Geometri Karşılaştırması...

Konu, 'Bisiklet ve Ekipmanları Test Köşesi' kısmında Raven_35 tarafından paylaşıldı.

  1. Raven_35

    Raven_35 Onursal Üye

    Kayıt:
    23 Kasım 2006
    Mesajlar:
    2.439
    Beğeniler:
    1.935
    Seviye:
    Merhaba arkadaşlar

    Bisiklet tiplerinin farklarının neler olduğunu, yazıp çizmekle açık bir şekilde anlatılamamaktadır. Ülke olarak fizik ve matematik bilgilerimiz de ilkokul seviyesinden fazla değil zaten. Kafaları bulandırmaya gerek yok. 3 bisiklet tipinin geometri farklarını görsel olarak fotograflamaya çalıştım. Bisiklete yeni başlayan arkadaşlara pratik bilgi olsun. İyi seyirler...

    Dağ bisikleti, CX ve yol bisikleti karşılaştıması:

    1.Teker açıklıkları(İki teker merkezi birbirine uzaklığı) en uzun dağ bisikletine ait. 2. sırada CX, 3. sırada yol bisikletine ait. Uzun teker açıklığı denge, kısa teker açıklığı çeviklik sağlar. CX ve yol bisikletinin teker açıklıkları birbirine yakın, dağ bisikletinin farkı fazla.

    [​IMG]

    2. BB yüksekliği: Doğal olarak dağ bisikletinin BB seviyesi en yüksek, en alçak yol bisikleti. Yüksek BB engelleri rahat aşar, düşük BB yüksek hızda denge sağlar(Ağırlık merkezinin yere yakınlaşması)

    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]

    3. Selelerin yerden yüksekliği: BB yüksekliği ve oturma açısından direk bağlantılı olarak değişim gösteriyor. Yine doğal olarak dağ selesi yerden yüksek. Yol, en alçak sürüş sitiline sahip. Seleler kendi boyuma ayarlı olmasına rağmen, yerden yükseklikleri bariz değişik. BB ile aynı sürüş etkilere sahip(Ağırlık merkezi)

    [​IMG]

    4. Oturma açısı: Dağ bisikletinde doğal olarak oturma açısı yatık(Geriye daha fazla açılı), CX ile yol bisikleti birbirine yakın. Dik oturma açısı kaslardan daha fazla güç çıkarımı sağlar. Yatık oturma açısı denge sağlar(Ağırlık merkezini ve konforu da etkiler)
    [​IMG]

    5. Maşa Açısı: Maşanın geriye doğru yaptığı açıdır. Sürüş şekline etkisi çok büyüktür hatta en önemlisidir. Bisikletin bütün özelliklerini belirler. Yatık maşa açısı denge, frenleme ve engelleri rahat aşmak için, dik maşa açısı çeviklik için tercih edilir. Yatık maşa açısı ile takla açmak daha zordur. Maşa açısı doğal olarak en yatık dağ bisikletinde, en dik yol bisikletindedir. Rake ve trail özellikleri de vardır ama şu anda ona girmeyeceğim.

    [​IMG]

    6. Gidon yüksekliği: Sürüş sitiline çok büyük etkileri olan bir etkendir. Yüksek gidon yüksekliği düşük hızlarda denge sağlar. Ağırlık merkezini arkaya taşır. Konforlu sürüş ve inişlerde güvenlik sağlar. Ama yüksek hızlarda dengesiz ve tırmanışlarda üst vücuttan güç alımını düşürür. Aerodinamik olarak zayıf olduğundan son hızda düşüş olur. Alçak gidon yüksekliği, yüksek hızlarda dengelidir(ağırlık merkezini alçaltır ve bisikletin ağırlık merkezi dağılımını ortaya çeker); ek olarak aerodinamik özelliği geliştirir, son süratta artış sağlanır. Aerodinamik etkisi en büyük avantajıdır. Tırmanışlarda güç alımını artırır. Zayıf yönü ağırlığı öne çeker, frenleme de öne yığılma yapar, konfor azdır ve yorucudur. Doğal olarak en yüksek gidon dağ da, en alçak gidon yol bisikletindedir.

    [​IMG]
     
  2. dgncsk

    dgncsk Aktif Üye

    Kayıt:
    2 Ağustos 2016
    Mesajlar:
    125
    Beğeniler:
    187
    Şehir:
    ankara
    Adı:
    Dogan
    Bisiklet:
    Ümit
    Seviye:
    nefis paylaşım. şu maşanın trailing etkisine de değinseniz? ne kadar - caster açısı o kadar düz gidiş demekmi? alışveriş arabası tekerleği gibi yani. öyle ise neden bu şekilde yol bisikletleri yok?
     
    Raven_35 bunu beğendi.
  3. ömer mahmut erdoğpan

    ömer mahmut erdoğpan Yeni Üye

    Kayıt:
    27 Eylül 2013
    Mesajlar:
    49
    Beğeniler:
    61
    Şehir:
    afyonkarahisar
    Bisiklet:
    Scott
    Seviye:
    "MTB'ciler kaç basıyonuz?", "Sahilde turlayacam, arada da kaldırımdan falan inerim, Dağ mı yol mu?"cular için yeni bir pencere olur inşallah :)
     
    Raven_35 bunu beğendi.
  4. #4
    Raven_35

    Raven_35 Onursal Üye

    Kayıt:
    23 Kasım 2006
    Mesajlar:
    2.439
    Beğeniler:
    1.935
    Seviye:
    @dgncsk Kafaları karıştırmamak için işin matematik kısmına girmedim. Daha sonra derin tartışma konusu açabiliriz. Bilgili olduğunuz belli oluyor ama :). Tartışma konusu açalım yakın zamanda bilgili arkadaşlarla beyin fırtınası yaparız.

    @ömer mahmut erdoğpan En azından görsel bilgi olur. Anlaşılması daha kolay olması için görsele dökmem gerekliydi. Sayısal açı ölçer olsa daha da zengin olurdu konu.
     
  5. dgncsk

    dgncsk Aktif Üye

    Kayıt:
    2 Ağustos 2016
    Mesajlar:
    125
    Beğeniler:
    187
    Şehir:
    ankara
    Adı:
    Dogan
    Bisiklet:
    Ümit
    Seviye:
    İlgi alanıma giriyor. Mesleğimede yakın, endüstri mühendisiyim. Arazi aracımın kaster ayarını kendim yapıyorum mesela :) Teknik bir başlık açarsanız paylaşımda bulunmak isterim, halehazırda bir tandem birde recumbent bisiklet tasarımı üzerinde çalışıyorum, deneyiminiz önemli. Stabilite şart.
     
    Raven_35 ve mariokaldato bunu beğendi.

İlginizi Çekebilir

upload_2017-7-17_11-24-32.png
Bisiklet sürüş kaydını Strava'ya, TrainingPeaks'e veya başka bir aktivite takip sitesine yüklediğimizde, özet bilgi ekranında kJ cinsinden bir değer görürüz. Kilojul biriminden gösterilen bu...
IMG_20160426_171943.jpg
Merhaba arkadaşlar , bugun istanbul tıp fakültesinde halk sağlığı dersime girdim. Dersin bir kısmında su depolamak icin kullanilan plastik kaplarin hangi maddeden yapildigini ve bunu nasil...
upload_2017-2-6_15-28-11.png
Bugüne kadar üzerinde hiç durmadığım bir konudan bahsedeceğim: Antrenman yoğunluğu dağılım modelleri (ingilizce kısaltması TID, yani Training Intensity Distribution). TID nedir, ne işe yarar...