Yonetim beni yine kullanici sozlesmesinde yer almayan "Uygunsuz İçerik" ve "Uygun Olmayan Dil" ( kime gore, neye gore uygun degil gibi aciklamalar yok elbette ) gibi sahane bir sebeple banlamisti bir aydir, yasagim kalkmis. Simdi bunu yazdigim icin en ufak elestiriye tahammulu olmayan yonetim yine gelir banlar ama oncesinde bildiklerimi yazayim bu mesele hakkinda.
Soru: Bisiklet yollari cok mu guzel?
Cevap: Cok guzel degil, muhtesem. Ozellikle de sehir disinda ve kucuk kasabalarda. Sebebini de burada elimden geldigince anlatmaya calistim
(link)
Soru: Neden kask takmiyorlar.
Cevap: Bisikletli guvenligini goz onune alan muazzam bir altyapisi var. Bu kosullar altinda kask guvenlik icin zurnanin son deligi haline gelmis durumda. Kilitli pedal ya da sari plakali elektrikli bisiklet ( hizi 30 km/s ile limitlenmemis ) kullananlar haricinde kask takan ya turisttir ya da yeni yerlesmis expattir.
Hollanda kat edilen km basina olumlu kaza oraninin en dusuk oldugu ulke altyapisi sayesinde. Ortalam bir Dutch'in 3 yasindan itibaren bisiklet uzerinde oldugunu, bisiklet uzerinde canta, torba, tv, koltuk ( bizzat kendim gordum bunlari ) hatta agac ( buraya bir yere videosunu da attim hatta ) tasiyabilecek kadar olaya hakim olduklarini goz onune alirsak gundelik hayati kisitlayan kaskin burada kullanilmasi pek mumkun degil.
Hollanda gibi bisiklet altyapisi olmayan bir yerde kullanacaksaniz kaskinizi takin!
Soru: Bisikletler neden eski ve dandik?
Cevap: Bu biraz karisik bir mesele. Oncelikle bisiklet hirsizligi cok yaygin ( ben 2 tane caldirdim ) bu yuzden disariya pahali bisiklet birakmak akil kari degil. Farkli sehirlerde calisan/yasayan insan sayisi cok fazla. Bu durumda insanlarin calistiklari sehrin istasyonunda biraktiklari bir bisiklet var istasyon-ofis arasinda kullandiklari ve dogal olarak da buna cok para vermiyorlar.
Sehir bisikletleri gunluk kullanim acisindan en avantajlisi. Bir suru farkli tipte bisiklet ile ise gidip geldim, gunluk hayatta kullanmaya calistim. Nacizane gorurum olmazsa olmazlar
- Kisa sureli parklar icin arka tekerlerde pratik kilit, uzun sure icin saglam bir zincir ( zaman zaman bisikletten daha pahali olabilir bu zincir )
- Bisiklet ayagi
- Sinyal vermek icin kol kaldirmak, torba tasimak, duraklama yapildiginda kolayca dengeyi saglamak icin dik ve rahat oturus pozisyonu.
- Camurluk ve korumali/kapali zincir.
- Surekli yagmur sebebi ile kontra pedal, roller, disk fren.
- Canta, ivir zivir tasimak icin sepet ya da bisiklet bagajina sabitlemek icin lastik.
Dede bisikleti olarak tabir edilen bisikletin halk arasindaki adi
omafiets. Tercumesi "babanne bisikleti" demek. Bunlarin tercih edilmesinin sebebi ucuz, dayanikli ve bakim istememesi. Cografi sartlar sebebi ile tek vitesli bisiklet kullanmaya elverisli. Ariza cikarmasi durumdan tamir edilmesi kolay ( tamircilerde saatlik ucret 25€'dan baslar genelde ). Zincir tamamen kapali ve kontra pedal ya da roller frenleri var bu yuzden bakim istemiyor. Urunler ise evladiyelik. Benim bisikletlerimden birisi ikinci el, sanirim 10-12 yillik sorunsuz kullaniyorum ihtiyac halinde.
Soru: Ortalikta bir suru bisiklet var ama nerede guzel/pahali bisikletler?
Cevap: Insalarin genelde farki amaclar icin birden fazla bisiklet var. Sokakta park edilmis bisikletler genelde gunluk kullanim icin. Cogu apartmanin kapali/guvenli bisiklet parki ya da evlerin bisiklet konulacak yerleri var. Pahali bisikletler genelde burada. Hava guzel oldugunda populer surus rotalarinda her turlu high end yol bisikletini gormek mumkun. Dag bisikletleri icinde cok guzel parkurlar var, insanlar genelde bisikletlerini arabaya atip oralara gidiyor binmek icin. (link)
Soru: Turkiye bisiklet konusunda Hollanda gibi olur mu?
Cevap: Olmaz ( Nedenleri konusunda sabaha kadar yazarim ama uzatmaya gerek yok )
Soru: Hollanda'da araba ile bisikletliye carparsam ne olur?
Cevap: Cok uzerler sizi. Bisiklet altyapisi nedeniyle bu pek mumkun degil, mumkun olabilecegi durumlar kavsaklar ya da arac ve bisikletlerin ortak kullandiklari ara yollar. Ortak kullanilan yollarin cogunda bisikletin gecis ustunlugu var arac suruculeri haksiz duruma duser. Kavsaklarda ise kimin beklemesi gerektigini gosteren isartler var
Kopekbaligi disi olarak tabir edilen bu isartlerin kosesi sizi gosteriyorsa yol vermek zorundasiniz. Vermeyenler icin ise agir yaptirimlar mevcut.
Soru: Hollanda'da bisiklet kulturu cok sahane, herkes cok minnos bisiklet konusunda, trafik falan sahane degil mi?
Cevap: Degil. Buyuk sehirlerde, ozellikle de Amsterdam'da sehir icinde bisiklet surmek zulum. Ozellikle is giris/cikis saatlerinde "yol verilmez, alinir" prensibi gecerli. Trafik isiklarinda yigilma olur, yaya yoluna cikmaya cekinmez bisikletliler. Tipik Amsterdamli araclara yesil isik yaniyorsa da yol vermez, gerekirse tramvaya kafa atar. Farkina varmadan bisiklet yoluna girmis turistlere firca cekmek en buyuk zevkidir.
Her ne kadar sehir icine cok girmemis olmasam da ornek bir is cikis saati videosu
Soru: Hollanda'da bisiklet kulturu nasil bi hale geldi?
Cevap: Oncelikle adamlar (link), parasinin caninin kiymetini biliyorlar ve ulke/vatan sevgilerini sozle degil icraatle gosteriyorlar. Kulturleri de gosteristen uzak, cografya da gayet elverisli olunca petrol krizi ile gelen donusum firsatini kacirmamislar. Bu sureci guzel anlatan bir video
Soru: Bir suru bisiklet var ortalikta, kendi bisikletimizi bulamayinca bir tanesini alip gitsek sorun cikmaz degil mi?
Cevap: Cikar hatta bunu yapamazsiniz. Sehir bisikletirinin tamami arka tekerler kilidi ile beraber satilir, bunun uzerinde bir de zincirle kilitlenir uzun sureli parklarda. Bu yuzden istediginiz bisikleti alip gitmeniz mumkun degil. Buna en yakin olasilik demiryollarinin paylasimli bisiklet sistemini kullanmak (link)
Ozetle, ulasim kartiniz ( istanbul kart gibi ) ile her istasyonda gunlugu 3 kusur euroya bisiklet kiralamak mumkun.
Bir de (link) gibi bisiklet kiralayan sirketler var, satin almaktan daha avantajli. Kotu yani konser, festival gibi yerlerin park alanlarinda ayni bisikletten yuzlerce oluyor. Kendi bisikletinizi belirlemek icin ustune isaret koymadiysaniz ( ufak aksesuarlar gibi ) hangisinin size ait oldugunu anlamak zor. 5-6 bisiklette kendi anahtarimi deneyip ancak bulabildigim zamanlar oldu.
Baslik altinda konusulan knular icin bildigim kadariyla durum bu sekilde. Yanildigim, bilmedigim yerler vardir elbette.