Bisikletle iniş rehberi

mehmetsunu

Kaldato ile sohbeti kestim.
Kayıt
28 Eylül 2011
Mesaj
5.847
Tepki
15.501
Şehir
kayseri
Başlangıç
2010—11
Bisiklet
Cube
Bisiklet türü
Yol bisikleti
Bisikletle tırmanışlar uzun uzun yazıldı. Handiyse söz etmedik kelam kalmadı. Tecrübelerden bahsedildi, teknik tüyolar verildi. Ama nedense yokuşu tırmandık sonrası karpuzu salsan da yokuş aşağı iner düşüncesiyle iniş ve teknik iniş üzerine çok fazla yazıya rastlamadım. Bu başlığı, bu boşluğu sizlerden gelen yorumlar ile konu hakkında yeterli bilgiye sahip olalım diye açtım. Bence tırmanış kadar hatta güvenlik açısından ondanda önemli bir konu bu. Bisikletforumda yaşanan kazaların büyük bir kısmının iniş esnasında gerçekleştiğini görüyorum. Tecrübesizlik, bir gaza gelme, bir kısa yoldan rekor kırma, bir acelecilik nedeniyle istenmeyen olaylar yaşanıyor, hayati tehlikeler atlatılıyor. Bende bisikletin istikrarlı duruşunun hızla değişebileceğini pek bilmeden bir hız rekoru denemesini inişte yaşamak istemiş, belli bir hızdan sonra herşeyin bir anda kontrolünüzden çıkabileceğini bu denemede yaşayarak görmüştüm. Tur programlarının açıldığı bu günlerde zorlu yollar bisikletçileri bekliyor, her çıkışın bir inişide var. Önemli olan inişi sağ salim tek parça halinde gerçekleştirmek.
Tecrübelerimden edindiğim kadarıyla özellikle uzun bir inişte bütün aksilikleri olabilecekler listesine dahil etmek gerek. Bu nedenle hızı belli bir seviyenin üzerine çıkarmamak gerekiyor. Bu hızda hani arabalarda özellikle ağır vasıtalarda geçerli bir ilke vardır: Hangi vitesle çıktıysan o vitesle in şeklinde. Bisikletle iniş esnasında frenleri çok geç hatırlarsan bu tehlikeyi büyütüyor. Ben eğimin daha başlangıcında frenli inişi tercih ediyorum ve hızı yüksek tutmuyorum.
Birde v frenin, kumpas frenin frenleme alanına göre disk frene göre inişte daha bir avantajı var gibi geliyor. Disk frende lastikler daha erken kilitlenme durumuna giriyor. Birde V frenli inişlerde jantın fren alanının ısındığının bununda lastiği patlattığı söylenir şimdiye kadar böyle bir durumu yaşayanı görmedim.
Emniyet şeridi olmayan stabilize yollarda dar bir alanda inişe geçilirken eğer eğim oranı yüksek ise ağırlığı geriye vermek faydalı oluyor. Bisiklet zaten öne doğru bir yığılma içerisinde birde frenlere kapandığınızda takla atma durumu ortaya çıkabiliyor.
Grup halinde inişe geçerken belli bir ara veriyoruz en azından bir 10 saniye fark ile iniyoruz ve inişte sollama yapmıyoruz.
Birde ağırlık merkezini düşürmek için bazen uzun inişlerde seleyi alçaltıyoruz, yanımızda pompa varsa lastik basıncını düşürmekte diğer bir önlem oluyor.
Stabilize inişlerde iyi şoför yol seçmez prensibi ile gitmeye gayret gösteriyoruz. Önümüzde hızla beliren bir engeli ani bir hareketle geçmektense onun üzerinden geçmek daha az riskli görünüyor. En doğrusu tabiki bu gibi olasılıkları düşünerek belli bir hızın üzerine çıkmamak.
Bir noktayı daha eklemem gerekiyor sanırım. Bazen tırmanışlarda hız nede olsa düşük denilerek kask ya çıkarılıyor ya gevşetiliyor. İnişe maksimum güvenlik şartları yerine getirilmeden geçilmemesi gerekiyor. Eldiven, bozuk yollardaki inişlerde titreşimi azaltmak, ellerin terlemesini önleyerek kontrolün sağlanabilmesi açısından diğer bir gereklilik.
Şimdilik benden bu kadar. Hepinize kazasız belasız inişler diliyorum.
 
Scudo

eren cerciz

Aktif Üye
Kayıt
16 Eylül 2014
Mesaj
162
Tepki
277
Şehir
istanbul
Bisiklet
KTM
Önemli bir konuyu gündeme getirmişsiniz. Açıkçası yazdığınızı okuyana kadar iniş ile ilgili bir yazı var mıdır diye hiç düşünmediğimi fark ettim :) Ben genelde inişlerin daha başından fren yaparak iniyorum. Olabildiğince sabit bir hızda kalmaya çalışıyorum ve vücut ağırlığımı arkaya aktarmaya çalışıyorum. En azından olası ani bir frende uçuş moduna geçmeyi önler diye umuyorum :)
 

uncass

Üye
Kayıt
1 Nisan 2015
Mesaj
54
Tepki
33
Şehir
çanakkale
İsim
Mustafa
çok doğru bir konuyu ele almışsınız. dağcılıkta da böyledir bu. en çok kazalar iniş sırasında ve zirveye çok yaklaşmışken olur. hem dönüş heyecanı, hem kontrolsüz hız kazaların fazla olmasına yol açıyor. önemli olan ne kadar hızlı gittiğiniz değil, gerektiğinde durabileceğiniz hızda gitmektir.
 

xelon

Üye
Kayıt
3 Ağustos 2010
Mesaj
31
Tepki
11
Şehir
Istanbul
Hız ne kadar çekici olsa da çok düşük eğimli bir yolda "tesadüfen" yavaş giderken attığım takla sonrası oluşan çizik ve yaralar yüzünden artık inişlerde çok temkinli davranıyorum.

Kazanın güzel tarafı artık tırmanışları daha çok seviyorum

Paylaşımlar çok güzel bu arada, elinize sağlık
 
  • Beğen
Tepkiler: mehmetsunu

AliÇimen

Daimi Üye
Kayıt
9 Nisan 2015
Mesaj
336
Tepki
264
Şehir
Bulancak/Giresun
İsim
Ali Çimen
Bisiklet
Salcano
İnişlerde asla risk alıp hızımı fazla yükseltmem-özellikle de önümü rahat göremiyorsam-hep frenli inip hızımı sabit tutmaya çalışıyorum. Pabuçlarımın aşırı ısınıp işlemez hale geldiğini hissedersem de durup kenarda biraz bekleyip öyle iniyorum. Özellikle inişlerde farkedemediğiniz derin bir çukur takla atmanıza neden olabilir. Aniden çıkabilecek hayvan,yaya, araç da yine aynı şekilde sizin için büyük tehlike ve birde panikleyip ön freni fazla kısarsanız takla atmanız işten bile değil. Yani ister araç sürerken ister motosiklet isterse de bisiklet sürerken gerçekten aldığınız riskler bazen sadece kendinizin değil başkalarının da hayatını etkileyebiliyor.
 

Kübra C.

Aktif Üye
Kayıt
10 Haziran 2014
Mesaj
155
Tepki
159
Şehir
İstanbul
Bisiklet
Sedona
Ne kadar temkinli olursam olayım, yokuş aşağı inmeye korkuyorum. Bu yüzden mümkün olduğunca kaçıyorum yokuş aşağı inmekten :(
 

BF Okuru

Üye
Kayıt
2 Şubat 2005
Mesaj
8
Tepki
0
İnişlerde virajlara da çok dikkat etmek gerekiyor, özellikle de karşınızdan gelen herhangi bir aracı görmeden, o virajı dışarıdan almak gerçekten tehlikeli. Kaza yapanların geneli, inişlere azami dikkat ediyor diye düşünüyorum. Yol müsait bile olsa 45-60 km. hız aralığında seyrediyorum. Belli bir hızın üzerinde, rüzgarın da etkisiyle kontrol zorlaşabiliyor. İki fren pabucuna emanet gidiyoruz. Dikkat etmekte fayda var. Konu için teşekkürler.
 

OsmaniyeRehber

Forum Bağımlısı
Kayıt
3 Mart 2015
Mesaj
792
Tepki
888
Yaş
42
Şehir
Osmaniye
İsim
ibrahim
Bisiklet
b'Twin
Eline sağlık üstat , büğün eğimi çok yüksek bir yerden indim ve strava kayıtlarına göre 55 km hıza ulaşmışım , yazınızı okuyunca kendimi büyük riske attığımı fark ettim :( , Paylaşım için teşekkürler
 

anıl şentürkk

Daimi Üye
Kayıt
17 Şubat 2015
Mesaj
390
Tepki
508
Yaş
27
Şehir
istanbul
İsim
anıl şentürk
Başlangıç
2013—14
Bisiklet
KTM
Bisiklet türü
Yol bisikleti
Devamlı indiğim bir kaç yokuş var , haftada 3-4 defa indiğim için her seferinde biraz daha rahat iniyorum ve maksimum hızım 70 km civarı oluyor genelde. ancak şöyle bir şey var , v frenler belli bir hızdan sonra etkisiz kalmaya başlıyor (en azından benim donanımım ve hislerim için ) belki bunda daha önce hidrolik disk fren kullanıyor olmamın da etkisi olabilir bilemiyorum. inişlerde dikkat ettiğim en önemli nokta yolu bilmem , nerede ne var ezberimde olması ve görüşümün açık olması. Daha önce de belirttiğim gibi bu inişleri devamlı geçiyorum , kimi zaman araba ve otobüs kimi zaman bisikletimle ve bu yüzden nerede ne yapmam gerektiği bir çeşit refleks olmuş durumda ancak bilmediğim inişlerde bende 40 km'nin üzerine çıkmaktan çekiniyorum
 

Antecurs

Forum Demirbaşı
Kayıt
6 Nisan 2015
Mesaj
474
Tepki
498
Şehir
Kurtköy/İstanbul
İsim
Halil TAŞ
Bisiklet
Salcano
@anıl şentürkk
İnsan en çok bildiği yolda kaza yapar. Türkiye gibi yolların her gün değişebildiği bir ülkede bu kadar güven bana tehlikeli geliyor. İşe gitmek için kullandığımız yola son 1 yılda 4 adet kasis yapıldı. Bir gün önce yoktular bir gecede oldu. Her şeyi hesap etseniz yayalar var, sokak hayvanları var. O yüzden yokuş aşağı 70km/s'lik bir hız bana çok yüksek geliyor. Hiç denediniz mi o hızda o yolda kaç metrede durabiliyorsunuz?
 

Anıl K

Daimi Üye
Kayıt
8 Aralık 2012
Mesaj
391
Tepki
292
Yaş
30
Şehir
Lüleburgaz - Aydın
İsim
Anıl Küçükgöksel
Bisiklet
Specialized
Bir şey daha eklemek istiyorum bende. Mtb kullanan arkadaşlar kalın dişli lastiğine güvenip asfalt yollarda virajlara bisikleti yatırarak giriyorlar, ancak o dişli lastikler kaymak gibi asfaltta viraj dönmek için değil de toprak arazilerde dönüş yapmak için uygundur. Çok mtb kullanan arkadaşımı gördüm virajlarda bisikletin kıçını son anda toparladıklarını. Oysa ki yol bisikletinin o parmak kadar lastikleri virajlarda (asfaltta) çok daha güvenli. Yanlışım varsa affola ben kendi tecrübelerimi yazdım.
 
  • Beğen
Tepkiler: anıl şentürkk

anıl şentürkk

Daimi Üye
Kayıt
17 Şubat 2015
Mesaj
390
Tepki
508
Yaş
27
Şehir
istanbul
İsim
anıl şentürk
Başlangıç
2013—14
Bisiklet
KTM
Bisiklet türü
Yol bisikleti
@Antecurs bir bakıma haklısınız , ancak bahsettiğim yol geniş ve eğim azalana kadar görüşü düşürecek seviyede bir viraj yok. tamamen durmayı denemedim ama belli noktalarda daha makul hızlara inmeyi denedim sonuçlardan memnun olduğum için bu hızlara çıktım. Ancak yine de dediğinizi anlıyorum , bundan sonra söylediklerinizi göz önünde bulundurarak inmeye dikkat edeceğim , teşekkürler
 

devilmycarlos

Forum Bağımlısı
Kayıt
30 Mart 2015
Mesaj
678
Tepki
318
Yaş
38
Şehir
istanbul
İsim
yavuz
Bisiklet
Carraro
hergün indiğim bir yokuş var.çukurlu tümsekli,asfalt yamalı filan.ilk burdan inerken tabi bisiklette yeni koyverdim gittiydim lakin bi cukura girdim cıktım direksiyon hakimiyeti gitti allahtan arac gelmiyordu zor toparladım.o günden sonra yokusun en basından asağıya kadar frenli iniyorum.en cok 5sn gec inerim bişey kaybetmem.
 

Osman Yener

Forum Demirbaşı
Kayıt
20 Temmuz 2013
Mesaj
431
Tepki
655
Şehir
Bilecik
Bisiklet
Scott
Dağ bisikletleri için yokuş inerken bisikletin maşasını kitleyin ve kesinlikle ayağa kalkmayın.
 
Kayıt
23 Mayıs 2015
Mesaj
56
Tepki
27
Şehir
İzmir
İsim
Tunahan BİLGİN
Dün sabah dağ yolundan inerken video çekmeye çalıştım ,motorla nasıl iniyorsam o şekilde indim ama hatalarım vardır tabi.
 

mehmetsunu

Kaldato ile sohbeti kestim.
Kayıt
28 Eylül 2011
Mesaj
5.847
Tepki
15.501
Şehir
kayseri
Başlangıç
2010—11
Bisiklet
Cube
Bisiklet türü
Yol bisikleti
@TunahanBİLGİN

Genç dostum sanırım V fren kullanıyorsun. Bir fren ayarı yaparsan iyi olur. Fren kollarını çektiğinde gidona kadar uzamaması gerekir. Birde fren kollarının yanlış düzlemde. Buda senin bileklerini zorlar. Seleye oturduğunda omuz-kol-bilek vede fren kolu düz bir çizgi olacak şekilde fren kolu konumlanmalı.
 
Kayıt
23 Mayıs 2015
Mesaj
56
Tepki
27
Şehir
İzmir
İsim
Tunahan BİLGİN
@mehmetsunu Önerileriniz için çok teşekkür ederim.Evet V fren kullanıyorum ,iniş yaptığım bisiklet yaklaşık 10 yıllık bir bisan. Birkaç gün önce beldeyama gemili aldım uygun fiyattan ,ona disk fren takıp kullanmayı düşünüyorum ancak çelik kadro olduğu için zor olacak tabi.
 
Yukarı Alt