Dipçiklemenin amacı?

BF Okuru

Forum Bağımlısı
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
164.844
Tepki
789
Dipçiklemenin ne olduğunu bildiğim halde,asıl amacını bilebilmiş değilim. Kimisi 2,kimisiyse 3 kere dipçikleniyor. Bunun asıl amacı nedir? Bir de "rijit" diye bir terim var, bu konu hakkındaki bilgilerinizİ bekliyorum...
 
  • Beğen
Tepkiler: t-genc
Scudo

basar

Daimi Üye
Kayıt
6 Kasım 2006
Mesaj
372
Tepki
189
dipçiklemeyi bilmiyorum.

"rijit", ingilizce deki "rigid" gen gelmiştir herhalde... Dirençli, sabit, sert gibi bir anlamı var.
 
  • Beğen
Tepkiler: t-genc

BF Okuru

Forum Bağımlısı
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
164.844
Tepki
789
dipçikleme inceltme işlemidir. Dikkat edersen genelde 2 kere dipçiklenmiş kadrolar daha ağır oluyor. rijit de başar arkadaşımız dediği gibi sert ve fazla esnemez anlamına geliyor.
 
T

Tuğrul

Misafir
Dipçiklemek .: Ezerek sıkıştırmak anlamına gelir.Malzemedeki moleküller sıkışarak ,daha ince ama daha sert bir yapıya kavuşur.
 

Murat CER

Forum Bağımlısı
Kayıt
11 Ekim 2004
Mesaj
2.047
Tepki
1.134
dipçiklemenin amacı kadronun parçalarının (alt boru, üst boru, furç yatağı gibi) birleşim noktalarının güçlendirilmesidir. kadro kesiti fotoğrafı bulabilseydim daha kolay anlaşılır olacaktı..
 
  • Beğen
Tepkiler: irfancan

HaliliOzturk

Forum Bağımlısı
Kayıt
3 Temmuz 2005
Mesaj
7.157
Tepki
7
Kadrolarımızı oluşturan boruların birleşim yerlerine yakın olan kısımları daha fazla et kalınlığına sahiptir. Ortalara yaklaştıkça (özel olarak yük binen kısımlar hariç) et kalınlığı düşer. İşte borulara bu yapıyı kazandırmak için yapılan dövme işlemine dipçiklenme deniyor. 2 defa dipçiklenmiş bir borunun iç kısmında 2 ayrı çap vardır. 3 defa dipçiklenmiş olan boruda ise 3 ayrı çap vardır. Kadroya esnemezlik ve hafiflik kazandırmak için bu işlem yapılır. Yalnız unutulmamalıdır ki bu işlem kadronun yanal darbelere olan direncini düşürür.

Rijit kavramı ise esnemezlik anlamına gelmektedir. Bir nevi sertliktir. Bir kadro ne kadar rijit ise, pedala aktardığınız gücü o kadar yere iletir. Tabi ki özellikle arka tekere gelen darbeleri de esnemeden direk olarak size ileteceğini de unutmamak lazım ;) .
 

HaliliOzturk

Forum Bağımlısı
Kayıt
3 Temmuz 2005
Mesaj
7.157
Tepki
7
Örnek verelim (felaket senaryoları :));
  • Bisikletin durduğu yerde düştü, kaldırıma vurdu (çok çok düşük ihtimal)
  • Ya da yarış esnasında bi kaza geçirdin, bisiklet taklalar attı gitti yan taraftan bir kayaya çarptı.
  • Bisikletle bir çukura girdin, gidon bir anda döndü, fren kolu kadroya çarptı.
  • Ayrıldığın kız veya erkek arkadaşın eline çekici aldı kadroya bir tane geçirdi :)
 

güray

Daimi Üye
Kayıt
9 Aralık 2006
Mesaj
297
Tepki
84
Şehir
antalya\istanbul
@HaliliOzturk

:p felaket hangi kısım,yada hangi kısım daha felaket...arabaları çizenleri duymuştum da bu bisikletçi sevgili için çok yaratıcı bi zarar verme şekli..şeytani:boese157: :D
 
  • Beğen
Tepkiler: t-genc

BF Okuru

Forum Bağımlısı
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
164.844
Tepki
789
@HaliliOzturk
"Her güzelin bir kusuru vardır" sözü burda da tahakkuk etti; korumaya çalışırım ama arkadaşım böyle birşey yapsa ben de kadronun intikamını alırım heralde:)
 

AYBARS

Üye
Kayıt
31 Ekim 2006
Mesaj
6
Tepki
4
Şehir
Çanakkale
Rijit kavramı ise esnemezlik anlamına gelmektedir. Bir nevi sertliktir. Bir kadro ne kadar rijit ise, pedala aktardığınız gücü o kadar yere iletir. Tabi ki özellikle arka tekere gelen darbeleri de esnemeden direk olarak size ileteceğini de unutmamak lazım
Bu durumda karbon kadroların esnemezliğinden söz ederken yarı sabitlerde alttan gelen bütün sarsıntının sürücüye iletilmesi durumu ortaya çıkmıyor mu?
Oysa okuduğum yazılar da carbonun titreşimi absorbe etmesinden, sürücüye göreceli daha az yansıtmasından söz ediliyordu:
Bu çelişki değil midir? Aydınlatırsanız sevinirim.
 
  • Beğen
Tepkiler: Serkan DERİN

HaliliOzturk

Forum Bağımlısı
Kayıt
3 Temmuz 2005
Mesaj
7.157
Tepki
7
Resmini bulamadım, bulsaydım koyacaktım. Ancak şöyle bir durum var.
Örneğin yol bisikletlerinde esnemezlik son derece önemli çünkü pedal gücünden taviz vermek gibi bir lüksleri yok.
Ancak bir çoğunun arka çatalına bakarsanız (Özellikle Trek'lerde çok belirgin sanıyorum) çatal esnesin diye gergin bir kasnak gibi bir tasarıma sahiptir. Bu alttan gelen darbeyi emmesi için tasarlanmış bir yapıdır. Diğer yandan malzemenin ve diğer bölgelerdeki tasarımın amacı da esnemeyi yok etmektir.
Karbonda da bu şekilde. Kadro bir yandan pedal gücünü çeki boruları ile tekerleğe neredeyse kayıpsız aktarırken, diğer yandan da örgü yapısı sayesinde alttan gelen darbeleri emebiliyor.
Ama bana sorarsanız, özellikle konu dağ bisikleti olduğunda darbeyi emecek karbon kadroya gelene kadar 2,00 kalınlığında lastiklerimiz var ;).
 

Gürsel A.

Forum Bağımlısı
Kayıt
10 Eylül 2004
Mesaj
1.387
Tepki
2.153
Şehir
İstanbul
Halil her zamanki gibi doğru bilgiler yazmış.

Zaten kaliteli kadroların pahalı olmasının nedeni de budur. Yani yanal esnemesi az (rijid) ama sürücüye yansıttığı titreşimin de en az düzeyde olması istenir. Karbon kadroların avantajı burada ortaya çıkar çünkü zaten elle yapılan kadroda rijid olması istenen yere fazla lif, esnek olması gereken yere de az lif döşenir. Hatta karbon liflerin yönü bile bu etkileri sağlamaya yeter.
Bazen bu alüminyum kadrolarda da becerilebiliyor. Mesela benim şu an kullandığım 96 model Trek (kaynaksız(yapıştırma borulu))alüminyum kadrom yokuşlarda az esniyor ama uzun yolda bana titreşimi hissettirmiyor. Bir aralar bu bisikletin reklamı "Çeliğin konforu alüminyumun performansı" şeklindeydi.Tabi modern kadrolarda esnemezlik çok daha az ama buna karşılık sürücüyü uzun vadede biraz fazla yoruyor.. Ama tabii ki bu bir kaç saatlik yarışlar için önemli değil..Benim vurgulamak istediğim çok uzun turlardaki konfor. Günlerce, günde 8-10 saat pedal basmak gibi..
 

Ercan Bayram

Forum Bağımlısı
Kayıt
27 Ocak 2006
Mesaj
2.064
Tepki
1.518
Şehir
İstanbul
Triple Butted ;)
http://www.fahrradlexikon.de/bilder/Triple-butted_Rohre.jpg

Butting Diagram ;)
http://www.desperadocycles.com/ButtingDiagram.gif

http://www.gayoutdoors.com/images/cycle65.jpghttp://www.glyne.com/images/processes_solutions/P1010226.jpg

double butted
http://www.fairing.com/images/butted_double_all.jpg
 

gurol

Forum Bağımlısı
Kayıt
15 Eylül 2004
Mesaj
1.664
Tepki
2.830
Şehir
İzmir
Bence dipçikleme yanlış çeviridir. İşlem "İnceltme"ye daha yakın. Hoş "butted" kelimesi hakkında bile yanlış kullanıldığına dair yorumlar mevcut, "çünkü" diyorlar "butted, uclarına doğru kalınlaştırılmış anlamında oysa orta kısım inceltiliyor"...
 
  • Beğen
Tepkiler: Ercan Bayram

merida

Üye
Kayıt
1 Kasım 2006
Mesaj
93
Tepki
26
Şehir
Bursa-Trabzon
@HaliliOzturk


yaa halil kardeşim şu senin bilgi kütüphanene hasta oluyorum (imreniyorum). İleride kitap yazarsan mutlaka alıp okuyacam:) söz
 

HaliliOzturk

Forum Bağımlısı
Kayıt
3 Temmuz 2005
Mesaj
7.157
Tepki
7
Estağfurullah Merida. Haddim değil, yazılmış olan kitapları alır seve seve okurum o ayrı.
Hem o yazıyı yazdığım tarihte "butted" işleminin dipçikleme, dövme olduğunu düşünüyordum ciddi ciddi. Meğerse inceltme işlemi döverek değil, torna tezgahlarında aşındırılarak yapılıyormuş ;).
 

Mustafa İçdağ

Forum Bağımlısı
Kayıt
21 Temmuz 2007
Mesaj
1.277
Tepki
3.323
Şehir
Kadıköy, İstanbul
@HaliliOzturk

Bu "dipçikleme" tabiri ingilizceden yanlış bir çeviri. Butt tüfeklerdeki dipçik için kullanılır
"Butted" boru imalatında çeperlemedir. ( cidar veya et kalınlığı). Yani boru kafalarında veya ortalarına doğru boru çeperinin iç çapının değiştirilmesi.
Halil arkadaşımızın inceltme işlemi tabiri doğru fakat inceltme torna aşındırması ( traşlanması) değildir.
Yüksek kaliteli bisiklet boruları genelde dikişsizdir ve soğuk çekme yöntemi ile yapılır, bu işlem sırasında "mandrel" pres yani iç kalıp borunun içinde kalır ve dış kalıp (die) borunun genel dış çapını sabit tutarken borunun içindeki
"mandrel" kalıpı borunun istenilen uç bölgelerinde "butting" yani çeper işlemini farklı çaplarda gerçekleştirir. Bu işlem borunun içten sıkıştırılarak ve mikronemetrik darbeli çekme yöntemiyle gerçekleştirilir, bu işlem sırasında borunun iç çeper çapı istenilen sayıda atlamalarla inceltilir ve bu bir torna traşlama metodu değil, soğuk kalıp sıkıştırma yöntemidir.
Yüksek kaliteli borular genelde dikişsizdir fakat Reynolds' un 953 paslanmaz boruları titanium borularda olduğu gibi dikişleme yöntemi ile üretilir.
Ayrıca bazı boru üretimlerinde içten yivleme ( spiral yiv- namlu içleri gibi)
yöntemide kullanılır bu borunun rijidliğini yükseltir. Colnagonun Colombus borularında kullandığı ve özel imalat olan ( master light) dıştan düz yivleme borularıda bir zamanlar oldukça modaydı.

Çeper inceltmede (butting) bir diğer metodda " moving plug ( tıkaç) yöntemidir.

Mustafa İçdağ

(link)