Herkese selam
Birkaç yıldır bazı bisiklet modellerinde ve orta göbeklerde BB30 standardı görülmeye başlandı. BB30, Cannondale in 2000 civarında ilk olarak ürettiği bir orta göbek şekli. Nasıl ISO, ISIS falan gibi standardlar varsa BB30 da aynı şekilde bir standard.
Fakat BB30 un bir farkı var, aynı Linux ta olduğu gibi herhangi bir lisans ücreti yok. Tek kullanım şartı, kullanıldığı yerlerde logosunu kullanmak. Bu standardı Cannondale bulmuş peki kimler kullanıyor? Kendi sitesindeki bilgilere göre şu anda FSA, Cannondale ve SRAM bu standardı kullanmaya başlamışlar. Bazı yorumlara göre de yakın gelecekte bu ortak standard haline gelebilir çünkü diğer sistemlere göre artıları var.
Her kadroda BB30 orta göbek kullanılamıyor çünkü gerekli olan çap daha fazla. Çapın artması aynı zamanda kadronun esnemezliğini de arttırıyor çünkü ortada birleşen boruşların çapları bir şekilde artıyor. Esnemezliğin farkedilebilirliği de tartışılır tabi
Peki mekanizmanın farkı ne? Normal sistemlerde iki tane dıştan takılan parça var
BB30 da ise sadece 2 adet rulman ve 2 3 tane küçük ince parça var
Sonuç, daha basit ve hafif bir orta göbek mekanizması.
İddia edildiğine göre rulmanların çapı diğer sistemlere göre daha büyük olduğu için ömürleri daha uzun.
Diğer bir fark, aynakollar arasındaki milin çapı daha fazla. Eski sistemlerde 25mm olan çap BB30 da 30mm. Bu da sağlamlık ve esnemezliği arttırıyor. Yine az önce söylediğim gibi, bu farkı normal kullanıcılar ne kadar anlar orası tartışılır. Günlük kullanımda tırnamışlarda veya yarışlarda sprintlerde belki fark edebilir ama düz yolda çok farkedileceğini sanmıyorum. Resimde üstteki BB30
Son olarak BB30 un Q factor u yani pedalların birbirine olan mesafesi daha düşük, yani aynakollar birbirine daha yakın.
Benim BB30 ile ilgili görüşüm şu, sistem daha sade olduğu için bence diğerlerine göre daha iyi. Aynı zamanda daha esnemez, belki çok farkedilemeyebilir ama aynı enerjiyle daha hızlı veya daha uzun mesafe gidilebilir. Belki Ortalama hız 0,5/1 km/saat kadar artar, kim bilir
Cannondale haricinde dışında Trek BB90 kullanıyor. BB90 sistem olarak BB30 a benziyor. Farkı mil kalın değil fakat orta göbeğin genişliği 68mm yerine 90mm. Aynı şekilde BB86 da 86mm genişliğinde. Ama onun da mil çapı 30mm değil 24mm. Daha geniş olduğu için de Q factor daha düşük değil. İçlerinde bence en iyisi BB30 gibi duruyor.
Sonuç olarak ben şu an yeni kadro alıyor olsam BB30 tercih edebilirdim, çünkü şu an hayalimdeki kadro Cannondale Carbon Six. Kendisi BB30 standard ile satılıyor. Belki birgün Campagnolo da BB30 a uygun aynakol üretirse o zaman daha da güzel olabilir
Referanslar, BB30 un kendi sitesi, (link) ve google da BB30 diye aratınca çıkan siteler ve Sheldon Brown. Valla firefox gitti arada kaybettim siteleri
Birkaç yıldır bazı bisiklet modellerinde ve orta göbeklerde BB30 standardı görülmeye başlandı. BB30, Cannondale in 2000 civarında ilk olarak ürettiği bir orta göbek şekli. Nasıl ISO, ISIS falan gibi standardlar varsa BB30 da aynı şekilde bir standard.
Fakat BB30 un bir farkı var, aynı Linux ta olduğu gibi herhangi bir lisans ücreti yok. Tek kullanım şartı, kullanıldığı yerlerde logosunu kullanmak. Bu standardı Cannondale bulmuş peki kimler kullanıyor? Kendi sitesindeki bilgilere göre şu anda FSA, Cannondale ve SRAM bu standardı kullanmaya başlamışlar. Bazı yorumlara göre de yakın gelecekte bu ortak standard haline gelebilir çünkü diğer sistemlere göre artıları var.
Her kadroda BB30 orta göbek kullanılamıyor çünkü gerekli olan çap daha fazla. Çapın artması aynı zamanda kadronun esnemezliğini de arttırıyor çünkü ortada birleşen boruşların çapları bir şekilde artıyor. Esnemezliğin farkedilebilirliği de tartışılır tabi
Peki mekanizmanın farkı ne? Normal sistemlerde iki tane dıştan takılan parça var
BB30 da ise sadece 2 adet rulman ve 2 3 tane küçük ince parça var
Sonuç, daha basit ve hafif bir orta göbek mekanizması.
İddia edildiğine göre rulmanların çapı diğer sistemlere göre daha büyük olduğu için ömürleri daha uzun.
Diğer bir fark, aynakollar arasındaki milin çapı daha fazla. Eski sistemlerde 25mm olan çap BB30 da 30mm. Bu da sağlamlık ve esnemezliği arttırıyor. Yine az önce söylediğim gibi, bu farkı normal kullanıcılar ne kadar anlar orası tartışılır. Günlük kullanımda tırnamışlarda veya yarışlarda sprintlerde belki fark edebilir ama düz yolda çok farkedileceğini sanmıyorum. Resimde üstteki BB30
Son olarak BB30 un Q factor u yani pedalların birbirine olan mesafesi daha düşük, yani aynakollar birbirine daha yakın.
Benim BB30 ile ilgili görüşüm şu, sistem daha sade olduğu için bence diğerlerine göre daha iyi. Aynı zamanda daha esnemez, belki çok farkedilemeyebilir ama aynı enerjiyle daha hızlı veya daha uzun mesafe gidilebilir. Belki Ortalama hız 0,5/1 km/saat kadar artar, kim bilir
Cannondale haricinde dışında Trek BB90 kullanıyor. BB90 sistem olarak BB30 a benziyor. Farkı mil kalın değil fakat orta göbeğin genişliği 68mm yerine 90mm. Aynı şekilde BB86 da 86mm genişliğinde. Ama onun da mil çapı 30mm değil 24mm. Daha geniş olduğu için de Q factor daha düşük değil. İçlerinde bence en iyisi BB30 gibi duruyor.
Sonuç olarak ben şu an yeni kadro alıyor olsam BB30 tercih edebilirdim, çünkü şu an hayalimdeki kadro Cannondale Carbon Six. Kendisi BB30 standard ile satılıyor. Belki birgün Campagnolo da BB30 a uygun aynakol üretirse o zaman daha da güzel olabilir
Referanslar, BB30 un kendi sitesi, (link) ve google da BB30 diye aratınca çıkan siteler ve Sheldon Brown. Valla firefox gitti arada kaybettim siteleri