Mesut Girgiç
Forum Bağımlısı
- Kayıt
- 28 Mart 2006
- Mesaj
- 4.517
- Tepki
- 11.601
- Şehir
- Konya
"Bisiklet fizyolojisinin temelleri" başlıklı konumuzun "bisiklet programları ve bisiklet kapasiteleri" bölümüne hoş geldiniz.
Biniş tarzı da denebilecek olan bisiklet programlarının başlıcaları şunlardır.
1. sprint
2. Tırmanma
3. Zamana karşı
4. Atak/akselerasyon
5. Yol yarışları(Çoklu-zaman )
Bisiklet kapasileteleri bölümünde ise bisiklete biniş tarzı ile elde edeceğimiz farklı kapasitelerin neler olacağını öğrenmeye çalışacağız.
Aşağıda verilen tablo fizyolojik kapasitelerimizi nasıl geliştirebileceğimiz konusunda bize yol gösterecektir ve bu bölümün özeti mahiyetindedir.
http://i932.photobucket.com/albums/ad164/mesutgirgic/bisiklet.jpg
Şimdi konuyu biraz daha detaylandırırsak:
Bisiklet kapasitelerini geliştirmek için arzu edilen sonuca ulaşmayı sağlayan birkaç fizyolojik durum vardır. Bunlar genel olarak üç isim altında sınıflandırılabilir.
Bisiklete hangi tarzda binilirse binilsin bu; güç, dayanıklılık ve yoğunluk derecesinin değişen oranlarda kombinasyonlarını bir araya gelmesinden oluşan bir faaliyet olacaktır.
Yoğunluk derecesi çeşitli şekillerde tanımlanır ve ölçülür.
Bunların başlıcaları:
- Maksimum kalp hızı yüzdesi
- Maksimum VO2 yüzdesi
- Laktik asite bağlı takip
- diğer...
Bisiklet binmek ile elde edilen kapasitelerin formülasyonu ise şöyle:
BİSİKLETE BİNMEK = GÜÇ X DAYANIKLILIK X YOĞUNLUK DERECESİ
Bu üç kapasitenin kombinasyonları her bisiklete binme şekline göre farklılıklar gösterir. Zamana karşı çalışmalar daha ziyade güç ve dayanıklılık ve belli derece yoğunluk kombinasyonuna tekabül ederken, mesela sprinting denen atak; maksimum yoğunluk ve güç gerektirirken dayanıklılığa fazla ihtiyaç duymaz.
Yukardaki tabloya dikkat edilirse; yüksek güç ve dayanıklılık aynı anda elde edilemezler.
Yol yarışlarında üst seviyede dayanıklılık ve aerobik çalışma ön plana çıkarken,
Zamana karşı kriteryum denen yarışlarda anaerobik çalışma daha ön plandadır.
Sprinter olmak için hem güç hem de yüksek yoğunluklu çalışmanın maksimum dereceden kombinasyonlarına ihtiyaç duyulurken kısa ve dik çıkışları olan tepe çalışmaları da bu seviyede olmasa da buna yakın güç ve yoğun egzersiz programları gerektirmektedir.
Diğer ayrıntılar tablodan takip edilebilir.
Faydalanılan Kaynak: BASICS OF CYCLING TRAINING
www.cyclesportcoaching.com
Devam edecek. (inşallah)
Gelecek konu: Fizyolojik sistemler.
Biniş tarzı da denebilecek olan bisiklet programlarının başlıcaları şunlardır.
1. sprint
2. Tırmanma
3. Zamana karşı
4. Atak/akselerasyon
5. Yol yarışları(Çoklu-zaman )
Bisiklet kapasileteleri bölümünde ise bisiklete biniş tarzı ile elde edeceğimiz farklı kapasitelerin neler olacağını öğrenmeye çalışacağız.
Aşağıda verilen tablo fizyolojik kapasitelerimizi nasıl geliştirebileceğimiz konusunda bize yol gösterecektir ve bu bölümün özeti mahiyetindedir.
http://i932.photobucket.com/albums/ad164/mesutgirgic/bisiklet.jpg
Şimdi konuyu biraz daha detaylandırırsak:
Bisiklet kapasitelerini geliştirmek için arzu edilen sonuca ulaşmayı sağlayan birkaç fizyolojik durum vardır. Bunlar genel olarak üç isim altında sınıflandırılabilir.
Bisiklete hangi tarzda binilirse binilsin bu; güç, dayanıklılık ve yoğunluk derecesinin değişen oranlarda kombinasyonlarını bir araya gelmesinden oluşan bir faaliyet olacaktır.
Yoğunluk derecesi çeşitli şekillerde tanımlanır ve ölçülür.
Bunların başlıcaları:
- Maksimum kalp hızı yüzdesi
- Maksimum VO2 yüzdesi
- Laktik asite bağlı takip
- diğer...
Bisiklet binmek ile elde edilen kapasitelerin formülasyonu ise şöyle:
BİSİKLETE BİNMEK = GÜÇ X DAYANIKLILIK X YOĞUNLUK DERECESİ
Bu üç kapasitenin kombinasyonları her bisiklete binme şekline göre farklılıklar gösterir. Zamana karşı çalışmalar daha ziyade güç ve dayanıklılık ve belli derece yoğunluk kombinasyonuna tekabül ederken, mesela sprinting denen atak; maksimum yoğunluk ve güç gerektirirken dayanıklılığa fazla ihtiyaç duymaz.
Yukardaki tabloya dikkat edilirse; yüksek güç ve dayanıklılık aynı anda elde edilemezler.
Yol yarışlarında üst seviyede dayanıklılık ve aerobik çalışma ön plana çıkarken,
Zamana karşı kriteryum denen yarışlarda anaerobik çalışma daha ön plandadır.
Sprinter olmak için hem güç hem de yüksek yoğunluklu çalışmanın maksimum dereceden kombinasyonlarına ihtiyaç duyulurken kısa ve dik çıkışları olan tepe çalışmaları da bu seviyede olmasa da buna yakın güç ve yoğun egzersiz programları gerektirmektedir.
Diğer ayrıntılar tablodan takip edilebilir.
Faydalanılan Kaynak: BASICS OF CYCLING TRAINING
www.cyclesportcoaching.com
Devam edecek. (inşallah)
Gelecek konu: Fizyolojik sistemler.


