Arabalardan korunmanın 10 yolu ...

Kayıt
5 Mayıs 2011
Mesaj
53
Tepki
40
Şehir
Zonguldak
Bu sayfa size gerçek hayatta nasıl kaza geçirebileceğinizi ve de bunları nasıl engel olabileceğiniz konusunda bilgi verir. Bisiklet kullanma kılavuzunda yazan kask kullanma zorunluluğu ve uyulması gereken kanunlardan farklı yöntemler içerir. Sadece bir anlık şunu düşünmeniz yeterli olur: Bisiklet sürerken bir bisiklet kaskı takmanız, sizin bir araba tarafından kazaya uğramanıza engel olamaz! Kask takmanın doğru bir davranış olduğu şüphe götürmez, ancak birinci amacımız araba tarafından kazaya uğramamak olmalı. Sayısız bisiklet kullanıcısı kask takmalarına rağmen araçlar tarafından ezilerek hayatlarını kaybetmişlerdir. Belki biraz hicvedici olacak, ama kitapta yazılan kask takma zorunluluğu hakkındaki bilgiler yerine bizim kaleme aldığımız tavsiyeleri okumuş olsalardı, belki bugün bile hayatta olacaklardı. Kask takma alışkanlığının ve de bisiklet güvenliği konusun ayrı şeyler olduğunu kesinlikle aklınızdan çıkarmayın. Bir gram önlemin, bir kilo tedaviden daha değerli olduğunu unutmayın. Bir araç tarafından ezilmemek çok daha önemlidir. Gerçek bisiklet kullanım güvenliği işte budur. Buna örnek olarak şöyle bir örnek verebiliriz. Kura derki: “Trafik varken, kırmızı ışıkta hızlı şekilde caddeyi geçmeyin.” Bu kural bariz açıktır, ancak bizim söz edeceğimiz bu kadar bariz olmayan ve güvenliğinizi sağlayacak kurallardır. Burada bazı bu kadar açık olmayan senaryolar bulacaksınız. Bir başka sorun da “ Kurallara uy ” sloganıyla ilgili, çoğu insan bunun yeterli olduğunu düşünüyor. Oysa bu kural sizi güvenli kılmaya yetmez, en azından uzun vadede. İşte buna bir örnek: Kural derki “Mümkün olduğu kadarıyla sağdan gidiniz! “ Fakat kurala uyarak hep sağdan giderseniz, birisi arabadan inerken kapıyı açabilir, park yerlerinden ya da garajlarından çıkan araçlar bisikletçileri fark edemedikleri için ezebilir, arkadan gelen bir araç sizin hep aynı yolda gittiğiniz için çok yakınınızdan geçebilir bu arada. Her türlü durumda siz kurallara uymuş olursunuz, ancak yine de araçlar tarafından kazaya uğrayabilirsiniz. Açıkçası yasak olmasına rağmen, kırmızı ışık yansa bile trafik olmadığı zaman bir kavşaktan hızlı bir biçimde geçmek daha az tehlikelidir; aradaki farkı anlamış olmalısınız. Tüm anlatmak istediğimiz kurallara uyun, ancak bunlara neden uyduğunuzun farkında olun. Bu sayfa kurallara odaklanmamıştır, odaklandığımız konu bisiklet kullanırken araç kazalarından nasıl korunacağımızdır.

1. Çarpışma Şekli: Sağ Kavşak

Bu en fazla görülen çarpışma çeşididir. Bir araç sağ kavşaktan, park alanından, ya da yoldan çıkmakta. Burada iki tane çarpışma olasılığından bahsetmek mümkündür: Eğer arabanın önünden geçiyorsanız o size çarpacaktır, ya da o sizin önünüze çıkıyorsa siz ona çarpacaksınız. Bu şekil meydana gelen kazaları nasıl önleriz: 1. Bir far edinin. Eğer gece sürüyorsanız, mutlaka gece bir far kullanmanız şarttır. Bu aynı zamanda yasalar tarafından da öngörülür. Her neyse, bir yanıp sönen farınız varsa gündüz olsa bile sağ kavşaktan çıkan araç sürücüleri tarafından daha iyi görünmeniz sağlanır. Size tavsiyemiz eski moda farlar yerine yeni teknoloji uzun ömürlü batarya kullanımı sağlayan LED ışıklar kullanmanız. Kaska monteli ya da başınızda taşıyabileceğiniz farlar en uygun olanıdır, çünkü baş hareketinizle doğrudan araç sürücüsüne bakarak, ışıkla dikkati üzerinize çekmenizi sağlayabilirsiniz. 2. Klakson. Bir korna edinin ve sağda bir araç gördüğünüzde ya da yaklaştığında sürücüyü kornayı çalarak uyarın. Eğer bir kornanız yoksa sürücüyü sesli bağırarak uyarın, “ Hey “ diye bağırmanızda utanılacak bir şey yok, asıl kaza geçirmek utanmaktan daha kötü bir durumdur. 3. Yavaşlayın. Eğer ara sürücüsüyle göz göze gelemiyorsanız, durmanız gerektiren bir durum oluştuğu zaman fren yapabilecek şekilde yavaşlayın. Mutlaka bu biraz can sıkıcıdır, ancak kaza geçirmekten daha iyidir. Bunu yapmak sayamadığım kadar hayatımı kötü kazalardan kurtarmıştır.4. Biraz daha soldan gidin. Şekildeki “ A” ve “B” çizgilerini inceleyin. Arkadan gelebilecek arabalar tarafından ezilmekten korktuğunuz için muhtemelen “A” çizgisinde bisiklet sürüyorsunuzdur. Ancak şekildeki arabaya bir bakın. Araç sürücüsü trafiğe baktığında, bisiklete ya da kaldırıma yakın bölgeye bakmıyordur. O daha fazla ortala şeride ve başka araçları gözlemliyordur, bu nedenle bisiklet sürücüsü onun görüş mesafesine girmemektedir. Eğer daha fazla “B” çizgisinde ilerlerseniz, o halde siz onun görüş açısına girecek ve sizi görebilecektir. Ayrıca bir artı avantajınız daha olacaktır: Şayet araç sürücüsü sizi görmediğini ve de yola çıktığını düşündüğümüzde, daha fazla sola doğru bisikleti sürebilme imkanınız olacaktır, ya da araç size çarpmadan önce daha fazla hızlanıp sola kayma imkanınız olacaktır. Kısacası size daha fazla manevra kabiliyeti ve kazayı önleme imkanı sağlayacaktır. Sadece sağ şeritte kalırsanız, araç yola çıktığında yan kapısına çarpmaktan başka bir seçeneğiniz kalmayacaktı. Sağdan yola çıkan araca çarpmamak için sola kaçma yöntemi sayesinde en az üç defa hayatımı tehlikeli kazalardan korudum. Mutlaka bu durumda bir ikilem söz konusudur . Çok fazla sağdan gitmek, sağdan çıkabilecek araçların sizi görmemesine neden olur, ancak çok soldan gitmek de arkadan gelen araçların açık hedefi haline de getirir. Sizin gerçek yolda ilerleyeceğiniz çizgi yolun genişliğine, trafikteki araç sayısına, araların sizi hangi hızla geçtiklerine ve de bir sonraki kavşağa olan mesafenize göre belirlenmelidir. Hızlı akan trafiğe sahip olan dar yollarda, daha fazla sağ çizgide ve yavaş trafiğe ama geniş yollarda daha ortalarda bisikletinizle seyir edebilirsiniz.

2. Çarpışma Şekli: Aracın Sol Kapısının Açılması

Önünüzdeki aracın kapısı aniden açılıyor ve siz zamanında duramadığınız için kapıya çarpıyorsunuz. Eğer şanslıysanız araç sürücüsü siz çarpmadan önce kapıyı kapamış olacak ve sizde ona çarparak hafif sıyrıklarla kurtulmuş olacaksınız, bu durumda olan zavallı sürücüye olacaktır. Bir avukat sürücü kapısına çarparak ölen binlerce bisikletçilerin bir listesini hazırlamış. Daha fazla soldan gidin. Kapı mesafesinden korunacak şekilde daha fazla soldan gidin. Belki arakadan gelecek araçlar sizi kolay şekilde geçemeyecek bir mesafede seyir edecekler ve, ancak arakadan gelen araçlar için fark edilir olacak ve aynı zamanda aniden açılabilecek bir kapıdan korunacaksınız.

3. Çarpışma Şekli: Yaya Geçidi Kazası

Yaya geçidi üzerinde bisiklet sürerken cadde üzerinden karşıya geçmeye kalktığınızda bir araç dönüş yapar ve size çarpar. Motorlu araçlar bisikletlerin kaldırımda seyretmesini beklemezler, o nedenle bu şekilde bisiklet sürüyorsanız çok dikkatli olmalısınız. Devorah Feldman bu tip bir kaza geçirmiş olup, kalıcı şekilde ağır yaralanmıştır. Bu kaza şekli çok yaygındır ve kaç kişinin bu tip kaza geçirdiği konusundaki istatistik rakamlarının ipin ucu kaçmış durumdadır. Bu şekil meydana gelen kazaları nasıl önleriz: 1. Far satın alın. Eğer gece bisiklet kullanıyorsanız kesinlikle bir far temin etmeniz gerekir. Kaldı ki bu diğer başka ülkelerin yasalarında da bu bir zorunluluktur. 2. Yavaşlayın. Gerektiğinde duracak kadar yavaşlayın. 3. Kaldırımda bisiklet sürmeyi tercih etmeyin. Caddeyi aşarak kaldırımdan kaldırıma geçmek çok tehlikeli bir manevra olabilir. Eğer sol kaldırımda bisiklet kullanıyorsanız şekildeki gibi kaza geçirebilirsiniz. Eğer kaldırımın sağında bisiklet kullanıyorsanız, sağa dönen araçlar tarafından kazaya uğrayabilirsiniz. Aynı zamanda garajlardan ya da park alanlarından çıkan araçlar tarafından da ezilebilirsiniz. Bu tip kazalar çok zor önlenebildiklerinden dolayı, önceliğiniz kaldırımda bisiklet sürmek olmasın. Yayalar için bir tehlike oluşturacağınızdan kaldırımlarda bisiklet sürmemeniz gerektiği konusunda bir başka nedendir. Nasıl motorlu araçlar bisikletçilere tehlike oluşturuyorsa, siz de aynı şekilde yayalar için tehlike oluşturmaktasınız. Ayrıca bazı yerlerde kaldırımda bisiklet sürmek yasal değildir. Eğer yaya geçidinde bisiklet kullanmayı düşünüyorsanız, yavaş ve çok dikkatli kullanmanız gerekir, özellikle de karşıdan karşıya geçerken.

4. Çarpışma Şekli: Yanlış İstikamet

Yanlış istikamette (trafiğin aksi yönünde), caddenin solunda bisiklet kullanmaktasınız. Bir araç yan yoldan, garajdan veya park alanlarından ve doğrudan size çarpar. Araç sürücüleri sizi görmezler, çünkü trafiğe solunu takip ederler, sağını değil. Onlara göre yanlış bir istikametten birilerin geleceği ihtimal dışıdır. Bundan daha kötüsü karşıdan gelen bir araç tarafından ezilebilirsiniz. Sizi geç gördüklerinden ve karşı istikametten geldiğinizden dolayı hızlarınızın toplamı önlem alması için gerekli olan zamanı daha da kısaltacağından bu çarpışma meydana gelir. Size çarptıklarında, çarpma ivmesi çok yüksek olacaktır, çünkü araç hızı ve bisiklet hızı toplamı kadar bir etki söz konusudur. Bu şekil meydana gelen kazaları nasıl önleriz: Trafiğin aksi yönünde bisiklet kullanmayın. Trafiğin akış yönüne doğru hareket edin. Trafiğin aksi yönünde hareket etmek doğru bir davranışmış gibi görünür, çünkü karşıdan gelen araçları görürsünüz. İşin aslı hiç öyle değildir; işte nedenleri: 1. Park alanlarından, garajlardan ve yan yollardan gelen araçlar sizi fark edemeyeceklerdir, çünkü siz aksi trafik istikametinden gelmektesiniz ve doğrudan size çarpacaklardır. 2. Peki nasıl sağ dönüş yapmayı planlıyorsunuz? 3. Arabalar size çok daha yüksek bir hızla yaklaşacaklar. Eğer siz 15 km/saat hızla hareket ediyorsanız, size arkadan 35 km/saat hızla yaklaşan aracın hızıyla aranızdaki fark 20 km/saat (= 35-15 ) olacaktır. Ancak yolun tersinde seyrediyor olsaydınız, araç karşıdan size doğru gelecek ve yaklaşma hızı sizin hızınız ve aracın hızın toplamı 50km/saat (= 15+35) olacaktır, bu hız doğru istikamette seyretmiş olduğunuz hızın %250 katıdır. Araç size normalden daha hızlı yaklaşacağından, sizin ve araç sürücüsünün önlem almak için çok daha az zamanı olacaktır. Bu durumda bir çarpışmada kaza 10 kat daha kötü sonuçlanacaktır. 4. Yanlış istikamette bisiklet kullanmak yasal değildir ve cezaya tabiidir. Bruce Mackey'e göre bisikletle meydana gelen trafik kazaların %25, bisikletçilerin trafiğin ters istikametinde hareket etmelerinden meydana gelmektedir. Ters istikamete bisiklet kullanmanın tek bir istisnası mümkün olabilir . Dar kırsal ya da yüksek hızlı otoyollarda neyle karşılaşacağınızı görebilmeniz için ters istikamette bisiklet kullanmanın faydası olabilir. Şehir trafiğinle kıyasla kırsal bölgelerde bisiklet sürücüleri ve motorlu araçlar için daha az yer ayrılmıştır. Bu durumda ters yönde bisiklet kullanmanın avantajı sizi görmeyen araç sürücüsünün yolundan kaçmanıza imkan tanıması olabilir. Üste örnek verdiğimiz birinci sorun yoktur, çünkü trafik sakindir. Ayrıca ikinci sorunla da karşılaşmazsınız, çünkü tek yönlü bir trafikte hareket etmektesiniz, sağ ve sol dönüşler yoktur. Kırsal trafik daha seyrektir, bu nedenle karşıdan gelen aracı fark ettiğinizde kaçmanız çok daha kolaydır. Bir keresinde bir arkadaşımla 100 millik kırsal alanda bir geziye çıkmıştım. Çok rahat yolun sağından soluna, solundan sağına geçiyorduk, çünkü ancak bir kaç dakika aralıklarla arabalar bizi geçiyordu. Ancak bize bir araba 70 km/saat hızla yaklaştığından mümkün olduğunca uzak durmaya çalışıyorduk. Yine hatırlatmak isterim, ters istikamette bisiklet kullanıyorsanız araçlar size çok daha hızlı yaklaşacaktır, ayrıca yine hatırlatmak isterim ki bu yasal değildir. Karar sizin.

5. Çarpışma Şekli: Çarpışma Şekli: Öldürücü Kırmızı Işık

Kırmızı ışıkta ya da “Dur” işaretinde duran bir aracın yanında duruyorsunuz. Ancak sizi göremeyecektir. Işık yeşil olduğunda siz öne doğru hareket edeceksiniz, ancak araç sağa dönecek ve size çarpacaktır. Hata küçük araçlar bile bu şekilde size çarpabilir, ancak bu senaryo özellikle otobüs, kamyon gibi araçlar söz konusu olursa çok tehlikeli olabilir. ABD’nin Austin şehrinde 1994 bir bisiklet sürücüsü kamyonetin yanında durduğu esnada bu şekilde ölmüştür. Kamyonetin tekerleri arasında can vermiştir. Bu şekil meydana gelen kazaları nasıl önleriz: Kör noktada asla durmayın. Aracın yanında durmaktansa şekilde gösterildiği gibi arabanın arkasında durun. Trafikte her yönden görünmenizi sağlar. Bir aracın arkasında duruyorsanız sizi yanında durmanızdan daha fazla fark edilmenizi sağlayacaktır. Bir başka yöntem de A noktasında ( aracın önünde ve de şoförün sizi görebileceği bir noktada ) ya da B noktasında ( aracın rahat dönüş yapabileceği ve de onun arkasındaki aracın sizi de rahatlıkla görebileceği ) durmak olacaktır. Birinci aracın sağında durmamak için sizi göremeyecek şekilde ikinci aracın sağında durmak da pek akıllıca olmayacaktır. Eğer A noktasında durmayı tercih ettiyseniz, ışık yeşil yanar yanmaz araba hareket etmeden caddeyi geçmeyi çalışın. Eğer bunu yapmazsanız, yeşil ışık yanmasına karşın sağa dönmek isteyen aracın yolunu kapatmış olursunuz. O halde neden caddeyi hemen yeşil yanar yanmaz geçmek istemiyorsanız A noktasında durdunuz ki? Işık yanar yanmaz hemen hareket edin, hata hızlı bir şekilde edin. ( Tabii ki kırmızı yanmasına rağmen önünüzden geçen araçları dikkate alacağınızı da umuyorum.) Eğer B noktasını seçiyorsanız, o zaman önünüzde bulunan aracı sakın geçmeye kalkmayın. Hareket edene kadar arkasında durun, belki sağa dönmeye kalkabilir. Hemen anında dönmeye kalkmasa bile, belki bir zaman sonra sağa dönmeye kalkabilir ya da beklenmedik şekilde yana park etmeye kalkabilir. Kesinlikle araçların sinyallerini hesaba katmayın, sinyal vermeden sağa dönen araçlar olabilir, ayrıca yanlış yöne sinyal veren araç sürücüleri de olur. Her zaman bir aracın sağa dönebileceğini hesaba katın ve asla bir aracı sağdan geçmeye kalkmayın. Kavşaklarda arkanızdaki aracın önünde durmaya çalışın, çünkü sağa dönmeye çalışırken size çarpabilir. Gerçekte kırmızı ışıklarda geçmemiz gerekse de, trafik olmadığı hallerde yasak olsa bile öyle durumlarda geçmeniz daha uygundur. Sağa dönen araçlar tarafından ezilmektense, kural ihlali yapmak daha iyidir. Burada alınacak ders kurallara uymamayı teşvik etmemek değildir, ancak kurallara uymak uğruna kazadan geçirmek daha felaket bir sonuç doğurur. Ayrıca kırmızı ışıkta bekleyen araçları sağdan geçerken çok dikkatli olun. Araçtan kapıya açarak inen bir yolcuya ya da kapının kendisine çarpabilirsiniz. Ayrıca park etmeye çalışan bir araca da vurabilirsiniz.

6. Çarpışma Şekli: Sağ Kanca

Bir araç sizin önünüze geçip kavşaktan sağa dönmeye çalışıyor. Araç sürücünün düşüncesine göre, siz bisiklet kullandığınız için o kadar hızlı olamayacağınız ve de sizden önce dönebileceğini sanmasıdır. Bisikletin frenlerine asılmanıza rağmen onlara çarptığınızda, kendilerinin masumane tavırla yanlış yapmadıklarını, sizin hatalı olduğunuzu söyleyeceklerdir. Bu tip bir kaza çok ama çok zor öngörülebilir, zira son ana kadar başına geleceklerden habersiz kalırsınız ve hiç bir kaçış yolunuz yoktur. Bu şekil meydana gelen kazaları nasıl önleriz: 1. Yaya kaldırımında bisiklet sürmeyiniz. Eğer yaya kaldırımında inerek caddeye çıktığınızda motorlu araçların algı sahasının dışında olursunuz. Caddeye iner inmez kazaya uğramanız muhtemeldir. Keith Vick Aralık 2002 de Austin, Tx bu şekilde ölmüştür. 2. Soldan gidiniz. Tüm şeridi kullanmanız sizin önünüze geçmeyi ya da önünüzden arabayı sağa kırmayı güçleştirir. Yolu kaplarken kendinizi kötü hissetmeyin, çünkü motorlu araçlar hayatınızı önünüze çıkıp sağa kırmakla tehlikeye atmasalardı bunu yapmak zorunda olmazdınız. Eğer yol geniş olmasaydı ve araçlar sizi geçemeseydi, bunu gene yapmak zorunda kalırdınız. Yol kullanma pozisyonları daha sonraki bölümlerde tekrar ele alınacaktır. 3. Bir kavşağa yaklaşırken yan aynanıza bakın. ( Eğer gidonda, ya da kaskınızda takılı bir aynanız yoksa hemen bir tane temin edin.) Bir kavşağa yaklaşırken mutlaka aynaya arkadan gelen araçları kontrol etmek için bakın. Bir kavşağa yaklaştığınızda önünüze ne çıkabileceğine çok dikkat etmeniz gerekir.

7. Çarpışma Şekli: Sağ Kanca, Bölüm 2

Eğer yavaş giden bir arabayı (bisikleti) sağdan geçerseniz ve araç ansızın önünüzden sağ sokağa ya da park alanına sapmaya kalkarsa ne yaparsınız ? Bu şekil meydana gelen kazaları nasıl önleriz: 1. Sağdan aracı geçmeye kalkmayın. Bu kaza çok kolay önlenebilir. Sadece hiç bir aracı sağından geçmeye kalkmayın. Eğer önünüzdeki araç 10 km/saat hızla yavaş gidiyorsa, siz de arkasından yavaşlayın. Kesinlikle öndeki araç bu sayede daha hızlı hareket edecektir. Eğer hızlanmazsa, aracın solundan geçin, bu daha güvenli olacaktır. Eğer bir başka bir bisikleti soldan geçecekseniz, harekete geçmeden önce "soldan" diye bağırarak öndekini uyarın, bu sayede sizden önce sola doğru yönelmeye kalkmaz. Eğer önünüzdeki bisikletçi onu geçemeyecek şekilde çok soldan gidiyorsa, önünüzdekini sağdan geçmeden önce "sağdan" diye uyarın. Bir kırmızı ışıkta bir kaç araba durmuş bekliyorsa dikkatlice sağdan yanlarından geçmenizde bir sakınca olmaz, ancak yine de araçtan yolcuların inmek için sağ kapıyı açabileceğini göz önünde bulundurarak hareket ediniz. Aynı zamanda yeşil yanabileceğini ve arabaların ansızın harekete geçebileceklerini de göz önünde bulundurun, bu konuyu Ölüme giden kırmızı ışık bölümünde inceleyeceğiz. Yavaş giden bir aracı arkadan takip ediyorsanız aracın sağ kör noktasında kalmamaya özen gösterin. Siz aracı sağdan geçmeyi düşünmesiniz bile, araç aniden sağa dönmeye kalkabilir ve sizde ona çarpabilirsiniz. Eğer dönmeye kalktığında fren yapabilecek kadar yeterli mesafe bırakınız. 2. Sağa dönmeden önce arkanıza bakın. İlk sıradaki kuralı ihlal edip sizi sağdan geçmeye kalkan bisikletçilere çarpmamak için fırsatınız bu şekildedir. Sağa dönmeden ve elinizle işaret vermeden sağdan gelen bir bisikletçi olup olmadığını kontrol etmek için öncelikle arkanıza bakın. ( Ayrıca kaldırımdan inerek sağdan sizi geçebileceklerini de hesaba katın.) Siz sağa dönmek isterken diğer bisikletçi de sağdan geçmeye kalkabilir, sonucunda kaza meydana gelir. Bu durum diğer bisikletçinin hatası olsa da acınızı kesinlikle azaltmaz.
8. Çarpışma Şekli: Sol Kavşak

Karşıdan gelen bir araç önünüzde sola döner, ya da size doğrudan çarpar. Bu ilk sıradaki durum ile aynıdır. Bu şekilde Dr.Lee Cilton, John Howell ( Ausin Bisiklet Federasyonun eski başkanı ) ve Janne Osborne bu şekilde kazaya uğramışlardır. Bu şekil meydana gelen kazaları nasıl önleriz: 1. Kaldırımda bisiklet kullanmayın. Eğer kaldırımda bisiklet kullanıyor ve aniden caddeye çıkmaya kalkarsanız, dönüş yapan araçların görüş alanında olmazsınız. 2. Far satın alın. Eğer gece bisiklet kullanıyorsanız kesinlikle bir far temin etmeniz gerekir. Kaldı ki bu diğer başka ülkelerin yasalarında da bu bir zorunluluktur. 3. Gündüz dahi, açık renkli bir şey giymenizi tavsiye ederiz. Size aptalca gelebilir, ama bisikletler küçüktür ve gün içinde dahi zor görünürler. Sarı ya da turuncu yansıma yapan yelekler çok fark yaparlar. Reflektörlü bacağı saran bandlar da kolay taşınabilir ve de ucuzdur. 4. Araçları sağdan geçmeyin. Yavaş giden araçları sağdan geçmeye kalkmayınız. Aksini yaparsanız kavşaklarda sola dönmeye çalışan araçların açık hedefi olursunuz. Sağdan geçmek demek, sağa dönen araçlar size çarpabilir anlamına gelir. 5. Yavaşlayın. Eğer ara sürücüsüyle göz göze gelemiyorsanız, durmanız gerektiren bir durum oluştuğu zaman fren yapabilecek şekilde yavaşlayın. Mutlaka bu biraz can sıkıcıdır, ancak kaza geçirmekten daha iyidir.

9. Çarpışma Şekli: Arka

Parkeden bir aracın arkasından geçmek için ya da önünüze çıkan bir engelden kaçmak için hafifçe sola kırdığınızda aniden bir araba tarafından zımbalanıyorsunuz. Bu şekil meydana gelen kazaları nasıl önleriz: 1. Arkanıza bakmadan kesinlikle sola doğru hareket etmeyin. Bazı motorlu araçlar bisikletçilere çok yaklaşarak geçmeyi yeğlerler, en küçük bir sola hareketiniz sizi onların hedefi haline getirebilir. Düz giderken sol omzunuz üzerinden bakabilmeyi öğrenin ve mükemmel şekilde yapabilene kadar alıştırma yapın. Acemi bisikletçiler sol arakaya bakarken genellikle sola doğru hareket ederler, doğal olarak bu hareket felaket sonuçlar getirebilir. 2. Bazen yolda araçların park ettiği alan boş olabilir ve bisiklet sürücüleri yolun bu bölümünü kullanırlar. Böyle bir durumda bisikletçiler karşılarına park etmiş bir araç çıktığına yollarına devam etmek için yine trafiğin olduğu yolun bölümüne sola kırarlar ve arkada gelen bir araç tarafından kazaya uğrarlar . Böyle bir kazayı önlemenin en iyi yolu düz bir çizgide hareket etmek olacaktır. 3. Aynalarınızı kullanın. Eğer bir aynanız yoksa hemen bir tane temin edinin. Gidona, kaska takılan, ya da gözlüğe monteli ayna modelleri mevcuttur. Mutlaka sola hareket edecekseniz omuzlarınızın üzerinden arkaya bakmanız şart, aynaya bakmak bazı zamanlarda yeterli kalmamaktadır.

10. Çarpışma Şekli: Arka, Bölüm 2

Arkadan gelen bir araç size çarpıyor. Bu bisikletçilerin en çok korktukları kaza şeklidir, ancak sık rastlana kazalardan değildir ( gece, ya da şehir dışında uzun süreli sürüşler hariç ). Ancak en zor önlenen kazalardan biridir, zira kimse arkasına bakmaz. Bu tip bir kazayı önlemenin en iyi yolu çok geniş caddelerde, bisiklet yollarında, ya da trafiğin yavaş aktığı yerlerde bisiklet kullanmaktır. Austin'li bisikletçi Tom Churchill ve Andrew Turner, muhtemel olarak William Sigtryggson bu şekilde ölmüşler. Tüm üç kaza gece olmuş ve bunlardan en az ikisinin stop lambaları yokmuş. Gün ışığında bu şekilde kazaya uğramak çok nadirdir. Bu şekil meydana gelen kazaları nasıl önleriz: 1. Bir stop lambası satın alın. Geceleri bisiklet kullanıyorsanız kesinlikle yanıp sönen kırmızı bir arka stop lambası kullanmanız gereklidir. Bruce Mackey'in ( Nevada Bisiklet Güvenliğinin başkanı, daha önce Florida eyaletinin ) göre Florida'da meydana gelen bu tip kazaların 60% gece ışık sistemi olmayan bisiklet sürücülerin başına geldiğini bildirmektedir. 1999 da kazaların %39 akşam 18:00 ve gece yarısı arasında meydana gelmiştir. [ USA Today, 22.10.2001, Karayolları Güvenliği Vakfına ait bir yazıdan alıntı] Bisiklet dükkanlarında yanıp sönen $15 civarında arka stop lambaları satmaktadır. Bu tip lambalar 2 adet AA Şekli pil kullanırlar ve dört ay ömürleri olur (200 saat civarı). Eğer gece bisiklet sürecekleriniz kesinlikle bu lambaları tavsiye ederim. 2. Reflektörlü yelek ya da güvenlik üçgen işareti taşıyın. Kaliteli reflektörlü giysiler sizi sadece gece değil, gün ışığında bile daha belirgin yaparlar. Bir arkadaşım vardı benden yarım çeyrek mil önde bisiklet kullanmasına rağmen bisikletini belirgin şekilde görmeme rağmen, giymiş olduğu üçgen işaretli yeleğini çok net bir şekilde görebiliyordum. Gece karanlığında bunun etkisi daha fazla belirgin olmaktadır. Bisiklet dükkanlarından bu tip giysileri $10 - $15 fiyattan temin edebilirsiniz. Bir motorlu araç yaklaştığında, kendinizi daha dik konuma getirirseniz yansıma etkisi daha da görünür hale gelir. 3. Geniş Caddeleri tercih edin. Bir bisikletin ve arabanın yan yana geçebileceği kadar geniş yollarda bisiklet kullanmayı tercih edin. Bu sayede araç sizi görebilir ve arkadan kaza yapmasını önlersiniz. 4. Daha sakin akan trafiği seçin. Araba ne kadar yavaş giderse, sizi görebilmesi için o kadar daha fazla zamana sahip olur. Yaşadığınız çevreyi dolaşarak sokakları gözlemleyin. Bunu nasıl yapabileceğinizi öğrenin. 5. Arka sokaklarını hafta sonları kullanın. Cuma ve Cumartesi akşamları bisiklet kullanmak diğer günlerin akşamları kullanmaktan daha tehlikelidir, çünkü bu akşamlarda alkollü sürücü sayısı daha fazladır. Eğer hafta sonları bisiklet kullanacaksanız, ana arterler haricinde arka sokakları kullanmanızı tavsiye ederiz. 6. Bir ayna edinin. Bir ayna satın alın ve kullanın. Eğer arkadan gelen araç sizi görmediğini fark ederseniz, bisikletten inin ve kaldırıma kaçın. Ayna fiyatları $5-$15 arasında değişir. Bana güvenin. Belli bir zaman sonra, ayna kullanmadan yapamayacaksınız. Ezilme paranoyam ayna kullandıktan sonra %80 azaldı. Eğer inanmıyorsanız, bir ay ayna kullandıktan sonra aynayı sökün ve bisikletinizi kullanmaya çalışın. Aynanın daha önce bulunduğu yere devamlı nasıl baktığınızı fark edeceksiniz. 7. Kaldırıma yanaş. Bu içgüdüsel bir olaydır, fakat kaldırımla sizin aranızda kısa bir mesafe kalır. Ancak aynada uzun bir motorlu araç size yanaştığını gördüğünüzde yapacağınız en doğru hareket olur. Kaldırıma çarpsanız bile sizi göremeyen araç tarafından ezilmekten daha iyidir.

Kaynak: (link)

ALINTIDIR ....

Bence önemli ....
 
Scudo

Cüneyt HOCAOĞLU

Forum Bağımlısı
Kayıt
9 Mart 2011
Mesaj
1.358
Tepki
1.463
Şehir
Ankara/Eryaman
Bisiklet
Trek
Paylaşımınız için teşekkürler, yararlı bilgiler" tabiki uygulanmak kaydıyla"
 
Kayıt
10 Temmuz 2010
Mesaj
33
Tepki
17
Şehir
istanbul
Bisiklet
Salcano
gerçekten belki de hayat kurtarıcı bilgiler bunlar....lütfen resimlerle yazınızı destekleyin,tekrar teşekkürler
 
Kayıt
10 Temmuz 2010
Mesaj
33
Tepki
17
Şehir
istanbul
Bisiklet
Salcano
lütfen yeni başlayanlar için resimleri de koyar mısınız?? gerçekten yeni yeni bisiklet üzerinde pedallamaya çalışan ve trafikte sürmeyi yeni öğrenen arkadaşlara -ben dahil- gerçekten çok çok faydalı olacaktır,teşekkürler
 

Mert KURT

Daimi Üye
Kayıt
9 Eylül 2011
Mesaj
295
Tepki
34
Şehir
izmir karşıyaka
Bisiklet
Scott
Gerçekten çok faydalı. Sanırım yarın bir de ayna alacağım...