Jordanred Bisiklet Forması, Bisiklet Taytı ve Bisiklet Giyimine Dair Her Şey

5'li kaset (ruble) sökülme aparatı

Kayıt
15 Şubat 2011
Mesaj
12
Tepki
16
Şehir
İstanbul
Arkadaşlar öncelikle herkese selam.

Forumunuza yeni katıldım.Çok değerli geniş bilgiler içermektedir. Bu vesile ile makale yazan tüm arkadaslara ve yönetime şükranlarımı sunarım.

Bende epey bir eski Murray marka yol bisikleti var. Bunu adam etmek için uzun ve meşagatli bir yola başladım. Aşağı yukarı tüm sistemleri eski olduğundan ve sadece keyif için herşeyi ile kendim ilgileneceğimden bağzı noktalarda takıldım.

Çok uzatmadan sıradaki işlemim başlıktanda anlaşılacağı üzere 5'li rubleyi sökmek ile alakalı.

Sirkeci civarında bir kaç firmada set halinde satılan SuperB ve Dimension setleri buldum. Ancak endişelerim var. Büyük ihtimal 7'li 8'li 9'lu yada 10'lu rubleleri sökmek için kullanılan sistem mevcut. Benimkinin conta kısmı sanki biraz daha geniş. Daha evvel 5'li ruble sökümü ile ilgilenen arkadaslar yardımcı olabilirler ise çok memnun olurum. Bu anahtarı nereden temin edebilirim? Bisikletçiye gidin yaptırın derseniz yazımın başında da belirttiğim gibi hiç bir işlemi götürüp yaptırmak istemiyorum. Çünkü sökebilirsem arka göbeğide değiştirmek niyetindeyim.

Belki o kısmı daha önce farklı bir anahtar ile açmış arkadaşlarımız var ise ne ile açtınız?

Şimdiden vereceğiniz cevaplar için teşekkürler.

Not. Konunun yeri bir üst başlıkmış şimdi farkettim özür dilerim. Taşınabilirse ne mutlu.
 
Scudo
Merhaba,

Kolay gelsin.. Umarım güzel bir bisiklet ortaya çıkar :in:

Asıl konuya gelince; öncelikle sizin sistemin ismi "kaset" değil; yanlış anlamayın bisikletçilere sorarken yanlış yönlendirmemeleri açısından söylüyorum. İngilizcesi freewheel, Türkçe'de ancak ruble diyebilirsiniz. Kaset'te çırçır eden mekanizma göbek içersinde olur. Sizinkinde ruble içersindedir.

Gelelim aparat kısmına.. Malesef neredeyse her marka farklı aparat kullanıyor, rublenin markasını ve anahtar ağzının bir de fotoğrafını eklerseniz yardımcı olabilirim. Ancak her halükarda eski tip aparatları burada bulmak çok zor. Beeelki Sirkeci/Pedal Sportif'te veya Kadıköy'de caminin ilersindeki bisikletçide olabilir. (Dolmuşlar önünden geçiyor) Ancak onlarda da satılık olacağını sanmam, tek seçeneğiniz yurtdışından getirmek gibi. Veya daha kolayı oraya göre bir aparat imal etmek.

Bende aparatın bir tipinden var, uyarsa sökmede yardımcı olurum. Ancak bu da kendi kendinize yapma konusunda sizi tatmin eder mi bilmem ;)

Ayrıca diğer konularda da her zaman yardımcı olmaya çalışırım..
 
Bu arada sonradan gördüm.. Arka göbeği değiştirmek niyetindeyseniz ve rubleyi kullanmayacaksanız (ve de hatta daha sonra kasetli sisteme de geçerim diyorsanız..) rubleyi sökmeye gerek yok!!!??? Jantları kullanmaksa sorun, kesin telleri gitsin! :D
 
  • Beğen
Tepkiler: sonEr´´
http://i1083.photobucket.com/albums/j391/amorati/Grnt004.jpg


Selam Burçak.

Öncelikle verdiğin bilgiler için teşekkür ederim.

Resim olarak ekledim. Aslında rubleyi de değiştirmek istiyorum ancak alacagım kaseti jant ile beraber montajı sırasında kadroda problem yaratırmı bilemiyorum. Çünkü bu 5'li ruble bile son dişlisi ucu ucuna oluyor denediğimde.

Bu arada bir yandan kadroyu boyamaya başladım. Şuan astar aşamasında (3 kat Yapıldı) 24 saat sonra islak zımpara ile (1200) rtüj yapıp siyah mat olarak katları atmaya başlayacağım. Benim sirkecide bahsettiğim yer senin söylemiş olduğun yerle aynı sanırım. Orası ile iletişimdeyim.. Şuan ki aciliyet ruble anahtarı. Umarım senin anahtarın ile uyumludur :)

Kolay gelsin..
 
Valla sizinki pek alışılmadık bir aparat istiyor; bendeki 10 dişli SRAM/Sachs aparatı, onun olmayacağı aşikar. Böyle fazla dişli olan Regina tipi rubleler var (Park FR-4 aparatı kullanıyorlar) ancak onlar da 20 dişli ki ben burada en az 24 diş sayıyorum. Araştırdığım kadarıyla 24 dişli olan Normandy/Maillard rubleleri var, ancak aparatlarını bulmak bayağı zor gibi. "Bicycle Research CT-3" adı altında bir aparatı varmış, ama bence aramakla hiç uğraşmayın. Madem rubleyi kullanmayacaksınız, ya bir şekilde (kaba kuvvetle vs :D ) rubleyi sökün, veya hiç uğraşmayıp yeni bir arka göbek toplayın.

Bu arada sizin arka maşa açıklığı 120mm olmalı. Oraya yeni 130mm'lik göbeklerden sığdırmanız zor olabilir (Göbek şaftının sol tarafındaki spacer'lardan söküp/takıp ayarlayarak aralığı daraltmak mümkün, 126mm olsaydı problem olmazdı; ama 120mm'ye indirince sağ taraftaki jant telleri janta çok dik girecektir.)
Bir seçenek de katliama girişip arka maşayı açmak!!! :vroam:

Bence o yüzden kasete geçmeye uğraşmayın,
1. Ya bu ruble çalışıyorsa temizleyip kullanın,
2. Veya bulabiliyorsanız 6'lı dar ruble takın
3. Veya 126'lık dar 7'liyi 120mm'ye uyarlamaya uğraşın..
 
Anladım. Bende bir araştırayım. Bizzat gidicem bisikletçilere. Birebir görsem anahtarı belki birşeyler uydururum yerine :)

Ancak büyük ihtimal dediğin gibi komple jant göbek teller 2 takım halinde alınacak..Ama koruyabildiğim kadar korumaya çalışıcam orjinal parçalarını..

6'lı dar rubleyide araştıracağım.

Bilgiler için çok teşekkürler..Başım sıkışınca danışacağım Burçak. :D

Kal sağlıcakla.
 
Biraz eski bir konu ama, sormadan geçemeyeceğim.. Sonuç ne oldu acaba? Rublyi sökebildiniz mi? Jant olarak ne kullandınız ?
Aynı problemle ben de uğraşmaktayım. İlk bisikletim 1986 Dawes - Shadow' u kurtarma girişimi içindeyim ve bisiklet Regina 6 lı rubleye sahip. Ne yapmalı çözemedim. Bunu söküp, göbeği kullanıp yeni teller ve yeni janj kullanmayı düşünüyorum. Başka bir alternatif de yeni jant seti ve 8 li ruble. Bu kombinasyon arka maşayı biraz esneterek oturacak gibi fakat vitesin hareketi 8 dişliye yetecek mi emin değilim. Hani, ne kadara kadar yeterse okadar olur da demek istemiyorum.
 
Kaset midir, ruble midir ben de anlamıyorum... Ama aşağıda bağlantısını verdiğim YouTube vidyosunda, ortadaki sabitleyici (lockring) parçayı çıkarmanın somunla yapılan pratik bir yöntemini anlatıyor:

(link)
 
Aslında yeni tip kaseti sökmek problem değil. Benim elimde olan 80 lerden kalma Maillard göbek üzerinde Sachs-Maillard 6 lı dişli.

http://www.flickr.com/photos/m-pencere/5939757078/in/photostream/

http://www.flickr.com/photos/m-pencere/5939203403/in/photostream/

Tellerin oksitlenmiş olması dışında dişli, göbek ve jant iyi durumda fakat çok ağırlar. Bu yüzden galiba en iyisi yeni jant seti ve 8 li shimano HG40 veya HG50 ruble. Bu durumda tek problem arka çatalın biraz esnetilerek açılması gerekli olacak.
 
Özür dilerim, resimlere linkleri doğru veremedim.
http://farm7.static.flickr.com/6023/5939203403_5eae97cf8b_m.jpg
http://farm7.static.flickr.com/6013/5939757078_bafae2227f_m.jpg
 
@Salih Dinçer

Adamın koydugu somuna benzeyen şey zaten aparat.. Yani normal yöntemiyle söküyor..
 
@MEHMET AÇIKGÖZ

Sizin işiniz biraz daha kolay; sizin arka göbek genişliği 126mm olmalı.. Dediğiniz gibi esnetip 130luk 8 vites bir göbeği zorlayabilirsiniz.. Ama aktarıcı orjinalse büyük ihtimal 7 vites ancak çalışır.

Öte yandan bence ruble gayet güzel, çalışmasında problem yoksa niye değiştirmek istiyorsunuz ki?? Vites oranları gayet geniş 13-28.. Amaç bisikleti "kurtarmak"sa orjinal parçalarıyla kurtarmak çok daha makbul. Ağırlığı fazla geliyorsa yeni bir bisiklet almak en mantıklısı.
 
  • Beğen
Tepkiler: MEHMET ACIKGOZ
Tamamen katılıyorum. Klasik bisikletlerin restorasyonu konusunda biraz bilgilendikten sonra düşüncelerim değişti ve bu bisikletlerin mümkün olduğunca kendi orijinal parçalarıyla veya aynı dönemde üretilmiş, aynı tip uyumlu parçalarla kullanılır hale getirilmesi gerektiğini düşünüyorum.

Bu arada bahsettiğim bisiklet üzerinde bir hayli çalıştıktan sonra çoğunlukla kendi parçalarıyla yine ilk günlerinde olduğu gibi, pırıl pırıl ve tamamen fonksiyonel hale getirmeyi başardım. Detayları bu linkte görebilirsiniz. https://www.bisikletforum.com/showthread.php?p=1177460#post1177460

Bu arada sizin çalışmanıza da hayran kaldım. Tebrik ediyorum.
 
Özel msaj atamıyorum.. Malum 50 mesaj sınırı var ve ben henüz o limiti geçemedim.
6 lı rube hakkında; Dawes in üzerinde duruyor. Sökmedim ve olduğu gibi temizleyerek kullandım.
 
Merhaba,
Konu bayağı eski,forumda dolaşırken gördüm,benimde eski model bir yol bisikletim vardı 1970 model Montarino 5 li ruble x 2 10 vites ,maalesef ruble sayısını arttırmak istediğimde olmadı,arka çatalı zorlamak istemediğimden,ayrıcada baktım üzerindekilerde iyi vaziyette Peugeot larda kullananlardan çıkınca ,temizleyince iyi çalışır hale geldi. Yukarıdaki you tubede olduğu gibi tek tek söktük iyice temizleyip topladık. Şimdi bisikleti bazı küçük yenileme güncelledim kullanmaya devam .Herkese iyi sürüşler dilerim.
 
Selamlar. arka jantımın tellerinden biri 20 küsür yılın verdiği yorgunluğa dayanamayıp kırıldı. ben de tamamını değiştirmek istedim. yalnız tamirci abimiz yeni tellerin örülmesi için bu rublenin sökülmesi lazım dedi. ama elinde bu rubleyi sökecek aparat mevcut değilmiş. nostaljik bi şey oldugundan bulunması zor dedi. acaba kendi imkanlarımla nasıl sökebilirim? ya da izmir içinde bana yardımcı olabilecek bir forumdaş var mı?? çok konuştum biraz da resimler konuşsun. :)

IMG_20160609_140409.jpg
IMG_20160609_140449.jpg
IMG_20160609_140508.jpg

değerli forumdaşlar. bugün çekiçle tornavidayla giriştim ama nafile. açılmıyor zıkkım. eğer çözüm önerecek biri varsa acayip mutlu olurum. :)

s-l225.jpg
bu aparattan lazım. :agla:
 
bu olurmu
 

Dosyalar

  • UT8kdKxXiNaXXagOFbX9.jpg
    UT8kdKxXiNaXXagOFbX9.jpg
    62,5 KB · Okunma: 19
@citk60 24 tane diş girintisi saydım. bahsettiğiniz parçada kaç adet var acaba?

sizin paylaştığınız aparat aynakol için olabilir mi acaba?
 
@konukseven Kaç diş olduğunu bilmiyorum normalde orta göbek söküyor ama dişliyide sökebilir.
 
@citk60 Bu attığınız aparat olmaz malesef. Orto rulmanlı göbek sökme anahtarı o.
@konukseven Sizin arka göbeği sökme anahtarından bende mevcut. Ama sıradan bir mahalle bisikletçisinde bulunan bir parçadır bu. Yani size bilgi veren arkadaş hiç birşeyden anlamıyormuş Eminönünde 10 lira bu parça. Bulunamıyorsa özelden adres atın göndereyim size, parası önemli değil, maksat işin görülsün ;)
 
Geri