El Yapımı Hayes Stroker Yağ Değişimi Kiti

Özgür Tunalı

Forum Bağımlısı
Kayıt
26 Ağustos 2006
Mesaj
1.190
Tepki
600
Şehir
Bahçelievler, İstanbul
Bisiklet
Specialized
Merhaba arkadaşlar.Bir senedir hayes stroker fren seti kullanıyorum.Frenlerimin yağını değiştirmek veya sistemin havasını almak için kendi yaptığım ekonomik bleeding kiti kullanıyorum.Hayes sistemlerde yağ değişimi veya hava alma işlemi diğer markalara göre oldukça kolay.Bu yüzden çok pro bir yağ basma kitine ihtiyaç duymadım ve ekonomik olan kendi kitimi yaptım.Yaptığım kit çok başarılı oldu. Denemek isteyeceklere bir faydası olur diye düşünerek sizlerle paylaşmak istiyorum.

Orjinal kit
(link)

Benim yaptığım kit:)
(link)


Gerekli malzemeler:
1- Yarım metre akvaryum hava hortumu
2- Şırınga 50-60 ml lik veya daha büyük
3- Pet şişe
4- İki adet plastik kelepçe
5- Bir adet somun
6- Bir adet araç pompası aparatı (resimde kırmızı plastik parça)

Şimdi nasıl yapıldığına gelince; Şırınganın ucuna yaklaşık 10-15 cm kesilen hortumu takıyoruz.Yağ kaçmaması için japon yapıştırıcısıyla yapıştırmanızı önerrim.Daha sonra kalipere yağı basarken hortumun ucundan yağ kaçağı olmaması için de yüksük şeklinde bir metal aparat ile sabitlenmesi gerekiyor.Bunun için somun kullandım.Somunun içini içinden hortum geçecek şekilde yuvarlak uçlu eğe ile törpüledim.Hortuma somunu geçirdim.Yağ basma aparatı tamamlandı böylece.
Diğer parçaya geçelim. Fren kolundan çıkacak eski yağı ve havayı almak için koldaki boşaltım yuvasına girecek şekilde vidalı bir plastik parça bulmamız gerekiyor.Bunu araba pompalarından çıkan plastik aparatın ucuna bir somunla vida dişi açarak çözdüm.Bu aparat yerine içinden yağ geçecek ucu vida gibi olan herhangibir plastik parçada uydurabilirsiniz.Bu parçadan yapamazsanız aşağıdaki orjinal parçadan (link) dan alabilirsiniz.Fiyatı 3 -4 euro gibi birşey.
(link)
Daha sonra bu parçanın ucuna 15 cm kadar kesilen hortumu yapıştırıyoruz.Diğer ucunuda kapağını deldiğimiz pet şişenin içinden geçiriyoruz.Pet şişeyi de yağ boşaltımı sırasında gidona asmak için plastik kelepçeleri halka şeklinde geçiriyoruz.Bleding kitimiz hazır.Gelelim yağ basımına;

Hayes strokerlar dot 4 yağı kullanıyor.Ben Motorex'in dot 4 yağını kullanıyorum.Piyasda 250 ml si 16 TL.Piyasadan bulabileceğiniz herhangi bir dot 4 de kullanılabilir.Yanlız bu yağ boya sökücü özelliktedir.Kullanırken bulaşan yerlerden bisiklet için olan yağ sökücü spreyle temizlenmesini öneririm.

Hayes in yetkilisi yağ basımını bu videoda göstermiş.İzlemenizi yağ basma mantığını anlamanız için şiddetle öneririm.

Ben kendi uygulağım şekliyle anlatıyorum:
Videoda gösterilenleri aynen uygulayınca kollar hava yaptı.:( Benim yöntemi uygularsanız kesin sonuç elde edersiniz.

Kaliperi rotordan ve kadrodan söküyoruz.Balatalarını çıkarıyoruz.Fren kolunun vidasını gevşetip yere paralel olcak şekildeyken yağ boşaltım vidasını açıyoruz ve yağ boşaltım aparatını takıyoruz.Pet şişeyi gidona asıyoruz.Fren kolunu sonra aşağı bakacak şekilde büküyoruz.Yağ boşaltırken aşabı bakacak konumda kalmalıdır.Videoda da bu şekilde gösteriyor.Boşaltım sırasında havanın fren kolunda kalmaması için bu konumda kalması gerekli.Daha sonra kaliper pistonlarını 10 numara anahtarla eski konumlarına geri titiyoruz seramikten yapıldıkları için sivri tornavidalar zarar verebiliyor.Şırıngaya yağ çekerek hortumun ucunu kaliperdeki yağ basma sübabına takıyoruz.Somunu üzerinden geçirerek yağı basarken kaçak olmamasını sağlıyoruz.Bunu sağlamak çok önemli aksi taktirde başarısız oluruz sistem hava kapar.Sonrasında 6mm anahtarla sübabı açarak şırıngayı çok az geri çekiyoruz bir miktar yağ yavaş yavaş şırınganın hortumuna gelirken vanada ve hortumda kalan hava şırınganın yukarısına çıkmalı.Hava şırınganın üstüne çıkar çıkmaz eski yağla yeni yağ karşılaşınca şırıngaya basmaya başlıyoruz ki eski yağ şırınganın içine girerek yeni yağla karışmasın.Bütün sistemdeki yağ çıkana kadar yağ basıyoruz.Tam ölçüyü bilmiyorum ama 50 ml kadar sistemdeki tüm yağın değişmesi için garanti olur.:) Yağı basarken içerdeki havada dışarı pet şişenin içine akmaya başlıyor.Yağ basma işi bitince kaliperdeki vanayı anahtarla kapıyoruz.Fren kolunu yukarı dik konuma getirip sonrasında tekrar aşağı bakacak şekildeyken bir kez pompalıyoruz böylece kolda kalan bir kaç küçük hava baloncuğuda hortumla dışarı çıkmış oluyor.Burada videodaki gibi fazla pompalamamak gerekli aksi taktirde kolda boşluk olabiliyor.Sonra vanayı açarak çok az daha yağ basıyoruz ve vanayı kapıyoruz.Daha sonra fren kolunu yere paralel şekile getirip yağ boşaltım aparatını çıkarıyoruz.Ve fren kolu yağ boşaltım vidasını hemen sıkıca takıyoruz.Birkaç damla yağ akacaktır.Kaliper pistonlarını tekrar geri itiyoruz.Fren koluna ve kalipere akan yağları temizliyoruz.Temizlemezsek sonrasında boyaya zarar verecektir.Balataları takıp kaliperi tekrar kadroya takıyoruz. Fren kolunu eski pozisyona getiriyoruz.Fren kolunu sıktığımızda biraz boşluk olucak bu durumda.Kolu bir kaç kez pompaladıktan sonra pistonlar ileri gidince bu boşluk kalmıyor.İşlem tamamlandı.

Bu yöntemi sistemin yağını tamamen değiştirmek içinde,havasını almak içinde kullanabilirsiniz.Ben sadece hava almak yerine daha iyi performans için uzun süre kullanılan bir yağın yenisiyle değişmesini öneririm.Fren bakımını kendi başına yapacak arkadaşlara başarılar dilerim.
 
Scudo

Hüsnü Deniz Kalaycı

Forum Bağımlısı
Kayıt
24 Haziran 2007
Mesaj
656
Tepki
187
Yaş
30
Şehir
Konya
İsim
Hüsnü Deniz Kalaycı
Bisiklet
Scott
Kendi adıma konuşmam gerekirse gerçekten çok faydalı bir paylaşım olmuş, acaba frenleriniz stroker ryde'mı??
 

Doruk Atay

Forum Bağımlısı
Kayıt
4 Ağustos 2008
Mesaj
1.084
Tepki
1.507
Şehir
Tuzla
Ellerine sağlık Özgürüm çok açıklayıcı ve alternatif bir seçenek sunmuşsun...

@H.Deniz Kalaycı

Evet Ryde modeli kullanıyor.
 
  • Beğen
Tepkiler: Özgür Tunalı

Özgür Tunalı

Forum Bağımlısı
Kayıt
26 Ağustos 2006
Mesaj
1.190
Tepki
600
Şehir
Bahçelievler, İstanbul
Bisiklet
Specialized
Kullandığım frenler Stroker Ride ama bu yöntemle diğer Hayes modellerine de yağ basılabilir.
 

İsmail ŞEN

Forum Demirbaşı
Kayıt
23 Eylül 2008
Mesaj
528
Tepki
417
Şehir
Isparta-Eskişehir
Bisiklet
Corratec
Çok faydalı bir bilgi olmuş.Ellerinize sağlık :)
 
Kayıt
30 Kasım 2009
Mesaj
57
Tepki
17
Şehir
balıkesir
özgür arkadaşım eline, gözüne, emeğine sağlık çook teşekkür ederim bende hayes nine kullanıyorum aynen dediklerini harfiyen uyguladım ve sonuç süper sonunda frenlerim zımba gibi çook şükür.... teşekkürler :)
 

Özgür Tunalı

Forum Bağımlısı
Kayıt
26 Ağustos 2006
Mesaj
1.190
Tepki
600
Şehir
Bahçelievler, İstanbul
Bisiklet
Specialized
@samet yoruk

Ne güzel.Başarmana sevindim.:) Bisiklet ne marka model bu arada hayes nine kullandığına göre :rolleyes:


Burda dikkat edilcek bir nokta var onu atlamışım.Yağ basma bittikten sonra.Yağ boşaltma aparatını çıkartırken hortumun fren kolundan yağ çekmemesine dikkat etmek gerekiyor.Pet şişeyi çıkarıp hortumu aşağı doğru tutarsak koldaki rezervuardan yağ çekebiliyor,rezervuarda hava oluyor bu durumda.Hortumu yukarı doğru tutarsak yağ çekmiyor o sırada da koldaki bağlantısını çözmeliyiz.
 

Hüsnü Deniz Kalaycı

Forum Bağımlısı
Kayıt
24 Haziran 2007
Mesaj
656
Tepki
187
Yaş
30
Şehir
Konya
İsim
Hüsnü Deniz Kalaycı
Bisiklet
Scott
Ben yurtdışından alınacak parça yerine kadrolara bagajı monte etmek için kullanılan vidalardan birinin ortasına tornacıda delik açtırdım vida tam oluyor ancak vakit sıkıntısından dolayı daha yağ değiştirmeye fırsatım olmadı bakalım yaparken birde video çekerim belki ;)
 

Özgür Tunalı

Forum Bağımlısı
Kayıt
26 Ağustos 2006
Mesaj
1.190
Tepki
600
Şehir
Bahçelievler, İstanbul
Bisiklet
Specialized
@H.Deniz Kalaycı

Önemli olan bağladığın yerden hava,yağ kaçmaması.Ben uzun ömürlü olsun diye resimdeki plastik vida(fitting) aparatından aldım şimdi onu kullanıyorum. Video olayına gelince bakım yaparken tekbaşıma çekemedim. Yardım almak şart.:)
 

janissary

Üye
Kayıt
17 Haziran 2007
Mesaj
11
Tepki
2
Şehir
izmir
Merhaba arkadaşlar,
Bu forumda neden bir kendin yap bolumu yok. Acaba bisikletle ilgili kendi üretimimiz olan malzemeleri diğer kullanıcılara fikir vermesi acısından sergileyebilecegimiz bir bolum olsa daha iyi olmaz mı? Rica etsem forum yoneticileri bu konuyu dikkate alabilirler mi? mesela ic lastikten kadro koruyucu yapımı veya bu fren yagı degistirme aparatı gibi fikirler gercekten cok guzel ve yaratıcı fikirler. Herkese saygılar..
 
  • Beğen
Tepkiler: Özgür Tunalı

BF Okuru

Forum Bağımlısı
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
164.844
Tepki
789
dostum bravo çok guzel olmus ben de bı benzerını avid juıcy ultımate ıcın yaptım kıtın orjınalı 70 lıra cıvarı ben bı kac mılyona mal etmıstım...
 

Özgür Tunalı

Forum Bağımlısı
Kayıt
26 Ağustos 2006
Mesaj
1.190
Tepki
600
Şehir
Bahçelievler, İstanbul
Bisiklet
Specialized
Buda Avid versiyonu.:D Bunu ben yapmadım pinkbikeda görmüştüm.Burda da önemli olan kalipere ve kola giren vida şeklinde içi boş bir boru bulabilmek.İstanbul Perşembe pazarında muhakkak vardır:) Bunu yapan somun ve o ringi iyi düşünmüş somunu sıkarak yağ hava kaçağını önlemiş.
(link)
(link)
 

Güncemden

Forum Demirbaşı
Kayıt
30 Temmuz 2010
Mesaj
527
Tepki
447
Şehir
İzmir
Bisiklet
Giant
eline emeğine sağlık çok güzel olmuş
 
Kayıt
27 Haziran 2010
Mesaj
92
Tepki
47
Şehir
kocaeli-gölcük
shimano hidrolik disk frenlerin hava alımı ve yağ doldurma işlemide benzermi acaba?
 

Özgür Tunalı

Forum Bağımlısı
Kayıt
26 Ağustos 2006
Mesaj
1.190
Tepki
600
Şehir
Bahçelievler, İstanbul
Bisiklet
Specialized
@mustafa ayvaz
Benziyor onlarada alttan kaliperden şırıngayla yağ basılıyor.Yine onlardada vana sistemi var kaliperde.Kollarda büyük kapak var shimanoda, hayesden farklı olarak.Hava yapmış bir sisteme deneyin sizde bir şey kaybetmezsiniz.
 

Baris Yuce

Üye
Kayıt
27 Şubat 2008
Mesaj
65
Tepki
20
Şehir
istanbul
Başlangıç
1988—89
Bisiklet
Merida
Bisiklet türü
Cyclocross
@Özgür Tunalı
Merhaba hocam,
Hayes Bleeding işlemi ile ilgili yazdıklarını okudum, güzel olmuş eline sağlık. Bana da böyle bir kit lazım ama emin olamıyorum. İçerdeki yağı çıkartmak için yaptığın parçayı anlatır mısın?
Teşekkür ederim