Özgür Tunalı
Forum Bağımlısı
- Kayıt
- 26 Ağustos 2006
- Mesaj
- 1.190
- Tepki
- 600
- Şehir
- Bahçelievler, İstanbul
- Bisiklet
- Specialized
Merhaba arkadaşlar.Bir senedir hayes stroker fren seti kullanıyorum.Frenlerimin yağını değiştirmek veya sistemin havasını almak için kendi yaptığım ekonomik bleeding kiti kullanıyorum.Hayes sistemlerde yağ değişimi veya hava alma işlemi diğer markalara göre oldukça kolay.Bu yüzden çok pro bir yağ basma kitine ihtiyaç duymadım ve ekonomik olan kendi kitimi yaptım.Yaptığım kit çok başarılı oldu. Denemek isteyeceklere bir faydası olur diye düşünerek sizlerle paylaşmak istiyorum.
Orjinal kit
(link)
Benim yaptığım kit
(link)
Gerekli malzemeler:
1- Yarım metre akvaryum hava hortumu
2- Şırınga 50-60 ml lik veya daha büyük
3- Pet şişe
4- İki adet plastik kelepçe
5- Bir adet somun
6- Bir adet araç pompası aparatı (resimde kırmızı plastik parça)
Şimdi nasıl yapıldığına gelince; Şırınganın ucuna yaklaşık 10-15 cm kesilen hortumu takıyoruz.Yağ kaçmaması için japon yapıştırıcısıyla yapıştırmanızı önerrim.Daha sonra kalipere yağı basarken hortumun ucundan yağ kaçağı olmaması için de yüksük şeklinde bir metal aparat ile sabitlenmesi gerekiyor.Bunun için somun kullandım.Somunun içini içinden hortum geçecek şekilde yuvarlak uçlu eğe ile törpüledim.Hortuma somunu geçirdim.Yağ basma aparatı tamamlandı böylece.
Diğer parçaya geçelim. Fren kolundan çıkacak eski yağı ve havayı almak için koldaki boşaltım yuvasına girecek şekilde vidalı bir plastik parça bulmamız gerekiyor.Bunu araba pompalarından çıkan plastik aparatın ucuna bir somunla vida dişi açarak çözdüm.Bu aparat yerine içinden yağ geçecek ucu vida gibi olan herhangibir plastik parçada uydurabilirsiniz.Bu parçadan yapamazsanız aşağıdaki orjinal parçadan (link) dan alabilirsiniz.Fiyatı 3 -4 euro gibi birşey.
(link)
Daha sonra bu parçanın ucuna 15 cm kadar kesilen hortumu yapıştırıyoruz.Diğer ucunuda kapağını deldiğimiz pet şişenin içinden geçiriyoruz.Pet şişeyi de yağ boşaltımı sırasında gidona asmak için plastik kelepçeleri halka şeklinde geçiriyoruz.Bleding kitimiz hazır.Gelelim yağ basımına;
Hayes strokerlar dot 4 yağı kullanıyor.Ben Motorex'in dot 4 yağını kullanıyorum.Piyasda 250 ml si 16 TL.Piyasadan bulabileceğiniz herhangi bir dot 4 de kullanılabilir.Yanlız bu yağ boya sökücü özelliktedir.Kullanırken bulaşan yerlerden bisiklet için olan yağ sökücü spreyle temizlenmesini öneririm.
Hayes in yetkilisi yağ basımını bu videoda göstermiş.İzlemenizi yağ basma mantığını anlamanız için şiddetle öneririm.
Ben kendi uygulağım şekliyle anlatıyorum:
Videoda gösterilenleri aynen uygulayınca kollar hava yaptı. Benim yöntemi uygularsanız kesin sonuç elde edersiniz.
Kaliperi rotordan ve kadrodan söküyoruz.Balatalarını çıkarıyoruz.Fren kolunun vidasını gevşetip yere paralel olcak şekildeyken yağ boşaltım vidasını açıyoruz ve yağ boşaltım aparatını takıyoruz.Pet şişeyi gidona asıyoruz.Fren kolunu sonra aşağı bakacak şekilde büküyoruz.Yağ boşaltırken aşabı bakacak konumda kalmalıdır.Videoda da bu şekilde gösteriyor.Boşaltım sırasında havanın fren kolunda kalmaması için bu konumda kalması gerekli.Daha sonra kaliper pistonlarını 10 numara anahtarla eski konumlarına geri titiyoruz seramikten yapıldıkları için sivri tornavidalar zarar verebiliyor.Şırıngaya yağ çekerek hortumun ucunu kaliperdeki yağ basma sübabına takıyoruz.Somunu üzerinden geçirerek yağı basarken kaçak olmamasını sağlıyoruz.Bunu sağlamak çok önemli aksi taktirde başarısız oluruz sistem hava kapar.Sonrasında 6mm anahtarla sübabı açarak şırıngayı çok az geri çekiyoruz bir miktar yağ yavaş yavaş şırınganın hortumuna gelirken vanada ve hortumda kalan hava şırınganın yukarısına çıkmalı.Hava şırınganın üstüne çıkar çıkmaz eski yağla yeni yağ karşılaşınca şırıngaya basmaya başlıyoruz ki eski yağ şırınganın içine girerek yeni yağla karışmasın.Bütün sistemdeki yağ çıkana kadar yağ basıyoruz.Tam ölçüyü bilmiyorum ama 50 ml kadar sistemdeki tüm yağın değişmesi için garanti olur. Yağı basarken içerdeki havada dışarı pet şişenin içine akmaya başlıyor.Yağ basma işi bitince kaliperdeki vanayı anahtarla kapıyoruz.Fren kolunu yukarı dik konuma getirip sonrasında tekrar aşağı bakacak şekildeyken bir kez pompalıyoruz böylece kolda kalan bir kaç küçük hava baloncuğuda hortumla dışarı çıkmış oluyor.Burada videodaki gibi fazla pompalamamak gerekli aksi taktirde kolda boşluk olabiliyor.Sonra vanayı açarak çok az daha yağ basıyoruz ve vanayı kapıyoruz.Daha sonra fren kolunu yere paralel şekile getirip yağ boşaltım aparatını çıkarıyoruz.Ve fren kolu yağ boşaltım vidasını hemen sıkıca takıyoruz.Birkaç damla yağ akacaktır.Kaliper pistonlarını tekrar geri itiyoruz.Fren koluna ve kalipere akan yağları temizliyoruz.Temizlemezsek sonrasında boyaya zarar verecektir.Balataları takıp kaliperi tekrar kadroya takıyoruz. Fren kolunu eski pozisyona getiriyoruz.Fren kolunu sıktığımızda biraz boşluk olucak bu durumda.Kolu bir kaç kez pompaladıktan sonra pistonlar ileri gidince bu boşluk kalmıyor.İşlem tamamlandı.
Bu yöntemi sistemin yağını tamamen değiştirmek içinde,havasını almak içinde kullanabilirsiniz.Ben sadece hava almak yerine daha iyi performans için uzun süre kullanılan bir yağın yenisiyle değişmesini öneririm.Fren bakımını kendi başına yapacak arkadaşlara başarılar dilerim.
Orjinal kit
(link)
Benim yaptığım kit
(link)
Gerekli malzemeler:
1- Yarım metre akvaryum hava hortumu
2- Şırınga 50-60 ml lik veya daha büyük
3- Pet şişe
4- İki adet plastik kelepçe
5- Bir adet somun
6- Bir adet araç pompası aparatı (resimde kırmızı plastik parça)
Şimdi nasıl yapıldığına gelince; Şırınganın ucuna yaklaşık 10-15 cm kesilen hortumu takıyoruz.Yağ kaçmaması için japon yapıştırıcısıyla yapıştırmanızı önerrim.Daha sonra kalipere yağı basarken hortumun ucundan yağ kaçağı olmaması için de yüksük şeklinde bir metal aparat ile sabitlenmesi gerekiyor.Bunun için somun kullandım.Somunun içini içinden hortum geçecek şekilde yuvarlak uçlu eğe ile törpüledim.Hortuma somunu geçirdim.Yağ basma aparatı tamamlandı böylece.
Diğer parçaya geçelim. Fren kolundan çıkacak eski yağı ve havayı almak için koldaki boşaltım yuvasına girecek şekilde vidalı bir plastik parça bulmamız gerekiyor.Bunu araba pompalarından çıkan plastik aparatın ucuna bir somunla vida dişi açarak çözdüm.Bu aparat yerine içinden yağ geçecek ucu vida gibi olan herhangibir plastik parçada uydurabilirsiniz.Bu parçadan yapamazsanız aşağıdaki orjinal parçadan (link) dan alabilirsiniz.Fiyatı 3 -4 euro gibi birşey.
(link)
Daha sonra bu parçanın ucuna 15 cm kadar kesilen hortumu yapıştırıyoruz.Diğer ucunuda kapağını deldiğimiz pet şişenin içinden geçiriyoruz.Pet şişeyi de yağ boşaltımı sırasında gidona asmak için plastik kelepçeleri halka şeklinde geçiriyoruz.Bleding kitimiz hazır.Gelelim yağ basımına;
Hayes strokerlar dot 4 yağı kullanıyor.Ben Motorex'in dot 4 yağını kullanıyorum.Piyasda 250 ml si 16 TL.Piyasadan bulabileceğiniz herhangi bir dot 4 de kullanılabilir.Yanlız bu yağ boya sökücü özelliktedir.Kullanırken bulaşan yerlerden bisiklet için olan yağ sökücü spreyle temizlenmesini öneririm.
Hayes in yetkilisi yağ basımını bu videoda göstermiş.İzlemenizi yağ basma mantığını anlamanız için şiddetle öneririm.
Ben kendi uygulağım şekliyle anlatıyorum:
Videoda gösterilenleri aynen uygulayınca kollar hava yaptı. Benim yöntemi uygularsanız kesin sonuç elde edersiniz.
Kaliperi rotordan ve kadrodan söküyoruz.Balatalarını çıkarıyoruz.Fren kolunun vidasını gevşetip yere paralel olcak şekildeyken yağ boşaltım vidasını açıyoruz ve yağ boşaltım aparatını takıyoruz.Pet şişeyi gidona asıyoruz.Fren kolunu sonra aşağı bakacak şekilde büküyoruz.Yağ boşaltırken aşabı bakacak konumda kalmalıdır.Videoda da bu şekilde gösteriyor.Boşaltım sırasında havanın fren kolunda kalmaması için bu konumda kalması gerekli.Daha sonra kaliper pistonlarını 10 numara anahtarla eski konumlarına geri titiyoruz seramikten yapıldıkları için sivri tornavidalar zarar verebiliyor.Şırıngaya yağ çekerek hortumun ucunu kaliperdeki yağ basma sübabına takıyoruz.Somunu üzerinden geçirerek yağı basarken kaçak olmamasını sağlıyoruz.Bunu sağlamak çok önemli aksi taktirde başarısız oluruz sistem hava kapar.Sonrasında 6mm anahtarla sübabı açarak şırıngayı çok az geri çekiyoruz bir miktar yağ yavaş yavaş şırınganın hortumuna gelirken vanada ve hortumda kalan hava şırınganın yukarısına çıkmalı.Hava şırınganın üstüne çıkar çıkmaz eski yağla yeni yağ karşılaşınca şırıngaya basmaya başlıyoruz ki eski yağ şırınganın içine girerek yeni yağla karışmasın.Bütün sistemdeki yağ çıkana kadar yağ basıyoruz.Tam ölçüyü bilmiyorum ama 50 ml kadar sistemdeki tüm yağın değişmesi için garanti olur. Yağı basarken içerdeki havada dışarı pet şişenin içine akmaya başlıyor.Yağ basma işi bitince kaliperdeki vanayı anahtarla kapıyoruz.Fren kolunu yukarı dik konuma getirip sonrasında tekrar aşağı bakacak şekildeyken bir kez pompalıyoruz böylece kolda kalan bir kaç küçük hava baloncuğuda hortumla dışarı çıkmış oluyor.Burada videodaki gibi fazla pompalamamak gerekli aksi taktirde kolda boşluk olabiliyor.Sonra vanayı açarak çok az daha yağ basıyoruz ve vanayı kapıyoruz.Daha sonra fren kolunu yere paralel şekile getirip yağ boşaltım aparatını çıkarıyoruz.Ve fren kolu yağ boşaltım vidasını hemen sıkıca takıyoruz.Birkaç damla yağ akacaktır.Kaliper pistonlarını tekrar geri itiyoruz.Fren koluna ve kalipere akan yağları temizliyoruz.Temizlemezsek sonrasında boyaya zarar verecektir.Balataları takıp kaliperi tekrar kadroya takıyoruz. Fren kolunu eski pozisyona getiriyoruz.Fren kolunu sıktığımızda biraz boşluk olucak bu durumda.Kolu bir kaç kez pompaladıktan sonra pistonlar ileri gidince bu boşluk kalmıyor.İşlem tamamlandı.
Bu yöntemi sistemin yağını tamamen değiştirmek içinde,havasını almak içinde kullanabilirsiniz.Ben sadece hava almak yerine daha iyi performans için uzun süre kullanılan bir yağın yenisiyle değişmesini öneririm.Fren bakımını kendi başına yapacak arkadaşlara başarılar dilerim.