Bisikletten ve fizikten anlayanlara bir soru (ağırlık-hız ilişkisi)

murat beyaz

Daimi Üye
Kayıt
30 Nisan 2010
Mesaj
219
Tepki
152
Şehir
izmir
1) Benim ne kadar fizik bildiğimi ölçmek sana düşmez.

2) Cümleyi dikkatli oku: "çarparak sürtünme kuvvetini buldum diyemezsin" yazmamışım. Bilimsel çözüm bulamazsın yazmışım.

3) İspat diye arabayla ilgili bir örnek verip bisikletle benzeştirmeye kalkışan sensin. Ki o ispatta da dediğim gibi bir sürü varsayım var, iki formül eşitleyerek çözülecek kadar basit bir konu değil bir otomobilin durması.

4) 1 tonluk arabayla 2 tonluk arabayı aynı mesafede durdurup bana yorum katma diyorsun. Sen bu testi gerçekleştirdin mi, seninki yorum olmuyor mu?

5) Maden kendi çözümünden o kadar emindin, benim yorumlarıma ihtiyacın yoktu bu konuyu niye açtın?

6) Ben düşünce ve yorumlarımı yazmayacaksam bu forum niye var. Sen canın istediğini yazıp geri kalanlara fırça at diye mi?
 
Scudo

Ozan Akçay

Forum Demirbaşı
Kayıt
29 Temmuz 2008
Mesaj
529
Tepki
191
Şehir
İzmir-Datça
Konuyu açan benim.Arkadaşa boş yere çemkirmeyin.İlk mesajlarıma bakarsanız "hafif bisikletin daha çabuk durması gerekmez mi?" sorusunu soran da benim.Yani ilk ben de öyle sanıyordum.Sonra konuyu biraz araştırayım dedim, pek çok sayfa gezindim, bulduklarımı sizinle paylaştım.

Ben hala diyorum, hafif bisikletin fren mesafesi ağırdan kısa olabilir.Ama bunun sebebi (diğer faktörleri sabit tuttuğumuzda ve frenler "işini yapabiliyorsa" ) kütle artışı değilmiş.Ben de bilmiyordum bunu, araştırıp öğrendim.

Eğer gerçek hayatta ağır bisiklet hafiften daha uzun mesafede duruyorsa, bunun sebebini de öğrenmek isterim.

Bu konuda 2 tonluk arabayı 1 tonluk arabayla aynı mesafede durduran biri yok.Orda da beni kastetmişsiniz ama, arkadaşa -gene- çemkirmeyin.

Tekrar yazıyorum, 2 tonluk arabayı normal durdurabilen bir fren sistemini 1 tonluk arabaya takın, 1 tona kadar istediğiniz eşyayı yükleyin durma mesafesi değişmez.2 tonu geçtiğiniz an durma mesafesi artmaya başlar.Bunun sebebi de frenlerin 2 ton noktasından sonra görevlerini "tam" yapamamaya başlaması.

Teoride durum bu.Bu dediğimi teorik olarak çürütün , sayenizde bir şey daha öğrenmiş oluruz.

Arabayla ilgili fren mesafesi sayfasını veren de benim.Arabada da bisiklette de durmaya etki eden temel prensipler aynı.O yüzden gayet iyi bir örnek o.Gerçek hayatta işlerin çok daha karışık olduğunun ben de farkındayım.Hava direncini bile hesaba katamıyoruz bu işi konuşurken.Ama gerçek hayatta işlerin çok daha karışık olması, belli koşullar sağlandığında, fren mesafesinin kütleden bağımsız olduğu gerçeğini değiştirmiyor.
 

grideniz

Aktif Üye
Kayıt
5 Mayıs 2010
Mesaj
122
Tepki
24
Şehir
Ankara
murat beyaz,

Bir kere biz sonuç bulurken sayısal veri kullanmıyoruz ,bir bisiklet şu kadar metrede durur diye ölçüm yapmıyoruz ,sadece iki durum arasındaki olacak farklar hakkında fizik kuralları çerçevesinde bilgi veriyoruz, yok 1 tonluk arabayla deney yaptın mı diyorsun yapmama gerek yok çünkü 1 kg ile 1000 kg için aynı fizik kuralları geçerli, başlığı bir kere ben açmadım ,açan arkadaş bir soru sormuş bisikletimi şu kadar kg hafifletirsem ne gibi sonuçları olur ,hesaplardan ne gibi farklar olduğu ortaya çıktı ne bunlar;

1) aynı bisiklet(mesala biri 10 kg diğeri 15 kg) aynı hızdan durmak istediğinde(mesala 20km/h) aynı yerde(yüzey değişmiyor) frenler dayanıklı olduğu sürece durma mesafasi DEĞİŞMEZ. (dikkat:şu kadar metrede durur demiyorum, bu ölçüm için ,hava sürtünmesi,lastik yapısı,yüzey yapısı gibi değerler de çok az etkiler)

2) aynı hız yerine aynı kuvveti uygularsak(yani aynı değerde yorulsak) hafif bisiklet daha çabuk hızlanır aynı zamanda daha hızlı olursun ağır bisiklete göre, bu hızlarda durmak istediğimizde ise durma mesafesi hafif bisiklet için daha çok olur neden? hız arttığı için enerji artar bu artan enerji de durma mesafesi artışı olarak karşımıza çıkar.

İŞİN ÖZETİ BU
 
  • Beğen
Tepkiler: Ozan Akçay

Barış BİRLİK

Forum Bağımlısı
Kayıt
12 Ekim 2009
Mesaj
651
Tepki
290
Şehir
Eskişehir - Morphou
İsim
Barış Birlik
Başlangıç
2008—09
Bisiklet
Trek
amma tartışmışsınız arkadaşlar 3 arkadaşınızı alın bisikletinizide 1 arkadaşınız başlangıç noktasına bir arkadaşınız bitişe diğeri dursun parkurun yarsında basın frene bitişteki ölçsün arkadaşınızı kadroya oturtun aynı şekilde deneyin hangisi daha az diye sonuç versin herşeyi , rüzgar filan e ozaman gidin hangarın tekinde yapın :) bütün etkenler aynı sadece ağırlık farklı ve kuru havalarda iyi bir vfrenle hidrolik disk fren arasında çokta uçurum olmadığı bilimsel olarak kanıtlanmış bişey vfrenin kalitesinide söyle söyleyim kendi açımdam arkadaşım 70 kg civarı ben 65 bindik bisiklete tamda arka fren telinin üstüne oturmuş basamıyorum sadece ön frenle çok rahat durabiliyoruz ki çok yavaşta sayılmayız yaşım az yanlış bir şey söylediğsem lütfen sizler abilerim düzeltiniz bende öğrenmiş olayım :)
 

Ozan Akçay

Forum Demirbaşı
Kayıt
29 Temmuz 2008
Mesaj
529
Tepki
191
Şehir
İzmir-Datça
Bu çeşit bir deneyin sizin dediğiniz yöntemle yapılması maalesef mümkün değil.Bunun bir çok sebebi var, bildiğim baba :) iki tanesini yazayım.

Frenlerin her iki durumda da (ağır ve hafif durum) "tam" dozajında sıkılması lazım.Bunu yapmak için çok daha kontrollü bir mekanizmaya ihtiyaç var.Bisikletlerde ABS olsaydı örneğin son güç sıkılabilirdi frenler ve "insan eliyle" yapılabilirdi bu iş.

İkinci engel de, diyelim kadroya veya bagaja bir yolcu daha aldınız.Lastiklere binen oransal yükler değişeceğinden sadece ağırlık değişmiş olmaz.Bu da fren performans değerlerini değiştirir.

Hayır, Dokuz Eylül.Zamanında dedik ODTÜ'yü İzmir'e taşıyın anca öyle girerim.Kabul etmediler, o vakit bari Ankara'ya deniz taşıyın bir yerden , yok efendim onu da yapamayız.Bu kadar kaprisi çekmemi beklemiyordun herhalde.Bir de puanım mı ne tutmuyordu ama , geçmiş gün şimdi tam hatırlayamadım o kısmı :D

Sen girersin umarım, tabi girmek istiyorsan.
 
  • Beğen
Tepkiler: Barış BİRLİK

Çagatay Çimşit

Daimi Üye
Kayıt
24 Mayıs 2010
Mesaj
240
Tepki
277
Şehir
İstanbul
Bütün diğer şartlar aynı kaldığı sürece ağırlık durma mesafesini etkilemez tezini savunan arkadaşlara sabırla açıklamada bulunanları tebrik ediyorum. Allah size sabır versin.

Üniversite sınavlarında fen, matematik alanlarında neden sıfır hatta eksi netleri olanlar var artık daha iyi anlayabiliyorum.
 

BF Okuru

Üye
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
0
Tepki
2
Bende tecrübemi söyleyeyim.

Benim eski bisikletim 16 kg. çelik kadro 12 v akü filan 19 kg. geçiyordu
rüzgarsız havada 9.6 km. yolu en iyi zamanda 17 dk da aldım
aynı şartlarda yeni aldığım 12.5 kg. bisiklet ile 14 dk.

ayrıca daha az yoruluyorum Rüzgarlı havada ve yokuşlarda hiç sorun yok

Şunuda söylemem gerek Ağır bisiklet çok iyi antreman aracı formda kalmak isterseniz ağır bisikletle hızlı gitmeye çalışın
 

Barış BİRLİK

Forum Bağımlısı
Kayıt
12 Ekim 2009
Mesaj
651
Tepki
290
Şehir
Eskişehir - Morphou
İsim
Barış Birlik
Başlangıç
2008—09
Bisiklet
Trek
Ağırlıkta önemli tabi ama 16 kiloluk bisikletle 12.5 kiloluk bisiklet arasında sadece ağırlık farkı yok donanım farkınıda unutmayalım.
 

Ozan Akçay

Forum Demirbaşı
Kayıt
29 Temmuz 2008
Mesaj
529
Tepki
191
Şehir
İzmir-Datça
@Çagatay Çimşit

Madem böyle sosyal sorunlarla ilgilisiniz.İşinize yarayabilecek bir veri de benden olsun.2002 ÖSS de fizikten sadece 1 yanlışım vardı, boşum da yoktu.

Şahsımın da daha önceden bilmediği, internetten araştırıp öğrendiği bir fiziksel gerçek var ortada.Aksini ıspatlamaya siz de dahil herkesi davet ediyorum.Öğrenmeye açıklığım asla bitmez.
 
  • Beğen
Tepkiler: Barış BİRLİK

H.Sages

Daimi Üye
Kayıt
17 Mayıs 2010
Mesaj
260
Tepki
174
Şehir
istanbul
Açıkçası ben henüz araştırma yapmadım ama atalet kanununa göre yanılıyor olmalısınız. Ağırlık arttıkça harekete olan direnç artması gerek, aynı şey giden cismin duracağı zaman da geçerli diye biliyorum. Ama araştırdığınız ve emin olduğunuzu söylediğiniz için iddia etmiyorum. Araştırıp döneceğim.
 

H.Sages

Daimi Üye
Kayıt
17 Mayıs 2010
Mesaj
260
Tepki
174
Şehir
istanbul
Evet araştırmamı tamamladım, kısmen haklısınız. Örnekte bir kısıtlama daha getirmemiz gerekiyor. Birbiriyle tamamen aynı özelliklerdeki iki bisikleti ( ya da arabayı) frenlerine eşit miktarda (kilt nokta bu) güç uygulayarak durmaya çalıştığımızda üzerinde daha fazla ağırlık bulunan araç daha geç duracaktır. Yani durma mesafesi uzayacaktır. Ancak, eşit fren gücünü gözardı edersek durma mesafesi neredeyse eşitleniyor. Sebebi ağır olan aracın aynı zamanda daha fazla sürtünme kuvvetine maruz kaldığından durmaya meyilli olması.

Ancak aracın üzerindeki ekstra yük oranları bu örnekte yine belirleyici unsur. Belli bir ağırlığın üzerindeki farkta, her durumda hafif olan araç hızlı durur.Yani genel olarak ağırlık fren mesafesini uzatır dersek yanlış düşünmüş olmayız.
 

Ozan Akçay

Forum Demirbaşı
Kayıt
29 Temmuz 2008
Mesaj
529
Tepki
191
Şehir
İzmir-Datça
"Belli bir ağırlığın üzeri" diyerek belirttiğiniz nokta, frenlerin "tam" performans gösterebilecekleri ağırlık eşiğinin aşıldığı nokta.O eşiğe kadar durma mesafesi kütleden bağımsız olduğu için , "genel olarak ağırlık fren mesafesini uzatır" çıkarımını yapamayız.Bu çıkarım sadece o eşik noktasının sonrasındaki ağırlık değerleri için geçerli olur.

Bir de; "frenlerine eşit miktarda güç uygulayarak durmaya çalıştığımızda üzerinde daha fazla ağırlık bulunan araç daha geç duracaktır" demişsiniz.

Burada bir istisna var( frenlerin her iki durumda da işini "tam" yapabildiğini varsayıyoruz).Frenlerin her iki durumda da maksimum güçle (eşit) kullanıldığı durumda bu dediğiniz geçerli değil.Bu istisnayı önemli kılan nokta ise, hem fren testlerinin çoğunda, hem de burada yazılan durumların hemen hepsinde, frenlerin maksimum kullanıldığının varsayılması.
 

grideniz

Aktif Üye
Kayıt
5 Mayıs 2010
Mesaj
122
Tepki
24
Şehir
Ankara
@Çagatay Çimşit

bu ülkedeki eğitim sorununu çözen arkadaş biraz da fizik konuşsa da biz de aydınlansak
 

Çagatay Çimşit

Daimi Üye
Kayıt
24 Mayıs 2010
Mesaj
240
Tepki
277
Şehir
İstanbul
geekiad ve grideniz (keşke forum kurallarına uygun isimleriniz olsa) arkadaşlar bakınız bu başlıktaki açılış sorusu güzelmiş. Fizikte bir yanlış yapan biri olarak bilmeniz gerekirdi ki dirençler ortadan kaldırılınca ağırlığın maksimum hız üzerinde bir etkisi yoktur. Üretilen güce paralel hızlı gidersin hatta ışık hızına kadar ulaşabilirsin.

Ağırlık maksimum hıza ulaşma süresini belirler. Ağırlık arttıkça max hıza ulaşma süren de artar.

Buradan gelelim durma mesafesine. Referans verdiğiniz linkte şöyle bir bölüm var.

Even though the stopping distance for a large truck should be the same as that for a car, there are real-world cases where a truck has more difficulty stopping.

.edu uzantılı bir site bu kadar kritik bir noktayı nasıl böyle geçiştirir? Mesela 1000 kg bir araba ile 3000 kg bir kamyon aynı fren mesafelerine sahipse ağırlık durma mesafesini etkilemez mi demeli? Onları aynı mesafede durduran nedir açıklaması gerekmez mi? Sadece internette yazıyor diye bazı cümleleri alıp tek gerçek olarak kabul etmemek gerekir.

Peki bizi yolda durduran nedir?

Duruş mesafesi kütle ve hızın karesi ile doğru, uygulanan fren gücü ile ters orantılıdır.

Eğer 1000 kg araba ile 3000 kg kamyon aynı mesafede duruyor ise kamyona uygulanan fren gücü arabadan daha yüksek olmak zorundadır. "Real-world case" dediği de bu gücün aktarılması, uygulanması aşamalarında olabilecek hatalardır. Tıpkı Mercedes ile Tofaş'ın arasındaki fren farkı gibi.

Aynı bisiklete 100 kg adam bindiğinde 80 kg adama göre daha geç durur. Bunun aksini iddia etmenin de bir manası yok. Eğer hala ağırlık ivmelenme üzerinde etkisizdir diyorsanız o zaman ben de hızlanma üzerine de bir etkisi yok derim. Ama bunu hemen reddersiniz çünkü gözünüzün önüne somut beygir gücü rakamları gelir. 100 bhp ile 500 bhp arabalar aynı şekilde hızlanır mı? Hayır. Peki o 500 bhp arabanın seramik frenlerini gördünüz mü, sizinkinin kaç katı büyüklüğünde ve ısıya dayanıklı.
 

Raven_35

Forum Bağımlısı
Kayıt
23 Kasım 2006
Mesaj
2.340
Tepki
1.898
Yazım geliyor biraz sabır.Eğer eylemsizlik kuvvetini es geçerseniz ve bisikleti homojen olarak düşünürseniz.Ağır cisimle hafif cisimi aynı mesafede durdurabiliriz.Harcayacağınız enerji değişir sadece.Yeterli enerjiniz varsa; ideal ortamda kütlenin durma mesafesine etkisi yoktur.Formüle dökersek;

Fs=m*g*k --->(m kütle, g yerçekimi ivemesi,k sürtünme katsayısı)
m*g--------->(cismin ağırlığıdır)
k------------>(sürtünme katsayısı lastiğin yapısından etkilenir)

m=1 kg---------------- m=2 kg için;g=9m/s^2, k=1 Ds alırsak

Fs=1*9*1------------------ Fs=2*9*1
Fs=9----------------------- Fs=18

Ağırlık artışıyla birlikte lastikteki sürtünme kuvveti arttı.

F=m*a------->(F kuvvet,m kütle,a ivme)
a------------> İvmeniz aynı ise a=F/m oranı vardır.F/m oranından anlarız ki aynı ivme ile durmaya çalışırsak F/m oranın aynı olması lazım.Kütle iki katına çıkarsa,aynı oranı yakalamak için F'de iki katına çıktı.

F=1*a--->F=1a --------------------F=2*a--->F=2a

Yeterli kuvvetimiz var.Frenlerimiz Hafif olanda F=1a,ağır olanda F=2a olduğunda;

Fs kuvvetimiz hafifte cisimde 9,ağır cisimde 18 olduğundan ve Fs kuvvetini F kuvveti yerine yazarsak;
Fs=m*a

9=1*a--->a=9--------------18=2*a---->a=9

İvme aynı ise;frenleme mesafesi de aynıdır.

Burada bir sıkıntı yok.Arkadaşlarımızın demek istediği tam olarak yukarıda.

Gerçek hayatı yukarıdaki formüllerle açıklayabilir miyiz acaba?Tabii ki de hayır.

1.Cisimler homojen değildir.Cisimlerin ağırlık merkezi vardır.Cismin ağırlık merkezi yerden yüksekliği atalet momentumunda ve lastiklere dağılan m*g'de değişiklik meydana getirir.Cismin ağırlık merkezinin lastiğe uzaklığı bile lastiklere göre atalet momentumunda değişmelere neden olur.Bisikletten yola çıkarsak sürücünün ve bisikletin yüksekliği performansta çok etkilidir.Sele yüksekliği bu konuda çok çok önemlidir.Ani fren yaptığımızda takla açmanız bu yüzdendir.Örnek:Sürücünün ağırlığı arttıkça ve bisikletin ağırlığı azaldıkça takla açma eğilimi artar.Buradan anlıyoruz ki bisikleti hafifleştirdikçe bizimde hafiflememiz gerekiyor yoksa fren performansında düşme ortaya çıkıyor.Örn2:Teker arası yakınlaştıkça yani bizim ağırlık merkezimize yakınlaştıkça yol tutuşu artar.Yol bisikletlerinin tekerleri birbirine yakın olduğunda dağ bisikletine göre yol tutuşu fazladır.

2.Lastiklerin k'sı(Sürtünme katsayısı) değişik ağırlıklarda değişir.Belli ağırlıklarda lastikler camlaşmaya başlar.Bu k değerinde ciddi oynamalar meydana getirir.

3.Lastiğin hızı artıkça(tekerimizin devri artıkça) lastiğin k'sı düşer.Bu değer dönüş direnciyle alakası vardır.

4.Yukarıdaki yazıdaki Fs=m.g.k formülü sadece statik sürtünme formülüdür.Hız varsa kinetik sürtünme etkilidir.Kinetik sürtünme statik sürtünmeden düşüktür ve lastiğin hızı artıkça sürtünme kuvveti düşecektir.(Fs>=Fks*N).Buradaki N Cismin kütlesinden,hızından büyük oranda etkilenmektedir.N'i yani etki eden kuvveti,bir neyi cismin kinetik ve atalet oranı gibi düşünebiliriz.Hafif cisimlerde Fks daha yavaş düşme eğilimdedir.

5.Yukarıdaki Fs formülüne göre lastiklerimizin tabanın genişliğinin önemi yoktur.Şöyle düşünelim.8 kg ağırlığında cismimiz var.Bu cisime birinin tabanı 8 br^2,diğerinin tabanı 2br^2 lik lastik taktık.Lastiklerin ikiside aynı performansı verecektir ideal ortamda.Düşünelim.8 kg cisim 8 br lastikte her birime 1kg düşecektir.Fs=1.k Fs buradan 1k oldu.8 br lastik olduğudan 8.1k=8k olur.2 br lastikte birim başına 4kg düşecektir.Fs=4.k'dan Fs=4k'dır.2br olduğundan 4k*2=8k eder.Bu formüle göre yol bisikletlerinin arazide dağ bisikleti gibi rahat gitmesi gereklidir.23mm tabanlı lastikte aynı sürtünmeye sahip 52 mm tabanlı lastikte.Ama gerçek hayatta böyle değildir.Dünya'da hiç bir zaman lastiğe eşit kuvvet düşmez.Cismin eylemsizliği lastiğe binen yükte oynama meydana getirir.Bazı durumlarda lastiğe ağırlığınız bile gitmez.Ağır cisimler daha yüksek atalete sahip ve eylemsizlikleri çok olduğundan lastiğe binen yüklerde çok sapmalar meydana gelir.Bu durumda cisim ağırlaştıkça cismi yerde tutabilmek zorlaşır.Lastiklerin tabanı yolda durmak için daha geniş olmak durumundadır.Lastiğin bir yüzü tutamazsa diğer yüzü tutabilsin diye.Burada limit fonkisyon vardır.Lastiğin taban kenarları limit noktası olursa.F(x) fonksiyonu lastiğe düşen ağırlığın noktalarının kümesini sağlar.F(x) fonksiyonu için;limf(x)tabanın x ve y eksenlerindeki noktalar kümesidir.Grafikle açklarsak.(Grafik aşağıdaki yazıda)
 

Ozan Akçay

Forum Demirbaşı
Kayıt
29 Temmuz 2008
Mesaj
529
Tepki
191
Şehir
İzmir-Datça
Nette bu konuyu "gerçek hayat" temelinde araştırırken şöyle bişey buldum:

(link)

Motorsiklet, otomobil, dolu tır ve boş tır yan yana 80 km hızla giderken fren yapıyorlar.

Bir de çok daha bilimsel yöntemlerle yapılmış şöyle bir çalışma buldum:

(link)

"Air brake system" adında bir fren sistemini denemek için bir tıra hem boş hem dolu fren yaptırıyorlar.

Bu çalışmanın 7. sayfasındaki "table 4" e göre; boş tır 30 mil hızda dolu tırdan çok daha uzun mesafede duruyor.60 mil hızda ise dolu tır daha uzun mesafede duruyor.Ya da ben bu çalışmayı anlamadım.Anlayan arkadaşlardan düzeltme çok makbule geçer.
 

Raven_35

Forum Bağımlısı
Kayıt
23 Kasım 2006
Mesaj
2.340
Tepki
1.898
"Geekiad" arkadaşım kısaca yukarıdaki olayları da açıklayayım.Videoyu açamadım ama video izlemeye gerek yok.Motorsiklet,araba,tır karşılaştırmasında yine ağırlığın istenmediği bir şey olduğu ortaya çıkıyor.
1.Motorsiklet 2 küçük tekeri var,tırın 18 tane kocaman tekeri var.Anlıyoruz ki ağır cisimleri dengelemek zor.Motorsikletin tekerlerini tıra takarsak çok dengesiz bir aracımız olur.
2.Bir de motorsikletin hava sürtünmesi daha az tırla bile karşılaştırmak imkansız.Tırı sadece frenleri ve tekerleri değil hava da frenliyor.Anlıyoruz ki aerodinamik araçlarda frenleme daha zor.
3.Ağır cisimler hızlı durmaz diye bir şey yok hızlı durdurabiliriz.Anlatılmak istenen burada hafif cisimler gibi duramayacağıdır.Ağır cismin frenlemesini artırmak bir çok şeyden feda edersiniz.Tırın fren mesafesini kısaltıp fren performansı eşitleyebilirsiniz ama viraj dengesi...v.b. konularda baya zaafınız olur.Tırın genel performansı motorsikletin yanına bile yaklaşamaz.
4.Enerji verimliliği için hafif araçlara iş yaptırmak daha az enerji gerektirir.

2.Örnekte ise dolu tır ve boş tır karşılaştırılmış.Burada 30 mil hızda boş tırın uzun mesafe gitmesinin sebebi lastiklerinin sürtünmesinin az olması.Lastikler, tır doluyken yola daha iyi sürtünüyor.Lastikler dolu tıra göre üretilmiş.Hava sürtünmesi az bu hızda ağır tır ile hafif tırın hava sürtünmesi lastiklerinin yaptığı etkiyi yapmıyor ve dolu tır hızlı duruyor.Hız 60 mile çıkınca, hafif tırın düşük hızlardaki lastik sürtünmesi azken yüksek hızlarda ağır tırın lastiklerinin sürtünmesindan daha yavaş düşme yaşanıyor.Hızlar yükseldikçe fark açılmaya başlıyor.Bir de tırların fren performanslarında oynama oluyor.Frenler ağır araçta daha çok zorlanıyor.Bu da büyük bir etken.Hava sürtünmesi de etkili ağır tır havaya karşı daha dirençli.Hava,hafif tırı çabuk durdurabiliyor.

Kısaca frenleme bir çok etkene bağlı.Yarış dünyasında hafifletme olayı enerji verimliliği,daha yumuşak lastik üretilebilme,daha rahat dengeleme...v.b etkilerden dolayı yapılıyor.Çünkü ağır aracı dengelemek için kullanılan geniş lastikler hava sürtünmesinde baya bir artış meydana geliyor.Viraj dengesi için de lastiklerin yaptığı daire çapının düşük olması gerekiyor.Ağır araçlarda yumuşak lastik üretilmesi de sıkıntılıdır.Araç hafifledikçe daha da yumuşak lastikler üretilebiliyor.Hareket eden araçlarda enerji verimliliği çok önemlidir.Uzun lafın kısası genel performansta iyileşme için hafif ve aerodinamik araçlar yapılıyor.
 

Yunus K.

Aktif Üye
Kayıt
31 Ocak 2010
Mesaj
174
Tepki
34
Şehir
ORDU
Frenleri yeterince güçlü ve fren anında yeterince dengeli, sürücüler için durma mesafesinde fark yoktur.
 

grideniz

Aktif Üye
Kayıt
5 Mayıs 2010
Mesaj
122
Tepki
24
Şehir
Ankara
@Çagatay Çimşit

Arkadaşım ben sana fiziksel ispat yapabiliyosan yap dedim sen bana kendi iddalarını tekrarlıyorsun."Aynı bisiklete 100 kg adam bindiğinde 80 kg adama göre daha geç durur. Bunun aksini iddia etmenin de bir manası yok" demişsin ,neye göre yok sana göre mi ?seni mi kriter alacağız; bilim,fizik ispatlarla teorilerle yürüyor kusura bakma ama birazcık lise fiziği bilen bir insan bu forumda açılan soruyu rahatlıkla cevaplardı,bizi de her seferinde sabırla:) bu cevapları yazdırmazdı.
Biz frenlerimizin bu kuvvetlere dayanabileceği sürece durma mesafesi değişmez daha önce demiştik, eğer ilk sayfaları okumuş olsaydın yaptığım ispatları görürdün ve boş yere "Sadece internette yazıyor diye bazı cümleleri alıp tek gerçek olarak kabul etmemek gerekir." demezdin.Burada bu yazdıklarımın aksini söyleyenleri ispata yada bu konuyla ilgili yapılmış bir değerlendirmeyi göstermelerini bekliyorum,
Aksi takdirde yazılanlar sizin kişisel düşüncelerinizden öteye gitmiyor.
 

grideniz

Aktif Üye
Kayıt
5 Mayıs 2010
Mesaj
122
Tepki
24
Şehir
Ankara
@Sertaç EKİCİ

Bu kadar karmaşıklaştırmaya, bildiğin bütün fizik formüllerini yazmana gerek yok sen sadece şunun cevabını ver aynı kişi aynı bisikletini farklı ağırlıklarda(mesala 5 kg farkla) kullansa ne gibi artı yada eksileri olur