Bisiklet fiziği Dersleri (Soru cevap şeklinde)

Kayıt
13 Eylül 2006
Mesaj
189
Tepki
212
Şehir
İstanbul - Balmumcu
Yaklaşık 20 yıl kadar önce, uzun kış dönemlerinden sonra, sezon yaklaşırken, zaman kaybetmeden uzun turlara hazırlanmak düşüncesiyle Almanyadaki bir arkadaşıma bir makara ısmarladım.(eğer başka orjinal adı varsa, ben bilmiyorum)
Bu sayede, evde antrenman olanağı bulmuştum..İlk denemelerde üstünde bağlantısız olarak durmak son derece güç geldi ise de zamanla alıştım ve 15-20 dakikalık ilk antrenmanlarımı gittikçe uzattım..Yapı olarak çok fazla terlemeyen bir yapım var, ama onun üstünde insan, ilk 5 dakikadan sonra, havuza düşmüş gibi sırılsıklam oluyor, her tarafından şıpır şıpır ter akıyor..Çünkü karşıdan esen ve sizi serinletip, terinizi buharlaştıran rüzgar etkeni yok..
Neyse, uzatmayalım, bir gün, antrenmanı tamamlayıp indiğimde, temas ettiğim bir metale elektrik boşalması oldu ve hatta hafif sesi bile duyulacak şekilde..
Elbette, orada da, tekerleklerle silindir sürtünmesinden kaynaklanan bir elektrik üretimi oluşuyordu..
Daha sonra bu oluşan elektriğin, o kadar süre, yoğun performans altındaki vücuda ve özellikle kalbe olacak -olası- etkisi beni hayli korkutmuştu..
Maalesef kime sorsam uygun bir açıklama bulamamış ve son çare olarak, bileğime bağladığım bir kablo ile topraklama yapmıştım..:)
Gerçi sınıf tam tatil havasına uyum sağlamış görünüyor ama yine de konu ile -biraz- ilgili bu anımı paylaşmak istedim..
 
Scudo

Mustafa İçdağ

Forum Bağımlısı
Kayıt
21 Temmuz 2007
Mesaj
1.277
Tepki
3.323
Şehir
Kadıköy, İstanbul
@Turkishflier

Şimdi doğru cevap geldi işte.
Buna " rolling resistance" denir.

Temel fizik 101:
En önemli etken sürtünme direncidir, alanın artmasıyla sürtünmede artar.
Bisiklette ise tekerleğin yere sürtünmesi, hava ile olan temasından çok daha önemli bir etkendir.:)
 

Raven_35

Forum Bağımlısı
Kayıt
23 Kasım 2006
Mesaj
2.340
Tepki
1.898
Ders 1:
Sürtünme kuvveti yüzeyin sürtünme katsayısı ve ağırlığıyla ilgilidir.Yüzeyin genişliği sadece sürtünen daha fazla alan yaratmak içindir yoksa genişlik birim alandaki sürtünmeye etki etmeyecektir,yani lastik kalınlaştığında birim alandaki sürtünme değişmeyecek(Aynı sürtünme katsayısına sahip lastikler için) ama yere sürtünen madde miktarı arttığı için toplam sürtünme değerinde artış olacak.İnce lastik kullanmanın amacı yüzey sürtüme katsayısı yüksek lastiklerin(Sadece yüzey sürtünme katsayısı yüksek,dönüş sürtünmesi değil,yarış lastiklerinin dönüş sürtünmesi çok düşüktür) sürüşü etkilememesi için alanın daraltılıp toplam sürtünmenin azaltılmasıdır,böylece hem yol tutuşu arttırılıp hem de yüksek sürat elde edilebilmektedir.
Ders 2:
Bisiklette biz pedallara bastıkça bisikleti ileri doğru iteriz.Bu itme kuvveti bize hız kazandırır.Hız bir iştir,fizikte "iş=güç=enerji" formülü vardır.Enerji güce dönüşecek,güç sonra iş yapacak.Buradan "iş=enerji" diyebiliriz,yani bir iş yapmak için enerji harcarız.Hız bir iş olduğundan hızın enerjisi kinetik enerjidir.Biz ileri doğru bisiklete kinetik enerji kazandırdıkça tümsek,çukur...v.b. engeller diyelim,bizim ileri doğru olan işimizi yukarı,aşağı..v.b. çevirerek enerjimizin bir kısmını kendi doğrultularında değiştirmeye çalışırlar ve sonucunda titreşim olur.Titreşimde kinetik enerjiyse,fizikteki "bir enerji türü başka enerji türüne dönüşebilir" kuralına göre,kinetik enerji elektrik enerjisine dönüşebilir.Bu da demek oluyor ki titreşimi elektrik enerjisine dönüştürebiliriz.
Çok uzun oldu ama açıklayıcı olmuştur inşallah.Teşekkürler...
 

Mesut Girgiç

Forum Bağımlısı
Kayıt
28 Mart 2006
Mesaj
4.518
Tepki
11.737
Şehir
Konya
@Hypersonicbiker

Valla cidden diyorum ki, yukarıyadaki yazıyı okurken aldığım zevkin bir benzerini de Tolstoy' dan almıştım vaktiyle. İnan olsun. :cool: ;)
Ellerin, klavyen dert görmesin.
Klavyenin ve tekerinin sürtünmesi sıfır olsun. :)
 
  • Beğen
Tepkiler: Raven_35

Mesut Girgiç

Forum Bağımlısı
Kayıt
28 Mart 2006
Mesaj
4.518
Tepki
11.737
Şehir
Konya
@Mustafa İçdağ

Bu bağlamda biltek dergisindeki yorum ister istemez bir anlamda yanıltıcı olmuş oluyor değil mi üstad?
Aslında bazılarımızın dikkatini çeken bu nüansı tekrar dile getirerek yaptığınız katkı için teşekkürler. :)
 
  • Beğen
Tepkiler: Mustafa İçdağ

Mesut Girgiç

Forum Bağımlısı
Kayıt
28 Mart 2006
Mesaj
4.518
Tepki
11.737
Şehir
Konya
Yavaş giden bisiklet mi çabuk düşer, hızlı giden bisiklet mi çabuk düşer?

not: Cevaplamaya en iyi bildiğiniz sorudan başlayın. Süreniz sınırsız. Çay kahve serbest.
Ben hava almaya balkona çıkıyorum.
Başlayın lütfen. :)
Kopye çekmek yasak değil.
 
Kayıt
26 Mart 2007
Mesaj
56
Tepki
36
Şehir
antalya-ankara
@Mesut Girgiç

normal şartlar altında soruda kastedilen sey baska degilse yavaş giden bisiklet çabuk düşer. Nedeni ise hızlı giden bisikletin tekerleklerinin dönme ataleti daha yüksektir dolayısıyla hareket düzlemlerinden cıkarmak daha uzun sürecektir.
Aklında canlandıramayanlar için küçük bir örnek verebilirim bir tekeri söküp göbegin sag ve solundan tutup saga sola cevirmeyi bir de aynı şekilde tekeri cevirip aynı hareketi denediginizde yönlendirmenin ne kadar zor oldugu ortaya cıkar
 

Onur Kula

Forum Bağımlısı
Kayıt
23 Eylül 2006
Mesaj
994
Tepki
819
Yaş
40
Şehir
Alanya
İsim
Onur Kula
Bisiklet
Specialized
Jiroskobiden dolayı hızlı dönen tekerleğin yatması için gereken kuvvet daha fazla olacaktır.Dolayısıyla daha geç düşecektir.
 

Mesut Girgiç

Forum Bağımlısı
Kayıt
28 Mart 2006
Mesaj
4.518
Tepki
11.737
Şehir
Konya
@Azmi Taylan ULUOCAK



@elise111s

İkinizde doğrusunuz.
Size bilim edebiyatıyla(literatürlüyle) verilmiş cevabı bilahare sunacağım.
Cevaplar için tşk.le.r

-o-o-o-o-o-o
Evet vakit geldi..
İşte orijinal soru ve cevabı:
Soru:
Dönen cisimlerin bu dönüşlerinden dolayı kazandıkları bir açısal momentumları vardır. Bu açısal momentum cisimlerin daha dengeli ve dışarıdan gelen kuvvetlere karşı daha dirençli olmasını sağlıyor. Bunu şuradan çıkarttım: Bisiklet kullanırken 2 elimizi bisiklet yavaşken değil de hızlıyken bisikletten ayırabiliyoruz. Peki bu açısal momentum ne ile orantılıdır? Ve belli bir cisim için açısal momentumun ulaşacağı son nokta var mıdır? Yoksa artma olanağı var mıdır? (F. Semih Dündar)


Cevap:
Gözleminiz çok doğru. Hareket halindeki bir bisikletin tekerlekleri, dönme ekseni doğrultusunda, yani yatay birer açısal momentum vektörüne sahiptir. Bisikletin sağa veya sola yatarak devrilmesi için, bu açısal momentumların, yatayla açı yapar hale gelmesi, yani dikey birer bileşen kazanması gerekir. Halbuki bisiklet artı sürücüsünün üzerindeki yerçekimi kuvveti dikey olup, sistem üzerinde ancak, hareket doğrultusunda bir dönme momenti uygulayabilir. Hareket doğrultusundaki böyle bir dönme momenti ise, tekerleklerin yatay açısal momentumlarına sadece yatay bir bileşen kazandırabilir ve sonuç olarak, açısal momentumun korunumu ilkesi gereği, bisikletin sağa veya sola doğru dönmesine yol açabilir, devrilmesine değil. Devrilme ancak, görece küçük olduğundan dolayı daha yavaş çalışan ‘hareket yönüne dik yatay sürtünme kuvvetleri’ sayesinde gerçekleşebilir. Örneğin, pürüzlü veya kaygan bir zemine hızla girildiğinde bu sürtünme kuvvetinin büyüklüğü ansızın değişince... Öte yandan, bisiklet hızlandıkça, tekerleklerin açısal momentumu büyür ve büyüyen açısal momentumun yönünü değiştirmek, daha büyük dönme momentleri gerektirir ve bu momentleri oluşturmak için daha büyük kuvvetler gerekir. Bisiklet hızlandıkça kararlılığının artması bu yüzden. Yön tayini ve seyrüseferde kullanılan jiroskoplar da keza, bu kurguya dayalı olarak çalışır.

Herhangi bir cismin açısal momentumu (L), dönme ekseni etrafındaki açısal dönme hızı (ω) ile, aynı eksen etrafındaki ‘dönme ataleti’nin (I) çarpımına eşittir (L=I.ω). Bilindiği üzere, dönen bir cismi oluşturan parçacıklardan herhangi birinin hızı, cismin açısal hızıyla, o parçacıktan dönme eksenine indirilen dikmenin uzunluğuna (r) eşittir (v=r ω). Bu durumda, kütle sahibi parçacıkların hızı, görelilik kuramına göre ışık hızıyla sınırlı olduğuna göre, belli bir cismin dönme hızının, yani açısal momentumunun da bir üst sınırı vardır. Bunun üzerine çıkmak, yani cismin dönme eksenine en uzak olan noktasının hızını ışık hızına çıkartmak mümkün değildir.

Vural Altın
kaynak:(link)
 

matrixod

Forum Bağımlısı
Kayıt
19 Temmuz 2007
Mesaj
1.779
Tepki
1.088
Şehir
İzmir
İsim
Ouz
Başlangıç
1997—98
Bisiklet
Diğer
Bende bilimsel olmayan bir cevap vereyim.
Hızlı giderken hiç düşmedim.Yani her düşüşümde yavaştım.
Hatta şöyle eylemsizlik konularına girersem bilimselliğe dökerim belki olayı...
Soru:Sivas'ın en işlek hafif inişli bir caddesinde ellerimi bırakmış iniyorum iki ayaklı bi öküz yola indi ıslık çaldım döndü,baktı,durdu bunları yababilecek kadar kabiliyetli bi öküz.Yine de ellerimle gidondan tuttum.Tam adamın önünden geçerken hızım 35-40 km/h civarıydı.Fakat adam önünden geçmemi beklemedi bir anda (ki bu an tam önünde olduğum an) koşmaya başladı ve fizik kuralları gereği bana çarptı [çeneme kafası denk geldi ve senelerdir arıza var çenemde] fakat yere düşmedim bisiklet altımdan kaçtı ben çarpma mevkiinden 50-60 cm ileri ayaklarımın üstüne düştüm.Nasıl oldu bu?
Cevap:
Eylemsizlik:Duran cisimlerin durmaya, hareket eden cisimlerin aynı yönde hareketlerine devam etmek istemesi....
 

matrixod

Forum Bağımlısı
Kayıt
19 Temmuz 2007
Mesaj
1.779
Tepki
1.088
Şehir
İzmir
İsim
Ouz
Başlangıç
1997—98
Bisiklet
Diğer
@Mesut Girgiç

Nasıl olacaksa o iş???
Neyse korumaya çalışırım bundan sonra:( :(
 

jemboy

Daimi Üye
Kayıt
26 Eylül 2006
Mesaj
389
Tepki
645
Şehir
eskişehir
@Mesut Girgiç

fizik kuralları kabul newtonu görmezden gelmeye çalışırım
trafik kuralları kabul polislerle muhabbetimiz var az çok

ama

pahalı arabalara binen hiç ama hiç bişiden anlamıyan ve yollara çıkan ablalardan beni kim koruyucak onu hiç mi hiç bilmiyorum işte (sinyal kullanmıyan yan aynaya sadece giderken bakıldığını zanneden dikiz aynasını makyaj aynası ile karıştıran ve trafikte bi yandan tel ile konusurken bi yandan dudağını boyuyan ve de en son olarak aynasına bakmadan açtığı kapıya çarpan bisikletçinin başında polisin hanfendi yolu nie kontrol etmediniz sorusuna e araba gitmiyoki cevabı veren tüm ablalardan)
 

Mesut Girgiç

Forum Bağımlısı
Kayıt
28 Mart 2006
Mesaj
4.518
Tepki
11.737
Şehir
Konya
Fizik duygulardan anlamıyor işte. Ne yaparsın.. :)
Her güzelin bir kusuru oluyor.. ;)
 
  • Beğen
Tepkiler: jemboy
Kayıt
13 Eylül 2006
Mesaj
189
Tepki
212
Şehir
İstanbul - Balmumcu
Tam da bu noktada, size bir deneyimimden söz edeceğim, ama diğer üye arkadaşlar beni yanlış anlamasın, kadın erkek ayırımcılığına şiddetle karşıyım..Ama bu da senelerdir saptadığım bir gerçek..Karar sizin..
Şehir içinde, normal sayılan bir yolda (hani kimyada n.ş.a vardır ya), oldukça düzgün, tehlikeli bir durum yaratacak gibi görünmeden, en sağdan güzel güzel giderken, arkamdan bazen klakson çalındığı olur, defalarca olmuştur zaman içinde. Ben de "Hay Allah, acaba ne oldu ki" diye arkamı dönüp baktığımda, yine bir hanım şoför görürüm..Bu durum hiç abartısız % 90 oranındadır..:)
 

Mesut Girgiç

Forum Bağımlısı
Kayıt
28 Mart 2006
Mesaj
4.518
Tepki
11.737
Şehir
Konya
@TheflyingfalcononTEM

İşte tam o korna varya üstad.

İşte o korna inanki yüzde 99,9 sempati gösterisi.
Öyle değil se de sen öyle anla lütfen.

Fırsatın olursa bir elini gidondan bırakıp gülümseyerek
el de salla korna basana.

Eğer şöförün niyeti sevgi değilde
insanın ödünü koparmak bile olsa.
İnan anında utanıp o da gülümsüyor ve el sallıyor sana.

Bu taktik,
şöför bayan olsa da erkek olsa da değişmiyor.
Zira sporcu ünisekstir neticede.
 

Sahinoz

Forum Demirbaşı
Kayıt
27 Ekim 2007
Mesaj
574
Tepki
161
Şehir
İstanbul
İsim
Ahmet Sahinoz
Eheh güzel taktikmiş abi bundan sonra ben de el sallarım korna çalanlara :)
Ama cidden çok rahatsız oluyorum, kulaklarım hassas olduğu için, çok sesli müzik bile dinlemiyorum millet kornayı patlatınca sinirim tepeme çıkıyor..
 

tayfur

Forum Bağımlısı
Kayıt
22 Mayıs 2005
Mesaj
1.621
Tepki
1.025
Şehir
İstanbul
1- Kadın şoförler
2- Taksiciler

kornaya acımıyorlar, kendimi geçtim de o kadar bağırtılmak artık kornanın gücüne gidiyordur :D
 

jemboy

Daimi Üye
Kayıt
26 Eylül 2006
Mesaj
389
Tepki
645
Şehir
eskişehir
@Mesut Girgiç

valla bende bi denerim abi bu arada baya dertli var bi konu açsak ayıp olur demi dertlerimizden yakınsak şöle ama olmaz hakkaten neyse sölemedim sayın :(
 

Mesut Girgiç

Forum Bağımlısı
Kayıt
28 Mart 2006
Mesaj
4.518
Tepki
11.737
Şehir
Konya
@Sahinoz

@bozuk_para

FİZİK DERSİNİ AZICIK KAYNATALIM. :D


Kamyoncu kamyoncuya nasıl selam verir..
DAAAAARRRRRT. diye kornaya basarak.


Aslan aslana nasıl selam verir..
Pençesini suratına vurarak...

At, ata nasıl selam verir..
Kişneyerek tepinerek...


ama inanın hepsinin de içinden geçen duygular aynıdır.
Seni seviyorum, sana sempati duyuyorum demek isterler..
Evet biraz kabayım ama ben kabalığımın farkında değilim derler içlerinden.
Ne yapayım ben böyleyim ama seni çok seni seviyorum demeye çalışırlar...


İnanın bu böyledir.
Öyle değil se de siz öyle farzedin.
Nasıl olsa belki birdaha hiç görmeyeceksiniz birbirinizin yüzünü ve sesini..
Başka binlercesiyle tekrar tekrar karşılaşacak olsanız da..
Aynı kişi olmayacak hiç biri..

Herkes kendi yoluna gider ama
sizin duygularınız sizinle gelir her gittiğiniz yere..
kötü de olsa, iyi de olsa..
Kötü duyguları almayın bisiklet sürerken yanınıza.. :) :) :)



.