Aynı eforla nasıl daha hızlı gidilir?

Serkan Mıstınoğlu

Road Runner
Kayıt
24 Nisan 2010
Başlık
270
Mesaj
6.177
Tepki
32.319
Şehir
İstanbul
Bisiklet
Cervélo
BikeRadar, velodrom testiyle yol bisikleti üzerindeki farklı sürüş pozisyonlarının ne kadar hız ve süre kazandırdığını bulmaya çalışmış :) Link yazının sonunda olacak.

Testin en isabetli verileri verebilmesi adına kapalı velodrom kullanılmış, bu yüzden rüzgarı sıfır olarak kabul etmişler.
Sürücümüz, 4 farklı sürüş pozisyonunda 5'er tur atıyor. Ardından "yorulma payı"nın hesaplanabilmesi için test tekrar ediliyor yani 5'er tur daha atılıyor. Bildiğiniz gibi aero pozisyonların en zor yanlarından biri, sürdürülebilirliklerinin az olması, yani yorması... Test, bu konuda da bize fikir verecek. Testin sonunda hangi pozisyonun en kazançlı ve en sürdürülebilir olduğunu göreceğiz :)


Bisiklet üzerinde hızlı gitmenin temelde 2 yolu vardır:
1- Daha güçlü pedallamak
2- Rüzgar direncimizi düşürmek

Bugünkü testimizde gücümüzü artırmadan, ufak pozisyon değişiklikleriyle nasıl daha hızlı gidebileceğimizi göreceğiz.

Sürüş esnasında enerjimizi en çok harcayan her hava sürtünmesidir ve vücudumuz bu hava sürtünmesinin %70 ile %80'ini oluşturur :eek: (Meğer o kadar masrafı %20 için mi yapmışız :acpsnr:) Sürüş pozisyonumuzda ufak değişiklerle hava direncini azaltıp, aynı eforla daha hızlı gitmek mümkün.

Bisikletteki çoğu konuda olduğu gibi, bu konuda da bir denge var aslında. En hızlı pozisyon, en rahatsız pozisyondur ve (uzun süre) sürdürülemez. Bu konuyu aydınlatmak için Los Angeles velodromunda ERO Sports'tan Jim Manton bize yol gösterecek. Kendisi profesyonel Bike Fit uzmanı, ve sürüş sırasında gerçek zamanlı rüzgar sürtünmesini (CdA) hesaplayabilen araç-gerece sahip :)

Aero sürüş pozisyonundaki mantık, bildiğiniz gibi ön profildeki alanı küçültmek ve daha az alanın rüzgara maruz kalmasını sağlamak. Temel olarak dik oturmak, daha fazla rüzgar yememize sebep olur ve bizi yavaşlatır.


4 farklı pozisyon, 4 farklı rüzgar direnci

ERO Sports’un Alphamantis Track yazılımı kullanılarak her pozisyonu iki kez tekrar edeceğiz ve CdA'yı ölçeceğiz.
Cd (coefficient of drag) = Sürtünme katsayısı
A = Rüzgara maruz kalan yüzeyin büyüklüğü (A küçüldükçe, aynı güçte hız artar)

Bu testi daha sonra ikinci bir sürücüyle de tekrarlayıp, sporcudan sporcuya değişip değişmediğini öğrenmeye çalıştık ve sonuçlar ilk sporcuyla (videodaki sporcu = Jim :)) tamamen aynı çıktı.

Test için Scott Foil 40 kullanıldı ve 40 km/h sabit hız korundu.


1. Pozisyon: Dirsekler düz, eller vites kollarında

1-1484682847526-117cod4mi4i88-630-354.jpg

En güvenli ve konforlu sürüş pozisyonu

Bu, bizim çoğu zaman kullandığımız pozisyondur. Konforludur ve vites-fren kontrolü sağlar. Aynı zamanda en yavaş pozisyondur çünkü en dik duruş açısına sahiptir :ckskc:

  • CdA 0.4678

2. Pozisyon: Dirsekler düz, eller boynuzlarda

2-1484682847519-10n1z5cna8fg7-630-354.jpg

Gidonu alttan tutmak, rüzgar yediğimiz alanı (A) biraz düşürür fakat kollarımız hala çok fazla rüzgar yer.

Bu sürüş pozisyonu da pek çoğumuz için nispeten konforludur. Üst gövdeyi düşürüp, rüzgarla temas eden alanı düşürdüğü için hava sürtünmesini azaltır, fakat hala kollarımız, rüzgara direnç gösteren iki adet silindir gibi, rüzgarın tam olarak karşısındadır. Ve silindir, pek de aero olmayan bir cisimdir o_O

  • CdA 0.4065
  • İlk pozisyona göre watt kazancı : 67 watt (40 km/h hızda)

3. Pozisyon: Dirsekler kırık, eller boynuzlarda

3-1484682847509-16suife4qphq8-630-354.jpg

Yarışlarda profesyonellerin böyle sürdüğünü çoğu zaman görürüz, fakat uzun süre gitmek oldukça zordur

Üst gövdeyi daha da düşürmesi ve ön kol kısmını büyük ölçüde rüzgardan kurtarması sebebiyle, en hızlı pozisyon çoğumuz için budur. Fakat sürdürülemez, boyun ve kol ağrılarına sebep olur.

  • CdA 0.3403
  • İlk pozisyona göre watt kazancı: 112 watt (40 km/h hızda)

4. Pozisyon: Dirsekler kırık, eller vites kollarında

4-1484682847522-1r309o1a9ao6r-630-354.jpg

Ön kollarınızı (dirsek-bilek arası) germez ve dinlendirmiş olursunuz, aynı zamanda vitesler ve frenler kontrolünüz altındadır ve üst gövdeniz de olabildiğince küçülmüş (havayla temas eden alan azalmış) durumdadır. Sonuç olarak, bu pozisyonda uzun bir süre tam güç ilerleyebilirsiniz.

Bu pozisyon gövdenizi rüzgardan korur ve ön kolunuzu yere paralel konumlandırdığı için aerodinamik olarak en verimli duruma getirir. Çoğu sporcu için de konforlu bir pozisyondur ve kolları dinlendirir.

  • CdA 0.3627
  • İlk pozisyona göre watt kazancı: 94 watt (40 km/h hızda)

Aynı eforla daha hızlı gitmek için alternatif öneriler

Sıkı giyinin! Bisiklet formalarını havalı görünmek için giymiyoruz :) Bisiklet formalarının sıkı olmasının sebebi, yüzme mayolarının sıkı olma sebebiyle aynıdır: Torba gibi olması sürtünmeye yol açar!
Kot pantolonla ve kapşonlu bir sweatshirtle yüzmeyi istemezsiniz değil mi? :snzdglsn:

Yapılan son rüzgar testlerinde kask kemerinin bile 4.5 watt fark yarattığı ortaya çıktı (45 km/h hızda)
Kask kemerinizi bağladıktan sonra katlayıp altına sıkıştırın, gözlüğünüzün yanından sallanmasına (bayrak gibi dalgalanmasına :D) izin vermeyin!

Aero kasklar da 5-15 watt arası kazanç sağlar. Bu sayılar size küçük görünüyor olabilir, fakat 300 watt'tan sonraki her bir watt altın değerindedir ve fark yaratır!

Ve son öneri, eğer forma ceplerinizde çok fazla eşya yoksa orta cebi kullanmaya çalışın. Çünkü orta cep, yan ceplere göre daha az rüzgar yer ;)


Bonus: Bedava hız için dirseklerinizi bükün!

Ne zaman, neyin size kazanç getireceğini bilin. Tırmanışta önemli olan tek şey rahat daha rahat oturmak ve pedala daha fazla güç basmaktır. Hava direncini düşünmeyin bile (başka bir konuda belirtmiştik, 15 km/h'nin altında hava sürtünmesini düşünmeyin. Aerodinamiklik mi yoksa hafiflik mi bizi daha hızlı yapar? Test ettik)
İnişlerde, kendinizi olabildiğince sıkıştırın ve büzün. Bedava hız! :islik: Ufak değişiklikler ve denemelerle inişlerde daha hızlı olabilirsiniz. Uzun inişlerde, hız göstergenizi aralıklarla kontrol etmeye çalışın ve pozisyonunuzu değiştirip, hangisinde daha iyi sonuç aldığınızı görmeye çalışın ;)

Düz (TT etaplar :asik:) rotalarda eğilmeye, aynı zamanda da konforlu olmaya çalışın. Bisiklete olan uyumunuz (halk arasında bikefit) ve sele yüksekliğiniz (doğru olmalı) burada oldukça önemli.

Bisiklet sürmek, yüzmek gibidir :) Akıcı olduğunuzda daha hızlı olursunuz. Daha hızlı olmak için illa da nefes nefese kalmanıza gerek yok. Bedava hızları toplayın! :ssrtcbya:

Orjinal link:
Bağlantıyı görüntüleyebilmek için üye girişi yapmalısınız.



------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Yine giriş-orta seviyesinde bilgilendirici bir yazı oldu. Videoda, bu testin yapılmasını sağlayan bir formül de gösteriliyor, (fizik) meraklıları ve bağımlıları inceleyebilir :D

Okumaya doyamayanlar için alternatif başlıklar:
Ortalama hızınızı arttırmak için 13 öneri
Yol bisikletinde hızınızı artırmak için 10 ipucu
 

Serkan Mıstınoğlu

Road Runner
Kayıt
24 Nisan 2010
Başlık
270
Mesaj
6.177
Tepki
32.319
Şehir
İstanbul
Bisiklet
Cervélo
  • Başlık sahibi Başlık sahibi
  • #3
Videodan da bahsedelim. Testin 2 kez tekrar edilmesindeki amaç sporcunun yorulması ve aero pozisyonunu koruyamaması, yoruldukça kendini büzmekte daha başarısız olması demiştik. Program bunu gösteriyor, aynı sürüş pozisyonunda daha yüksek sürtünme değerleri elde ediliyor ikinci tekrarda:

1.png


22.png


Sağ taraftaki sayılar 40 km'lik bir sürüşte kazanılan süre, saniye cinsinden :eek:

Bir şeye dikkat edin, videodaki sürüş sıralamasıyla makaledeki sürüş sıralaması aynı değil. Onu karıştırmışlar niye ben de anlamadım :kötü:

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

23.png


İlgimi çeken başka bir ayrıntı, kırmızı ile işaretlediğim iki sürüş, birbirinin aynı pozisyon ve ikinci sürüşte hem sürtünme katsayısı düşmüş, hem de 40 km'de 50 saniye kazanç var.
Buradan çıkarılacak sonuç, sanırım sürücü diğer aero pozisyonlara geçtiği için vücudunu kasmaya ve daha az yer kaplamaya adapte oluyor, tekrar en rahat pozisyona geçtiğinde bile, vücudunu istemeden (farkında olmadan, istem dışı) daha iyi kapatıyor.
Demem o ki, ne kadar aero pozisyonda sürerseniz, vücut kapanmaya o kadar alışıyor o_O ahan da ispatı :D
 

soneryen

İnstagram: #macerakolik
Kayıt
8 Ekim 2006
Başlık
52
Mesaj
3.944
Tepki
2.966
Şehir
Bahçeşehir-Esenkent
İsim
Soner
Bisiklet
Trek
Kalemine yüreğine emeğine sağlık kardeşim. Sayende çok detaylı altın değerinde bilgilere sahip oluyoruz. Paylaşım için teşekkürler
 

Ertan M.

Forum Bağımlısı
Kayıt
14 Şubat 2015
Başlık
41
Mesaj
1.055
Tepki
1.787
Şehir
İstanbul /Göztepe
İsim
Ertan
Bisiklet
Merida
Çok güzel bir yazı binlerce lira donanıma dökeceğimiz parayı aslında daha uygun yolla yapmış oluyoruz.Powermetre kullanarak söyleyebilirim ki rüzgarlı bir havada birinci pozisyondan ikinci ye geçince bile rüzgar daha az etkiliyor ve ortalama hız aynı güçte 1-2 km daha fazla oluyor bunu söyleyebilirim.Gidon boğazı açısı düşürmekte hızı arttırabilir ama rahatlık çok azalacaktır.Üçünçü pozisyonu arada denemeye çalışıyorum ama dizler kırık uzun süre gidilmiyor kollar ağrıyor bu yüzden bana göre 2 ve 4 numara düz yolda en iyisidir.1 numarada da yokuş çıkarken yada grup sürüşleri sırasında kullanmak mantıklı.
 

Volks

Forum Demirbaşı
Kayıt
13 Mart 2015
Başlık
6
Mesaj
533
Tepki
850
Yaş
31
Şehir
İstanbul
İsim
Volkan
Bisiklet
Specialized
@Serkan Mıstınoğlu + kırmızı şeritler de 50km/h yaptığında cadance ı diğerine göre daha düşük.
Bu olayı bizzat Kayseri fondo da bende yaşadım.
Düz bir yolda, önce hoodlardan tutarak gittim ondan sonra drop dan tuttum en son kollarımı gidona koyup iyice aero moda girdim ve abartısız 8/10 km/h çok rahat fark ediyordu.
Tabi, çok uzun süre gidilmiyor ama arkadakilerin size yetişmesi daha zor oluyordu, alışmak gerek bazı sürüş pozisyonlarına.

Teşekkürler yazı içinde :)
 

smclk89

Aktif Üye
Kayıt
31 Aralık 2015
Başlık
2
Mesaj
175
Tepki
199
Yaş
29
Şehir
Kocaeli
İsim
semih
Bisiklet
Giant
kim ne derse desin hangi test sonucu ne ile kanıtlarsa kanıtlasın. 4 numaralı sürüş pozisyonu 3 numaralı sürüş pozisyonundan daha verimlidir. kollar aşağı doğru açılmıyor yukarıda kalıp daha az alan yaratıyor. çok iyi tarif edemeyeceğim ama. kim nerde desin. 3 numaralı sürüş pozisyonu 4 numaralı sürüş pozisyonunun 1 tık altıdır. sürerken kendim dahi ne kadans değişimi ne vites değişimi alttan alıp kollara doğru yattığım anda hız 2kmh ye kadar kendiliğinden yükseliyor. yorulunca 3 numaraya geçiyorum. bence 4 numaralı sürüş daha yorucu. nedense bu teknik makalelerle bir türlü yıldızım barışmıyor. denemeyip görmesek harfiyen inanacağız.
 

master of sprockets

Riders on the Steel
Kayıt
7 Ağustos 2015
Başlık
16
Mesaj
277
Tepki
327
Şehir
İstanbul
İsim
Kaan T.
Bisiklet
Bianchi
Başlığı soru olarak alırsak EPO diyebilirim.
 

Ahmet Bilge Kaan AKIN

Yağmur Getiren
Kayıt
29 Nisan 2016
Başlık
25
Mesaj
3.184
Tepki
6.109
Şehir
Isparta/ Ankara
İsim
Ahmet Bilge Kaan AKIN
Bisiklet
b'Twin
Bence 3 numara 4 numaradan daha rahat kim ne derse desin isterse sagan gelsin kapisirim, sagan kim allah askina, froome de 4 yapsin bana 3 le alayini gecerim kimse bana dur diyemez 3 ü bi yaptim mi varya 4 yapanlar agliyordu gecen :D
Saka bi yana 3 te aldigim nefes 4 e gore daha az ve yorucu oluyor, nefes zor aldigimdan daha cabuk yoruluyorum.
4 te ise yük biniyor sanki omuzlarima ya da kollarima o daha yorucu oluyor 3 e göre.
Ancak hiz konusunda 3 ile gittigimde pelotona yetisirken 4 yaptiginda pelotonla aramda fark acilmaya basliyor. 3 ruzgari daha iyi kesiyor kesinlikle.
Onun disinda Serkan hocam size sorum 3 ve 4 numaralarda daha uzun süre yorulmadan kalmak icin ne yapmak gerekir?
Tesekkurler yazi icin ayrica :D

Bir de daha da egik bir pozisyonda durulursa 3 numarada daha iyi olmaz mi, ne kadar egik o kadar aero mudur :D
 

Serkan Mıstınoğlu

Road Runner
Kayıt
24 Nisan 2010
Başlık
270
Mesaj
6.177
Tepki
32.319
Şehir
İstanbul
Bisiklet
Cervélo
  • Başlık sahibi Başlık sahibi
  • #13
@Ahmet Bilge Kaan AKIN kol ve sırt kaslarınız bu uzun süreli kasılmadan sonra ağrıyacaktır muhtemelen ertesi gün :) Ama pozisyonu daha sık kullandıkça vücut için giderek daha alışılmış ve konforlu bir duruş olacaktır. Tabi koca bir sürüşü sadece bu duruşla tamamlamak çok zor. Ama düzlüklerde bu duruş alışkanlık haline getirilirse çok iyi

Bu arada bu pozisyon geçen yıl Katar turunun zamana karşı etabını kazanan Edwald Boasson Hagen'in de kullandığı duruş :)


50.86 km/h ortalama :eek:
 

Ahmet Bilge Kaan AKIN

Yağmur Getiren
Kayıt
29 Nisan 2016
Başlık
25
Mesaj
3.184
Tepki
6.109
Şehir
Isparta/ Ankara
İsim
Ahmet Bilge Kaan AKIN
Bisiklet
b'Twin
@Serkan Mıstınoğlu
hocam şu "pantani" pozisyonunda öncekilerine göre nasıl daha hızlı oluyor ya
 
Yukarı Alt