Derya bey, şimdi arkadaşlar öyle ya da böyle siparişi geçmiş. Şimdi o siteye fiyatı yanlış giren arkadaşın ürünü satın alan kişide hakkı var mı yok mu tartışılır. Şöyle ki o görevlinin işi x listesindeki fiyatı alıp y listesine aktarmak. O işini hatalı yaptı diyelim. Bunun sonucunda bundan bilinçli veya bilinçsiz olarak faydalanan ve siparişini iptal etmeyen kişi ile o kişinin doğrudan bağı yoktur. Şöyle bir benzetme yapalım. Bir otelde rezervasyon bölümünde rezervasynoları onaylayan bir görevlinin 3 kişilik ufak bir grup için karşı tarafa 100€ fiyat verdiğini düşünelim. Bunu da yazılı olarak e-posta ile teyit etmiş olsun. Daha sonra misafirler otele gelmeden 100€'yu otel hesabına havale etmiş olsunlar. Bu havaleyi gören muhasebe/finansman departmanı dekontu önbüro departmanına iletsin ve önbüro personeli de havaleyi rezervasyona ödeme olarak işlesin. Daha sonra misafirler otele gelip giriş yapsınlar, yaparlarken misafirlerden birisi ödemeyi yapmıştım faturamı da alayım sonra uğraşmayayım desin.(Hatadan istifade etmeyen çalışan biri olarak 2. kişiyi de düşünün) O an resepsiyon görevlisi yapılmış olan ödemeye istinaden o kişiye faturasını versin ve misafirleri odalarına göndersin. Ertesi gün çıkış yaparlarken bir başka görevli desin ki 200€ ödemeniz kalmış. Bunun üzerine olayı ve ilişkileri değerlendirelim:
1) Rezervasyonu onaylayan kişi(hatayı yapan/eksik bilgi veren vs.) artık muhatap değildir.
2) Misafirler faturalarını almışlardır. Alışveriş konaklama ücreti için bitmiştir.
3) Hatanın farkında olmayan misafir mağdur durumdadır.
4) Hatadan faydalanmak isteyen misafir fırsatçı durumundadır.
5) Müşteri memnuniyetini ön planda tutmayı amaçlayan otel yönetimi duruma müdahale etmek zorundadır.(Şirket için sorumlu müdür)
6) Rezervasyonu onaylan kişinin konuyu misafire açıklaması, özür dilemesi ve hatanın işletmeyi zarara uğratacağını müşteriye açıklaması gerekir.(Bunu yapacaklar)
7) Hata şahsi de olsa, sorumluluk firmanındır. Kişi işinden olsa da olmasa da kurumsal firmalarda kişi ile müşteri bire bir muhatap ettirilmez, aracı departmanlar kullanılır. (Yani 6. madde pratikte mümkün değil HB için.)
8) Müşteri ücretin kalanını ödeme veya ödememe hakkına sahiptir, çünkü aksi halde farklı bir durumda o hizmeti almama seçeneğine de sahip olacaktı.
Bu şekilde farklı yorumlar da gelebilir. Şahsen hatayı yapan kişi ile ürünü/hizmeti satın alan kişi arasında hak(dini anlamda) olduğunu düşünmüyorum. Şirket nasıl sorumluluğu kabul ediyorsa, satıştan doğan her türlü hakka da kendisi sahiptir. Yani kısacası fiyat farkından haberi olmadan ürünü alan bir şahıs var ise, o kişi üzerinde karşı tarafın hakkı olmaz. Şayet fiyat farkını bilip sırf kazanç için ürün alan bir şahıs var ise işte o zaman şirketin tüketici üzerinde hakkından bahsedilebilir ki o durumda bile tüketicinin de şirket üzerinde hakkı vardır. O da kontrolsüz bir şekilde yanlış fiyat üzerinden ürün satılması ve bunun alınması yolunun açık olmasıdır. Yani yönetimsel eksiklikten dolayı şahsı ister istemez etik olmayan bir duruma sürüklemeye mahal vermiş olmasıdır. Bunun da bir bedeli olmalıdır.
Uzun lafın kısası içi rahat etmeyen iptal edebilir siparişini. İçi rahat olan da gönlü, vicdanı rahatsa iptal etmez kullanır. Ama tekrar belirteyim hatayı yapan kişi ile müşteri arasında hak ilişkisi olması mantıklı değildir. Çünkü o personelin tüm sorumluluğu şirkettedir. O kişi de kimse içi rahat olsun. Hatasız kul olmaz. İyi forumlar...