Jant Telleri

doğuş

Üye
Kayıt
13 Eylül 2004
Mesaj
87
Tepki
41
Şehir
Istanbul, Küçükyalı
Jant telleri tekerlerin şeklini korumasını sağlayan kolonlar olarak düşünülebilir. Tekerlerin gücü tellerin, tekerin merkezine doğru çekilmesi ile oluşur. Jant teli oldukça incedir ve kolayca bükülebilir. Bununla birlikte bu teller her hangi bir aparatla çekildiğinde kolayca deforme olmaz. Jant tellerinin merkeze dogru çekilmesi tekerin mukavemetini sağlamaktadır.

Jant tellerinin göbeğe dik (radyal) değil, teğet (tanjant) biçiminde yerleştirilmesinin nedeni tekerleğin , göbekle jant arasındaki bağıl dönmeye karşı gösterdsiği dirençtir. Teller göbeğe dik olarak yerleştirilirse, pedallama kuvvetinin döndürme etkisiyle göbek janttan daha fazla dönme eğlimi gösterir. Diğer bir deyişle teller, göbeğe teğet duruma gelmeye çalışır; çünkü jant zeminle sürtünme halindedir ve bu nedenle dönmeye göbekten daha az yatkındır.

Tanjant telli tekerlek bu eğlimi baskılamak için geliştirilmiştir. Böyle bir tekerlekte teller çiftler halinde göbekten janta uzanır. Jant göbekten daha az dönme eğlimi gösterdigi için bu tekerlekte de her bir çifteki tellerden birinde gerilme artarken diğerinde azalır. Böylece tellerin yarısı biraz uzarken diğer yarısıda biraz kısalır. Bu durum bir deformasyona yol açar, ancak bu radyal telli tekerlektekinin %1’i kadardır.

Jant telleri nem, oksijen ve çamurun korozif etkisinde kalırken, tekerleğin dönüşü sırasında değişken tekrarlı yüklerden dolayı, yorulma kırılması tehlikesiyle karşı karşıyadır. Mukavemetli ve korozyona dirençli olması gereken jant telleri, genellikle paslanmaz çelik ya da kadmiyum veya çinko kaplanmış (galvanik korunmuş) karbon çeliklerinden yapılırlar. Paslanmaz çelik, karbon çeliğine göre çok daha yüksek korozyon direncine ancak daha düşük yorulma ve kırılma mukavemetine sahiptirler. Son yıllarda üretilen hafif bisikletlerde titanyum tellerde yaygın ollarak kullanılmaktadır.
 
  • Beğen
Tepkiler: rüzgarıhisset
Scudo

Barbaros

Forum Demirbaşı
Kayıt
16 Eylül 2004
Mesaj
593
Tepki
193
Şehir
İstanbul
Merhaba Jant Telelrimle ilgili bugünlerde sorun yaşamaktayım. Neden olduğu hakkında fikirlerinize ihtiyacım var.

4 Sene önce almış olduğum Bianchi marka bisikletim var. 4 senedir bana hiç sorun çıkarmadı. Hatta 1 kez dahi lastik patlatmadım. Hızlı, uçarak, kaçarak, atla zıpla binmem. Sakin normal giderim her zaman.

Yine her pazar olduğu gibi geçen pazar kartala kahvaltı etmeye frupça gittik. Kahvaltıyı edip dönecekken bisikletimin arka lastiğinin 8 çizdiğini gördüm. Durdum çevirince durdu 8 den dolayı fren pabuçlarına sürtüyordu. Sonra bir baktıkki jant tellerinden biri kopmuş. Herkes adaya giderken ben (neden aklıma gelmedi bilmiyorum) fren pedallarınıda gevşetmeden sürte sürte rüzgara karşı taa kartaldan suadiyeye geldim. Acaip yordu.

Sonra gittim teli taktırtıp, ayar yaptırdım. Bisikletçiden evim 2 sokak. Geldim.

Bugün tekrar yapıldıktan sonra ilk kez bineyim dedim daha evden çıktım 1 sokak gitmedimki yine 8 cizdiğini farkettim. Tam ayar yapamadılar herhalde dıye bısıkletcıye gıttıgımde cocuk gosterdı 1 jant telım daha kırılmıs.

Yanı hıc bınmedım hız yapmadım tekrar kopmus. Şimdi bugun bıraktım arka tum jant tellerını degıstırecekler.(12 mio tl) yarın alıcam. Bu sorunumu cozermı? On lastıklerı degıstırmedım onlarda koparmı? Neden oluyor yada bisikletin miyadımı doldumu? Seneye kadar ıdare etsın seneye yenı bısıklet alıcam.
 

doğuş

Üye
Kayıt
13 Eylül 2004
Mesaj
87
Tepki
41
Şehir
Istanbul, Küçükyalı
barboros abi bu soru beni a$tı ya.. :) yani deği$en $ey neden tekrar aynı sorunu yaratır ben de bilmiyorum..

bugün deği$ti sanırım tüm teller, sorun var mı halen?
 

Barbaros

Forum Demirbaşı
Kayıt
16 Eylül 2004
Mesaj
593
Tepki
193
Şehir
İstanbul
Bilmem şu an gecenin 1i ve senin cevabınla ben bisikletimi bisikletçiden almadığımı hatırladım. Ohanda hemde 8 de gelir alırım demiştim. Deprem işte insana unutturuyor. Bianchi yerine trek olsa bak unuturmuydum. Yaw harbi unuttum bisikleti yaw. Yarın gidip alayım bari...

Oha falan oldum... Bisiklet unutmaya başladım yaşlanıyoruz off off :)
 

doğuş

Üye
Kayıt
13 Eylül 2004
Mesaj
87
Tepki
41
Şehir
Istanbul, Küçükyalı
aldıktan sonra bekliyorum yanıtı, ona göre bir daha değerlendirelim konuyu :)
 

Barbaros

Forum Demirbaşı
Kayıt
16 Eylül 2004
Mesaj
593
Tepki
193
Şehir
İstanbul
Jant tellerin hepsini yenilettim. Bugun caddebostan sahil grubu olarak gezi yaptık. Orada sorun çıkmadı düzeldi sanırım.
 

bpbatur

Üye
Kayıt
21 Ekim 2004
Mesaj
7
Tepki
0
burada anladığım kadarıyla arka tekerleğe uygulanan pedal kuvvetinden dolayı arka jant tellerinin tanjant örülmesi mantıklı oluyor.
Ön jant tellerinin radial örülmesinin estetikten başka bir getirisi olur mu acaba? Yani sanıyorum daha az esneme sağlayacaktır... yanılıyor muyum?
 

alperen_69

Forum Bağımlısı
Kayıt
12 Mayıs 2005
Mesaj
895
Tepki
305
Şehir
bursa
Bisiklet
Giant
abi bendede bianchi nin bi bisikleti vardı bi gün kaldırımdan indim kiloluyum ama o zaman bu kadar değildi 2 tane jant teli kırıldı sonra hepsini ismini tam hatırlamadığım ( tt olabilir ) bi marka ile değiştirdim sonra atladım sıçradım bişe olmadı bide jant ta önemli tabi bide bazı aralıklarla kontrol edersen hepsi aynı sertlikteyken belli bi zaman sonra bazıları gevşiyo ve yük diğerlerine daha çok biniyo ondan olabilir
 

çağatay_çankaya

Forum Bağımlısı
Kayıt
18 Eylül 2004
Mesaj
2.790
Tepki
789
Yaş
36
Şehir
İstanbul / Eyüp
Bisiklet
Sedona
bu az telli jantların ne kadar dayanıklı olduğunu bilen var mı?
 

Gürsel A.

Forum Bağımlısı
Kayıt
10 Eylül 2004
Mesaj
1.387
Tepki
2.153
Şehir
İstanbul


Neye göre dayanıklı. ?Çok telli janta göre mi? Bu jantları nerde kullanacağına bağlı..
Markaya göre değişebilir. Tellerin kalın olanı var ince olanı var..Mavic sağlamdır de X markası olmayabilir. Çok fazla faktör var.. Soru sorarken noolur düşünün biraz yaw...:)

Bende 4 yıldır bu az telli Mavic'ler var daha akort yapmadım ki nerelerde, ne manyakça bindiğimi tahmin edersiniz..

Shimano az telli jantlar da kendini sağlamlıkta kanıtlamıştır. Ama tutup da bunlar sağlam diye 4 metreden atlaman doğru olmaz..
Gürsel
 

çağatay_çankaya

Forum Bağımlısı
Kayıt
18 Eylül 2004
Mesaj
2.790
Tepki
789
Yaş
36
Şehir
İstanbul / Eyüp
Bisiklet
Sedona
teşekkürler gürsel abi.seni bu yarım yamaklak sorularımla sinirlendirysem"ki öyle gözüküyor" özür dilerim.zaten dükkan'a gelince bi güzel fırça atacan bana bu yüzden. bu arada örnek verecek olursak.ng 350 'nin jantları ve kron Xaos 'un jantları arasındaki sağlamlık yarışında hangisi lider gelir.nerede kullanacam dersen .şehir içiden merdivenlerden inerim yada kaldırımdan uçarım..o kadar çokda yüksekten atlamam.
 

cannn3715

Forum Demirbaşı
Kayıt
29 Ağustos 2007
Mesaj
521
Tepki
192
Şehir
kayseri
Bisiklet
Cube
abi o sorun bendede vardı teler miyadını dolduruyo bişe yapmasan dahi kırılıyodu hatta jant ayarlatırken kopuyodu :D ama teller deişince sorun bitti ;)
 
  • Beğen
Tepkiler: cezmi özdemir

Şahin Bulut

Forum Bağımlısı
Kayıt
5 Ocak 2008
Mesaj
724
Tepki
298
Şehir
Üsküdar
@bpbatur

tanjant ne? radial ne? benim bildiğim 36 delikli jantlar için tek örgü şekli var.yanılıyorsam bilgilendirin lütfen
 

ahmett.01

Daimi Üye
Kayıt
23 Mayıs 2008
Mesaj
233
Tepki
76
Şehir
adana
arkadaşlar beyaz jant tellerini nerden bulabilirim? hangi parçacıya sorsam yok diyor ya da çok yüksek fiyatlar söylüyor.bu beyaz tellerin nerde satıldığını bilen varmı?
 

ahmett.01

Daimi Üye
Kayıt
23 Mayıs 2008
Mesaj
233
Tepki
76
Şehir
adana
taiwan değildi benim sorduğum.ama pahalıydı.ben ucuz ve beyaz tel arıyorum:D
 

reddflag

Üye
Kayıt
19 Mayıs 2015
Mesaj
34
Tepki
27
Yaş
31
Şehir
İzmir
İsim
Burak Albayrak
Bisiklet
Carraro
Eğer tekerdeki jantın tek teli kırılsa dahi, tüm jant tellerini değiştirmemiz mi gerekiyor ? yoksa jantı tamamen mi değiştirmemiz gerekiyor ?
 

Zekeriya Çab

Forum Bağımlısı
Kayıt
29 Haziran 2014
Mesaj
1.083
Tepki
1.655
Şehir
İstanbul
Sadece kopan teli değiştirmeniz yeterli ama yan yana olupta 2-3 tel aynı anda koptuysa tümünün değişmesi iyi olur. Tabi nipelle birlikte değişmeli, düzgünce ayarlanmalı.
 
  • Beğen
Tepkiler: reddflag

hogutmen

Forum Bağımlısı
Kayıt
3 Ağustos 2007
Mesaj
831
Tepki
907
Şehir
Ankara
Bisiklet
Salcano
iki jant telim birden kırıldı. Dengesizlik olunca çok geç farkettim. Yaklaşık o halde belki 15-20 km. sürmüşümdür. Benim merakım tam olarak hangi etkenlerin jantın kırılmasına sebep olabileceği?
Bu konuda neler etken olabilir? 26-28 jant olması kırılmayı kolaylaştırır mı? Bisiklet yeni. 28 jant şehir bisikleti. Kaldırımdan hoplayıp zıplamam. Lastiklerimin basıncı yeterli. vs... Teşekkür ederim.