@Prometheus şu konuyu okursanız anlarsınız (link)
Aktarıcının tek görevi vites değiştirmek değildir, aynı zamanda zincir uzunluğunu da ayarlar ( vites değiştirirken aktarıcının pozisyonunu hayal edin ) her vites sisteminde dişli kapasitesi vardır. Bu dişli kapasitesi zincirin uzunluğunu direk etkiler.
Kafanızda 2 bisiklet canlandırın. İkisi de vitessiz fakat birinde diş sayısı daha fazla. yani zincir uzunluğu daha çok. Şimdi 10lu ruble hayal edin (arka aktarıcı yok) rublenin en küçük yaprağındaki zincir uzunluğuyla en büyük yaprağındaki zincir uzunluğu farklı olacaktır. Zinciri en küçük dişliyle göre ayarlarsan, o zinciri en büyük dişliye takamazsın, kısa gelir. Eğer tam tersi ayar yaparsan bu sefer zinciri en küçük yaprağa taktığında zincir öyle uzun kalır ki bisikleti sürme şansı bile bulamazsın. İşte aktarıcının bir görevi de bu uzunluğu ayarlamak.
Peki uzun bacak kısa bacak olayı nedir?
Eğer vites sisteminde dişli sayısı çoksa zincir doğal olarak daha uzun olacaktır. Misal kısa bacaklı aktarıcı içinden 5 zincir baklası geçiriyorsa uzun bacaklıda bu rakam 2 katına çıkar. Yukarıda verdiğim linkteki yöntemle dişli kapasitesini hesaplayıp uzun bacaklı gerekli mi gereksiz mi anlaşılır.
Peki bacak uzunluğunu yanlış seçersek ne olur?
(muhtemelen) kısa bacaklı alman gerekirken uzun alırsan zincir gereksiz uzayacağı için zincir gerginliği sıfıra vurur, sürekli zincir atar, sistem düzgün çalışmaz.
Uzun alman gerekirken kısa alırsan da zincir kısalacağı için zincir en büyük dişliyi saramayabilir, yani en büyük dişliyi kullanamayabilirsin. Diyelim ki kullanabildin, bu sefer de zincir çok gergin olacağından aktarıcın kırılabilir, zincirin kopabilir, kadro kulağın yamulabilir...
Not: hayatımda kısa bacaklı aktarıcı kullanan dağ bisikleti görmedim.
@Rcx siz bu yazıyı hiç okumayın, direk uzun bacaklı alın. Kafanız karışmasın