Grup sürüşlerinde yakın takip(draft) nasıl yapılır? (Rehber)

Road_Runner

Road Runner
Kayıt
24 Nisan 2010
Mesaj
5.999
Tepki
25.894
Şehir
İstanbul
Bisiklet
Cervélo
Hazır bu konuya parmak basmış bir GCN videosuna denk gelmişken, forumda da tartışalım istedim :D


GCN, bisikleti hobiden öteye geçirmek isteyen herkesin mutlaka öğrenmesi gereken yakın takip konusu ele almış bu videoda. Aklıma gelen, videoda yer verilmemiş birkaç eksik noktaya da en sonda değinmeyi planlıyorum.

Videonun özeti olabilecek sözlerini elimden geldiğince (kulağım ve dilim döndüğünce:D) maddeler halinde sıralıyorum.

-Yakın takip yaparak %30 - %40 enerji tasarrufu sağlarsınız.
-Yakın takip sayesinde daha önce alışık olmadığınız uzun mesafeleri, daha kolay kat edebilirsiniz.
-Bunu eğer daha önce yapmadıysanız, ilk denemelerde kendinizi güvensiz hissedebilir/korkabilirsiniz. Bunun çözümü pratik yapmaktır.
-Pratik yapmak için bir gruba da ihtiyacınız yok, sadece 1 arkadaşınız yeterli olacaktır.
-İlk olarak önünüzdekinin tekerleği ile yarım tekerlek mesafe bırakarak gitmeyi hedefleyin. (Bence 1 tekerlek mesafesiyle başlayın) Kendinizi buna alışmış hissettikçe azar azar daha da yaklaşabilirsiniz. (Fakat biz çaylaklar için önerilen takip mesafesi 30 cm, yani yarım tekerlek kadardır. Bunun sebebini yazının sonunda yazacağım.)
-Yola da bakın. Birini yakın takip yaparken, sadece önünüzdekinin arka tekerleğine odaklanıp başınızı öne eğmeyin. (Yaklaşmakta olduğunuz bir kavşağı, trafik lambasını,veya park halindeki araçları önceden görmeye çalışın, çünkü önünüzdeki sürücü fren yapacaktır. Onun frenine hazırlıklı olmalısınız. Yani çevrenizde olup bitenlerden haberdar kalmalı, ve olacakları öngörmeye çalışmalısınız.)
-Eğer öndeki sürücü (takip edilen kişi,grubun başındaki kişi) sizseniz, asla ani frenme yapmayın, ufak ufak ve hafif frenlemeler yapın, durmanız gerekirse mutlaka arkanızdakileri sesli veya el ile uyarın.
-Rüzgarın geliş yönüne göre önününüzdeki sürücünün arkasında saklanın. Örneğin rüzgar daha çok sağdan geliyorsa, önünüzdekinin çok az soluna kayın ki, rüzgarı tam olarak kessin, açıkta(rüzgarda) kalmayın.

63119070124aac83_ESCHELON.jpg

Fotoğrafta rüzgar bize göre sağdan, sporculara göre soldan geliyor, aldıkları takip pozisyonuna dikkat edin


Echelons-.jpg

Benzer durum, bu kez rüzgar diğer tarafta

-İnişlerde ve ıslak zeminde, takip mesafenizi(boşluğunuzu) mutlaka artırın ve güvenli frenleme için gerekli mesafeyi koruyun.
-İnişte takipteyseniz, gidonu ister aşağıdan, ister üst bölgeden tutun fark etmez ama elleriniz mutlaka frenlemeye hazır konumda olsun.
-Öndeki sürücü, yoldaki çukurları parmağıyla gösterip (bunu en 3-5 saniye önceden yapmalı) aynı zamanda hafif hafif sola (çukurdan uzaklaşacak şekilde) kaymalı.
-Özellikle yokuşlarda, seleden kalkarken uygulayacağınız fazla güç ile önünüzdekinin tekerine sürtmemeye dikkat edin. (Ayakta pedal basarken bisikletin sağa-sola yattığını da hesaba katın, bu önemli)


Videoyu izlemenizi öneririm, resimli anlatımları ingilizce bilmeyenler için bile anlaşılabilir durumda.


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Gelelim asıl önemli ve videoda değinilmeyen yerlere.

Çoğu grup sürüşünde tecrübesizlerin de olduğunu unutmayın. Bir grup sürüşünde, sizi en çok ilgilendiren şey önünüzdekine ne kadar güvenip güvenemeyeceğinizdir. Çünkü siz ona emanetsiniz. O çukura girerse, siz de gireceksiniz, o düşerse, siz de düşeceksiniz. O anlamsız bir fren yaparsa, siz yine düşeceksiniz... :snzdglsn:

Bu yüzden, grup sürüşlerinde en öndeki sürücü (hatta en öndeki birkaç kişi) grubun en tecrübelileri olmalı. Bunun birkaç sebebi var,
1-Frenleme. Bu aslında gruptaki tüm üyeler için geçerli. Hiç kimse asla ani fren yapmamalı. Çünkü arkanızdaki sürücü bu ani frene reaksiyon gösterecek zamana ve mesafeye sahip olmayabilir.
2-Çukur yönetimi. (Üniversite dersi gibi oldu haha :D) Öndeki sürücü yoldaki tüm sorunları önceden görüp, grubu buna göre yönlendirmeli. Eğer kavşağa veya kırmızı ışığa yaklaşılıyorsa grubu yavaşlatmalı, fakat bunu azar azar, çok önceden ve kontrollü olarak yapmalı. Diyelim en öndekinin önüne köpek atladı, burada tecrübe çok önemli. Kendisinin düşüp düşmemesi önemli değil, mutlaka bağırıp grubu uyarmalı. Herkes o anda ona odaklanmalı ve herkes frenlemeye/önündekinden uzaklaşmaya ve kendini korumaya başlamalı. Bu tip acil durumlar çok önemli, ve herkesin kendi tecrübesi devreye giriyor burada. Fakat bazen gerçekten yapacak bir şey olmuyor :D Düşeceğinizi anlıyor ve düşüyorsunuz. O anda olabildiğince hasarsız düşmeye,kendinizi elleriniz,dizleriniz ve omuzlarınızla korumaya çalışın. Kaskınızdan da destek alın. Nasıl düşülür amaçlı bir konu açmıştım hatta yeri gelmişken iliştirebilirim:
(link)

Çukur yönetimine devam edelim. Öndeki sürücü (grup lideri diyelim) çukuru uzaktan gördüğü an grubu buna hazırlamalı. Fakat sık yapılan bir hata var: Çukur analizi: ( :D vay be, mühendislik dersi gibi oldu ciddi ciddi bu sefer). Demek istediğim, çukur nasıl bir çukur, yanından geçip gidilebilir mi? Yoksa mutlaka içinden geçilecek mi (atlatılamayacak kadar, yolu kaplamış geniş bir çukur). Eğer yanından geçilebilecek bir çukursa, benim en nefret ettiğim şey, grup liderinin bu çukurun "hemen yanından, sıfıra sıfır" geçmesi. Çünkü böyle yaptığı zaman, çünkü sadece kendisini bu şekilde kurtardığı zaman, arkasından gelen birkaç bisikletlinin onunla tam olarak aynı hizada ilerlediğini varsaydığı zaman, bencillik yapmış oluyor. Arkadaki bisikletli onun hizasının 5 cm sağından (veya solundan) gitmiş olsa bile çukura giriyor. Hele ki bu hatanın çok derin ve gerçekten lastik patlatabilecek keskinlikte çukurlarda yapıldığında içimden geçenleri size tarif edemem! ($$#$]½$#!!!)
Çukura gelirken, yanından geçilecekse mutlaka öncesinden parmakla gösterilmeli, çukurdan(çukurun hizasından) yavaş yavaş uzaklaşılmalı ve çukurun 10-15 cm uzağından geçilmeli.
Eğer çukura girilecekse (veya yolun çok bozuk bir bölümünden mecburi geçilecekse de bu yapılabilir) grup gerekirse sesli uyarılmalı (dikkat diye bağırılabilir, çukur diye bağırılabilir, yavaş diye bağırılabilir) ve el ile işaret edilmeli, ister dur işareti yapın, ister yavaş işareti yapın, ama gurubu uyarın! Unutmayın ki arkanızda yaşanacak bir kazadan ilk olarak siz sorumlusunuz. Bu sorumluluğu bilin ve mutlaka altına girdiğiniz bu sorumluluğa göre hareket edin. Grubun en önüne geçtiğiniz an, "pardon" kelimesini kullanamazsınız. "Ben çukuru göremedim" diyemezsiniz...

Ve son madde, ilk kez katıldığınız bir grupta (bilmediğiniz bir grup, sürüş tarzını ve tecrübesini bilmediğiniz insanların olduğu bir grup) çok dikkatli olun, yakın takibi olabildiğince az uygulayın veya hiç uygulamayın. Mümkün olduğu kadar grubun en arkasında olmaya çalışın. Grubu tanıdıkça ve tecrübe kazandıkça öne geçin. Bu önemli. Güven herşeydir.

Son olarak güncel bir video paylaşayım, buradaki düşme tamamen tecrübesizlikten ve grup içinde nasıl hareket edileceğini bilmemekten kaynaklanıyor...


Eklemek istedikleriniz, tecrübeleriniz ve fikirleriniz gelsin o zaman :)
 
Scudo

el_Aksa_1903

الأقصى
Kayıt
19 Ekim 2015
Mesaj
898
Tepki
1.255
Şehir
Konya
İsim
İsa
Bisiklet
Mosso
Bunun en güzel örneğini geçen sene lotto takımı aksaray konya etabında gösterdiler:harika:
 
  • Beğen
Tepkiler: ATTy

BF Okuru

Üye
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
0
Tepki
1
Benim draft tecrübem yok, işin daha kötüsü beraber idman yapacak eleman bulamıyorum. Denk gelirsem kamyonun, otobüsün, minibüsün arkasına kene gibi yapışıp deniyorum :)
 

uguryilmaz144

Forum Bağımlısı
Kayıt
1 Nisan 2015
Mesaj
1.619
Tepki
2.755
Yaş
32
Şehir
İzmir
İsim
Uğur Yılmaz
Bisiklet
Mosso
Draft yapılacak arkadaşı da iyi seçmek lazım. İri yapılı bisikletçiler rüzgarı daha iyi kesiyor :)
 
  • Beğen
Tepkiler: Road_Runner

mehmetsunu

Kaldato ile sohbeti kestim.
Kayıt
28 Eylül 2011
Mesaj
5.665
Tepki
13.460
Şehir
kayseri
Başlangıç
2010—11
Bisiklet
Cube
Bisiklet türü
Yol bisikleti
bak şimdi bu vidyoyu izleyince hatıralara geri döndük.
 

TontonCocuk

Daimi Üye
Kayıt
30 Ağustos 2015
Mesaj
347
Tepki
959
Yaş
35
Şehir
istanbul
İsim
murat
Bisiklet
Bisan
Çok faydalı bir konu. öncelikle teşekkür ederim. Lakin bir şey sormak istiyorum. Ben bisiklet tepesinde bir bayrak veya başka bir şey görmeden rüzgarın yönünü tespit edemiyorum. Bunun bir yöntemi var mı?
 

Emre Yönlüer

Forum Bağımlısı
Kayıt
4 Mayıs 2010
Mesaj
2.725
Tepki
2.174
Şehir
Eskişehir
Başlangıç
1995—96
Bisiklet
Trek
@Serkan Mıstınoğlu Yalnız arkadan çarparsak 8 de 8 suçlu oluruz(Trafik kurallarına göre) Bir de öndeki bisikletin hasarını öderiz :hihi::agla::kedicik:
 

#ŞARBAY#

Üye
Kayıt
24 Nisan 2015
Mesaj
56
Tepki
57
Yaş
30
Şehir
Kahramanmaraş
İsim
İsmail ŞARBAY
Bisiklet
Salcano
Tecrübeli/Güvendiğiniz kişilerle yapınca ayrı bir keyifli olan olay :) Yol bisikletim olduğu için genelde başı çeken hep ben oluyorum ama bu teknikle 30 km ortalamayla 20/30 km gidebiliyoruz ki bu biz amatörler için çok iyi bir rakam diye düşünüyorum :)
 

Road_Runner

Road Runner
Kayıt
24 Nisan 2010
Mesaj
5.999
Tepki
25.894
Şehir
İstanbul
Bisiklet
Cervélo
science_climb (1).jpg


Yokuşta draft gerekli mi?
(link)

Aerodinamik kazanımlar tamamen ne kadar hızlı gittiğimizle alakalıdır, hız azaldıkça hava direnci azalacağı için aerodinamiklik ve draft kazanımı önemini kaybeder. Ortalama bir yokuşu ele alırsak, hızımız 15-20 km/h arasında olacaktır. Örnek verecek olursak 12 km/h hızda karşılaştığımız hava direnci neredeyse lastiklerimizin yuvarlanma direnci ile aynıdır. Yani tırmanış sırasında aerodinamik kazançlara pek de ihtiyacımız kalmıyor. Bu durumda drag yapmaya da ihtiyacımız kalmıyor.

  • %6'lık eğime sahip bir tırmanışta, harcadığımız enerjinin %80'ini yer çekimine karşı harcarız. Enerjiminizin sadece %10'unu hava direncine karşı harcarız.
  • %8'lik eğime sahip bir tırmanışta, 8-9 km/h hızla gideriz ve hava direnci bizim için neredeyse önemsizdir.
  • %20'lik eğime sahip bir tırmanışta, 70 kiloluk bir sürücü 300 watt harcayarak 6 km/h hızla gidebilir.

Kısacası draftın sadece %4'lük eğime kadar elle tutulur bir kazanç sağladığını söyleyebiliriz. Eğimin daha fazla olduğu yokuşları kendi nabzımıza ve gücümüze (%80 güç öneriliyor) göre tırmanmamız daha iyi olacaktır.
 

kobalamin

Daimi Üye
Kayıt
27 Temmuz 2015
Mesaj
315
Tepki
446
Yaş
28
Şehir
10 ay Ankara 2 ay Kütahya
İsim
H.Onur
Bisiklet
b'Twin
@Serkan Mıstınoğlu ama gruptan veya arkadasimizdan kopmamak adinanda yapabiliriz drafti.Yani hava kazanci ugruna degil de arkadasindan geri kalmamak adina yapiyorum ben genelde.
 
  • Beğen
Tepkiler: Road_Runner

Road_Runner

Road Runner
Kayıt
24 Nisan 2010
Mesaj
5.999
Tepki
25.894
Şehir
İstanbul
Bisiklet
Cervélo
@kobalamin tepede grubun toplanması daha iyi oluyor ama tercih meselesi :D Gruba göre değişir doğrudur
 

chuck_schuldiner

Daimi Üye
Kayıt
9 Aralık 2017
Mesaj
335
Tepki
591
Yaş
40
Şehir
München
Bu da draft'ın bir türlüsü. Bisiklet ile 202km/h'a çıkıyorlar.


Draft olayı genelde otomobil yarışlarında kullanılır. Hani ilginiz varsa Özellikle Nascar yarışlarında bolcana şahit olabilirsiniz.
 

kobalamin

Daimi Üye
Kayıt
27 Temmuz 2015
Mesaj
315
Tepki
446
Yaş
28
Şehir
10 ay Ankara 2 ay Kütahya
İsim
H.Onur
Bisiklet
b'Twin
O da olur da ben geride kalinca benim grupta laf oluyoO yuzden hep draft hep draft
 
  • Beğen
Tepkiler: Road_Runner

BF Okuru

Üye
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
0
Tepki
1
Hocam yanlış bilmiyorsam 25 kilometre/saat hızdan sonra rüzgar/hava direnci 'dur bakayım kardeş yol nereye gidiyor?' demeye başlıyor.
 

irfananar

Aktif Üye
Kayıt
8 Temmuz 2018
Mesaj
112
Tepki
247
Şehir
Beylikdüzü-İstanbul
İsim
İrfan
Bisiklet
Sedona
@uguryilmaz144

Karşınıza Nina, Charlotte filan çıkarsa arayın gelir öne geçerim.. Aşşağısı kurtarmaz, hafif kalır:komik::komik::koptum::koptum:

Şaka bir yana..

-Şayet Draft, bir yarışın içinde değilse.. Ve bu konuda tecrübem eksi 235 lerde olduğundan soruyorum-
Motorcu arkadaşlarda öncü ekip vardır.. Özellikle çok iyi bilinmeyen yolda bir 25-30 metre önden gider ve arkadaki gruba yol durumu hakkında uyarılarda bulunur..

BU bisiklet gruplarında yok mu?