MehmetAliB.
Forum Bağımlısı
- Kayıt
- 20 Ekim 2013
- Mesaj
- 2.110
- Tepki
- 4.649
- Şehir
- Antalya
Dağ bisikletlerinin geçmişi çok eski sayılmaz. 1970'lerin ortalarında başlayıp çeşitli dönüşümler yaşayan bu akımın arenasında uzun yıllar 26'' cengaverleri gördük. Yakın zaman önce ''Bu bisikletin jantlarını büyütsek, kadroyuda buna göre ayarlasak daha verimli olmaz mı?'' diye bir fikir çıktı ortaya. Böylece lastik çevresi uzunluğundan dolayı 29er denen aslında 28 jantlı dev yavrularını gördük piyasada. Faydaları anlatıldı durdu. Görünüşünden dolayı kimimiz sevdik jeepe benzettik, kimimiz de iriliğini yadırgayıp traktör dedik. Şimdiyse bir kaç yıldır 27.5 başka bir deyişle 650b dağ bisikletleri çıktı. 27.5 ne menem bir şeydir, faydalı mıdır, gereksiz midir şöyle bir bakalım...
Öncelikle 2015 model yılına şöyle bir göz atalım. Dünyanın büyük kadro üreticilerinden Giant ve Merida'nın model skalasında 27.5 modellerin sayısı diğer modellerinden daha fazla. Bu iki marka 27.5 konusunda adeta başı çekiyorlar. Cannondale, Orbea gibi markalarsa bu işe temkinli yaklaşıyor. XS, S, M gibi kadro boylarını 27.5 M, L, XL boylarını ise 29er üretmişler. Büyük kadro boyunda 29, küçük kadro boyunda 27.5 seçmelerinin nedeni uzun boylu sürücülerin 29'a daha hakim olmaları. Boya göre bisikletin arazideki manevra kabiliyetini de dikkate almışlardır sanırım. Scott gibi bazı markalarsa 26, 27.5 ve 29 bisikletlerini eşit sayıda çıkarmayı seçmişler. Yerli markalarımızdan Salcano ve Sedona'nın ise görüldüğü kadarıyla 26, 27.5, 29 eşit sayıda model çıkardığı görülüyor.
Boylara göre 29er görünümü:
Boya göre bisikletten belirlenmesinden sonra jant büyüklüğünü değiştirten bir faktör daha var. Bisikletin türü. Eğer MTB bisikletin türü Touring, XC veya Trail sınıfındaysa bisiklet jantı hem 27,5 hem de 29 olabiliyor. Ancak Enduro veya Downhill türündeki bir model sadece 26 veya 27,5 yapılabiliyor. Çünkü amortisör mesafesinden ötürü 29er büyük jantlı olduğu için 130 mm üstüne çıkılamıyor.
GİANT'ın tekerlek boylarıyla ilgili detaylı bir çalışması var. Bu çalışmanın sonucuna göre 27.5'lar daha faydalı görünüyor. Anlatma yerine doğrudan linki vereyim.
(link)
Görüldüğü üzere hafiflik, verimlilik ve sürüş kontrolü bakından 27.5 diğerlerinden daha iyi deniyor. Aynı model bisikletteki 27.5, 29'a göre ( +, -)yarım kilo kadar daha hafif oluyor. Bu ağırlık farkının temel nedeni lastikten jant çemberine kadar 29er'lerin daha büyük olması. Daha verimli olduğu anlatılırken de fiziki açıklamalar yapılmış.Engel aşmada 29 daha başarılı gibi. Ancak 27.5 ile aralarındaki fark çok az. Burada bir ekleme yapayım. Büyük lastiğin aynı pedal basışla daha çok yol aldığı efsanesi dolaşıyordu ortalıkta. Yerçekimsiz bir ortamda evet buna katılıyorum. Ancak görüldüğü üzere sürtünme ve daha bir çok parametre işin içine girdiğinde durum bambaşka bir hal alıyor.
Son olarak kadro geometrisinden bahsedilmiş. Bilindiği gibi dağ bisikleti kadroları olabildiğince kompakt yapılıyor. Kadro üçgenleri diğer bisiklet türlerine nazaran daha küçükler. Bunun nedeni güç aktarımının tam verilmesi yanında, sert arazi keçisindeki dayanıklılığının artması. 29'ların alın borusu daha yüksekte olduğu için kadro bir miktar uzuyor. Bu da göreceli olarak kadronun esnemesine yol açıyor. Hem yanal hem dikey. Yol bisikletinden dağ bisikletine hiç bir bisiklette yanal esneme istenmez zaten. Ne jantında ne de kadrosunda. Bu durum 27.5'u öne geçiriyor. Çünkü bunlarda kadronun uzaması söz konusu değil ve jantı da büyük değil.
Nino Schurter'in dünya şampiyonu olduğu 27.5
Scott'ın 26-27.5-29 eşit sayıda model çıkardığını söylemiştim. Bu konuda o da yine bildiklerini ortaya dökmüş ve kapsamlı bir çalışma yapmış. 27.5 bisikletlerin sadece kısa boylu sürücüler için değil tüm sürücüler için daha faydalı olduğunu söylüyor.
''When discussing the pros and cons of the big wheeled bikes, shorter riders find themselves in an ambivalent situation. They want to benefit from the 29 wheels, but suffer from the negative effects when fit is considered. Additionally, the increase in rotational weight challenges many lower watt producing riders, so the performance gains are negated when the rider cannot accelerate the wheel system as quickly. The solution for many riders is 27,5. The new wheelsize standard combines the best of both worlds, 29 and 26.
- Increased Roll-Over
- Increased Momentum
- Increased Traction
- Less rotational weight than 29
- More Agile than 29
- More suspension travel options
- Short chain stays
- Balanced Stability and Performance
- Geometry closer 26
- Great balance of Agility and Momentum''
Bu konudaki testlerine aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz. Wheelsize Technology kısmındaki alt başlıklara dikkat. (link)
***
Evet 26, 29 derken şimdi de 27 buçuk. Belki bir moda, belkide en iyi jant standardı.
Sizlerin düşüncesi nedir?
Öncelikle 2015 model yılına şöyle bir göz atalım. Dünyanın büyük kadro üreticilerinden Giant ve Merida'nın model skalasında 27.5 modellerin sayısı diğer modellerinden daha fazla. Bu iki marka 27.5 konusunda adeta başı çekiyorlar. Cannondale, Orbea gibi markalarsa bu işe temkinli yaklaşıyor. XS, S, M gibi kadro boylarını 27.5 M, L, XL boylarını ise 29er üretmişler. Büyük kadro boyunda 29, küçük kadro boyunda 27.5 seçmelerinin nedeni uzun boylu sürücülerin 29'a daha hakim olmaları. Boya göre bisikletin arazideki manevra kabiliyetini de dikkate almışlardır sanırım. Scott gibi bazı markalarsa 26, 27.5 ve 29 bisikletlerini eşit sayıda çıkarmayı seçmişler. Yerli markalarımızdan Salcano ve Sedona'nın ise görüldüğü kadarıyla 26, 27.5, 29 eşit sayıda model çıkardığı görülüyor.
Boylara göre 29er görünümü:
Boya göre bisikletten belirlenmesinden sonra jant büyüklüğünü değiştirten bir faktör daha var. Bisikletin türü. Eğer MTB bisikletin türü Touring, XC veya Trail sınıfındaysa bisiklet jantı hem 27,5 hem de 29 olabiliyor. Ancak Enduro veya Downhill türündeki bir model sadece 26 veya 27,5 yapılabiliyor. Çünkü amortisör mesafesinden ötürü 29er büyük jantlı olduğu için 130 mm üstüne çıkılamıyor.
GİANT'ın tekerlek boylarıyla ilgili detaylı bir çalışması var. Bu çalışmanın sonucuna göre 27.5'lar daha faydalı görünüyor. Anlatma yerine doğrudan linki vereyim.
(link)
Görüldüğü üzere hafiflik, verimlilik ve sürüş kontrolü bakından 27.5 diğerlerinden daha iyi deniyor. Aynı model bisikletteki 27.5, 29'a göre ( +, -)yarım kilo kadar daha hafif oluyor. Bu ağırlık farkının temel nedeni lastikten jant çemberine kadar 29er'lerin daha büyük olması. Daha verimli olduğu anlatılırken de fiziki açıklamalar yapılmış.Engel aşmada 29 daha başarılı gibi. Ancak 27.5 ile aralarındaki fark çok az. Burada bir ekleme yapayım. Büyük lastiğin aynı pedal basışla daha çok yol aldığı efsanesi dolaşıyordu ortalıkta. Yerçekimsiz bir ortamda evet buna katılıyorum. Ancak görüldüğü üzere sürtünme ve daha bir çok parametre işin içine girdiğinde durum bambaşka bir hal alıyor.
Son olarak kadro geometrisinden bahsedilmiş. Bilindiği gibi dağ bisikleti kadroları olabildiğince kompakt yapılıyor. Kadro üçgenleri diğer bisiklet türlerine nazaran daha küçükler. Bunun nedeni güç aktarımının tam verilmesi yanında, sert arazi keçisindeki dayanıklılığının artması. 29'ların alın borusu daha yüksekte olduğu için kadro bir miktar uzuyor. Bu da göreceli olarak kadronun esnemesine yol açıyor. Hem yanal hem dikey. Yol bisikletinden dağ bisikletine hiç bir bisiklette yanal esneme istenmez zaten. Ne jantında ne de kadrosunda. Bu durum 27.5'u öne geçiriyor. Çünkü bunlarda kadronun uzaması söz konusu değil ve jantı da büyük değil.
Nino Schurter'in dünya şampiyonu olduğu 27.5
Scott'ın 26-27.5-29 eşit sayıda model çıkardığını söylemiştim. Bu konuda o da yine bildiklerini ortaya dökmüş ve kapsamlı bir çalışma yapmış. 27.5 bisikletlerin sadece kısa boylu sürücüler için değil tüm sürücüler için daha faydalı olduğunu söylüyor.
''When discussing the pros and cons of the big wheeled bikes, shorter riders find themselves in an ambivalent situation. They want to benefit from the 29 wheels, but suffer from the negative effects when fit is considered. Additionally, the increase in rotational weight challenges many lower watt producing riders, so the performance gains are negated when the rider cannot accelerate the wheel system as quickly. The solution for many riders is 27,5. The new wheelsize standard combines the best of both worlds, 29 and 26.
- Increased Roll-Over
- Increased Momentum
- Increased Traction
- Less rotational weight than 29
- More Agile than 29
- More suspension travel options
- Short chain stays
- Balanced Stability and Performance
- Geometry closer 26
- Great balance of Agility and Momentum''
Bu konudaki testlerine aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz. Wheelsize Technology kısmındaki alt başlıklara dikkat. (link)
***
Evet 26, 29 derken şimdi de 27 buçuk. Belki bir moda, belkide en iyi jant standardı.
Sizlerin düşüncesi nedir?