Scudo Sports

Grupsetler hakkında birkaç soru

lombardo

Aktif Üye
Kayıt
4 Şubat 2015
Mesaj
144
Tepki
184
Yaş
42
Şehir
İstanbul
İsim
Deniz
Bisiklet
Lapierre
merhaba arkadaşlar. öncelikle bisiklet konusunda çok bilgi sahibi değilim ve olma iddiasında da değilim. ama yine de kısa süreli üyeliğim boyunca görüyorum ki forumda; gerçekten bisikletle ilgili farklı konular üzerinde bilgi kazanılacak birçok üye var ve bazen de imrenmiyor değilim.

yıkama-yağlama faslını geçecek olursak ( :p yok, gerçekten bilgili kişilere saygı duyuyorum ) ''grupsetler'' hakkında merak ettiğim birkaç şeyi öğrenmek istiyorum yardımlarınızla..

1-) Bir grupsetin vites komponentlerinden ibaret olması yeterli midir; yoksa jant-göbek ve fren komponentlerini de içermesi mi icap eder?

2-) özellikle vites komponentleri içerisinde; sürüş performansı ve daha da önemlisi ''uzun ömürlülük'' anlamında hangi parçaların birbiriyle uyumlu-aynı grup olması hayatidir; hangilerininki çok şart değildir? mesela yanlış biliyorsam düzeltin ki öğreneyim, ama benim bildiğim kadarıyla ön artırıcı, sistemin uzun ömürlülüğüne ya da performansına çok da etkiyecek bir eleman değil?

(örnek babında bir görsel de paylaşayım. mesela aşağıdaki bir xt grupset. bu grupsetteki parçaların hangilerinin xt olması çok önemlidir-hangilerininki çok da birşey değiştirmez?)

3-) son olarak grupset denen şey önemliyse, neden hiçbir marka; ya dizmez-ya da haşırt the blekbord! yapar? seri dışı komponent ne demektir? neden üretilir? sırf bazı bisiklet markaları daha rahat maliyet düşürsün ve shimano gibi komponent üreticilerinin de müşterileri kısıtlı kalmasın, geniş bir profile dağılsın diye mi?

4-) yukarıdaki sorularımdan bağımsız olarak özellikle teker göbeklerinin (hub) önemini merak ediyorum. daha doğrusu epey önemli olduğunu biliyorum da. hani rulmanlı-rulmansız ne demektir? deore setli bisiklette claris göbek kullanılırsa birşey olur mu- ne sıkıntı çıkar vs vs..

Sanırım biraz dağınık oldu ama gerçekten öğrenmek istediğim konular. şimdiden teşekkürler..
 
Scudo
@lombardo

1-) Bir grupsetin vites komponentlerinden ibaret olması yeterli midir; yoksa jant-göbek ve fren komponentlerini de içermesi mi icap eder?

Burada yeterlidir ya da değildir şeklinde bir cevap verilmesi pek mümkün değil. Tercih meselesidir diyelim daha çok. Örneğin; Shimano XT vites grubu ile her tür fren sistemi kullanılabilir. Burada bir kısıtlama yoktur, ama Shimano tercih edilirse örneğin vites ve fren kollarının daha derli toplu görünmesini sağlayan ve çok az da olsa ağırlıktan kısmanıza yarayan I-Spec bağlantı sisteminden faydalanabilirsiniz. Bu örnekler çoğaltılabilir.

2-) özellikle vites komponentleri içerisinde; sürüş performansı ve daha da önemlisi ''uzun ömürlülük'' anlamında hangi parçaların birbiriyle uyumlu-aynı grup olması hayatidir; hangilerininki çok şart değildir? mesela yanlış biliyorsam düzeltin ki öğreneyim, ama benim bildiğim kadarıyla ön artırıcı, sistemin uzun ömürlülüğüne ya da performansına çok da etkiyecek bir eleman değil?

Vites sistemine ait parçalarda en önemlisi vites kolları ile ön ve arka aktarıcının birbiriyle uyumlu olmasıdır. Ruble ve aynakolda ise çoğu durumda Shimano ve Sram parçalar birbiriyle ve vites sisteminin kalanıyla uyumlu çalışacaktır. Ön aktarıcı hakkında bahsettiğiniz gibi bir genel görüş olmakla birlikte, ben çok önemsiz olmadığı görüşündeyim. Kaldı ki ön aktarıcı vites sistemi içerisinde neredeyse en ucuz parçadır, yani tasarruf etmek amacıyla alt model kullanmak çok da mantıklı değil. Burada yazdığım bilgiler 'genellikle' geçerli olmakla birlikte, birçok istisna mevcuttur. Shimano/Sram gibi üretici farkları bir yana, Shimano'nun kendi parçaları arasında bile uyumlu olmayanları vardır. Yol bisikleti için Campagnolo firması da işin içine dahil olunca işler daha da karışır. En sağlıklısı almadan önce parça isimleriyle birlikte bu soruya cevap aramak.

3-) son olarak grupset denen şey önemliyse, neden hiçbir marka; ya dizmez-ya da hasırt the blekbord! yapar? seri dışı komponent ne demektir? neden üretilir? sırf bazı bisiklet markaları daha rahat maliyet düşürsün ve shımano gibi komponent üreticilerinin de müşterileri kısıtlı kalmasın, geniş bir profile dağılsın diye mi?

Grupset önemlidir, ama kadro ve jantlar daha önemlidir. Markaların düşük bileşenleri kullanma sebebi maliyettir. Diğer sorulara da cevap olarak kısaca 'tamamen duygusal' diyebiliriz.

4-) yukarıdaki sorularımdan bağımsız olarak özellikle teker göbeklerinin (hub) önemini merak ediyorum. daha doğrusu epey önemli olduğunu biliyorum da. hani rulmanlı-rulmansız ne demektir? deore setli bisiklette claris göbek kullanılırsa birşey olur mu- ne sıkıntı çıkar vs vs..

Deore setli bir bisiklette Deore olmayan bir göbek de kullanılabilir. Göbeğin kalitesinin, oluşabilecek sorunların ya da performansının vites sistemi ile ilgisi yoktur. Rulmanlı ya da rulmansız göbeklerle ilgili forumda birçok başlık mevcut tekrar uzun uzun yazmaya gerek yok. Kısaca rulman daha sağlıklı ve uzun ömürlü olduğu için tercih edilir, ancak onun da kendi içinde kalite ayrımı vardır.

Yukarıda da söylediğim gibi çok genel sorulara çok genel cevaplar vermiş oldum. Bu bileşenleri almayı düşündüğünüz zaman daha somut örnekler üzerinden giderek sonuç almakta fayda var.
 
grupset aslında pekte önemli değil . senin bacağına , isteğine bağlı birşey bence . istersen ekipmanların shimano sis olsun turney olsun. sana bağlı . ama profesyonellik düşünüyorsan belki etkileyebilir. grup setlerinin bazılarında dişli sayısı farklı oluyor. yokuş çıkarken bu sana fayda sağlayabilir
 
  • Beğen
Tepkiler: Batuhan32
Vites sistemi tak başına yeterli değildir. Frenler ve göbekler de donanım olarak çok önemli parçalardır. Göbekler ise jant ile alakalı olduğundan bu gruba dahil olmayabilir. Chris King göbekli jantı olan bir bisikletinize Dura-Ace ekipman takıp herşeyin en iyisini aldım diyebilirsiniz(tabi super record vs var ama misalen) :)
Vitesler ana olarak 2 başlık altında incelenebilir. Performans ve uzun ömürlülük. Bu demek değildir ki en performanslı olan 2 ay sonra bozulur ya da en uzun ömürlü olanda vitesler geçmez.
Performans konusunu açalım. Bu aslında viteslerin yük altında ne kadar kolay geçtiği şeklinde en basite indirgenebilir. Uzun ömürlü ise adı üstünde. Uzun süre bozulmasın, problem çıkartmasın, bakım ayar gerektirmesin.
Hayati uyum konusuna gelirsek en hayati uyum kaset ve aynakol dişlileri ile ön/arka aktarcılar ile zincirin ve vites kollarının uyumlu olması sanırım. Ön aktarıcı ile arka aktarıcı farklı modellerde olabilir. Hatta tur bisikletlerinde ön aktarıcı daha ucuz serilerden seçilirken arka aktarıcı daha yüksek serilerden seçilir genellikle.
Göbek konusu ise tamamen değişik. Bu aralar çok fazla jant araştırdığım için biraz bilgi sahibi oldum. Göbekte aranılan özellikler önem sırası olmadan hafiflik, sorunsuzluk, uzun ömür, dönme direnci. Seramik rulman bilyalarına sahip göbeklerde dönme direnci daha düşük oluyor mesela. Ancak fiyatlar inanılmaz farklı. PowerTap ön göbek 80 dolarken Chris King R45 ön göbek 200 dolar mesela. Sorduğunuzda Chris King'i bir kere alırsın ve değiştirmek istemediğin sürece kullanırsın diyorlar.
 
@9magiko üşenmeden, uzun uzun yazdığınız için çok teşekkürler. gerçi jantlar ve göbekler hakkında söylediklerinizi bu foruma üye olduğumdan itibaren öğrenmiş oldum ama hani vites vs.. daha zor bela anlıyorken ona çok hakim olamadım açıkçası. bir de mesela 2000-2500 fiyat bandında aşağı yukarı aynı seviyelerde ürünler kullanılmıştır diye tahmin ediyorum.

bu arada I-spec konusundan da sayenizde haberdar olmuş oldum; hoş bir artıya benziyor. araştıracağım..

@Tunahan KORKUT söylediğiniz doğru esas iş bacakta biter ama ben grupset olayını biraz da ''uzun ömürlülük'' anlamında sormuştum. Tabii ki kişi, kendi alım gücü ve beğenisine göre altus u da deore xt yi de tercih edebilir ya da sora yı da ultegrayı da vs.. ama bisiklet alırken çok ikilemde kaldığımız durumlarda buna da bakalım diye sordum biraz. sağolsun hiçbiri adam gibi set dizmiyor :(

@Çağrı Soylu göbekle ilgili nelere dikkat etmek gerekiri de soracaktım ki gerek bırakmamışsınız :) dönme direncinin düşük olmasının göstergesi (üstüne binip denemeden) nedir mesela, yani nasıl anlarız? ya da daha pahalı olan daha iyidir deyip geçecek miyiz? :)

kısaca özetlemek gerekirse, en hayati parçalar; aynakol, kaset, zincir, ön ve arka arttırıcılar diye çıkarım yapıyorum..
 
Bisikletten maksimum verim saglamak icin en onemli parcalar donen parcalardir. Aynakol ve jant. Aynakol kotu olursa bacaklarinizla uyguladiginiz kuvveti cekis sistemine tam aktaramazsiniz. Jantiniz kotu olursa kazandiginiz hizi koruyamazsiniz. Cekis sistemine gelince ne fark var derseniz cok uzun bir konu fakat kisaca materyal farki, bulundugu viteste kalma istegi, hafiflik, dayaniklilik, ergonomi gibi ozetleyebiliriz. Temelde butun sistemler ayni mantikla (derailleur sistem) calisiyor. Bakimli ve duzgun kullanilan ucuz bir sistem de pekala is gorebilir (performans icin konusmuyorum). Dedigim gibi bakimli bir deore set, bacagi yamulmus, ayarsiz, bakimsiz bir xt setten daha fazla isinizi gorur.
 
@lombardo doğru şeyler söylüyorsun. set biraz daha iyi oldumu uzun ömürlü oluyor. daha fazla km yapıyorsun ama Gürkan Genç dişlilerinin ömrü bitmesine rağmen daha halen yoluna kaldığı yerden devam ediyor
 
bu arada bu konuyu esas açmama sebep; öğrenmekle beraber, bisiklet alımım öncesinde ikiye düşürdüğüm alternatiflerden birini seçmekti ki şimdi biri açık ara öne çıkıyor. konu başlığından hareketle, sadece bahsi geçen parçaları karşılaştırırsak:

merida speeder 200 ve lapierre urban shaper 600 sırasıyla şöyle (iki bisikletin farklı sürüş amaçları güttüğünü biliyorum ama biri yolun diğeri de dağın şehre yakınlaştırılmış hali olduğundan gine de karşılaştırılabilir buluyorum)

merida da durum şu şekilde:

ZİNCİRKMC M99
AYNAKOLSR NCX 48A-38-28 CG
VİTES ÖNShimano M371 48
VİTES ARKAShimano TIAGRA GS
KASETSunrace CS-9S 11-28
ÖN HAZNEAlloy Disc
ARKA HAZNEAlloy Disc cassette
ÖN VİTES KOLUShimano Altus rapidfire
ARKA VİTES KOLUShimano Altus rapidfire
lapierre de ise:

  • Arka Değiştirici Shimano SLX RD-670 10 Vites
  • Ön Değiştirici Shimano Deore FD-T610
  • Krank Takımı Shimano Deore FC-T611 48x36x26 Muhafazalı
  • Orta Yatak Shimano SM-BB51 (bunu merida speclerinde bulamadım)
  • Arka Dişli Shimano CS-HG62 11-32
  • Zincir Shimano CN-HG600 11 Vites
    • Arka Göbek Shimano FH-RM33 32H
    • Ön Göbek Shimano HB-RM33 32H
ÖN VİTES KOLUShimano Deore KSLM610
ARKA VİTES KOLUShimano Deore KSLM610
lapierre daha pahalı gibi görünse de aldığım indirim itibarı ile şu anda birinciden farkı en fazla 100 tl kadar ve sanırım cevap açık, yanılıyor muyum?.. ve yine 1 kg fark için birinci kombinasyonu tercih eder miydiniz?..

@Ahmet O bilgiler için teşekkürler yazdıklarınızdan hareketle yukarıdaki karşılaştırmaya birer madde daha ekleyeyim:

JANTMerida comp 22 disc pair (merida)
  • Jant Mach1 560 32H (lapierre)
en azından ikincisinin bir sitesi var (jant için yazdım); girip özelliklerini görebiliyorum, hoş oaradan da çok birşeye ulaşılmıyor ama birincisinden çok farklı değildir diye tahmin ediyorum..
 
Bence tercihiniz kesinlikle lapierre olmali. Aynakol ve gobek cok cok daha iyi. Sonradan bu degisimi yapmaya kalkarsaniz size pahaliya patlayabilir.
 
@lombardo merhabalar,

1-) Bir grupsetin vites komponentlerinden ibaret olması yeterli değildir. Eğer aldığınız grup set örnek olarak Deore XT olsun frenlerde Deore XT olmalı, Deore ve SLX fren sistemlerine göre çalışması oldukça seridir.
Tabi bu her kullanıcı için önem arzeder mi ? bilemiyorum.

2-) Özellikle vites komponentleri içerisinde; sürüş performansı ve daha da önemlisi ''uzun ömürlülük'' anlamında;
  • Aynakol
  • Arka değiştirici
  • Ruble (kaset dişli)
  • Zincir
  • Vites kolları
Deore XT grup setten bahsettiğimizi düşünürsek illaki Deore XT olması şart değil SLX bile olabilir ama fiyat farkı çok çok az olduğu için estettik açıda Deore XT olması iyidir :)
Ön değiştiricinin performansa illâki faydası vardır, mesela alttan salınımlı ve üstten salınımlı olarak ayrılırlar. Örnek olarak FD-M781 ve FD-M786 modeller alttan salınımlı modellere örnektir. ve üstten salınımlı modellere göre birazcık daha seridir.

Verdiğiniz örnek resimdeki grup sette, bana göre hafiflik söz konusu olduğu için sadece ön değiştirici, göbekler, rotor olmasada olur diyebilirim ama yeni başlayan birisi için pek bir şey ifade etmeyebilir.
3-) Markanın maliyetleri sebebiyle haşırt the blekbord olması olasıdır :) Seri dışı komponentler parçaların seriye bağlı olmayıp tek başına takılmasından kaynaklı üretim şeklidir diyelim.
Sırf bazı bisiklet markaları daha rahat maliyet düşürsün ve shimano gibi komponent üreticilerinin de müşterileri kısıtlı kalmasın, geniş bir profile dağılsın diyede tanımlayabiliriz. Üzerinde durulacak bir konu değil takılmayın.

4-) Rulmanlı göbek rulmansız yani bilyalı göbeğe göre avantajlıdır. Bilyalı göbeğe göre daha az sürtünme sağladığı gibi daha az bakım gerektirir. Bu yüzdende bilyalı göbeğe göre pahalıdır diyelim.
Deore setli bisiklete Claris FH-2400 (ön- arka) göbek kullanılır sakıncası yok :)
 
Ben sadece claris yazmıştım; siz modelini de yazmışsınız. örneği neye binaen yazdığımı çok iyi yakalamışsınız, vallahi bravo ;)

@BF Okuru

ön değiştiricinin; hani yaptığı hareketi düşündüğümde, zinciri şöyle hafifçe ittirmek gibi basit bir iş yapan dolayısıyla çok da önem arzetmeyen bir komponent olduğunu düşünürdüm. salınım olayını hiç bilmiyordum mesela bilgi için teşekkürler.

diğeriniyse şu yüzden sordum; hani bir bisikletin özelliklerine bakarken hangilerinin grupsete dahil olmadığını çok önemsemesek de olur onu anlamak için. dolayısıyla yeni de başlasam epey şey ifade etti, emin olun ;)
 
@lombardo rica ederim, ben teşekkür ederim. Forumdaki arkadaşlara her zaman yardımcı olmaya adadım kendimi :) siz rahat olun.
 
Tüm bu donanımlar hayatınıza ne kattığı ile ilgili. Hız, serilik, sağlamlık, sadece haz duymak vs. vs. vs. Parayı ne için harcamak istiyorsunuz? Alacağınız donanım size ne versin istiyorsunuz? Konuya böyle bakmak lazım. Bazıları binlerce doları tam performans yakalayıp keyif almak için kullanırken bir diğeri aynı parayı sadece ofisinde dursun diye tarihi eser bir bisikletin restorasyonuna harcayabiliyor. Seçeneğiniz ikiye düştüyse forumdaki değerlendirmeden sonra yazı-tura atın. Çıkan sonuç sizi sevindirise o bisikleti alın, üzerse diğerini alın. (Bu yazı tura testi Tony Buzan isimli birine ait, Mind Map eğitimi aldığım zman öğrenmiştim ondan. Çok işe yarıyor.)
 
  • Beğen
Tepkiler: Serdar Unalan
Yeni Başlayan ve Bu İşi Kolay Kolay Bırakmam Diyen Birine Deore-Slx Grubu Yeterde Artar Diyebilirim..
 
@KuzuBoyz kendimce nispeten yüksek olan bir bütçe ayırdığım bisiklette hem sürüş ''zevki'' (yani; stabilite, dinlendirici değil ama yorucu da olmayan vs..) ve bir de haliyle uzun ömürlü olacak şekilde birbirlerine uyum sağlayan bir mekanik içersin istiyorum.

ne hız ne haz; hem hız hem haz (çok yavaş da olmasın, ama hızlı olacaz diye sağımıza solumuzu uzun uzun izlemeden gitmeyelim)

tony nin 'vice-versa' tadındaki yaklaşımı dikkat çekiciymiş bu arada...

@can akıncılar yönlendirmeniz için teşekkürler. bu arada yanlış anlaşılmasın; komponent uyum bilgisi için yeniyim ama pedal basmaya yeni başlamadım ;)

gerçi çok eski de sayılmam ama o kısa zaman zarfında bile bisiklet sürmenin hayatımda yaptığım belki de en doğru şey olduğunu farkettim :D bir de eskiyi bir arkadaşıma satıp biraz daha beklentilerime hitap eden bir yenilik yapayım dedim ..
 
@Ahmet Onur Çakmak
hocam birsey sormak istiyorum ben claris setli bisiklet sahibiyim bugun arka gobegimin sikintili oldugunu ve degistirmem gerektigi solendi iscilik dahil 150 tl fiyat verdiler size sorum su salcano xrs050 orjinal jant setini cikarip atiyorum yeni bir jant seti veya shimano jant takimini alsam hem dayaniklilik olarak hemde hiz olarak belirgin fark olur mu cevabiniz cok onemli benim icin saygilar
 
@YaSiN1987
Kullandığın janta göre yeni alacağın shımano jantlar akışkanlık ve hafiflik konusunda daha iyi olacaktır ikinci el de olsa shımano r500 veya r501 serisine bak derim.
 
hocam akiskanliktan kastiniz tam olarak hiz midir ne hissedilebilir jant degisince benimle paylasirsaniz cok memnun oluum tsk ederim mesajiniz icin
 
@YaSiN1987
En basit örneği lastiklerin aynı olduğunu farz edelim bisikletinin üstündeki jantla 15 km/h hızla gidip pedalı bıraktığında 10-15 m gidiyorsa bu jantla 15-20 m gidebilir(Örnek olarak yazdım kesin bir şeyi yok akışkanlığın aklında yer etmrsi için)
 
Geri