Scudo Sports

Bisiklet Drift

Aydın Hiçyılmaz

Daimi Üye
Kayıt
2 Eylül 2009
Mesaj
226
Tepki
125
Şehir
Ankara
Arkadaşlar ben başımdan geçen bazı deneyimleri sizlerle paylaşmak istiyorum. Bu anlatacağım olay dağ bisiklet ile başıma bir kaç defa ve yol bisikleti ile başıma iki defa geldi. Olay hakkında kendimce bir yorumum var. Sizin düşüncelerinizi de öğrenmek isterim.

Şimdi bisikletle hızlı bir şekilde gidiyorum. Genelde bu gidiş yokuş aşağı olur ve hız 30-40 km nin üstündedir. Ya çok hızlı gittiğimi düşündüğümden veyahut başka bir sebepten dolayı aniden fren yapma ihtiyacı hissederim ve frene çok sıkı bir şekilde sarılırım. Özelliklede arka frene asılırım. Tabi bisiklet öyle hemen momentumunu kaybetmez. Ben bu arada arka freni çok sıktığıma karar veririm ve bir anda freni serbest bırakırım. Tabi freni serbest bırakmadan önce freni çok sıkmamdan dolayı arka fren kilitlenmiştir. Freni aniden bırakınca arka tekerde birikmiş olan enerji açığa çıkar ve arka kısım kendini öne doğru atar. Tabi bu enerjinin hepsi tekrardan bisikletin kendini hızlandırmasına gitmez ve tabi oluşan enerji dengesizliği sebebiyle arka taraf kendini yana doğru atar. Bisiklet böyle bir kaç saniye resmen yan yan gider. İlk yaşadığım zamanlar bu olay beni çok heyacanlandırmıştı ama Allahtan çok panik yaşamadımda sonuç düşmeyle sonuçlanmadı. Şimdi daha bir alışkanım ama hala beni çok heyecanlandırıyor.

Ben bu olayın bisiklet drifti olduğunu düşünüyorum arkadaşlar. Sizcede öylemi?
 
  • Beğen
Tepkiler: M.Burak KARADAĞ
Scudo
:D yorumsuz. :D çok bilimsel oluş :D
 
Düz bayırda freni braktığında arka tekerin yana atması pek mantıklı gelmedi bana. Üstünde o kadar yük varken fiziken bu olay zor sanki biraz. Yada sen frene asıldığında arka teker yana doğru kayıyo bıraktığında bir anda normal hizasına da geliyo olabilir ;)
 
  • Beğen
Tepkiler: Doğu Biçer
Yorumlarınız için teşekkür ederim. Bende tam emin olamıyorum aslında neden olduğunu. Freni bırakmakla alakalı değildir belki. Belki sadece arka teker kilitlendiği için oluyodur. Zaten freni bıraktıktan sonra yan gitmesi çok uzun sürmüyor. Düzeliyor. Sanırım bir kaç saniyeyi biraz abartmış olabilirim. Genelde yan gitmesi 2 saniyeyi aşmıyordur heralde. Ama ardı ardına hem sağa hem sola yatma olayını yaşamıştım.
 
İnternetten araştırdım ve bu tür bir olayın daha çok motorsikletlerde gerçekleştiğini öğrendim. Bu olaya highside deniliyormuş. Tabi bisiklette olunca biz buna lowside diyebiliriz çünkü motorsiklete göre daha hafif olarak gerçekleşiyor. Motorsikletlerde gerçekleştiğinde ölümcül olabiliyor. Motor, sürücüsünü üzerinden atıp ileri doğru fırlatıyor. Sürücü yerlerde sürüklenerek gidiyor. Tabi motorsikletde arkasından kayarak ve takla atarak geliyor. Arkadan gelen motorsiklet eğer sürücüye çarpmaz ise sürücüye büyük ihtimalle bir şey olmuyor. Aksi takdirde ölümcül olabiliyor.

Tabi tecrübeli motorsiklet sürücüleri bu tür durumlardan kurtulmayı biliyor. Ve arka teker kilitlendiğinde arka freni aniden bırakmanın tehlikeli olduğunu da biliyorlar. Bisikleti kontrol etmek kolay oluyor fakat motoru kontrol etmek hele o hızlarda çok kolay olmayabilir. ( Tabi motorun ağırlığının çok olduğu düşünülürse motora vücudumuzla etki etmemizin zaten imkanı yok. Fakat bisiklet çok hafif ve vücudumla bile onu kontrol edebiliyorum. )
 
Arka tekeriniz kilitlenir freni bırakmaz kayar ve yana doğru düşerseniz lowside oluyorsunuz. Fakat arka teker kilitlenir ve arka freni çok ani bırakırsanız bisikletin arkası ani bir şekilde kaydığı tarafın tersine doğru atma yapar ve sizi üzerinden at gibi atarsa o zaman highside oluyorsunuz. Highside daha tehlikeli.

Aslında arka freni serbest bırakmak doğru bir davranıştır. Fakat bunu yavaşça yapmanız gerekmektedir.

Bu konuyla ilgili web adresi vermek yasak değilse güzel bilgilendirici bir site var.

(link)
 
  • Beğen
Tepkiler: Doğu Biçer
Fakat şunuda belirtmek istiyorum. Bisikletiniz ile belki lowside düşüş yaşayabilirsiniz fakat highside düşüş yaşamanız nerdeyse imkansızdır. Daha doğrusu çok zordur diye düşünüyorum. Çünkü bisikletler motorun ürettiği torku üretemezler. Daha doğrusu bizim bacaklarımız üretemez. Yani Bisiklet yana doğru atma yapsa bile bu sizi üzerinden fırlatıp atmaya yetmeyecektir. Sadece biraz heyecan yaşarsınız o kadar. Yinede tedbirli olmakta yarar var.
 
  • Beğen
Tepkiler: Nicotine34
Arkadaşlar ayrıca motorsikletlerde gazı kesdiğiniz zaman highside olma ihtimali çok artıyormuş. Tabi bu bizde pedellamayı bırakmaya karşılık geliyor. Fakat fren yaptığımız zaman otomatik olarak pedallamayı da bırakırız. Bu oldukça doğal bir olay. Fakat eğer bisikletin dengesi bozulursa ve bisikletin pedallarını tekrar kullanıp hızlanmakta herhangi bir sakınca yoksa pedallamaya başlamak bisikletin dengesini hemen düzeltecektir.

Sanırım tüm bu bilgiler ışığında bisiklet ile hareket halindeyken tekrar tekrar freni kullanarak, yeri gelip pedallayarak yeri gelip pedal serbest bırakılarak bisiklet drift yapılabilir. Fakat bunu yapabilecek bir babayiğiti dünya üzerinde bulmak çok kolay değildir heralde. Zaten internette araştırdım bunu yapan bir japondan başka kimseye rastlıyamadım. ( Arabı saymıyorum o ileri doğru hareket halinde yapmıyor ve devamlı pedallayıp freni hiç bırakmıyor. )

İyi Forumlar.
 
Bu gerçek drift değil sadece devamlı pedala ve frene basıyor.
(link)
Yetenekli küçük japon kız. Drift değil ama yinede yaşına göre yetenekli. Sadece frene basıp ekseni etrafında dönüyor.
(link)
Gerçek drifte yakın.
(link)
Japon bir kaç çocuk ve yine önceki videodaki adam.
(link)
Ürdün'den bir yetenek.
(link)
 
  • Beğen
Tepkiler: mustafa susam
o olayın nedeni tabi benim gördüğüm ve tecrübe ettiğim kadarıyla... hızlı giderken arka freni kıyoruz ve arka taraf sağa veya sola doğu kayıyor ama biz düz devam ediyoruz ve freni bıraktığımızda bir anda arka güçleniyor ve gidonun dönük olduğu yöne gidyor ve savrulma oluyor(bir anda oldu için)...
 
  • Beğen
Tepkiler: Aydın Hiçyılmaz
1.Bisiklet ile drift(akıntı) olmaz.Aslında hiç bir iki teker ile olmaz.
2.Drift,arkadan itişli otomobillerde motor yardımıyla otomobilin virajda çizgide düz gitmeyip, açılı şekilde gitmesidir.
3.Akrobasi olarak yapılır.Yarışlarda yapılmaz çünkü aracın viraj alma kabiliyetini azaltır.Vakit kaybettirir.Aracın parçalarını gereksiz yıpratır.Yakıt tüketimini artırır.Scandinavian Flick(önden çekişli ve 4 teker çekişli araçlar),Powerslide(arkadan itişli araçlar) ve Kontra(arka freni olan her araç) tekniği ile karıştırmayın.
5.Motorsikletlerde yapılan sadece powerslide'dır.
6.Bisikletin bir çok tekniği motorsikletle aynıdır.Viraj tekniği gibi bazı konularda farklılıklar var sadece.
7.Sizin yaşadığınız olay,bisikletin arka tekerinin yana doğru kaydıktan sonra frenin bırakılmasıyla arka tekerin, ön tekeri takip etmesi olayıdır.İki teker her araç normal koşullar altında ön tekerini takip eder.Arka tekeri,frenle yada güç ile değişik yönlere yönlendirip etkiyi kaldırmanızla arka tekerin yeniden ön tekeri takip konumuna geçmesidir.
 
  • Beğen
Tepkiler: Aydın Hiçyılmaz
@Sertaç EKİCİ

Evet, dediğiniz gibi olabilir. Ben olayı motorsikletlerde yaşanan highside davranış şeklinin çok hafifiymiş gibi algılamıştım. Bu olay yol bisikletiyle ilk olduğunda arka teker kilitlenmemiş gibiydi bilemiyorum. Sadece çok güçlü şekilde pedal çevirirken birden bire çapraz yola gelmiştim ve çapraz yola ait kırmızı ışık yeşile dönmüştü. Çapraz yoldan arabaların hareket ettiğini görmüştüm. Bir anda durmak istedim ama o kadar güçlü pedal çeviriyor ve o kadar hızlı gidiyordum ki pedal çevirmeyi bırakıp frene sonuna kadar asılmama rağmen bisiklet sadece birazcık yavaşlayabildi. Çapraz yol üzerinden geçmem kaçınılmazdı. O anda vaktinde duramıyacağımı anladım. Yapabileceğim tek şey vardı. O da yola kontrollü girmek. Bir iki arabanın benden önce geçmesini sağlayabildim. Diğer arabalar gelmeden hemen geçebilmek için freni bırakmak zorunda kaldım. İşte o anda dediğim şey oldu. Teker yana doğru attı yada aslında arka teker doğrultusunu kaybetmişti ve freni bırakınca tekrar ekseni doğrulurken ben atma yapıyormuş gibi hissettim. Belki heyecandan ilk başta tekerin ekseninin kaydığını hissetmemişimdir. Ama yeterli güç sağlandıktan sonra neden bisikletler de hafif highside davranış göstermesin ki? Bana imkansız değilmiş gibi geliyor.
 
Bu yazıdan anladığım kadarıyla bisikletlerde de highside yaşanabiliyor. Aslında ingilizcem iyi olmadığı için yazıyı pek anlayamadım. Ama anladığım kadarıyla burada fren yapmaktan değil dönüş açısının çok yada az olmasından bahsedilmiş. Her ikiside düşüşle sonuçlanıyor. Yani aradığım şeye tam cevap olmamış.
(link)

Tamam yazıyı şimdi anladım. Burada viraja girerken gereğinden çok yatarsanız lowside ( içe doğru düşüş-bisiklet çok yattığı için içe doğru kayarak düşersiniz ) düşüş yaşarsınız. Eğer gereğinden az yatırırsanız highside ( bisikletin gidonunu dönüş yönünde çeviriken arka teker eksen değişikliğine uyum sağlayamaz ve bisikletin arkası önü olur ve dışa doğru düşersiniz. Yani bisiklet üsütünden sizi atar. ) düşüş yaşarsınız. Bu aradığım şey olmuyor bu durumda.

Aslında dolaylı olarak soruma burada cevap var galiba. Üzerinde biraz düşünmeye ihtiyaç var.
 
Geri