Bianchi XC-251 (Sorularım?)

iCg

Aktif Üye
Kayıt
1 Kasım 2007
Mesaj
161
Tepki
33
Şehir
Antalya
Merhaba arkadaşlar. Bu siteye yeni üye oldum ve bisiklet parçalarının isimleri konusunda bilgim az olduğundan bir çok noktada sıkıntı yaşıyorum. Forumda da bu konuda açılmış bir konu bulamadım. Öncelikle bana bisikletin temel parçalarının isimlerini ve ne işe yaradıklarını yazar mısınız? (Örneğin aynakol, rulman vs...)

Benim için önemli olan sorunuma gelince. Yuarıdaki adı yazılı bisikleti 2000 yılından beri kullanıyorum. Ancak gecenlerde arka göbeği değişirmek zorunda kaldım. Çünkü pedal boşa dönüyordu ve bisikletçi kasetin dişlilerinin bitiğini değiştirmem gerektiğini söyledi. Ancak benim arka göbek ile dişliler tek parça olduklarından dişlileri de değiştirmem gerekti (7 adet dişli). Yeni aldığım kasette dişliler yoktu bu yüzden dişlileri ayrı satın alıp kasete monte ettik.

Eski model kaset le yeni model kasetin uyumu konusunda sıfır bilgiye sahip olduğumdan bisikletçinin önerisiyle shimano marka kaset+dişlileri satın alıp taktırdım. Ancak arka arttırıcı 7., ön arttırıcıda 1-2-3 ün herhangi birindeyken pedalın ortalama her 10 döngüsünde bir çaat diye bir ses geliyor ve pedal sanki dişli kırıkmış gibi tahmini 50 derece boşa sarıyor. 7. dişli hariç bütün dişlilerde hiç bir sorun yok. Bürtün vitesler sorunsuz birbirine geçiyor. Sitenizde anlatılan vites ayarları konulu yazılarda anlatılanlara göre ayarlamaları yaptım. Ancak 7. dişilideki bu olayın sebebini bir türlü çözebilmiş değilim. Biskletçilerde çözemedi...7. dişliyi iyice inceledim ancak herhangi bir eğilme burkulma yok. Zincir bol heralde diye baklasını azalttık ama yine değişmedi. Bisikletçi baklalarda sıkışma vs. olmadığını da söyledi. Acaba kasette bir sorun olabilir mi?. Yardımlarınıza ihtiyacım var. Sevgiyle kalın...
 
Scudo

iCg

Aktif Üye
Kayıt
1 Kasım 2007
Mesaj
161
Tepki
33
Şehir
Antalya
Arka arttırıcı = Shimano Acera RD-M330
http://img.ruten.com.tw/1107/1014/l/o/lobo0088/11071014015113_923_m.jpg

Eski Kaset = Joytech 97D
http://www1.omnitel.net/dvir/dviratis/ratai/steb_joy-tech.jpg

Yeni Kaset = FH-H620
http://www1.omnitel.net/dvir/dviratis/ratai/steb_g_shim_hg20.jpg
 

yighitjan

Forum Bağımlısı
Kayıt
1 Ocak 2007
Mesaj
1.011
Tepki
292
Şehir
Ankara/Dikmen
bence (link) gir.Yedek parçalara sırasıyla bak incele(resimlerini incele) Yardımcı olacagına eminim.Bende ilk başladıgımda böyle yapmıstım,onları ezberlemiştim:)
 

iCg

Aktif Üye
Kayıt
1 Kasım 2007
Mesaj
161
Tepki
33
Şehir
Antalya
teşekkür ederim gerçekten güzel bir site.

Ben sorunumla hala ilgileniyorum ve bir çözüm bulduğumu düşünüyorum. Bu görüşümü siznle paylaşmak istedim. Rublenin (artık ne olduğunu öğrendim :)) 7. çarkını (en küçük) tekrar inceledim ve dişlilerinin çoğunun aşındığını gördüm. Yani bu dişlilerin bazılarının tepe noktalarının genişlikleri 2 mm ye kadar düşmüş. Köpek balığı dişleri tabir edilen bir hale doğru gidiyor. Elimle dokundum aşınmayı hisedebiliyorum ve dişliler üzerinde küçük kıymıklar bile var. Yeni bir zincir alıp sorunu çözme yoluna gittiğim sırada bunu fark ettim sanırım sorun bu dişlilerin zincir baklalarından kayması sonucu oluşuyor. Siz ne dersiniz? Zinciri değiştirmekle uğraşıyorum şuan ve denem yapamadım. Eğer sorun zincirden de değilse tek ihtimal kalıyor bu 7.çarkı değiştirmek. İyi de ben bu rubleyi alalı 1 ay olmadı ki. Neden bu hale geldi anlamış değilim. Bisikleti hiç kullanmadım diyebilirim. Peki ben rubleyi tekrar değiştirmem gerekiyorsa, bana önerebileceğiniz bir ruble varmı? Çok pahalı olmassa iyi olur. Kolaygelsin...
 

yighitjan

Forum Bağımlısı
Kayıt
1 Ocak 2007
Mesaj
1.011
Tepki
292
Şehir
Ankara/Dikmen
bisikletinizin kaçlı sistem(6lı,7li,8li.9lu) oldugunu söylerseniz yardımcı olabiliriz.
 

iCg

Aktif Üye
Kayıt
1 Kasım 2007
Mesaj
161
Tepki
33
Şehir
Antalya
7 li-8 li-9 lu dan kastınız dişli sayısı ise 7 adet var...

en küçük dişli (7.) de 11, en büyük dişli (1.) de 28 adet diş var.
 

yighitjan

Forum Bağımlısı
Kayıt
1 Ocak 2007
Mesaj
1.011
Tepki
292
Şehir
Ankara/Dikmen
ozaman sizin bisikletiniz 7 li sistem.7li sistemde size önercegim rubleler;

Sram PG-730

Altus ruble

bu 2 si arasında sramı seç derim..
 

mecaoz

Forum Demirbaşı
Kayıt
9 Mayıs 2007
Mesaj
488
Tepki
173
Şehir
aa
benim bisiklette de o sorun var

benimkindeki sorun zincirin hg olmamasından (yani yeni nesil) kaynaklanıyo ama usendigimden 5 aydır degiştirmedim ole idare ediyorum

ama o gelen çççaaaaaatt die sesten nefret ediyorum biyer kırıldı zannetdiyosun her seferde ama zincir o sırada diş atlıyo:D
 

alperen_69

Forum Bağımlısı
Kayıt
12 Mayıs 2005
Mesaj
895
Tepki
305
Şehir
bursa
Bisiklet
Giant
xc 251 de stx rc düzenek olması gerekiyordu yanlış hatırlıyorum öyle ise
 

iCg

Aktif Üye
Kayıt
1 Kasım 2007
Mesaj
161
Tepki
33
Şehir
Antalya
Arkadaşlar bisikletimi çok seviyorum ve hergün ormanda gezilere gidiyorum ve onsuz vakit geçmiyor. Bu güne kadar kendisini hep ihmal ettim ve artık sayenizde bisikletle ilgili herşeyi öğrenip eksiklerini tamamlamaya karar verdim. Bu yüzden bu uğurda sorularıma verdiğiniz ve verecğiniz yanıtlar için ve zaman ayırdığıunız için çok teşekkür ederim. Bisiklet severlerle aynı ortamda bulunmak gerçekten bağımlılık yaratacak gibi gözüküyor :) Bu arada boş durduğumu sanmayın sürekli atölye yazılarını okuyorum ve aklıma takılanları ve yanıtlarını bulamadıklarımı sizinle paylaşmak istiyorum. Şimdi kısa bir kaç sorunun yanıtını aldıktan sonra yukarıda yighitjan ın önerdiği parçalar üzerinde durmam gerekiyor...

1.Öncelikli sorum herhangi bir kasetin (adı belli değil) hangi sistem olduğunu(7,8,9) elimize alınca neresine bakarak anlarız arkadaşlar?

2.Bir de 7 li-8 li ve 9 lu sistemlerin aralarındaki farklar şu mu dur?

7 li sistem de 7 dişli ve 11-28 diş
8 li sistemde 8 dişli ve 11-32 diş
9 lu sistemde 9 dişli ve 11-34 diş

3.sanırım 8 ve 9 daki fazladan 1 er diş yokuşlarda daha rahat çıkmayı sağlıyor yanılıyor muyum. Bunun dışında bir getirisi var mı?

4. mecaoz1 un hatırlatması üzerine (sorunumla ilgili yaşadığın tecrübeyi aktardığın için teşekkür ederim, belki benimde sorunum budur.) her hangi bir zincirin (adı belli değilsel) HG mi yoksa IG mi olduğunu elimize aldığımızda neresine bakarak anlarız?

5.Rublenin (adı belli değilse) HG mi yoksa IG mi olduğunu yine aynı şekilde nasıl anlarız.

Görüşmek üzere...
 

Speedy Cycler

Daimi Üye
Kayıt
15 Mayıs 2007
Mesaj
360
Tepki
298
@iCg

Sorularına bilgilerim ölçüsünde cevao vereyim.
5. soru:Bir rublenin üzerinde Hg mi yoksa Ig olduğu üzerinde mutlaka yazar.
2. soru:8 li sistem rublelerde diş sayıları 11-34 de olabilir. Ancak genellikle 11-32 li dir.
4. soru:Bir zincir adi Çin mallarından değilse üzerinde Hg mi yoksa Ig mi olduğu mutlaka yazar.
3. soru:Bir rubledeki diş sayıları arttıkça o rublenin yokuşta sürücüye sağladığı kolaylıklar artar. Çünkü diş sayısı arttıkça vites kombinasyon seçeneği de artar. Örneğin 7 li dişlinin en küçük çarkı 11 tırnaklıdır. Bir sonraki çark 13 tırnaklıdır. Ancak 9 lu dişlinin en küçük çarkı 11 tırnaklı bir sonraki çark ise 12 tırnaklıdır. Ancak vites seçeneği az olunca sistem daha sorunsuz çalışır. Örneğin ben kendim 7 li kaset sistemi kullanıyorum. 8 li veya 9 lu ya geçmek istemememdeki sabep yalnızca vites sisteminin sorunsuz çalışmasından kaynaklanıyor. Maddi bir sebep yok.
1. soru:8 li kaset ile 9 lu kasetin genişlikleri aynıdır. 7 li kaset bunlardan küçüktür. 8 li rubleyi 9 lu kaset göbeğine takabildiğin gibi 9 lu rubleyi de 8 li kaset göbeğine takabilirsin. Ancak 7 li rubleyi 8-9 vites uyumlu bir kaset dişli göbeğine takman için araya pul koymak zorundasın. 8 veya 9 lu rubleyi ise 7 li kaset dişli göbeğine hiçbir şekilde takamazsın.
Bisikletinin genel düzenine gelince. Benim kanaatime göre bisikletinin çekiş sistemine ait parçaları iyice yıpranmış. Bu yüzden dolayı bisikletinin iyi bir revizyona ihtiyacı var. Kesinlikle değiştirmen gereken parçalar zincir, orta göbek, aynakol, ruble. Bu saydığım paçalar bisikletin performansı açısından çok önemli parçalar.Bu parçalar yıprandığı zaman çekiş sisteminde ciddi bir kuvvet kaybı olur. Örnek istersen pedale 80 kg lik bir kuvvet uygularsın bu kuvvetin arka tekere etkisi 70 kg ye kadar inebilir. Kalan 10 kg lik kuvvet pedal başlıklarının bilyeleri, aynakol, zincir ve ruble tarafından yok edilir. Böylece uyguladığın kuvvetin karşılığını tam olarak alamazsın, üstelik daha çok yorulup daha çok enerji harcarsın. Başka bir örnek istersen 100 beygir gücüne sahip bir arabayı düşün. Bu araba 200 bin km boyunca kullanıldığı zaman belki de gücü 80 beygire iner. Kalan 20 beygirlik güç arabanın eskimiş pistonları, gömlekleri, subapları, şanzıman dişlileri, krank milleri tarafından yok edilir. Araba çekişten düştüğü gibi bisiklet sürücüsü misali daha fazla yakıt tüketir.
İYİ PEDALLER
 

iCg

Aktif Üye
Kayıt
1 Kasım 2007
Mesaj
161
Tepki
33
Şehir
Antalya
teşekkür ederim uyarıların üzerine tüm parçaları daha dikkatli inceledim.
1.evt rublenin üzerinde ne olduğu yazıyormuş, yağları sökünce görebildim :)
shimano CS-HG30; Sanırım HG (dikkat edin; "Bunda kimsede olmayan bir istem takılı ya CS bu" demedim? zeka parıltıları var :) )
2. Eski kasetin üzerinde yazmıyor ancak yeni aldığım kasetin üzerinde yazan HG20 ibaresi sanırım HG olduğunun ispatı. Buda eski kasetin HG olduğunu bir nevi işaret ediyor ancak ben yinede üzerindeki yazılara bakmadan bu kasetin hangi sistem olduğunu anlayamaz mıyım? Açıklamalarını okuyunca, ancak deneyerek bunun anlaşılabileceğini anlıyorum doğrumudur? yoksa ölçerek yada sayarak anlayacağımız bir yol yokmudur?
3.zincirde 6D yazısından başka bir de tec yazıyor başkada bir yazı yok...Eski zincir de de KMC ve 6I yazıları var. Bu yazılara bakınca eski ve yeni zincirlerin hangi sistem olduğuna karar verebilir misiniz? oldukça merak ettim doğrusu?
4.7 li kasete, 8 li rubleyi hiç bie şekilde takamıyoruz ancak 8 li kasete 9 lu rubleyi nasıl takıyoruz? Konuya hala tam hakim olmadığımdan bir çelişki gibi geliyor bana; bunu biraz daha açıklarsanız sevinirim.
5. Evt haklısınız bisikletin tüm parçalarının tekrar değişim gerektiği arka kasetin iflasıyla kendini göstermeye başladı. Bende zaten bu değişimleri yapabileceğim bilgi seviyesine ulaşmaya çalışıyorum. Herhangi bir tereddüt yaşamadan en uygun parçanın hangisi olacağını bilgilendirmeleriniz sayesinde yakında karar verebilecek seviyeye erişeceğimden şüphem yok. Yalnız şunu da belirtmeden geçemeyeceğim; ben bu bisikletle 7 yıl içerisinde bana göre gerçekten çok yol yaptım. 10.000 km yi bulmuştur tahminim. Belirli bir dönem 2 yıl kadar yol sayacı kullandım ve çok iyi hatırlıyorum sadece o dönem içerisinde cihazın toplam 5000 km kaydı vardı. Çok kaza geçirdim. Bütün bunlara rağmen bu bisiklet hala işliyor ve eminim bir çok bisikletten daha iyi sürüş zevki veriyordur. En azından ben büyük keyif alıyorum. :) Zaten oldukça fazla para verip olmıştım. O dönem 500 mark verdiğimi hatırlıyorum.

Yalnız sorunumla ilgili bir datayı vermek istiyorum. Bu gün yeni aldığım zinciri (sanırım uyduruk çin malı :( ) takıp deneme sürüşü yaptım. Bütün vites ayarlarını yeniden yaptım ve zincirin gerginliğini en ideal bir şekilde ayarladım. (bu konuda anlatılan bütün yazıarı okuduğumu sanıyorum :) )

Deneme sonunda gördüm ki değişen bir şey yok. Vitesler birbirine sorunsuz geçiyor. Çok seri bir şekilde. Herhangi bir ses de yok. Ancak arka dişli 7 ye (en küçük) indiğinde önde hangi dişlide olduğu değişmeksizin kesinlikle yine atlama yapıyor. Ama sadece bu dişlide yapıyor. Çok dik yokuşlarda bile diğer dişlileri denedim sorun yok. Böylece ben bu sorunun 7. dişliyi değiştirerek giderebileceğime kanaat getirmiş bulunuyorum. Sizin tecrübeleriniz ne yönde?

Hatırlatma : rubleyi ve kasetini bir ay önce yenilemiştim.