılığıyla ilgili.
Ufak bir örnek; Kullandığınız iç lastik. Ucuz iç lastiklerin sibopları ağır olur. Ve jant dönerken, sibop olan kısım daha ağır olduğu için merkezkaç kuvveti daha fazla olduğundan, jantı döndürdüğünüzde sanki bombe yapıyor gibi olur. Sibop yüzünden :) Kaliteli iç lastiklerin sibopları daha kaliteli aluminyumdan yapılır ve daha hafif olur, sibobun merkezkaç kuvvetini çok hissetmezsiniz.

-----------------------------

Şimdi farkettim, campagnoloda ilginç bir özellik varmış. :)
Bağlantıyı görüntüleyebilmek için üye girişi yapmalısınız.
 

Serkan Mıstınoğlu

Road Runner
Kayıt
24 Nisan 2010
Başlık
270
Mesaj
6.178
Tepki
32.277
Şehir
İstanbul
Bisiklet
Cervélo
Tam olarak değil :)
Aynı işlemci-ram arasındaki ilişki gibi diyeyim. Birinin çok iyi olması, durumu kurtarmaz. Dengeli de olmalılar. i3 işlemciye 8gb ram takmak ne kadar gereksizse, sizdeki 20 liralık quando marka göbeklerin yerine 750 liralık seramik rulmanlı göbek takmak da günü kurtarmayacaktır, çünkü çemberler ve teller de alt kalite... :)

Komple jant almak her zaman daha cazip :) Firmalar bu dengeyi sağlıyor
 

Atilla G.

Delaney
Kayıt
13 Ağustos 2014
Başlık
62
Mesaj
1.965
Tepki
4.493
Şehir
İstanbul
Bisiklet
Salcano
O zaman ben biraz Campagnolo bakınayım. Açıkçası benim için çok elzem değil ancak rulmanlı bir sistem her koşulda bana daha cazip geliyor.
 

Serkan Mıstınoğlu

Road Runner
Kayıt
24 Nisan 2010
Başlık
270
Mesaj
6.178
Tepki
32.277
Şehir
İstanbul
Bisiklet
Cervélo
Evet mavic,campagnolo,fulcrumun orta sınıf jantları oldukça iyi :) Kullanmadan bunu nasıl söyleyebiliyorum? Çok fazla kullanıcı yorumları var ve kullanıcı dönütleri çok çok iyi.
 

S.Çal

Daimi Üye
Kayıt
31 Aralık 2014
Başlık
10
Mesaj
381
Tepki
884
Yaş
32
Şehir
Afyon
Bisiklet
Lapierre
Ben de xrs 030 da r500 den fulcrum racing 5 lg jant setine geçtim. Bakalım ağırlık, rulmanlı göbekler, çemberler ve örüm şekli etkisini hissedebilecek miyiz ? Ortalama hız da fark yaratacak mı görelim bakalım:islik:
 
Tepkiler: Atilla G.

Alp Tigin Tengrikut

Gökbörü
Kayıt
1 Kasım 2015
Başlık
46
Mesaj
2.583
Tepki
12.083
Yaş
38
Şehir
Ötüken
İsim
Alp Tigin
Başlangıç
1991—92
Bisiklet
Trek
Bisiklet türü
Triathlon
Bazı iyi isim
yapamamış markaların akıcılığı çok iyiyken ünlü
markaların bazı modellerindede akıcılık tam bir
fiyasko olabiliyor.genel anlamda akıcılık
kullanılan materyallerin kalitesie göre artar.Bu
yaz bir olay geldi başıma.Gece parka hava almaya çıkmıştım.Bir müddet sonra bir amca ile
tanıştım biraz muhabbet derken filanca marketten
kendisine birşey almamı rica etti.Bende tabiki
amca alırım dedim.Yandada külüstür bir bisiklet
gözüme çarpıyordıu meğerse
amcanınmış."Bisikletle gidip al oğlum" dedi.Yok amca bisiklet küçük gelir bana dedim.Ama ısrar
etti mecbur binmek zorunda kaldım.Boy 1.87
sele en altta sabitlenmiş yükseltilemiyorda ulan dedim inşaAllah bisklet üstüme kalmaz Bir pedal attım Allahım o ne akıcılık
inanamadım üç pedalda 300 mt gitti diyeceğim
abartı gelecek ama benim Trek bile yanında
hikaye kalır.İşte bazende 100 tl etmez
dediğimiz bisikletler böyle akıcı
olabiliyor.Ben göbeklere Winkel sıvı sprey Teflon kullanıyorum.Etkisi olduğu kesinWinkel_1.jpg
 

sedatergun

Üye
Kayıt
24 Mayıs 2010
Başlık
1
Mesaj
42
Tepki
45
Şehir
Aydın
İsim
Sedat Ergün
Bisiklet
Cannondale
@Bahadır Gürel anladığım kadarıyla sadece jantların ağırlık farklarını karşılaştırmış. Bisikletin total ağırlık farkları yok. Ayrıca sürtünen yüzeylerin dirençlerini malzeme farklarını karşılaştıran bir calışma da değil. Yuvarlanarak ısınan malzemede değişen dirençlerin akıcılıkta ve gidişte etkili olduğu düşüncesindeyim ve bu karşılaştırma bir karar vermek icin yetersiz diye düşünüyorum.
 
Tepkiler: Bahadır Gürel
Yukarı Alt