Antalya trafiğinde bisikletli/motorsikletli ölümlerini araştıran tez çalışması | Uğur Camgöz

Konu, Bisiklet Kaza Haberleri kategorisinde cahitakin tarafından 14 Ocak 2017 tarihinde paylaşıldı.

  1. cahitakin Daimi Üye

    Kayıt:
    7 Temmuz 2016
    Mesajlar:
    363
    Beğeniler:
    1.399
    Şehir:
    Mersin
    Bisiklet:
    Scott
    Sponsorlu Giriş bölümünden:

    "Bu çalışmada 01.01.2005 - 31.12.2014 tarihleri arasında Antalya ilinde motosiklet veya bisiklet kazası sonucu meydana gelen ölümlerde Adli Tıp Kurumu Antalya Grup Başkanlığı ve Adli Tıp Şube Müdürlüğü tarafından düzenlenen motosiklet/bisiklet sürücülerinin/yolcularının ölü muayene tutanakları ve otopsi raporları incelenerek olguların demografik bulguları, kaza yeri, zamanı (saat-gün-ay), yaralanma bölgesi, ölüm nedeni, trafikteki konumları (sürücüyolcu) gibi unsurlar değerlendirilmiş, ölümcül yaralanmaları ve ölümleri engelleyebilmek için yapılabilecek kanuni ve toplumsal düzenlemeler tartışılmıştır."

    Dr. Uğur Camgöz, Akdeniz Ünv Tıp Fak Adli Tıp Anabilim Dalı, 2016

    Teze Ulusal Tez Merkezinden ulaşmak mümkün.

    Bağlantıyı görmek için üye girişi yapınız.

    Tezde yer alan bulgulardan bisikletlilere dair olanların bazılarını maddeler hâlinde aktaracağım. Bunların Adli Tıp kayıtlarına girmiş verilere dayalı olduğunu unutmayalım. Kayıtdışı veriler değerlendirmeye alınmamış. Tekrarlayayım: Çalışma sadece Antalya için yapılmıştır.

    * Belirtilen dönemde (2005-2014) yani 10 yılda toplam 57 bisikletli trafikte hayatını kaybetmiştir. Bu da her yıl en az 5 bisikletlinin trafikte hayatını kaybettiği anlamına gelmektedir.

    * Ölenlerin 2'si dışında tamamı erkektir.

    * Ölenlerin kabaca üçte biri 19 yaş ve altı gruptadır (%35). Neredeyse yarıya yakını (%45) ise 50 yaş ve üstü grupta.

    * Ölüm sayısının en yüksek olduğu aylar haziran (11), temmuz (9) ve ağustos (8), en düşük olduğu ise şubat (1), ocak (2) ve aralık (3) aylarıdır. Yani ölümler en çok yaz (28), en az kış (6) mevsiminde olmaktadır.

    * Ölüm vakaları haftanın salı (15), cumartesi (11) ve çarşamba (9) günlerinde yoğunlaşmaktadır.

    * Bisikletli ölüm vakalarının 2'si dışında tamamı yerleşim yerinde yani şehir içi yollarda meydana gelmiştir.

    * Bisikletli ve motorsikletli ölüm vakalarının toplamı dikkate alındığında, ölüm nedenlerinin başında "künt kafa travmasına bağlı kafa içi değişim" (%30) ve "genel vücut travmasına bağlı kafa içi değişim ve iç organ harabiyeti" (%17) gelmektedir. [KASK KASK KASK!]

    * Bisikletli ölümlerde yaralanma paternleri ise şöyle sıralanmakta: Beyin kanaması, göğüs-batın içi organ harabiyeti, subaraknoidal (beyin etrafındaki çok katlı zar yapısındaki) kanama, kot kırığı (kol değil kot yani kaburga) ...

    Tezin Tartışma bölümünden:

    * Çalışmamızda hem bisiklet hem motosiklet kazalarının çoğunun çarpma sonucu oluştuğu saptandı. Çarpma sonucu meydana gelen kazaların kendi içerisinde en fazla motorlu taşıtla çarpışma olduğu saptandı. Samsunda yapılan çalışmaya göre bisikletli kazaları daha çok düşme sonucu meydan gelirken motosikletli kazaları çarpma sonucu meydana gelmekteydi (41). Slovenya’da yapılan çalışmada bisikletli ölümlerinin büyük kısmının çarpışma sonucu oluştuğu kayıtlıdır (46). Tayvan’da yapılan çalışmada motosikletli ölümlerinin büyük kısmının çarpışma sonucu meydana geldiği görüldü (47). Liu ve arkadaşları bisiklet kazalarının daha çok düşme sonucu, motosiklet kazalarının ise daha çok çarpışma sonucu meydana geldiğini belirtti (52). Depreitere ve arkadaşları 86 bisikletli ölümünün 42 tanesinin düşme, 44 tanesinin çarpışma sonucu meydana geldiğini belirtmiştir (54). New York’ta bisikletli ölümlerinin daha çok motorlu taşıtla çarpışma sonucu meydana geldiği kayıtlıdır (57). Yine Çek Cumhuriyeti’nde yapılan çalışmada 129 bisikletli ölümünün yaklaşık %64’ünün motorlu taşıtla çarpışma sonucu meydana geldiği kayıtlıdır (58). Birleşik Arap Emirliklerinde yapılan 200 vakalık bisikletli yaralanmalarının büyük kısmının motorlu taşıtla çarpışma sonucu meydana geldiği saptandı (59). Çalışmamızın sonuçları bu yönden birçok çalışmayla uyumlu olduğu görülmüştür.

    Sonuç bölümünü aynen alıntılıyorum:

    * Motosikletli ve bisikletli ölümleri trafik kazalarına bağlı ölümler arasında önemli yer tutmaktadır. Darbeye açık olmaları kolayca yaralanma ve ölümlere yol açmaktadır. Aktif çağ olan yaş grubunda özellikle motosikletli ölümlerinin çok olması motosikletin günlük hayatta ve iş hayatında (kurye vs.) çokça tercih edildiğini göstermektedir. Kadınların motosikletli ölümlerinde çoğunun yolcu olması da dikkat çekmiştir. Bisikletli kazalarının çoğunun yerleşim yerinde, yaz aylarında, genç ve yaşlılarda görülmesi beklediğimiz bir bulguydu.

    * Ülkemizin coğrafi ve mevsim özelliklerinden dolayı Antalya’da motosiklet ve bisiklet kullanımı artmaktadır. Trafiğin yoğunlaşması ve zamandan tasarruf etme amacı da bu artışın nedenleri arasındadır.

    * Motosiklet kazalarının yaz aylarında çoğalması trafik denetimlerinin yaz aylarında artırılmasını gerektirmektedir. Bununla birlikte anayolda seyreden bisikletlilerin de denetlenmesinin gerekliliği tartışılmalıdır. Motosiklet kullanmak beceri gerektirdiği için bu araçların kullanıcılarına sürücü kurslarında daha fazla eğitim verilmelidir.

    * Hem motosiklet hem bisiklet kazalarına bağlı ölümlerde daha çok baş bölgesi yaralanması önemli derecede fazladır. En başta kask olmak üzere diğer koruyucu ekipmanların (dizlik, koruyucu ceket vs.) gerekliliği ile ilgili sürücü kurslarının dışında okullarda da bu eğitim üzerine daha fazla durulmalıdır. Koruyucu ekipmanların dayanıklılığı belirli bir standartta test edilerek üretilmeli ve denetimlerde bu standartlar gözetilmelidir.

    * Motosikletli ve bisikletli ölümleri dahil tüm trafik kazalarına bağlı ölümlerin bir adli tıp uzmanı tarafından değerlendirilerek otopsi kararı verilmelidir. Otopsi kararında savcılık kayıtları ve tıbbi evrakın eksiksiz şekilde kaydedilmesi çok önemlidir. İleride adli tahkikatta sorun çıkaracak bir eksiklik fethi kabir’e [mezarın açılması] neden olacağı için periferde ölü muayenesi yapan pratisyen hekimlerin ne şekilde olursa olsun otopsi kararı vermesi daha uygundur.
     
  2. Ahmet Bilge Kaan AKIN

    Ahmet Bilge Kaan AKIN Yağmur Getiren

    Kayıt:
    29 Nisan 2016
    Mesajlar:
    3.059
    Beğeniler:
    5.810
    Şehir:
    Isparta/ Ankara
    Adı:
    Ahmet Bilge Kaan AKIN
    Bisiklet:
    b'Twin
    @cahitakin
    Durum vahim, uzucu, bosu bosuna ölen insanlar, ceza almayan katiller.
    Umarım hicbirimizin basina gelmez şu tarz olaylar.
    Birsürü acılı aile, eş dost, hayaller... En önemlisi de bisiklet bilincine sahip güzel bir insanin aramizdan ayrilmasi
    Kask çok önemli gercekten param oldugu gün 120 130 liralik daha saglam kask alacagim kesinlikle. Suanki kask cidden hic guven vermiyor, ölmeyecek oldugum durumda bile bana fatality atacak diye korkmuyor degilim. 2 sene icinde ölmezsem yenisinin parasi hazir :D Olmadi o parayla kefenimi alayim
     
    cahitakin bunu beğendi.
  1. Daha güzel bir site kullanımı sağlamayı hedeflediğimizden dolayı, bu sitede çerezler kullanılmaktadır. Bu sebeple çerezlerden yararlanarak sitemizle nasıl bir etkileşimde bulunduğunuza dair ilişkili verileri kaydedecek araçlardan faydalanıyoruz. Bu siteye giriş yapıp kullanarak, çerez kullanımını kabul etmiş oluyorsunuz.
    Duyuruyu Kapat