CLINCHER JANT ve LASTİK ?

ismail eren

Forum Demirbaşı
Kayıt
17 Temmuz 2013
Mesaj
406
Tepki
593
Şehir
Yalova - Manisa
Bisiklet
Scott
arkadaşlar sorum çok basit;
yol bisikletlerinde Clincher jant ve lastiklerin avantajları nedir? dezavantajları nedir?
karşılaştırma yapabilecek arkadaşlardan bilgi bekliyorum.
.
teşekkürler
 
Scudo

ismail eren

Forum Demirbaşı
Kayıt
17 Temmuz 2013
Mesaj
406
Tepki
593
Şehir
Yalova - Manisa
Bisiklet
Scott
bu soruyu Tubular jant ve lastikler ile karşılaştırarak cevaplarsanız sevinirim.
.
toplama bir yol bisikleti yapayım diyorum. ama Tubular mı yoksa clincher mı olarak mı başlasam tam karar veremedim.
.
siz olsaydınız ne tercih ederdiniz? ve neden?
 

Osman D.

Forum Bağımlısı
Kayıt
18 Nisan 2012
Mesaj
724
Tepki
261
Yaş
33
Şehir
Antalya\Kepez
Bisiklet
Cube
http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTq_kyeb-841l5HBxfbZOmOpt5MKJIc0grN5od1HNnsiFlY__tk


http://i34.photobucket.com/albums/d123/norcal-drz/1238514389242-1ccl164weccph-670-70.jpg


farklı türlerin prensipleri. Belki biraz yardımcı olur. Bir de forumda arama yaparsanız daha önce abilerimizin açıklamalarına rastlarsınız :)
 

BF Okuru

Forum Bağımlısı
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
164.844
Tepki
789
İngilizce biliyorsanız, aşağıda çok güzel bir özet var.

(link)

Bilmeyenler için özetle; tubular jantların çeper kısımları çok ufak olduğundan, her şeyden önce bu işte tecrübe gerektiği, yapıştırıcının çok dikkatli ve isabetli uygulanması gerektiği belirtilmiş. Ayrıca frenleme tekniğinin önemli olduğu, fazla ısınan pabuçların, yapıştırıcıyı eriterek lastiğin jantlardan ayrılmasına yol açabileceği söylenmiş. Joseba Beloki'nin kötü bir kazası örnek gösterilmiş bununla ilgili. Tabi bir de maliyeti daha yüksek oluyor clincher jantlara göre. Ek olarak, clicher jantların aksine, iç basınç arttıkça dışarıda çeperden dolayı oluşan baskının olmaması da bir avantaj olarak gösterilmiş. Yanlış okumuyorsam, bu baskı normalde jant tellerinin gerginliğini doğrudan etkiliyor.

Avantaj olarak ise; clincher jantlara oranla daha hafif olmaları (çeperin çok kısa olması nedeniyle), uygun yol koşulları sağlandığı takdirde aynı boyutlardaki clincher jant lastiklerine oranla daha yüksek basınçlı lastiklerle kullanılabilmeleri, patlamaya daha dayanıklı olmaları, daha hafif iç lastiklerle kullanılabilmeleri. Bir de ilk paragrafın son cümleleri işte. :)

Clincher jantlarla birlikte artık önde gelen üreticiler, tavsiye edilen fren pabuçlarını öneriyorlar ve mevzu-bahis erime hususunun da önüne geçilmiş oluyor diye de belirtilmiş.

http://novatecusa.net/wp-content/uploads/2012/08/R3_profile.png

Özetle; standart bir yol bisikleti kullanıcısı için tubular kullanmanın bir getirisi yok. Daha doğrusu, getirileri, götürülerinden fazla değil.
 

Osman D.

Forum Bağımlısı
Kayıt
18 Nisan 2012
Mesaj
724
Tepki
261
Yaş
33
Şehir
Antalya\Kepez
Bisiklet
Cube
ayrıca dediğim gibi 2008 yılında hala geçerli olan çok güzel bir yorum yapmış Mustafa İçdağ Abimiz :)

Eğer "ultimate perfonmance" dan bahsediyorsak tartışmasız TUBULAR. Bunu bütün antranörler, takım mekanikleride söylecektir.

Neden?
1) Jantaki şişmiş halleri çok daha dairesel kesittedir yani "roundness".
Bu durum virajlarda çok yüksek süratlere güvenlice varabilmenizi sağlar, yani yol tutuşu üstündür.
2) Lastik janta yapıştırıldığı için ( çok belalı bir iştir kullanan bilir) merkezkaç etkisi lastikte daha az etki yapar, yani lastik jantta daha sabit ve oturaklıdır.
bu yine yüksek sürat inişler ve virajlarda avantajlıdır.
3) Clincher lastiklere nazaran daha hafifdirler, en önemlisi tubular jantlar clinher
jantlara göre jant başına en az 80gr. daha hafiftir ve daha rijittir.

Şimdi size Top yarış malzemelerinden bir örnek vereyim( lütfen weight weenies
arkadaşlarım kalkıp bak daha hafifi var diye çıkmasın, ben yarış standartlarından bahsediyorum, biblotek süsü başka birşey)

Araya RC 540 clincher jant 415gr. Bu janttan daha hafif yarış kanıtlamış bir alu. jant yok. Hala top yarışlarda mekaniklerin tercihlerinden biridir.
Araya Gold Tubular jant 335gr. Bu jantta Keirin yarışlarından tour de France'a kadar kullanılan Top Aluminium janttır. Bu ağırlıktan altı yarışlarda kullanılmaz.

Bu aşağıdaki lastiklerde yarış- kanıtlanmış lastiklerdir.
Veloflex Clincher lastik 190gr. 8bar. 22mm.
Veloflex Tubular lastik 140gr. 9bar. 22.mm.
Gördüğünüz gibi tubular lastik/jant kombinasyonu 130gr. tek tekerlekte avantajlı olduğu gibi en rijit ve yol tutuşu en üstündür.

4) Top tubular lastikler 100$ dan açılır nedenmi? Çünkü 300tpi (thread per inch) ipek ve natural rubber örgüdür. İpek bilinen en güçlü malzemelerden biri,
kevlardan bile daha sağlam ve esnek. Natural rubber ise yolu en iyi tutan ve form alan malzemelerden hala. Dezavantajı ise çabuk erir yani 2000-3000 km. yi zor çıkarır.
Ayrıca iyi bir tubular lastiğe 9bar. a kadar hava basabilirsiniz, buda daha ağır yarışçıların ( daha çok sprinters) lastiği ezmeden sürüşü demektirki bu özellikle
sprintlerde çok önemlidir. Tüm pro Keirin pist yarışlarında tartışmasız tubular
kullanılır, bunu amacı hafiflik değil tubular' ın yol tutuş kalitesidir.
Eğer benim clincher lastiğim 9bar kaldırır deyipte yola çıkarsanız er yada geç
lastik altınızda en ufak bir darbede parçalanır.
5) Tubular lastiklerde jantı vurmanız çok zor, lastik kesiti buna clincherde olduğu gibi izin vermez.

Bütün bunların dışında şimdi biz "Tubular" lastik mi kullanalım? Ben şahsen o lastikleri bırakalı 15 sene oldu, ne ona yetecek param var ne de kazanacak yarış :cool:
 

Gökhan Toros

Forum Bağımlısı
Kayıt
29 Haziran 2010
Mesaj
4.580
Tepki
7.568
Şehir
Polonya
Başlangıç
2009—10
@ahmetcan44

Tubular'da meydana gelen ısınma olayı clincher için de geçerli. Fazla ısınan fren yüzeyleri iç lastiği ısıtarak basıncın artmasına, bu da yüksek basınç nedeniyle lastiğin, belki de jantın parçalanmasına neden oluyor.
 
  • Beğen
Tepkiler: ismail eren

Murat B.

Forum Trolü
Kayıt
23 Eylül 2013
Mesaj
4.097
Tepki
12.204
Şehir
İstanbul
Bisiklet
Specialized
@ahmetcan44

Hocam, benim anladığım kadarıyla lastiğin jantı içeri doğru bastırıp tellerin gerginliğini azaltması hem clincher hem tubularda var. Tubularda olmayan jantın duvarlarına (yani clincherin geçtiği çıkıntılara) dışarı doğru basınç uygulaması.
 

BF Okuru

Forum Bağımlısı
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
164.844
Tepki
789
@Gökhan Toros

Evet hocam, işte o yüzden artık özellikle yeni nesil jantlarda önde gelen üreticiler, belli başlı pabuçları öneriyorlarmış sattıkları jantlarla kullanılması için. Jantın yapısına daha uygun olduğundan, ısınmadan kaynaklı herhangi bir problemi de en aza indirgiyorlarmış. Clincher jantlar için de eskiden çok sık yaşanan bir sıkıntı olduğu belirtilmiş. Kullanmadım, bilmiyorum ama sanırım tavsiye edildiği şekilde kullanılırsa, herhangi bir sorun olmayacaktır.

Bir de kim yazmıştı bilmiyorum (ihtiyar abi olabilir), frenlemeyi kademeli olarak yapmakta fayda var demişti bir arkadaş. Yani aciliyet gerektiren bir durum yoksa, freni pompalayarak yapmak, ısınmayı (ve dolayısıyla hem jantın, hem de pabuçların aşınma düzeyini) da azaltacaktır diyordu. Bu da önemli olabilir diye düşünüyorum. En azından ben bisikletimde bu tip frenlemeye alıştırıyorum kendimi.

@Murat B.

Bisiklet terimlerinin İngilizce'de nasıl kullanıldıklarını açıkçası pek bilmiyorum hocam. O yüzden öyle not düştüm. Bu durumu net biçimde bilen biri varsa, zaten tek cümleyle açıklayacaktır. Tel veya tel başlarına etki eden faktörler açıkçası beni aşıyor. :) Yanlış bilgilendirmek istemem, dediğiniz şekilde olabilir.
 

Road_Runner

Road Runner
Kayıt
24 Nisan 2010
Mesaj
5.999
Tepki
25.898
Şehir
İstanbul
Bisiklet
Cervélo
atom parçalamaya gerek yok bence :)

yabancı forumlarda baya araştırmıştım zamanında;
adamlar kısaca, antrenman için clincher. yarış için tubular diyor.
bundaki başlıca sebepler;
*tubular jantlar genellikle clinchere nazaran daha hafifler ve jantla bir bütün oldukları için yuvarlanma dirençleri daha düşük, daha akıcılar
*tubularda lastik patlayınca direk dış lastiği değiştirdiğiniz için daha mastaflı (clincherde iç lastik değiştiriyorsunuz)
*tubular değiştirdikten sonra yapıştırılması gerekiyor, ve yapıştırılınca 24 saat kurumaya bırakılması tavsiye ediliyor. eğer yolda kalmışsanız, yapıştırmadan eve kadar yavaşça dönüp, evde yapıştırıp, kurumaya bırakmanız öneriliyor. clincherde lastiği değiştirip direk yola devam ediyosunuz bildiğiniz gibi

şu 3 madde benim karar vermemde yetti de arttı bile mesela.
yoksa, ısınmaymış, yok jant ve lastiğin aerodinamik uyumuymuş :)
oy oy..
tour de france koşmicaz ki..
 

ismail eren

Forum Demirbaşı
Kayıt
17 Temmuz 2013
Mesaj
406
Tepki
593
Şehir
Yalova - Manisa
Bisiklet
Scott
o halde Tubular jant&lastik ile tur falanda yapılmaz. tur amaçlıda düşündüğümüz zaman tubular herne kadar daha performanslı olsada çok uygun kalmıyor gibi. cevap veren arkadaşlara teşekkürler
 

Yılmaz Uyar

Forum Bağımlısı
Kayıt
10 Nisan 2009
Mesaj
1.000
Tepki
758
Yaş
69
Şehir
Ankara
@Osman D.

Araya RC 540 bilgisindeki 415 gram ölçüsü sadece Rim (çemberin ağırlığıdır)
Jant olarak yaklaşık 700-800 gram civarında olacaktır.
 
  • Beğen
Tepkiler: Road_Runner

Ekrem Yılmaztürk

Forum Bağımlısı
Kayıt
4 Mayıs 2012
Mesaj
788
Tepki
477
Şehir
Isparta
Bisiklet
Cube
tubular araştırmamda tufo markasını görmüştüm.tubulara kafa yormuşlar youtube da lastiğin montajı ile alakalı videolarda görmüştüm bu markanın yapıştırıcısı var bant şeklinde çok basit ve sağlamlığından şüphe yok diyorlardı yabancı forumlarda. patlak olayına da sıvı destekler var yamayada gerek yok oda çözülmüş.ama ucuz tubular pek alternatif yok, yurtdışına yada belli markalara bağlı kalmayayım deniyorsa clincher bizim için daha ideal gibi yarışmayan biri olarak söylüyorum
 
  • Beğen
Tepkiler: ismail eren