HikmetYılmaz
Forum Bağımlısı
- Kayıt
- 31 Temmuz 2012
- Mesaj
- 632
- Tepki
- 877
- Şehir
- Istanbul Maslak
- Bisiklet
- KTM
2012 ağustos'undan beri bisiklete biniyorum. Önce göbeği eritme amaçlı bir bisiklet almıştım, ama daha sonra sardı beni iyice, şimdi binmezsem kötü hissediyorum.
Yaklaşık eylül ayından beri de trafikte kullanıyorum, işe gidip geliyorum. (Maslak-İstinye-Sahil-Ortaköy-Beşiktaş-Dikilitaş-Mecidiyeköy-Şişli-Okmeydanı-Levent gibi rotam, bazen sahilden bazen Levent-Zincirlikuyu üzerinden).
Epeydir özellikle (İstanbul trafiğine) yeni başlayanlara yönelik böyle bir yazı yazmak ve bu süreçte yaşadıklarımı/kazandığım tecrübelerimi anlatmak istiyordum. Bunlar benim uyguladığım şeyler %100 doğru olmayabilir, yorumlarınızı yazabilirsiniz. Madde madde yazacağım
1) Korkmayın trafiğe çıkın. Başta çok çekiniyordum, hatta Belgrad Ormanı dışında binmemeyi düşünüyordum, ama inanın dışarıdan göründüğü kadar zor/tehlikeli değil. İlk ürkekliği attıktan sonra çok zevkli oluyor. Unutmayın trafikte ne kadar çok bisikletli=o kadar çok saygı ve dikkate alınma. Önce biz bineceğiz, sonra bisiklet yolu talep edeceğiz.
2) Sol tarafa bir ayna alın. Ben kask aynasına alışamadım, ama Delta Bisiklet'ten aldığım sökülüp takılabilir gidon aynasını kullanıyorum. Gerekmediğinde sökmek çok pratik.
3) Ayna alın ama sadece aynaya güvenmeyin. Aynayı çevresel farkındalığınızı arttıran bir yardımcı araç olarak görün. Özellikle şerit değiştireceğiniz/döneceğiniz zaman mutlaka kafayı çevirip bakın.
4) Kulaklarınız radarınız olsun. Müzik dinlemeyin. Arkadan gelen arabaları sadece dinleyerek çoğu zaman hissedebiliyorsunuz. Gerektiğinde kenara çekilip pedal çevirmeyi bırakın, yanınızdan geçsin.
5) Gerektiğinde şerit kapatın. Özellikle trafik yavaş (20-30 km ortalama hızla) akıyorsa iki araba arasında gayet güvenli ve keyifli bir yolculuk yapabilirsiniz. Öndeki arabaya çok yaklaşmayın ki gerektiğinde durabilesiniz. Öndeki arabayı ortalamayın tekerleğinin hizasına yakın bir biçimde sağdan gidin. Unutmayın arabalar çukurları ortalarlar
6) Şerit kapattığınız zaman öndeki arabadan geride kalırsanız, eğer yakında ileride ışık/trafik vs sebebiyle yetişeceğinizi öngörüyorsanız arkadan korna çalınsa bile hiç takmayın. Sürüşünüze devam edin. Zaten biraz sonra arkanızdaki araba orada kalacaktır, siz sağdan trafiği geçip gideceksiniz. %99 zaten korna çalan yaptığının anlamsızlığını farkediyor o durumda. Ön taraf açıksa sağa çekilip yol verin tabi arkadaki arabaya.
7) Yayalara en az araçlar kadar dikkat edin. Çoğu zaman hiç yola bakmadan kaldırımdan atıyorlar kendilerini, direkt bisiklet hattına çıkıyorlar. Sonra yola bakıyorlar. Mutlaka ileriye bakarak ileride yaya varsa yavaşlayarak (en azından pedal çevirmeyi keserek ve freni hazırlayarak) önlem alın.
8) Duran araçların, otobüs minibüs vs sağından orası durak olmasa bile geçmeyin, ya da çok temkinli geçin. Her yerde yolcu indirebilirler, otobüsten inenler de geriye hiç bakmadan direk aşağı atar kendilerini.
9) Bir araba size korna çalar,sıkıştırır ya da herhangi bir "yamuk yaparsa" hiç oralı olmayın, ağız dalaşına girmeyin. Hatta yol verin, büyüklük sizde kalsın. İnanın kavgaya girmezseniz gireceğinizden daha az siniriniz bozulacak, hatta 10 dk sonra o olayı unutacaksınız ve diğer tarafa hiçbir zaman unutamayacağı bir ders vereceksiniz. Orada adamın beklentisi olayı yükseltmek çünkü, o şekilde gelişmeyince olay direkt tersine dönüyor.
9) Gerektiği yerlerde joker hakkınız olarak kaldırıma çıkın, ama kaldırımdan gitmeyi bir alışkanlık haline getirmeyin. Unutmayın bisikletin yeri "yolun" en sağıdır.
10) Antrenman yapın, performansınızı iyileştirin. Gerektiği yerde trafikle beraber akabilmeniz için çok faydalı oluyor.
11) Bütçeniz elveriyorsa bir şehir bisikleti alın, yolda sürüş zevki ve akıcılık olarak dağ bisikletine göre ciddi farkediyor. Ama şart değil tabi.
12) Kasksız eldivensiz, gözlüksüz yola çıkmayı düşünmeyin bile.
13) Zevkini çıkarın. İşe falan gitmiyorsak unutmayın aceleniz yok. Gidiyorsanız da 10 dk önce çıkın evden. Gerekirse kenara çekin bekleyin, dinlenin. Manzara varsa seyredin. Kavşağı geçemiyorsanız inin, yaya olarak geçin. Bir daha tekrarlayayım, korna çalan arabaları hiç takmayın, böyle yaparsanız en fazla 10 dk hatırlayacaksınız o arabayı.
14) Bisikletiniz bakımlı olsun. Abuk bir yerde geçmeyen vites ya da çalışmayan fren çok tehlikeli olabilir.
15) Trafik ışıklarında arabalarla beraber bekleyin, uyanıklık yapmayın. Trafik kurallarına uyun. Unutmayın trafikte binerek bisiklet farkındalığını da arttırıyoruz. Kırmızı ışığı su içmek ve kısa soluklanmak için bir fırsat olarak değerlendirebilirsiniz.
16) Gözünüz hep ileriyi (50 m ilerisi gibi) tarasın (Bence en önemli madde bu). Hep ileriye bakıp kafanızdan senaryo kurun (şu adam yola atlayabilir, çocuk var topu yola kaçabilir, şu aradan araba çıkabilir vs gibi). O senaryoya göre pozisyon alın. İyi sürücülük kazadan son anda kurtulmak değil o pozisyona hiç girmemektir, unutmayın.
İyi binişler
Yaklaşık eylül ayından beri de trafikte kullanıyorum, işe gidip geliyorum. (Maslak-İstinye-Sahil-Ortaköy-Beşiktaş-Dikilitaş-Mecidiyeköy-Şişli-Okmeydanı-Levent gibi rotam, bazen sahilden bazen Levent-Zincirlikuyu üzerinden).
Epeydir özellikle (İstanbul trafiğine) yeni başlayanlara yönelik böyle bir yazı yazmak ve bu süreçte yaşadıklarımı/kazandığım tecrübelerimi anlatmak istiyordum. Bunlar benim uyguladığım şeyler %100 doğru olmayabilir, yorumlarınızı yazabilirsiniz. Madde madde yazacağım
1) Korkmayın trafiğe çıkın. Başta çok çekiniyordum, hatta Belgrad Ormanı dışında binmemeyi düşünüyordum, ama inanın dışarıdan göründüğü kadar zor/tehlikeli değil. İlk ürkekliği attıktan sonra çok zevkli oluyor. Unutmayın trafikte ne kadar çok bisikletli=o kadar çok saygı ve dikkate alınma. Önce biz bineceğiz, sonra bisiklet yolu talep edeceğiz.
2) Sol tarafa bir ayna alın. Ben kask aynasına alışamadım, ama Delta Bisiklet'ten aldığım sökülüp takılabilir gidon aynasını kullanıyorum. Gerekmediğinde sökmek çok pratik.
3) Ayna alın ama sadece aynaya güvenmeyin. Aynayı çevresel farkındalığınızı arttıran bir yardımcı araç olarak görün. Özellikle şerit değiştireceğiniz/döneceğiniz zaman mutlaka kafayı çevirip bakın.
4) Kulaklarınız radarınız olsun. Müzik dinlemeyin. Arkadan gelen arabaları sadece dinleyerek çoğu zaman hissedebiliyorsunuz. Gerektiğinde kenara çekilip pedal çevirmeyi bırakın, yanınızdan geçsin.
5) Gerektiğinde şerit kapatın. Özellikle trafik yavaş (20-30 km ortalama hızla) akıyorsa iki araba arasında gayet güvenli ve keyifli bir yolculuk yapabilirsiniz. Öndeki arabaya çok yaklaşmayın ki gerektiğinde durabilesiniz. Öndeki arabayı ortalamayın tekerleğinin hizasına yakın bir biçimde sağdan gidin. Unutmayın arabalar çukurları ortalarlar
6) Şerit kapattığınız zaman öndeki arabadan geride kalırsanız, eğer yakında ileride ışık/trafik vs sebebiyle yetişeceğinizi öngörüyorsanız arkadan korna çalınsa bile hiç takmayın. Sürüşünüze devam edin. Zaten biraz sonra arkanızdaki araba orada kalacaktır, siz sağdan trafiği geçip gideceksiniz. %99 zaten korna çalan yaptığının anlamsızlığını farkediyor o durumda. Ön taraf açıksa sağa çekilip yol verin tabi arkadaki arabaya.
7) Yayalara en az araçlar kadar dikkat edin. Çoğu zaman hiç yola bakmadan kaldırımdan atıyorlar kendilerini, direkt bisiklet hattına çıkıyorlar. Sonra yola bakıyorlar. Mutlaka ileriye bakarak ileride yaya varsa yavaşlayarak (en azından pedal çevirmeyi keserek ve freni hazırlayarak) önlem alın.
8) Duran araçların, otobüs minibüs vs sağından orası durak olmasa bile geçmeyin, ya da çok temkinli geçin. Her yerde yolcu indirebilirler, otobüsten inenler de geriye hiç bakmadan direk aşağı atar kendilerini.
9) Bir araba size korna çalar,sıkıştırır ya da herhangi bir "yamuk yaparsa" hiç oralı olmayın, ağız dalaşına girmeyin. Hatta yol verin, büyüklük sizde kalsın. İnanın kavgaya girmezseniz gireceğinizden daha az siniriniz bozulacak, hatta 10 dk sonra o olayı unutacaksınız ve diğer tarafa hiçbir zaman unutamayacağı bir ders vereceksiniz. Orada adamın beklentisi olayı yükseltmek çünkü, o şekilde gelişmeyince olay direkt tersine dönüyor.
9) Gerektiği yerlerde joker hakkınız olarak kaldırıma çıkın, ama kaldırımdan gitmeyi bir alışkanlık haline getirmeyin. Unutmayın bisikletin yeri "yolun" en sağıdır.
10) Antrenman yapın, performansınızı iyileştirin. Gerektiği yerde trafikle beraber akabilmeniz için çok faydalı oluyor.
11) Bütçeniz elveriyorsa bir şehir bisikleti alın, yolda sürüş zevki ve akıcılık olarak dağ bisikletine göre ciddi farkediyor. Ama şart değil tabi.
12) Kasksız eldivensiz, gözlüksüz yola çıkmayı düşünmeyin bile.
13) Zevkini çıkarın. İşe falan gitmiyorsak unutmayın aceleniz yok. Gidiyorsanız da 10 dk önce çıkın evden. Gerekirse kenara çekin bekleyin, dinlenin. Manzara varsa seyredin. Kavşağı geçemiyorsanız inin, yaya olarak geçin. Bir daha tekrarlayayım, korna çalan arabaları hiç takmayın, böyle yaparsanız en fazla 10 dk hatırlayacaksınız o arabayı.
14) Bisikletiniz bakımlı olsun. Abuk bir yerde geçmeyen vites ya da çalışmayan fren çok tehlikeli olabilir.
15) Trafik ışıklarında arabalarla beraber bekleyin, uyanıklık yapmayın. Trafik kurallarına uyun. Unutmayın trafikte binerek bisiklet farkındalığını da arttırıyoruz. Kırmızı ışığı su içmek ve kısa soluklanmak için bir fırsat olarak değerlendirebilirsiniz.
16) Gözünüz hep ileriyi (50 m ilerisi gibi) tarasın (Bence en önemli madde bu). Hep ileriye bakıp kafanızdan senaryo kurun (şu adam yola atlayabilir, çocuk var topu yola kaçabilir, şu aradan araba çıkabilir vs gibi). O senaryoya göre pozisyon alın. İyi sürücülük kazadan son anda kurtulmak değil o pozisyona hiç girmemektir, unutmayın.
İyi binişler