2.5 aylık bir hidrolik disk fren kullanıcısı olarak ben de bi kaç yorum yazayım bari (900km'ye yaklaştı bisiklet, bazıları için hiçbişey tabi..)
Frenlerim Shimano Deore, ön arka hidrolik 160 mm disk. Dezavantajlarından bahsedeyim. Birincisi diski kalipere ortalicam diye bayaa bi ugraşacaksın. Milimetrik ayar istiyo ve de diyelim ki sert fren gerektiren bi iniş yaptın, eger iyi montelemediysen ayarı kesin kacacak söyliim. Ayarı kacınca nooluyo, balatalar lastige sürtmeye başlıyo, ses çıkartıyo, düz yolda fren yapmadıgın halde fren yapıyormuşsun gibi hızın kesiliyo. Çok çok iyi bi ayar çekmek lazım yani takarken bu bir.
Tabi bunu derken sistemin içinde hava olmadıgı varsayıyorum, ki 'in a perfect world' dicem, olmaması lazım. Ama her ne hikmetse bi şekilde oluyo bazen, ve o zaman da sen frene basıyosun 2mm dışarı çıkıyo diyelim ki pistonlar, bırakınca 1.5mm geri giriyo. Hayde senin onca ayar gene bozuldu.. Gene balatalar diske sürtüyo falan..
Ön frenlerini zorlarsan, diskin çok ısınıyo, ve de frenlerin hassasiyetini kaybediyo. Buna 'fading' diyolar, diskin ısınıp balataların kavramasını kaybetmesi olayı. Bisikletini ne amaçla kullanacaksın bilemicem ama inişlerde can sıkan bi durum. Ben arkası arkasına iniş yapmıyorum, bi de yapmsam daha fena olacak. Yanlış anlama frenler tutmuyo degil, tutuyo, ancak diskler sogukkenki ilk binişindeki gibi olmuyo kavrama. Bu konu canını bir de hardcore freeride biniyosan sıkar, stoppie falan yapmaya çalışıyosan sürekli (şu ön teker üzerinde gitme olayı. Yapabildigimden degil, ama 30 defa falan deneyince artık kavrama iyice gidiyo..).
Onun dışında bakım demişsin. Bak ben en son bakımı yaparken ön kaliperimden oldum ki hala nasıl oldu anlamıyorum çünkü kaliperin yüzeylerinde hiç bir pürüzsüzlük yok. Olay nasıl oldu: Pistonları temizleyip yaglayacaktım, bunun için de kaliperin sökülmesi gerekiyor. Kaliperi söktüm, temizledim ne temizliyeceksem, geri taktım. Sonra bi baktım fren koluna asılınca kaliperden yag sızıyo, sök tak sök tak.. fayda etmedi hiç bişey. Tabiri caizse hayvanlar gibi sıktım ama yine de yag kacırıyo.. Arka kalipere de benzer operasyon yaptıydım daha önce onda hiç bi sorun yok bu arada..
Onun dışında agırdır Xtr V frenden eminim. Ama teknoloji ilerliyo, hafif hidrolik diskler üretiliyo. Yani 10 15 gramın hesabını yapmıyosan hidrolik disk almalısın. Ki ben şöyle diyeyim sana, ben bu bisiklete bindim, frenleri kullandım ve de aşık oldum yani bisiklete/frenlere. Daha önceden bisiklet kullanmamışsın gibi bi duygu. Çok iyi ayarlanmış V fren de disk kadar iyi kavrama saglar diyolar, dogrudur ama bence disk apayrı bişey. Kaliperde toplam çift pistonlu, giriş seviyesi bi ürün kullanıyorum. Artık şu high-end diye tabir edilen, 4-6 pistonlu ürünlerden taksam nasıl bi frenleme gücü oluşur düşünemiyorum yani.
Aklıma gelen başka bi dezavantaj, yukardakine benziyo, sistemde sızıntı olmaması lazım, yoksa bi iniş sırasında başla fatiha okumaya derim. Kaliperde sızıntı olabilecegi gibi kabloda ya da fren kolunda da bişey olabilir, olur mu olur, dikkat etmek lazım, bisiklet düşerse, bi agaca bişeye çarparsa takılırsa falan.
Dezavantaj olarak sayabilecegim başka bi olay yok. Bu yukarda saydıklarım da Shimano Deore için. XTde, Avid Juicy 7'da, Magura'nın bişeyinde vardır ya da yoktur bilemem, ama eger varsa sorunlar buna benzerdir yani.
Agırlıgın senin için bi önemi yoksa disk fren al, bisiklet tecrüben çok değişecektir
EDIT: Bişeyi unuttum: balataların oldu da bitti ya da onları da zımparalayıp temizlicen; çıkartıp takmak için kaliperi kadrodan çıkarman gerekiyor = bütün ayarlarına bye bye