Bilgisayar hastalıkları ve önlemenin yolları

Derya AKYILDIZ

Forum Bağımlısı
Kayıt
17 Ocak 2006
Başlık
235
Mesaj
1.551
Tepki
1.716
Şehir
Ataşehir
Bilgisayar kullanıcıları, belli bir zamandan sonra en sık bel, boyun, baş ağrısı, ellere kramp girme ve gözlerde yaşarma gibi sorunlarla karşılaşabiliyor. TRABZON - Karadeniz Teknik Üniversitesi (KTÜ) Tıp Fakültesi Fizik Tedavi Ana Bilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Mustafa Güler, bilgisayar kullanıcılarını uzun bir zaman sonra bekleyen tehlikeler bulunduğunu belirterek, zaman içinde bilgisayarın sağlık düşmanı olabileceğini söyledi. Çok gelişmiş bir araç olmasına karşın bilgisayarın pek çok zaman sağlığa zararlı olduğuna dikkati çeken Güler, şöyle devam etti:

“Bilgisayara veriler klavye ve fare kullanılarak girilir. Çalışma sonuçlarını görmek için sürekli olarak monitöre bakmak gerekir. Üstelik bunları yaparken saatlerce bilgisayar karşısında hareketsiz oturmanız gerekebilir. Böyle olunca bilgisayar kullanırken sağlığınızı korumak için bazı konulara dikkat etmelisiniz. Bazı bilgisayar kullanıcıları yemeği bile unutabilirler. Dünyanın en güzel bilgisayarı sizin olabilir ama doğru şeyleri yapmazsanız en sıradan ve can sıkıcı hastalıklara sahip olabilirsiniz.”

BİLGİSAYAR KARŞISINDA DOĞRU OTURMA BİÇİMİ
Prof. Dr. Güler, bilgisayar kullanırken ilk olarak oturulan koltuğun doğru seçilmesi gerektiğini vurgulayarak, şunları söyledi:

“Yüksekliği ayarlı, sırt için desteği olan yumuşak minderli ve dayanıklı bir koltuk
almalısınız. Sert ve ayarlı olmayan bir koltukta uzun süre oturmak şiddetli bel ve boyun
ağrılarına neden olabilir. Koltuk seçiminden sonra eğer yoksa bir bilgisayar masası
almalısınız. Normal çalışma masaları çoğu zaman bilgisayarlar için kullanışlı değildir.
Örneğin bilgisayar monitörünün gözünüzden biraz aşağıda ve tam karşınızda bulunması
gereklidir. Ayrıca klavyenin, dik oturduğunuz zaman kollarınız dirsekten 90 derece
kıvrıkken ellerinizle aynı hizada ve tam karşınızda olması gereklidir.”

Bilgisayar kullanırken gereken fare, telefon, printer ve diğer araçların da masa üzerinde
kolayca ulaşabilecek yerlerde olması gerektiğini dile getiren Güler, “Bilgisayar kullanırken
sık olarak yazı okumanız gerekirse yazıları bir askı ile tam önünüze koyup monitörü biraz
yana almalısınız. Monitörünüzün pencereden veya diğer ışık kaynaklarından uzak olması
gereklidir. Ayrıca monitörünüzün rezolüsyonunu yazıların kolayca okunacağı bir ayara ve
yenileme hızını titreşme olmayacak bir hıza ayarlanması gereklidir” dedi.

BİLEK, DİZ VE DİRSEK KİREÇLENMESİ
Prof. Dr. Güler, parmak, el bileği ve dirseğin bilgisayar kullanırken yaptığı küçük ve
tekrarlayıcı hareketlerin özellikle el bileği hizasında bozukluklara neden olabileceğini
kaydederek, “Bu hastalık da el bileği içinden geçen sinir ve tendon denilen kasların
kemiğe yapıştığı dokular zedelenip sıkışır. Bu durumda elde uyuşukluk ve ağrı,
başparmak hareketlerinde ve el sıkma gücünde azalma ortaya çıkar, el becerisi bozulur.
Bu rahatsızlığın tedavisi için bir ortopedi uzmanına danışmalısınız” diye konuştu.

GÖZ BOZUKLUKLARI
Uzun süre bilgisayar karşısında çalışmanın gözlerde de bazı rahatsızlıklara neden
olabildiğine işaret eden Prof. Dr. Güler, şunları kaydetti:

“Böyle durumlarda en sıklıkla göz çevresi ve başta ağrı, gözlerde yorgunluk hissi, yanma,
batma ve kızarıklık görülebilir. Yakınmalar daha çok günde 4-6 saatten fazla bilgisayar
karşısında çalışan, özellikle gözlerinde miyop veya astigmatizm kusurları olan kişilerde sık
görülür. Bilgisayarla çalışmanın gözlerde kalıcı bir etkiye neden olmadığı bilinmektedir.
Fakat gündelik yaşamda pek sorun oluşturmayan astigmatizm gibi kusurlar bilgisayar
karşısında rahatsızlıklara neden olabilir. Yanma, batma, kızarıklık, sulanma gibi
yakınmalar monitöre bakarak çalışan kişilerde göz kırpma sayısındaki belirgin azalmaya
bağlı olabilir.”

Ekranın gözlerden 50-70 santimetre uzakta ve göz hizasından biraz aşağıda bulunmasının
yorgunluk yakınmalarının azalmasını sağlayabileceğini ifade eden Güler, “Gözle ilgili
yakınmaların azaltılabilmesi için öncelikle iyi bir göz muayenesi yapılmalıdır. Ayrıca
çalışma sırasında sık ara vermek ve aralarda örneğin pencereden uzak nesnelere
bakmak göz sağlığı açısından önemlidir” dedi.

BEL, BAŞ VE BOYUN AĞRILARI
Tıp Fakültesi Fizik Tedavi Ana Bilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Güler, bel, baş ve boyun
ağrıları, omuz ve boyun tutulması, boyun ve belde disk zorlanmaları, sırt bölgesinde şekil
bozuklukları, eğilmeler, osteoporoz gibi bölgelerde ağrıların oldukça sık görülen
rahatsızlıklar olduğunu belirterek, şunları söyledi:

“Hatta iş güç kaybına ve sağlık hizmeti alma açısından şirketlere ve devletlere oldukça
büyük yük getirmektedir. Bunların bilgisayar kullanımı ile ilgili olarak sıklıkla uzun süre
hareketsiz kalma, stres, uygun olmayan duruş biçimi gibi nedenlerle ortaya çıkarlar. Kas,
kemik, sinir ve damarların aşırı gerilme ve uygun olmayan duruş biçimlerine bağlı olarak
şekil bozuklukları bu tip hastalıkları yaratabilir. Bu rahatsızlıklar olduğu zaman ihmal
etmeden öncelikle bir ortopedi uzmanına muayene olmalısınız.”

BİLGİSAYAR KULLANIRKEN YAPMANIZ GEREKENLER
Prof. Dr. Güler, bilgisayar kullanılırken, bazı hareketlere dikkat edilmesi gerektiğini
vurgulayarak, “Bilgisayar karşısında dik olarak oturun. Yazı yazarken klavyedeki tuşlara
fazla güçlü olmayan bir biçimde dokunun. Fareyi yumuşak bir biçimde tutun. Kollarınızı ve
parmaklarınızı yazma işlemi yapmadığınız zaman dinlendirin. Uzun süreler çalışmayın ve
sık sık aralar verin. Çalışma sürenizi planlayın. Her gün belli sürelerle çalışın ve ara verin”
diye konuştu.

Uzun süre aynı pozisyonda oturulmaması gerektiğini dile getiren Güler, şunları söyledi:

“Oturduğunuz sandalyenin arkası belinizi destekleyecek şekilde olmalı, bilgisayarınız göz
hizasında olmalı, bileğinizi olabildiğince düz bir şekilde tutun. Ayağa kalkın ve sağ elinizle
sol omzunuzu sol elinizle sağ omuzunuzu kavrayın. Başınızı kolunuzun aksi yönünde
çevirebildiğiniz kadar hareket ettirin. Başlangıçta kendinizi zorlamayın. Gün geçtikçe ve
boyun kaslarınız güçlendikçe zaten hareket mesafesi artacaktır. Boynunuzu beşer kez
sağa sola öne ve arkaya doğru hareket ettirin. Her iki omuz, dirsek ve el bileği
eklemlerini ve parmakları 2-3 saat arayla hareket ettiriniz, açıp kapatın. Oturduğunuz
yerden kalkarak ayakta durunuz ve dizlerinizi kırmadan parmaklarınız yere değecek
şekilde öne eğilin. Ayrıca sağa sola ve arkaya belden eğilmeye çalışın. Oturduğunuz
yerde derin nefes alıp verin. Bu hem gerginliğinizi azaltır, hem de kaslarınızı gevşetir.”

Çok gelişmiş bir araç olmasına karşın bilgisayarın pek çok zaman sağlığa zararlı olduğuna
dikkati çeken Güler, şöyle devam etti:

“Bilgisayara veriler klavye ve fare kullanılarak girilir. Çalışma sonuçlarını görmek için
sürekli olarak monitöre bakmak gerekir. Üstelik bunları yaparken saatlerce bilgisayar
karşısında hareketsiz oturmanız gerekebilir. Böyle olunca bilgisayar kullanırken sağlığınızı
korumak için bazı konulara dikkat etmelisiniz. Bazı bilgisayar kullanıcıları yemeği bile
unutabilirler. Dünyanın en güzel bilgisayarı sizin olabilir ama doğru şeyleri yapmazsanız
en sıradan ve can sıkıcı hastalıklara sahip olabilirsiniz.”

BİLGİSAYAR KARŞISINDA DOĞRU OTURMA BİÇİMİ
Prof. Dr. Güler, bilgisayar kullanırken ilk olarak oturulan koltuğun doğru seçilmesi
gerektiğini vurgulayarak, şunları söyledi:

“Yüksekliği ayarlı, sırt için desteği olan yumuşak minderli ve dayanıklı bir koltuk
almalısınız. Sert ve ayarlı olmayan bir koltukta uzun süre oturmak şiddetli bel ve boyun
ağrılarına neden olabilir. Koltuk seçiminden sonra eğer yoksa bir bilgisayar masası
almalısınız. Normal çalışma masaları çoğu zaman bilgisayarlar için kullanışlı değildir.
Örneğin bilgisayar monitörünün gözünüzden biraz aşağıda ve tam karşınızda bulunması
gereklidir. Ayrıca klavyenin, dik oturduğunuz zaman kollarınız dirsekten 90 derece
kıvrıkken ellerinizle aynı hizada ve tam karşınızda olması gereklidir.”

Bilgisayar kullanırken gereken fare, telefon, printer ve diğer araçların da masa üzerinde
kolayca ulaşabilecek yerlerde olması gerektiğini dile getiren Güler, “Bilgisayar kullanırken
sık olarak yazı okumanız gerekirse yazıları bir askı ile tam önünüze koyup monitörü biraz
yana almalısınız. Monitörünüzün pencereden veya diğer ışık kaynaklarından uzak olması
gereklidir. Ayrıca monitörünüzün rezolüsyonunu yazıların kolayca okunacağı bir ayara ve
yenileme hızını titreşme olmayacak bir hıza ayarlanması gereklidir” dedi.

BİLEK, DİZ VE DİRSEK KİREÇLENMESİ
Prof. Dr. Güler, parmak, el bileği ve dirseğin bilgisayar kullanırken yaptığı küçük ve
tekrarlayıcı hareketlerin özellikle el bileği hizasında bozukluklara neden olabileceğini
kaydederek, “Bu hastalık da el bileği içinden geçen sinir ve tendon denilen kasların
kemiğe yapıştığı dokular zedelenip sıkışır. Bu durumda elde uyuşukluk ve ağrı,
başparmak hareketlerinde ve el sıkma gücünde azalma ortaya çıkar, el becerisi bozulur.
Bu rahatsızlığın tedavisi için bir ortopedi uzmanına danışmalısınız” diye konuştu.

GÖZ BOZUKLUKLARI
Uzun süre bilgisayar karşısında çalışmanın gözlerde de bazı rahatsızlıklara neden
olabildiğine işaret eden Prof. Dr. Güler, şunları kaydetti:

“Böyle durumlarda en sıklıkla göz çevresi ve başta ağrı, gözlerde yorgunluk hissi, yanma,
batma ve kızarıklık görülebilir. Yakınmalar daha çok günde 4-6 saatten fazla bilgisayar
karşısında çalışan, özellikle gözlerinde miyop veya astigmatizm kusurları olan kişilerde sık
görülür. Bilgisayarla çalışmanın gözlerde kalıcı bir etkiye neden olmadığı bilinmektedir.
Fakat gündelik yaşamda pek sorun oluşturmayan astigmatizm gibi kusurlar bilgisayar
karşısında rahatsızlıklara neden olabilir. Yanma, batma, kızarıklık, sulanma gibi
yakınmalar monitöre bakarak çalışan kişilerde göz kırpma sayısındaki belirgin azalmaya
bağlı olabilir.”

Ekranın gözlerden 50-70 santimetre uzakta ve göz hizasından biraz aşağıda bulunmasının
yorgunluk yakınmalarının azalmasını sağlayabileceğini ifade eden Güler, “Gözle ilgili
yakınmaların azaltılabilmesi için öncelikle iyi bir göz muayenesi yapılmalıdır. Ayrıca
çalışma sırasında sık ara vermek ve aralarda örneğin pencereden uzak nesnelere
bakmak göz sağlığı açısından önemlidir” dedi.

BEL, BAŞ VE BOYUN AĞRILARI
Tıp Fakültesi Fizik Tedavi Ana Bilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Güler, bel, baş ve boyun
ağrıları, omuz ve boyun tutulması, boyun ve belde disk zorlanmaları, sırt bölgesinde şekil
bozuklukları, eğilmeler, osteoporoz gibi bölgelerde ağrıların oldukça sık görülen
rahatsızlıklar olduğunu belirterek, şunları söyledi:

“Hatta iş güç kaybına ve sağlık hizmeti alma açısından şirketlere ve devletlere oldukça
büyük yük getirmektedir. Bunların bilgisayar kullanımı ile ilgili olarak sıklıkla uzun süre
hareketsiz kalma, stres, uygun olmayan duruş biçimi gibi nedenlerle ortaya çıkarlar. Kas,
kemik, sinir ve damarların aşırı gerilme ve uygun olmayan duruş biçimlerine bağlı olarak
şekil bozuklukları bu tip hastalıkları yaratabilir. Bu rahatsızlıklar olduğu zaman ihmal
etmeden öncelikle bir ortopedi uzmanına muayene olmalısınız.”

BİLGİSAYAR KULLANIRKEN YAPMANIZ GEREKENLER
Prof. Dr. Güler, bilgisayar kullanılırken, bazı hareketlere dikkat edilmesi gerektiğini
vurgulayarak, “Bilgisayar karşısında dik olarak oturun. Yazı yazarken klavyedeki tuşlara
fazla güçlü olmayan bir biçimde dokunun. Fareyi yumuşak bir biçimde tutun. Kollarınızı ve
parmaklarınızı yazma işlemi yapmadığınız zaman dinlendirin. Uzun süreler çalışmayın ve
sık sık aralar verin. Çalışma sürenizi planlayın. Her gün belli sürelerle çalışın ve ara verin”
diye konuştu.

Uzun süre aynı pozisyonda oturulmaması gerektiğini dile getiren Güler, şunları söyledi:

“Oturduğunuz sandalyenin arkası belinizi destekleyecek şekilde olmalı, bilgisayarınız göz
hizasında olmalı, bileğinizi olabildiğince düz bir şekilde tutun. Ayağa kalkın ve sağ elinizle
sol omzunuzu sol elinizle sağ omuzunuzu kavrayın. Başınızı kolunuzun aksi yönünde
çevirebildiğiniz kadar hareket ettirin. Başlangıçta kendinizi zorlamayın. Gün geçtikçe ve
boyun kaslarınız güçlendikçe zaten hareket mesafesi artacaktır. Boynunuzu beşer kez
sağa sola öne ve arkaya doğru hareket ettirin. Her iki omuz, dirsek ve el bileği
eklemlerini ve parmakları 2-3 saat arayla hareket ettiriniz, açıp kapatın. Oturduğunuz
yerden kalkarak ayakta durunuz ve dizlerinizi kırmadan parmaklarınız yere değecek
şekilde öne eğilin. Ayrıca sağa sola ve arkaya belden eğilmeye çalışın. Oturduğunuz
yerde derin nefes alıp verin. Bu hem gerginliğinizi azaltır, hem de kaslarınızı gevşetir.”

NTVMSNBC' den alıntıdır
 

sertacr88

Forum Bağımlısı
Kayıt
25 Ağustos 2007
Başlık
6
Mesaj
711
Tepki
359
Şehir
Pistanbul-Fener
Yazıyı okumadım belki yazmıştır ama koltuğun mutlaka bir dirsekliği (kolu) olması lazım.
 
Yukarı Alt