Gidon Boyu Ne Uzunlukta Olmalı?

Konu, 'Bisiklet Püfleri' kısmında Haşim Okyay tarafından paylaşıldı.

  1. Haşim Okyay

    Haşim Okyay Onursal Üye

    Kayıt:
    17 Ocak 2008
    Mesajlar:
    5.246
    Beğeniler:
    4.705
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    Şimdi arkadaşlar, benim omuz genişliğim 44cm. Gidonumun uzunluğu ise 58cm.
    Gidon uzunluğu nasıl olmalıdır, kısa gidonların uzun gidonlara göre ne gibi avantajları vardır?. Manevra kabiliyetini arttırır mı? Araçların aralarından daha kolay geçebiliriz evet, başka? :rolleyes:
     
    temucin90 ve Ali Hekimoğlu bunu beğendi.
  2. temucin90

    temucin90 Onursal Üye

    Kayıt:
    27 Mayıs 2007
    Mesajlar:
    2.821
    Beğeniler:
    2.647
    Şehir:
    İstanbul Bahçelievler
    Seviye:
    benim bildiğim kadarıyla gidon omuz genişliğiyle aynı olursa hareket kabiliyetinde artış oluyor.
     
    Haşim Okyay bunu beğendi.
  3. Hakan Yazman

    Hakan Yazman Onursal Üye

    Kayıt:
    31 Ekim 2004
    Mesajlar:
    4.046
    Beğeniler:
    5.754
    Şehir:
    Alanya/İstanbul
    Seviye:
    Bisikletin üzerinde durum normal tutun gidonu (genel sürüş pozisyonunda)
    Önden aynaya bakın kollar birbirine paralelden uç noktada 1-3 cm arası birbirinden ayrık olursa tamamdır. Yeni gidonlarda takarsanız barend mesafesini de hesaba katmayı unutmayın....
     
  4. gurol

    gurol Onursal Üye

    Kayıt:
    15 Eylül 2004
    Mesajlar:
    1.745
    Beğeniler:
    3.125
    Şehir:
    İzmir
    Seviye:
    Evet güzel hesap.

    Ben yıllarca 54cm-2cm barend montaj mesafesi, 52cm gidonlar kullandım. En son bisikleti toplarken 58cm gidonu olduğu gibi kullandım. 2cm barend montaj payı, 56cm kullanıyorum. İlk hafta garip geldi, şimdi alıştım. Eski gidon ise dar gelmeye başladı.
     
    Hakan Yazman bunu beğendi.
  5. Hakan Yazman

    Hakan Yazman Onursal Üye

    Kayıt:
    31 Ekim 2004
    Mesajlar:
    4.046
    Beğeniler:
    5.754
    Şehir:
    Alanya/İstanbul
    Seviye:
    Evet Gürol'cum biraz açık herzaman daha iyi kontrol açısından ve viraj güvenliği açısından. Bazen bisikletini denemek için bindiğim arkadaşların gidonları genellikle dar oluyor, çok sakat geliyor kontrol açısından bana da...
     
  6. #6
    Haşim Okyay

    Haşim Okyay Onursal Üye

    Kayıt:
    17 Ocak 2008
    Mesajlar:
    5.246
    Beğeniler:
    4.705
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    Yani iyimidir 58 cm. ? Dar olması avantaj yerine dezavantaj mı sağlar virajlarda özellikle?
     
  7. gurol

    gurol Onursal Üye

    Kayıt:
    15 Eylül 2004
    Mesajlar:
    1.745
    Beğeniler:
    3.125
    Şehir:
    İzmir
    Seviye:
    Dar gidon bir tek trafikte iyi oluyor.
     
    sonEr´´ bunu beğendi.
  8. #8
    Haşim Okyay

    Haşim Okyay Onursal Üye

    Kayıt:
    17 Ocak 2008
    Mesajlar:
    5.246
    Beğeniler:
    4.705
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    Benim için iyi o zaman, genelde trafikte kullanıyorum zaten bisikletimi. Araziye de arada bir giriyoruz. Kısaltmış bulunuyorum gidonumu :D Bakalım, bir zararını görürsek değiştiririz..
     
  9. #9
    Haşim Okyay

    Haşim Okyay Onursal Üye

    Kayıt:
    17 Ocak 2008
    Mesajlar:
    5.246
    Beğeniler:
    4.705
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    Gidon uzunluğu 58cm. den 50cm. ye düştü, barendler dahil. İstediğim duruşu sağladım. Bakalım ileride nasıl bir performans değişikliği olacak.
     
  10. cruphasulie

    cruphasulie Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    11 Haziran 2006
    Mesajlar:
    589
    Beğeniler:
    463
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    Kısa düz gidon trafikde pratik oluyor,
    barendlerle birlikte uzun sürüşlerde veya arazide yokuş çıkarken
    istenilen destek sağlanıyor fakat;

    Bu sene yeni bisiklet toplarken, vitrindeki risedler gözüme takıldı
    ve dayanamadım 58 cm düz gidon+barendi bir kenara attım :D.
    Risedlerin üzerinde barend abuk durduğundan hiç düşünmedim.

    İlk başlarda insan bir yadırgıyor ama kelimenin tam anlamıyla;
    yayla gibi bir rised gidonla (68cm) sürüş ister uzun yol ister arazide
    daha rahat ettim sonra, hakimiyet hissi daha fazla geldi.

    Yok iki aracın arasından geçmek zor oluyormuş da,
    rised gidonlar 150-200gram(cık)ağırmış da;
    bunlar vazgeçiremez kolay kolay artık:D
     
    Haşim Okyay bunu beğendi.
  11. mehmet.ali

    mehmet.ali Onursal Üye

    Yaş:
    32
    Kayıt:
    16 Nisan 2014
    Mesajlar:
    1.553
    Beğeniler:
    3.743
    Şehir:
    Kayseri
    Bisiklet:
    Lapierre
    Seviye:
    Hort :D

    Dün bir konu daha hortlattım kimse cevap vermedi :D
    Bileğimi incitmişim sabah doktora gittim sardı sarmaladı, bende bu incitmeyi gidon uzunluğuna bağladım öyle olunca 640mm'lik gidonun iki ucundan 3er cm kestim umarım yanlış bişey yapmadım akşama montajını yapıcam :)
     
    cagdascaneroglu bunu beğendi.
  12. barayda

    barayda Kıdemli Üye

    Yaş:
    20
    Kayıt:
    11 Temmuz 2015
    Mesajlar:
    290
    Beğeniler:
    241
    Şehir:
    çanakkale-istanbul
    Adı:
    barayda tunca
    Bisiklet:
    b'Twin
    Seviye:
    Mert S. bunu beğendi.
  13. mehmet.ali

    mehmet.ali Onursal Üye

    Yaş:
    32
    Kayıt:
    16 Nisan 2014
    Mesajlar:
    1.553
    Beğeniler:
    3.743
    Şehir:
    Kayseri
    Bisiklet:
    Lapierre
    Seviye:
    @barayda Yol bisikletinde 42cmdi çokta hakimiyet sağlanılıyor bisiklete bi sıkıntı olacağını düşünmüyorum. Asıl geniş gidon sakıncaki bilek tam düz durmadığı için bilek çok zayıf bir noktadan darbe alıyor. :)
     
  14. Mert S.

    Mert S. Kıdemli Üye

    Kayıt:
    9 Ağustos 2013
    Mesajlar:
    351
    Beğeniler:
    265
    Şehir:
    Ankara
    Bisiklet:
    Carraro
    Seviye:
    @mehmet.ali 700mm gidon kullanıyorum henüz bir zararını görmedim. Aksine teknik inişlerde çok faydalı oldu :)
    Hemen edit: Ormanda ağaçların arasından geçememe gibi bir sıkıntısı tabi ki var :(
     
  15. barayda

    barayda Kıdemli Üye

    Yaş:
    20
    Kayıt:
    11 Temmuz 2015
    Mesajlar:
    290
    Beğeniler:
    241
    Şehir:
    çanakkale-istanbul
    Adı:
    barayda tunca
    Bisiklet:
    b'Twin
    Seviye:
    @mehmet.ali Hocam benim gidonum 780 mm daha bileğime bişey olmadı :D
     
  16. oguzhan0101

    oguzhan0101 Asladahakolayhalegelmez,sadecesendahahızlgidersin.

    Kayıt:
    5 Temmuz 2015
    Mesajlar:
    126
    Beğeniler:
    48
    Şehir:
    adana
    Adı:
    oğuzhan tekkardeş
    Seviye:
    Benim gidon yolda yürürken yerden çıkarttığım paslı su borusu 56 cm boyunda kestim çok rahat oldu. su borusu gibi yok
     
  17. ihsan onur şener

    ihsan onur şener Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    22 Eylül 2010
    Mesajlar:
    690
    Beğeniler:
    411
    Şehir:
    Kocamustafapaşa
    Bisiklet:
    Diğer
    Seviye:
    Kısa gidon mu uzun gidon mu bunun tartışması olmamalı bence. 785 mmlik gidonun verdiği manevra farklı bide 580 mmlik gidonun verdiği manevra kabiliyeti farklıdır. Ben kısa kullanınca omuz başlarımda ağrı oluyor içe dogru tuttugum için. 720-780 mm civarı arası gidonlar bana uyuyor. Yani omuz genişliği ve nerede kullanılacağı önemli bence.
     
    n500 ve mehmet.ali bunu beğendi.
  18. Ruhpastası

    Ruhpastası iyisin tabi

    Yaş:
    32
    Kayıt:
    2 Temmuz 2015
    Mesajlar:
    343
    Beğeniler:
    260
    Şehir:
    Antalya
    Adı:
    Şafak Çalışkan
    Bisiklet:
    Fuji
    Seviye:
    bu konuya bilimsel bir açıklık getirildi mi?
    şuan 660 lık gidon var ama biraz daha büyütebilirim, omuz genişliğim 49-50 arası tam ölçemedim. 700lük alsam şehir içinde trafikte dert olacak ama dağda patikada çok işe yarayacağını düşünüyorum.
    insanlık dışı bir hort oldu ama halkı bilinçlendirmek için yorumlarınızı bekliyorum
     
    hydrocon ve Unutkan Suflör bunu beğendi.
  19. Serkan Mıstınoğlu

    Serkan Mıstınoğlu Road Runner

    Kayıt:
    24 Nisan 2010
    Mesajlar:
    3.699
    Beğeniler:
    17.126
    Şehir:
    İstanbul
    Bisiklet:
    Cervélo
    Seviye:
    Yol bisikleti için;
    Gidon bölgesinde 3 ayardan bahsedebiliriz:
    -Gidon boğazı uzunluğu,
    -Gidon genişliği,
    -Gidon yüksekliği (Spacerlar ile oynayıp gidon aşağı indirme veya yukarı kaldırma)

    Gidon boğazı uzunluğu
    Yeni bir bisiklet aldığınızda, bisikletin üzerinde gelen gidon boğazı, bisikletin bedenine göre değişiklik gösterir. Yani zaten size uygun olan gidon boğazı ile gelir. S beden bir bisiklet aldığınızda genellikle 90mm bir gidon boğazı takılı halde gelir. M beden aldığınızda 100 veya 110, L beden aldığınızda ise 120 mm bir gidon boğazı büyük ihtimalle bisikletinizde takılı olur.

    Bu sebeple, gidon boğazı mesafenizden memnun olmadığınızı düşünüyorsanız 2 sebebi olabilir, ya bisiklet bedeni size uygun değil ya da bisiklet, size beklediğiniz duruşu vermiyor. Örneğin siz daha agresif bir sürüş isterken, bisiklet size daha dik ve konforlu bir oturuş veriyor olabilir. Eğer gidon boğazı memnuniyetsizliğinizin altında bu söylediğim 2. sebep yatıyorsa, gidon boğazınızı ihtiyacınıza göre güncelleyebilirsiniz. Dikkat etmeniz gereken birkaç ufak nokta, sizin doğru uzunlukta boğazı almanıza yardımcı olacaktır.
    Doğal olarak öne daha çok uzanıp, daha fazla eğilmek arzusundaysanız uzun bir gidon boğazı,
    daha dik durup, belinize daha az baskı, daha rahat bir oturuş istiyorsanız daha kısa bir gidon boğazı takabilirsiniz.
    Önerilen, kendi gidon boğazınızı 20 mm'den fazla değiştirmemenizdir. Yani S beden bir bisikletin üzerinde gelen 90 mmlik gidon boğazını söküp, yerine 120mm lik bir gidon boğazı takmanız, sizin sağlık problemi yaşamanıza sebep olabilir, çünkü geometrisi çok ilginç bir bisiklet elde etmiş olacaksınız.
    Fakat M beden bisikletinizle birlikte gelen 100mm lik gidonu, 110,120 ile veya 80,90 ile değiştirebilirsiniz. Peki 120(gidon boğazını uzatmak) ne demek? 80(gidon boğazını kısaltmak) ne demek?
    Düz yolları ve hızlı inişleri daha çok seviyorsanız, yokuş konusunda pek de iddianız yoksa, daha çok eğilebileceğinizi düşünüyor ve gidonunuzun bunu engellediğini seziyorsanız, gidon boğazınızı 10mm veya 20 mm daha uzatabilirsiniz (uzatmaktan kastım tabiki kendi gidon boğazınızı elden çıkarıp, almak istediğiniz uzunlukta yeni bir gidon boğazı almak :))
    Çok uzun turların müptelasıysanız, bisikletten beklentiniz performanstan çok konfor ve daha az yorulmaksa, tur sonundaki ortalama hızınız sizin için pek bir şey ifade etmiyorsa, daha kısa bir gidon boğazına geçip daha mutlu olabilirsiniz :) Daha dik bir oturuş, gidona daha kolay erişim, bele daha az yük binmesi ve belin daha az gerilmesi, benzer şekilde ve doğal olarak omuz-sırt-kol-bilek bölgelerine de daha az yük binmesi, sizin sürüş konforunuzu hissedilir bir şekilde arttıracaktır. Fakat hiçbir şey karşılıksız olmaz, bisiklet üzerindeki daha dik duruşunuz, belki de rüzgarla temas eden alanınızın %1 artması bile (muhtemelen daha fazla artacak) sizin hızınızın düşeceğini garantiler.
    Fakat yine de yokuş performansınızın iyileşeceğini söyleyebilirim. Daha dik bir duruş, sizin daha rahat nefes almanızı ve ciğerlerinize daha fazla hava alabilmenizi sağlayacaktır.
    Bu arada piyasada en yaygın gidon boğazı uzunluklarının 80mm,90mm,100mm,110mm,120mm olduğunu ekleyeyim. Ekstrem durumlar ve ihtiyaçlar için 60mm,70mm,130mm,140mm hatta 150mm gibi gidon boğazlarını da az da olsa bulabilirsiniz.

    Gidon genişliği
    Boğazda olduğu gibi, gidon da bisiklet bedenine paralel bir şekilde değişiklik gösterebilir. Firmaların büyük bir bölümünde buna rastlayabilirsiniz. Mantıken S beden bisiklet kullanması uygun olan birinin omuz genişliğinin kısa olması beklendiğinden, S beden bir bisikletin üzerinde çoğu zaman 40cm gidon boğazına rastlarsınız. Piyasada 36,38 gibi gerçekten çok küçük gidonlar da görebilirsiniz, fakat bunlar kafanızı karıştırmasın, bu gidonlar gerçekten bizler için çok ama çok küçükler ve kullanmamız mümkün değil. Bunlar, genellikle çocuklara yönelik yol bisikleti toplamada kullanılırlar. Devam edelim; M beden bir bisiklette %99 ihtimalle 42cm gidon, L beden bir bisiklette yüksek ihtimalle 44cm gidon alırsınız.
    Gidon genişliğinin ölçümünde, boruların bitim noktalarının merkezinden-merkezine (center to center, c-c olarak geçiyor) ölçüsü baz alınır. Kendi gidonunuzu ister bu şekilde ölçüp, isterseniz de gidon boğazınızı söktükten sonra o bölgedeki yazılardan tam boyunu öğrenebilirsiniz (örnek 42cm c-c).
    Aynı gidon boğazında olduğu gibi, gidonunuzla da oynayıp(değiştirip), ihtiyaçlarınıza uygun hale getirebilirsiniz. Fakat normal bir bireyseniz(omuzlarınız anormal genişlik veya darlıkta değilse) ve bisikletiniz size uygun bir beden alınmışsa, gidonunuz çok büyük ihtimalle size en uygun gidondur.
    Gidonların da aslında kendi aralarında geleneksel,drop(çok fazla alta inen gidonlar)ergonomik(rahat),sport,sprint versiyonları var fakat bunlara girmeyeceğim.
    Gidon boğazındaki uzatma-kısaltmanın aksine, gidonda genellikle sadece küçültmeye gidilir. Gidonu tek bir koşulda büyütmeniz gerekir, omuzlarınız vücudunuza göre orantısız bir şekilde geniş ise :) Eğer bundan bir şüpheniz varsa, ideal gidon seçimi ile ilgili görseli inceleyebilirsiniz:
    MeasuringRdCxBars.gif
    Gidon bazı durumlarda küçültülebilir. Özellikle sprinterlar, Cavendish gibi omuzları çok küçük olan ve/veya sprint esnasında önden aldığı rüzgarı(ve omuz/kol/dirsek açıklığını) en aza indirgemek isteyenler küçük gidon kullanırlar. Bu profesyoneller arasında yaygındır, normalden bir boy küçük gidon kullanmak.
    Bu uygulama, ilk bakışta çok karlı ve hiçbir yan etkisi olmayan, mantıklı bir "upgrade" gibi görünse de yokuşta (eşşeğin kuyruğu her zaman yokuşta kopmuştur :D) ince detaylara baktığımızda bazı eksileri vardır... Normalde kullanmamız gerekenden küçük bir gidon kullandığımızda omuzlarımız, dolayısıyla göğsümüz 2 cm daha küçüleceğinden, akciğer kapasitemizin ciddi oranda azalacağından ve ciğerlerimize doldurabileceğimiz havanın maksimum miktarının azalacağından bahsedebiliriz... Yani yokuşta daha zor nefes alacağımızdan... Bisiklet böyle nankördür işte :) Bir yerden kar ederseniz, bir yerlerden muhakkak zarar edersiniz.
    Özellikle yokuş odaklıysanız, veya çok yokuşçu değil ama yine de "overall"ciyseniz (genel klasman olarak Türkçeleştirebiliriz. Örneğin bir GranFondo yarışında, biliyorsunuz ki size en çok zaman kazandıracak şey tabiki yokuş performansınızı geliştirmektir, aynı zamanda atak yapmak için en uygun yer de yokuştur...) gidonunuzu küçültmeye karar vermeden önce 2 kez hatta 5 kez düşününüz...
    Piyasadaki yaygın gidon ölçülerinin 38cm,40cm,42cm,44cm olduğunu, fakat ekstrem durumlar ve ihtiyaçlar için 36cm,46cm gibi gidonların da bulunabileceğini de ekleyeyim.

    Gidon yüksekliği
    Gidonun hemen altında spacer olarak geçen halkalar bulunur, daha rahat ayar ve değişiklik yapabilmemiz için bu halkaların farklı genişliklerde olduğunu fark etmişsinizdir. Bu halkaları gidon boğazının altına veya üstüne, ihtiyaçlarınız doğrultusunda dizerek gidonunuzun istenilen yükseklikte olmasını sağlayabilirsiniz. Bu işlem için toplamda 3 adet vida sökmeniz gerektiğini hatırlatayım (2 adet gidon boğazı vidası; yani arka kısımdaki vidalar, furç takımı vidası; gidonun en üstündeki yukarıdan baktığınızda görülebilen ve yere doğru, maşanın içine doğru giden vida)
    Yeni bir bisiklet aldığınızda maşanızın devamı olan bu "boru" genellikle oldukça uzun bir halde gelir. Bunun sebebi, gerçekten dik bir sürüş isteyen pedaldaşların da ayar yapabilmesine olanak sağlamak. Çünkü bildiğiniz gibi bu boruya ekleme yapmak mümkün değil, anca maşayı değiştireceksiniz... Yani demek istediğim, bir gün bu boruyu kesmeye kalktığınızda, bir daha ekleme yapamayacağınızı, ve satarken de bunun size dezavantaj oluşturabileceğini bilmeniz. Örneğin gidonu daha yukarıda kullanmayı arzulayan birine bunu satamayacaksınız çünkü yeni bir maşa almak zorunda kalacak...
    Gidon yüksekliği ayarı tamamen sizinle alakalıdır ve ideal yüksekliğinizi deneyerek bulmalısınız. Bu denemeleri 1-2 gün gibi kısa testler ile değil de 2 hafta gibi uzun denemeler ile öğrenmeye çalışın. Tabiki yeni ayar sonucu inanılmaz bir ağrı çekmeye başladıysanız bunu sürdürmeyin. Demek istediğim, gidon yüksekliğini değiştirip, ertesi gün "belim ağrıdı" deyip bu ayarın sizin için yanlış olduğunu kanaatine kapılmamanız. Belki de vücudunuz için doğru ayarı buldunuz, fakat vücudunuz buna uyum sağlamaya çalışıyordur o_O
    hbar--6-of-18--1464002095421-1j56z8japdk85-630-354.jpg

    Son olarak gidonun doğru montajı için; Alt kısmının yere paralel veya ruble hizasında olması gerektiğini hatırlatayım. Gidonun aşağı-yukarı yönde oynatılmasından kaynaklı montaj hataları da çok sık yapılıyor, bunun da püf noktası; gidonu STI kullardan tuttuğunuzda çok hafif, birkaç derecelik bir açıyla yukarı bakması gerekiyor. Bilek problemleri kesinlikle gidonun yanlış açıda montajından kaynaklanıyor :naslyany:

    handlebar.jpeg

    İdeal gidon ve STI kol montajında, gidonu üstten tutarken bileğinizin fazladan bükülmemesi ve zorlanmaması, STI kollara uzanmada problem ve ağrı yaşatmaması gerekir.
     
  20. Hurol Yoney

    Hurol Yoney Aktif Üye

    Kayıt:
    19 Ağustos 2015
    Mesajlar:
    132
    Beğeniler:
    173
    Şehir:
    Çanakkale
    Adı:
    Hürol
    Bisiklet:
    Diğer
    Seviye:
    Kısa gidon, manevralara verilen komutlarda bisikleti daha agresif hale getirir. Bir nevi silahın namlu uzunluğu gibi düşünün. Kısa namluda azcık oynamalar nişanda büyük sapmalara yola açarken uzun namluda bu tolore edilebilir durumdadır. Kısa ve seri oynamalar, yön değiştirmelerde kısa gidon daha belirgin manevra sağlayacaktır. Bu da şehir içinde avantaj olur. Uzun gidon ise turlarda hızlı virajlarda size virajı alma tekniği konusunda daha fazla seçenek sunabilir. Bilhassa hızlı dönülen virajlarda.
     
    hydrocon bunu beğendi.