Eser Sevinç
Eskiden buralar dutluktu
- Kayıt
- 5 Nisan 2011
- Mesaj
- 2.017
- Tepki
- 3.079
- Şehir
- Ankara - Eskişehir
- İsim
- Eser Sevinç
- Başlangıç
- 1986—87
- Bisiklet
- Scott
- Bisiklet türü
- Yol bisikleti
Merhaba arkadaşlar, uzun zamandır araştırma içerisinde olduğum konuyu forumda da paylaşmak istedim.
Şehir bisikleti aldıktan sonra, ani bir kararla bu bisikleti cyclocross bisiklete çevirmeye karar verdim ve bunu nasıl yapabilirim konusunda araştırmaya başladım.
Peki Cyclocross bisikletlerin temel özellikleri nelerdir?
Yol gidonu kullanılıyor.
Cantilever fren veya nadiren de olsa V-fren ve mekanik disk fren kullanılıyor.
Yol bisikletlerine nazaran yüksek profil ve geniş jant yapısı olmalı.
Genelde yol bisikleti komponentleri kullanılıyor.
Mümkünse fren ve vites kabloları kadronun üstünde yer almalı, hem taşıma açısından kolaylık sağlıyor hem de çamurdan korunmuş oluyor.
Yol gidonu kullanımı
Düz gidonlu bisikletimizda yol gidonunu nasıl kullanacağız? Bunun için öncelikle vites-fren kollarını seçmeniz gerekir, bunun için 3 çeşit yöntem kullanılıyor.
STI Fren Vites kolu kullanımı
Eğer yarış performansı istiyorsanız en birinci seçeneğiniz yol bisikletlerinde kullanılan STI kollar olmalı.
https://lh6.googleusercontent.com/-8APFH8I-DwQ/TzAYug_jrMI/AAAAAAAACrM/PfqTnmXj4KY/s320/sti.jpg
Tabi bu kolların maliyeti oldukça yüksek ve dışarıdan gelecek darbelere karşı oldukça hassas olduğunu gözardı etmemek gerekir. Yine de en verimli ve en kullanışlı yöntem STI kollar diyebilirim.
STI kol kullandığınız zaman Cantilever ve mekanik disk frenleri sorunsuzca kullanabilirsiniz. V-fren kullanmayı düşünüyorsanız STI kollarda pek verim alamazsınız.
İkinci seçenek olarak Bar End Shifter kullanımı
https://lh3.googleusercontent.com/-t6nkJtXXQRk/TzAacKq24qI/AAAAAAAACrg/_Dsg-k0DkYQ/s640/bar%2520end%2520shifter.jpg
Genel kullanımı TT bisikletler için de olsa, yol gidonunda da gidon ucuna takılarak kullanımı mevcut.
Bar ucu vites değiştiricileri yarışlarda kullananlar da mevcut fakat devamlı elinizin altında olmadığı için vites geçişlerinde STI kollar kadar performans yakalayamazsınız, ayrıca kısa bir süreliğine de olsa gidondan elinizi ayırmak zorunda kalacaksınız.
https://lh3.googleusercontent.com/-VBZYTnj8_yA/TzAbvOO-2-I/AAAAAAAACr4/nDDKACh2Aag/s512/bar%2520end%2520shifter%2520cyclocross.jpeg
Ancak kolay kullanımı ve uzun ömürlü olması nedeniyle hobi kullanıcıları ve uzun turcular için biçilmiş kaftan, maliyeti de en ucuz seçenek olduğunu belirtmem gerekir.
Bu vites değiştiricileri kullandığınızda fren kullanımı için istediğiniz seçeneği kullanabilirsiniz.
V-fren kullanımı için
Tektro RL520 V Brake (272gr)
https://lh4.googleusercontent.com/-VGXg9Y3Sk7A/TzAdtvYFzOI/AAAAAAAACso/rTLT1JhxSBQ/s400/tektro%2520rl%2520520.jpg
Cane Creek Drop V Levers (310gr)
https://lh3.googleusercontent.com/-QVeythl5zP8/TzAdt2KXxII/AAAAAAAACss/CLo29v7tVDg/s512/cane%2520creek.jpg
Her ikisinde de "quick release" özelliği mevcut, bu özellike sayesinde lastiğiniz patladığında fren telini biraz daha salmış oluyorsunuz ve lastiği kolayca çıkarabiliyorsunuz.
https://lh5.googleusercontent.com/-GtxlgkovwPQ/TzAemiBmXfI/AAAAAAAACtI/ZD2WBU7HDkg/s553/qick%2520release.JPG
Üçüncü seçenek olarak yeni keşfettiğim "Retro Shift" kollar.
https://lh5.googleusercontent.com/-yC4_64fWBRU/TzAcks8-dxI/AAAAAAAACsQ/XVorLTWjvVk/s536/race-tested2.jpg%2520%2520940%25C3%2597350%2520-203106.png
Bu fren vites kollarını yeni keşfettim. Ülkemizde kullanımı mevcut değil, ben hiç duymadım ya da görmedim ama izlediğim bazı yarış videolarında ve fotoğraflarında kullananı gördüm aşağıda videosu var, STI kollarında mantığında çalışıyor biraz daha farklı, kesin bir şey söyleyemeyeceğim.
Daha detaylı bilgiyi üretici firmanın web sitesinden öğrenebilirsiniz (link)
Nasıl jant kullanmalı
Cyclocross bisikletler araziye, çamura, taşa toprağa gireceğimiz için yol bisikletlerinde kullanılan jantları kullanmak çok mantıklı değil, ayrıca kullanacağımız geniş lastikler için uygun olmayabilirler. Lastik olarak 700x32 den 700x57 ye kadar seçenek mevcut, genel kullanımım 700x32 - 700x44 aralığında olduğunu göz önüne alırsak 17mm veya 19mm genişliğe sahip jant çemberi işimizi görecektir.
Aşağıdaki tabloda jant genişliklerine göre lastik kullanımları gözükmektedir.
https://lh3.googleusercontent.com/-HYcJ3YlGuwE/TzAk40-_ChI/AAAAAAAACtg/z7ctZSUEW90/s640/wheels-tire.png
Ayrıca jant göbeklerinde de sağlamlığı göz önüne alırsak dağ bisikletlerinde kullanılan üst seviye göbekleri kullanmak daha mantıklı olacaktır.
Vites komponentleri
Bu noktada da eğer STI kol kullandıysanız yol bisikleti komponentleri kullanmanız düzgün çalışması bakımından daha uygun olacaktır.
Eğer diğer seçenekleri kullandıysanız dağ bisikleti komponentleri de kullanabilirsiniz.
Dişli oranlarına gelirsek, yarış performansı isteyenlerin geneli aynakolda 34-46, 36-46, 34-48 ve 36-48 kullanıyorlar, 3 lü aynakol fazladan ağırlık yapacağı için ve en ufak dişliyi hemen hemen hiç kullanmayacağımız için gereksiz diye düşünüyorum.
Eğer yarış performansından ziyade hobi amaçlı kullanacaksanız daha büyük dişli oranlarına sahip aynakol kullanabilirsiniz. 43-50, 39-53 veya 3lü aynakol da kullanabilirsiniz.
Arka dişli olarak kullandığınız vites kollarına ve arka aktarıcınıza göre seçmelisiniz.
Genel olarak yol gidonu kullanımı üzerine yoğunlaşmaya çalıştım bu yazıyı yazarken, diğer seçenekler, kullanıcı tercihine ve kullanım amacına göre çok çeşitlilik gösterebiliyor.
Gönül isterdiki kendi bisikletimin resimlerini de yazıya ilave edeyim ama yurt dışından sipariş verdiğim parçalardan bir tanesi henüz elime ulaşmadı ve montajı yapamadık, sanırım önümüzdeki hafta yola çıkmaya hazır olacaktır.
Son olarak biraz görsel şölenle yazıyı bitirebiliriz sanırım
https://lh3.googleusercontent.com/-lafkkOeS2-o/TzAm7S819kI/AAAAAAAACt8/BcDBHtZ_3n8/s640/DSC_0019.jpg
https://lh6.googleusercontent.com/-8_VxPbld7l4/TzAm7sWDc3I/AAAAAAAACt4/VlEQR7p02oA/s500/1.jpg
https://lh5.googleusercontent.com/-evFtQ7_forA/TzAobXEL4DI/AAAAAAAACu0/pGQTo6S-9ss/s500/Pen4.JPG
https://lh4.googleusercontent.com/-pPtZb2O8Kf8/TzAoYLyXCcI/AAAAAAAACuc/gceRl-sJ6ws/s420/cx_d1_01.jpg
https://lh5.googleusercontent.com/-t6imzgiAY2E/TzAqkz3thaI/AAAAAAAACvQ/gJXSTtjS4qU/s640/cyclocross-cxnats2012-cxm-masters-40-44-ayee-e.jpg
https://lh5.googleusercontent.com/-1yi73M3J2mU/TzAq49qdZLI/AAAAAAAACvo/-ba88fjHP8E/s590/cyclocross-cxnats2012-masters-40-44.jpg
https://lh4.googleusercontent.com/-kbcyjbm-agg/TzAoZnp1XqI/AAAAAAAACuo/-4wHaXJ9VFA/s640/20070926_Cyclocross_01.jpg
Şehir bisikleti aldıktan sonra, ani bir kararla bu bisikleti cyclocross bisiklete çevirmeye karar verdim ve bunu nasıl yapabilirim konusunda araştırmaya başladım.
Peki Cyclocross bisikletlerin temel özellikleri nelerdir?
Yol gidonu kullanılıyor.
Cantilever fren veya nadiren de olsa V-fren ve mekanik disk fren kullanılıyor.
Yol bisikletlerine nazaran yüksek profil ve geniş jant yapısı olmalı.
Genelde yol bisikleti komponentleri kullanılıyor.
Mümkünse fren ve vites kabloları kadronun üstünde yer almalı, hem taşıma açısından kolaylık sağlıyor hem de çamurdan korunmuş oluyor.
Yol gidonu kullanımı
Düz gidonlu bisikletimizda yol gidonunu nasıl kullanacağız? Bunun için öncelikle vites-fren kollarını seçmeniz gerekir, bunun için 3 çeşit yöntem kullanılıyor.
STI Fren Vites kolu kullanımı
Eğer yarış performansı istiyorsanız en birinci seçeneğiniz yol bisikletlerinde kullanılan STI kollar olmalı.
https://lh6.googleusercontent.com/-8APFH8I-DwQ/TzAYug_jrMI/AAAAAAAACrM/PfqTnmXj4KY/s320/sti.jpg
Tabi bu kolların maliyeti oldukça yüksek ve dışarıdan gelecek darbelere karşı oldukça hassas olduğunu gözardı etmemek gerekir. Yine de en verimli ve en kullanışlı yöntem STI kollar diyebilirim.
STI kol kullandığınız zaman Cantilever ve mekanik disk frenleri sorunsuzca kullanabilirsiniz. V-fren kullanmayı düşünüyorsanız STI kollarda pek verim alamazsınız.
İkinci seçenek olarak Bar End Shifter kullanımı
https://lh3.googleusercontent.com/-t6nkJtXXQRk/TzAacKq24qI/AAAAAAAACrg/_Dsg-k0DkYQ/s640/bar%2520end%2520shifter.jpg
Genel kullanımı TT bisikletler için de olsa, yol gidonunda da gidon ucuna takılarak kullanımı mevcut.
Bar ucu vites değiştiricileri yarışlarda kullananlar da mevcut fakat devamlı elinizin altında olmadığı için vites geçişlerinde STI kollar kadar performans yakalayamazsınız, ayrıca kısa bir süreliğine de olsa gidondan elinizi ayırmak zorunda kalacaksınız.
https://lh3.googleusercontent.com/-VBZYTnj8_yA/TzAbvOO-2-I/AAAAAAAACr4/nDDKACh2Aag/s512/bar%2520end%2520shifter%2520cyclocross.jpeg
Ancak kolay kullanımı ve uzun ömürlü olması nedeniyle hobi kullanıcıları ve uzun turcular için biçilmiş kaftan, maliyeti de en ucuz seçenek olduğunu belirtmem gerekir.
Bu vites değiştiricileri kullandığınızda fren kullanımı için istediğiniz seçeneği kullanabilirsiniz.
V-fren kullanımı için
Tektro RL520 V Brake (272gr)
https://lh4.googleusercontent.com/-VGXg9Y3Sk7A/TzAdtvYFzOI/AAAAAAAACso/rTLT1JhxSBQ/s400/tektro%2520rl%2520520.jpg
Cane Creek Drop V Levers (310gr)
https://lh3.googleusercontent.com/-QVeythl5zP8/TzAdt2KXxII/AAAAAAAACss/CLo29v7tVDg/s512/cane%2520creek.jpg
Her ikisinde de "quick release" özelliği mevcut, bu özellike sayesinde lastiğiniz patladığında fren telini biraz daha salmış oluyorsunuz ve lastiği kolayca çıkarabiliyorsunuz.
https://lh5.googleusercontent.com/-GtxlgkovwPQ/TzAemiBmXfI/AAAAAAAACtI/ZD2WBU7HDkg/s553/qick%2520release.JPG
Üçüncü seçenek olarak yeni keşfettiğim "Retro Shift" kollar.
https://lh5.googleusercontent.com/-yC4_64fWBRU/TzAcks8-dxI/AAAAAAAACsQ/XVorLTWjvVk/s536/race-tested2.jpg%2520%2520940%25C3%2597350%2520-203106.png
Bu fren vites kollarını yeni keşfettim. Ülkemizde kullanımı mevcut değil, ben hiç duymadım ya da görmedim ama izlediğim bazı yarış videolarında ve fotoğraflarında kullananı gördüm aşağıda videosu var, STI kollarında mantığında çalışıyor biraz daha farklı, kesin bir şey söyleyemeyeceğim.
Daha detaylı bilgiyi üretici firmanın web sitesinden öğrenebilirsiniz (link)
Nasıl jant kullanmalı
Cyclocross bisikletler araziye, çamura, taşa toprağa gireceğimiz için yol bisikletlerinde kullanılan jantları kullanmak çok mantıklı değil, ayrıca kullanacağımız geniş lastikler için uygun olmayabilirler. Lastik olarak 700x32 den 700x57 ye kadar seçenek mevcut, genel kullanımım 700x32 - 700x44 aralığında olduğunu göz önüne alırsak 17mm veya 19mm genişliğe sahip jant çemberi işimizi görecektir.
Aşağıdaki tabloda jant genişliklerine göre lastik kullanımları gözükmektedir.
https://lh3.googleusercontent.com/-HYcJ3YlGuwE/TzAk40-_ChI/AAAAAAAACtg/z7ctZSUEW90/s640/wheels-tire.png
Ayrıca jant göbeklerinde de sağlamlığı göz önüne alırsak dağ bisikletlerinde kullanılan üst seviye göbekleri kullanmak daha mantıklı olacaktır.
Vites komponentleri
Bu noktada da eğer STI kol kullandıysanız yol bisikleti komponentleri kullanmanız düzgün çalışması bakımından daha uygun olacaktır.
Eğer diğer seçenekleri kullandıysanız dağ bisikleti komponentleri de kullanabilirsiniz.
Dişli oranlarına gelirsek, yarış performansı isteyenlerin geneli aynakolda 34-46, 36-46, 34-48 ve 36-48 kullanıyorlar, 3 lü aynakol fazladan ağırlık yapacağı için ve en ufak dişliyi hemen hemen hiç kullanmayacağımız için gereksiz diye düşünüyorum.
Eğer yarış performansından ziyade hobi amaçlı kullanacaksanız daha büyük dişli oranlarına sahip aynakol kullanabilirsiniz. 43-50, 39-53 veya 3lü aynakol da kullanabilirsiniz.
Arka dişli olarak kullandığınız vites kollarına ve arka aktarıcınıza göre seçmelisiniz.
Genel olarak yol gidonu kullanımı üzerine yoğunlaşmaya çalıştım bu yazıyı yazarken, diğer seçenekler, kullanıcı tercihine ve kullanım amacına göre çok çeşitlilik gösterebiliyor.
Gönül isterdiki kendi bisikletimin resimlerini de yazıya ilave edeyim ama yurt dışından sipariş verdiğim parçalardan bir tanesi henüz elime ulaşmadı ve montajı yapamadık, sanırım önümüzdeki hafta yola çıkmaya hazır olacaktır.
Son olarak biraz görsel şölenle yazıyı bitirebiliriz sanırım
https://lh3.googleusercontent.com/-lafkkOeS2-o/TzAm7S819kI/AAAAAAAACt8/BcDBHtZ_3n8/s640/DSC_0019.jpg
https://lh6.googleusercontent.com/-8_VxPbld7l4/TzAm7sWDc3I/AAAAAAAACt4/VlEQR7p02oA/s500/1.jpg
https://lh5.googleusercontent.com/-evFtQ7_forA/TzAobXEL4DI/AAAAAAAACu0/pGQTo6S-9ss/s500/Pen4.JPG
https://lh4.googleusercontent.com/-pPtZb2O8Kf8/TzAoYLyXCcI/AAAAAAAACuc/gceRl-sJ6ws/s420/cx_d1_01.jpg
https://lh5.googleusercontent.com/-t6imzgiAY2E/TzAqkz3thaI/AAAAAAAACvQ/gJXSTtjS4qU/s640/cyclocross-cxnats2012-cxm-masters-40-44-ayee-e.jpg
https://lh5.googleusercontent.com/-1yi73M3J2mU/TzAq49qdZLI/AAAAAAAACvo/-ba88fjHP8E/s590/cyclocross-cxnats2012-masters-40-44.jpg
https://lh4.googleusercontent.com/-kbcyjbm-agg/TzAoZnp1XqI/AAAAAAAACuo/-4wHaXJ9VFA/s640/20070926_Cyclocross_01.jpg