1. Bu sitede çerezler kullanılmaktadır. Çünkü sizlere daha güzel bir site kullanımı sağlamayı hedefliyoruz. Bu yüzden çerezlerden yararlanarak sitemizle nasıl bir etkileşimde bulunduğunuza dair ilişkili verileri kaydedecek araçlardan faydalanıyoruz. Konuyla ilgili bilgi için buraya tıklayınız. Bu siteye giriş yapıp kullanarak, çerez kullanımını kabul etmiş oluyorsunuz.

Hangi durumda ayakta sürmek faydalı?

Konu, Sağlık - Antrenman - Beslenme kategorisinde Bahadır Gürel tarafından 7 Ekim 2016 tarihinde paylaşıldı.

Etiketler:
  1. Bahadır Gürel

    Bahadır Gürel Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    7 Haziran 2011
    Mesajlar:
    2.096
    Beğeniler:
    8.305
    Şehir:
    Maltepe/İstanbul
    Adı:
    Bahadır Gürel
    Bisiklet:
    Geotech
    Sponsorlu Prof. Louis Passfield ve Rob Hayles'ın "Training with Power Meters" adlı kitabını alsam mı, almasam mı diye araştırıyordum. Passfield'ın çalıştığı üniversitenin sitesinde onun henüz yayınlanmamış bir çalışmasını gördüm. Merak edenlerin okuması için bağlantı aşağıda:

    Bağlantıyı görmek için üye girişi yapınız.

    Passfield, önceki araştırmaların, ayakta sürmenin oturarak sürmeye göre sürüş ekonomisi açısından kötü olduğunu gösterdiğini belirtiyor. Kendisinin merak ettiği şey şu: Ayakta sürmenin uygulanan güce bağlı olarak sürüş ekonomisine katkısının olup olmadığını göstermek.

    Bu çalışmaya göre, Passfield bir grup bisikletçiye aşağıdaki testleri uygulamış:

    10 bisikletçinin her birisine 8 farklı koşulda test yaptırmış. Koşulları belirleyen faktörler şöyle:

    - Şiddet: Maksimum aerobik gücün (VO2max) %50 veya %70'i
    - Parkur: %4 veya %8 eğimli yokuş
    - Sürüş şekli: Oturarak veya ayakta

    Güç, nabız, kadans vb. ölçümlerin yanısıra 8 tane bacak kasının aktivitesi izlenmiş.

    Çıkan sonuç:

    Düşük şiddette ayakta sürerseniz sürüş ekonomisi oturarak sürmeye göre düşüyor ancak, yüksek şiddette ayakta sürerseniz sürüş ekonomisi açısından oturarak sürmeye göre arada bir fark kalmıyor.

    Ayakta sürerken sürüş ekonomisinin düşme nedeni bacağin alt kısmında çok sayıda kasın devreye girmesi değil, bacağın üst kısmında daha çok kasın devreye girmesi etken olarak görülüyor.

    Yokuşta VO2max'ın %70 altında ayakta sürüşler sürüş ekonomisini düşürüyor. Ancak %70'in üzerine çıkıldığında ayakta sürmenin sürüş ekonomisine olan negatif etkisi ortadan kalkıyor.

    Yazı uzun ve formüllerle dolu, hepsini okuyamadım. Sadece benim kafama takılan şu oldu: En ufak bir yokuşu çıkarken bile uyguladığım güç FTP sınır değerimin üzerine çıkıyor. Mesela %2-3'lük bir yokuşta FTP altında süremiyorum. Öyleyse güç ekonomisi açısından tüm yokuşlarda ayakta sürmenin oturarak sürmeyle aynı olduğunu, oturarak sürmenin getirdiği ek bir katkının olmadığını söylemek gerekiyor, ki bu da akla yatkın gelmiyor. Ya da bu sadece bana özel bir durum olabilir. Çünkü çıktığım tüm yokuşlardaki ortalama güç, bir saatlik laktat eşiği gücüm olan FTP'nin ya aynısı ya da üzeri. Özellikle 1 dk altı yokuşlar hariç nerdeyse hiç ayakta sürmeyen benim için alternatif bir yol oluyor.
     
  2. Laistrogon

    Laistrogon Daima Sür!

    Kayıt:
    16 Eylül 2016
    Mesajlar:
    15
    Beğeniler:
    9
    Şehir:
    İSTANBUL
    Adı:
    Laistrogon
    Bisiklet:
    Mosso
    dik yokuşlarda kısa süreli bir güç kazandırıyor ancak uzun mesafeli yokuşlarda bi süre sonra asılma diye tabir edersem güç tükeniyor.ama anlık o itici güç etkisi uzun süreli olabiliyor.yol şartlarına ve sürücüye bağlı tabi.
     
    Ahmetgitar bunu beğendi.
  3. Ceyhun Özkan

    Ceyhun Özkan Güç Senin

    Kayıt:
    24 Ağustos 2012
    Mesajlar:
    710
    Beğeniler:
    746
    Şehir:
    Tirilye
    Adı:
    Ceyhun Özkan
    Bisiklet:
    Carraro
    Teknik olarak bilgim yok, fakat yokuş uzun ise oturarak son 45-50 metreye kadar tempolu çıkıyorum.Ardından ayakta maksimum güç ile veriyorum odunu :D
    Şaka bi yana turun uzunluğuna göre bu maksimum güç değişkenlik gösteriyor tabi ki.Uzun bir tur ve daha yolum var ise mırıldanarak çıkıyorum:p
     
    Rocketman bunu beğendi.
  4. ozgur908 Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    22 Mayıs 2012
    Mesajlar:
    745
    Beğeniler:
    1.135
    Şehir:
    İstanbul
    yokuşu ayakta bitirdikten sonra hemen yüksek kadansa geçip en az 30 saniye o şekilde pedal çevirmeyi tavsiye ediyordu vakti zamanında okuduğum kaynaklar.
     
    Emrah Demirci ve Bahadır Gürel bunu beğendi.
  5. #5
    Bahadır Gürel

    Bahadır Gürel Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    7 Haziran 2011
    Mesajlar:
    2.096
    Beğeniler:
    8.305
    Şehir:
    Maltepe/İstanbul
    Adı:
    Bahadır Gürel
    Bisiklet:
    Geotech
    Oturarak yokuş çıkan biri olarak benim de gördüğüm yazılar hep bu yöndeydi ama bahsettiğim çalışma çok taze :) daha yayınlamamış. Genel düşünce şöyle olurdu: eğer yokuşun bir yerlerinde tempo düşerse veya daha dikleşirse ayağa kalkıp fazla güç aktarıp eski tempoya ulaşmak sonrasında onu koruyarak oturarak sürmek.

    Vuelta 2014'te Froome'la Contador yokuşta mücadele vermişlerdi. Contador'un tüm yokuşu ayakta çıkması ve kazanması o günden sonra benim aklımdan çıkmayan bir konu olmuştu. O zamanlar bunun sadece Kolombiyalılara özel bir yetenek olduğunu düşünmüştüm.

     
  6. Bora Kıraç

    Bora Kıraç Rifa Siempre

    Kayıt:
    5 Nisan 2013
    Mesajlar:
    283
    Beğeniler:
    649
    Şehir:
    İstanbul
    Adı:
    Bora Kıraç
    Bisiklet:
    Scott
    @Bahadır Gürel Bana kalırsa bu testin yapıldığı bisikletçiler ile sizin FTP sınırınız arasında büyük farklar var. Bu nedenle sizin verileriniz bu testteki bisikletçilerin verileriyle tutarsız kalıyor. Ayrıca vücut ağırlığının da bu konuda payı var diye tahmin ediyorum. Ağır bir bisikletçinin ayakta sürüş yapması ile 50-55 kiloluk bir sürücünün ayakta sürüş yapması arasında bacaklara/dizlere binen yükler bazında çok fark var.
     
  7. dgncsk

    dgncsk Aktif Üye

    Kayıt:
    2 Ağustos 2016
    Mesajlar:
    126
    Beğeniler:
    187
    Şehir:
    ankara
    Adı:
    Dogan
    Bisiklet:
    Ümit
    kaldırımdan inerken çok faydalı :) imza çocuk koltuğu ile gezen ben.
     
    kursat2ooo, SoS, Kuzey Ege ve 1 kişi daha bunu beğendi.
  8. hashus1099

    hashus1099 Deprem Dede

    Kayıt:
    13 Haziran 2011
    Mesajlar:
    854
    Beğeniler:
    2.338
    Şehir:
    istanbul/beşiktaş
    Adı:
    hashus1099
    Bisiklet:
    Canyon
    çok dik yokuşlarda el mahkum ayakta sürülmesi lazım. otururken bisikletin önünün şaha kalktığı durumlar olabiliyor. :D
     
    Kuzey Ege ve Bahadır Gürel bunu beğendi.
  9. Kerem Özbayrak

    Kerem Özbayrak Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    13 Haziran 2009
    Mesajlar:
    1.333
    Beğeniler:
    3.497
    Şehir:
    iSTANBUL
    Bisiklet:
    Giant
    Ayakta sürme eylemini yaptığımda dizlerimde zorlanma hissediyorum bu nedenle neredeyse hiç tercih etmiyorum. Buradan yola çıkarak dizler için sakıncalı olabilir diye düşünüyorum.
     
    Bahadır Gürel bunu beğendi.
  10. Ahmetkhrmn

    Ahmetkhrmn Aktif Üye

    Kayıt:
    20 Eylül 2015
    Mesajlar:
    173
    Beğeniler:
    168
    Şehir:
    İstanbul
    Adı:
    Ahmet Kahraman
    Bisiklet:
    Focus
    Kuzey Ege, Bahadır Gürel ve mfmayliba bunu beğendi.
  11. #11
    Bahadır Gürel

    Bahadır Gürel Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    7 Haziran 2011
    Mesajlar:
    2.096
    Beğeniler:
    8.305
    Şehir:
    Maltepe/İstanbul
    Adı:
    Bahadır Gürel
    Bisiklet:
    Geotech
    Nasıl bir fark var diye bakmıştım. Şöyle ki:

    1) Deneye katılan bisikletçilerin ağırlıkları 74.7 kg +/- 5 kg (benim ağırlığım 65 kg)

    2) vo2max güç değeri 367 watt +/- 40 watt (benim vo2max değerim 197 watt)

    Şimdi, bu bisikletçiler için vo2max'ın %70'i demek 257 watt anlamına gelir (benim vo2max'ın %70'i 138 watt).

    Evet, arada tabii ki fark var, çünkü deney için seçtikleri kişiler ülkelerinin ulusal takımlarında yarışıyorlar.

    Ancak bu, şunu göstermiyor: FTP sınır değerim 163 watt olduğuna göre, yokuş çıkarken rahatlıkla vo2max'ın %70'ini geçmem garip değil. Benzer şekilde bu bisikletçiler de %4 yokuşta rahatlıkla vo2max'ın %70'i geçmeleri gerekiyor.

    Neden?

    watt/kg olarak bakarsak ben yokuş çıkarken 2,5 watt/kg güç üretiyorsam bu bisikletçinin yokuşta benden daha fazla güç üretmesi lazım (yoksa onu rahat geçerdim :)). Mesela yokuşta 4 watt/kg güç üretirse 74 kg kilosu nedeniyle üretmesi gereken güç 296 watt olacak ve bu vo2max %70'in üzerinde kalır.

    Elit atletle aramda güç olarak fark var, ama FTP ve VO2max oranlarımız kişiye özel olduğundan aynı şeyleri yaşıyoruz.




    upload_2016-10-7_20-28-31.png

    Daha az enerji harcayarak daha hızlı gitmek. Aynı arabalarda olduğu gibi. Örneğin gereksiz yere daha fazla pedal çevirmek yerine kararında çevirip aynı gücü üretmek, aerodinami, tempoyu gereksiz yere değiştirmek yerine aynı tempoda gitmek vb.
     
  12. Serkan Mıstınoğlu

    Serkan Mıstınoğlu Road Runner

    Kayıt:
    24 Nisan 2010
    Mesajlar:
    4.867
    Beğeniler:
    24.714
    Şehir:
    İstanbul
    Bisiklet:
    Cervélo
    @Bahadır Gürel konu ve bilgiler icin cok tesekkurler :harika:

    1 dakikadan az surecek olan yokuslarda kalkip abaniyorum. Bana kendimi daha iyi hissettiriyor gerisi yalan :D
     
  13. Hasan Saylık

    Hasan Saylık Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    15 Kasım 2013
    Mesajlar:
    2.215
    Beğeniler:
    1.805
    Şehir:
    Aydın, Karacasu
    Bisiklet:
    Specialized
    GNC nin bu konuyla ilgili videosu vardı, zaten az çok araştırmıştım bende bu konuyu, Contador'un ayakta çıkması yada Froome'un oturarak çıkması genetik diyenler var, alışkanlık diyenler var,kısalar ayakta çıkıyor bence uzun boylular oturarak ben böyle bir kestirimde bulunmaya başladım.
     
  14. uguryilmaz144

    uguryilmaz144 Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    1 Nisan 2015
    Mesajlar:
    1.937
    Beğeniler:
    4.372
    Şehir:
    İzmir
    Adı:
    Uğur Yılmaz
    Bisiklet:
    Mosso
    Genelde kasıklardaki kan dolaşımını iyileştirmek ve nabzı yükseltmek için ayağa kalkıyorum. Ayakta rampa çıkarken arka teker üzerindeki yük azaldığı için tutunma problemleri olabiliyor. Bu yüzden oturarak tırmanmak her zaman tercihim.
     
  15. NKurtuldu

    NKurtuldu Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    4 Mayıs 2015
    Mesajlar:
    554
    Beğeniler:
    1.370
    Şehir:
    İstanbul
    Bisiklet:
    Canyon
    @Hasan Saylık
    Uzun boy, muhtemelen uzun bacak demek. Uzun bacak da uzun krank kolu diyebiliriz.

    Krank kolu uzadıkça aynı iş daha az kuvvetle yapılabiliyor. Uzunların oturarak tırmanmasının bir sebebi de bu olabilir.
     
  16. Hasan Saylık

    Hasan Saylık Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    15 Kasım 2013
    Mesajlar:
    2.215
    Beğeniler:
    1.805
    Şehir:
    Aydın, Karacasu
    Bisiklet:
    Specialized
    Bende o şekilde düşündüm kısalar ayakta, uzunlar oturarak fakat Contador çok ayrı bir istisna onun kadar oturmadan çıkan yok. Kimisi rölantide oturur,zorlanınca yada atak yaparken ayağa kalkar ama adam bu yüzden özel biris, sürekli ayakta.
     
  17. Engin Sarı

    Engin Sarı Canyon Ultimate CF SL

    Kayıt:
    21 Mayıs 2010
    Mesajlar:
    420
    Beğeniler:
    409
    Şehir:
    Ankara
    Bisiklet:
    Salcano
    Nerede okuduğumu tam hatırlayamadığım bir araştırma raporunda, v02 max'inizin yüzde 80'inin üzerinde sürüyorsanız, ayakta sürmek daha verimli diyordu. üretilen güç bakımından, ayakta ve oturma yı kıyaslanmasında ihmal edilen şeyin hız olduğu kanaatindeyim. yarışlar üretilen güce göre değil zamana yani hıza göre yapılıyor. ve yol bisikletinde de mutlak olarak güç eşittir hız diyemiyoruz. üretilen watt ı, hıza dönüştürmek de sadece aerodinamik bir mesele değil. pedal ve sürüş tekniği, ürettiğiniz watt ların ne kadarını boşa harcadığınızı ne kadarını hıza dönüştürdüğünüzü belirleyen önemli faktörler. mesela aynı yokuşta ve aynı hava koşullarında, ayakta daha fazla güç ürettiğim halde, oturmaya kıyasla hissettiğim zorlanma derecesinin az olduğu ve hızımın da yükselmediğini tespit ettiğim bir çok sürüşüm var. araştırmalar bir yana, benim şu ana kadarki tecrübelerim, oturarak sürdüğünüz zaman gücü hıza dönüştürme anlamında verimlilik artıyor. bu da biraz kişisel bir durum diye düşünüyorum. yani total kas tipi profilinize ve pedal tekniğinize göre, ayakta mı oturarak mı verimli olduğunuz değişiyor. ani hız yükseltmek, atak yapmak ya da baskı altında kalan yerlerinizi rahatlatmak için ayağa kalkma durumları bahsettiğim konunun dışında tabi.
     
  18. Ahmet TOPAL

    Ahmet TOPAL Bisiklet, özgürlüktür...

    Kayıt:
    15 Eylül 2017
    Mesajlar:
    142
    Beğeniler:
    100
    Şehir:
    mersin
    Bisiklet:
    Carraro
    Var mı bu konuyla ilgili yeni gelişmeler?


    Ayağa kalktığımızda vücut ağırlığımız da pedala uygulanan kuvveti arttıracağı için birim zamanda yapılan iş artar dolayısıyla yola aktarılacak güç artacaktır. Tabiki ayakta hava direnci de artacağı için efektif olarak bir miktar kayıp olacaktır.
    Ben de yavaş yavaş ayağa kalkarak sürmeye alışan biri olarak, yokuşlarda ayağa kalkarak daha iyi tırmandığımı gördüm. Tabi şuanda yokuşlarda kısa süreler(30-60sn) ayakta kalabiliyorum...
     
  19. Nolan Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    11 Kasım 2015
    Mesajlar:
    408
    Beğeniler:
    829
    Şehir:
    çorum
    Bisiklet:
    Diğer
    Bende sizin gibiyim.
    3-5 dakika ayakta sürebilir miyiz?Zamanla olacak bir şey mi bu,yoksa kilo ile mi alakalı?
     
  20. Ahmet TOPAL

    Ahmet TOPAL Bisiklet, özgürlüktür...

    Kayıt:
    15 Eylül 2017
    Mesajlar:
    142
    Beğeniler:
    100
    Şehir:
    mersin
    Bisiklet:
    Carraro
    Sponsorlu
    İllaki kiloda etkiliyordur. Ama sanki üst bacaktaki kasların gelişmesiyle daha çok alakalı gibi. Çünkü ilk ayağa kalkarak sürüşlerimden sonra, üst bacağımın bir kaç gün ağrıdığını gördüm. Tabi bu nabzımla, laktak seviyemlede alakalı. Zamanla bu ağrılar azaldı. Ama daha çok tırmanış antremanı yapmak gerekiyor;)