Sele Seçmenin İncelikleri

akifberkant

Forum Bağımlısı
Kayıt
3 Temmuz 2010
Mesaj
1.234
Tepki
1.566
Şehir
-Kırklareli-İstanbul
Bisiklet
Salcano
Sele seçimi ile ilgili açılmış bazı konular ve rastladığım bazı soruladan sonra, bu bilgilendirici yazıyı paylaşmanın faydalı olacağını düşündüm.

( Mtbtr'den alıntıdır.
Yazının bulunduğu link, resim ve şekiller için;

(link))

Sele Seçiminin İncelikleri

Çeviren: Cüneyt Kazokoğlu
09.05.2005

Sele seçimi bisiklet üzerinde zevkli bir zaman geçirmek için en önemli adımlardan biri. Çoklukla bisikletin üzerinde gelen sele ile idare edip, olsa olsa hafiflik kaygısı ile selelerimizi değiştirirken aslında bisiklet üzerinde sağlık açısından selenin önemini unutuyoruz. Sele teknolojisi son yıllarda bayağı gelişti. Herşeyden önce cinsiyetlere göre ayrıldı seleler, ortası boş seleler çıktı, arkası dar, geniş, yumuşak sert…

Köln Spor Yüksekokulu’nda ve İtalya’da jinekolog ve ürologlar tarafından sele sağlığı konusundaki en kapsamlı araştırmalardan ikisi yapıldı. Araştırmalar değişik sele çeşitlerinin her iki cinsiyette farklı etkilerini gösteriyor. Araştırmaların çapı oldukça geniş olduğu için bu yazımızda sadece erkek selelerini inceleyeceğiz, kadın seleleri bir sonraki yazımızın konusu olacak.

Erkek seleleri söz konusu olunca Türkiye’de de çokça karşımıza çıkan bir konu bisiklet ve kısırlık ilişkisidir. Umarız bu yazımız bu soruya cevap verir, ayrıca ne tür selelerde daha az baskı oluştuğunu, ne tür selelerin daha sağlıklı olduğu konusunda açıklama getirir.

1999 yılında gene Köln’de yapılan bir araştırmanın son derece ilgi çekici bir sonucu var. Bu araştırmaya göre haftada 400km’den fazla bisiklete binen sporcularda kısırlığa kadar varan sorunlar ortaya çıkabiliyor. Elbette seleden seleye değişen bir değer olan bunun gölgesinde yeni araştırmada 4 tane soruya cevap aranmış. Erkeklerde cinsel organa kan gitmesini ve bunun sonucu olarak cinsel sorunlar ve ereksiyon problemlerine karşı


1) Hangi konumda bisiklet sürüsü daha etkili, 60° mi, 90° mi?
2) Ne tür sele maddesi daha yararlı, GEL mi, sünger mi?
3) Ne tür sele daha yararlı, gezi türü geniş sele mi, spor türü dar sele mi?
4) Ne tür sele tasarımı daha etkili, ortası bos sele mi, ortası dolu sele mi?



Araştırmaya katılan 20-37 yas arasındaki erkek bisikletçilerin yaş ortalaması 28,6 ve bu bisikletçiler yılda 3.500-5.000km arası yol yapıyorlar, bisiklete bu şekilde 4-12 yıl arası binmişler şimdiye kadar. araştırmaya katılan bütün erkekler araştırmadan önceki 10 gün içinde ereksiyon ve boşalma sorunu yaşamamışlar, hiçbiri çeşitli hastalıklardan mustarip değiller. Ortalama boyları 178, ortalama ağırlıkları 72kg.

Araştırma gerçekten son derece etkileyici. Herşeyden önce biraz metodik açıdan bakalım: Tıpla alakası olmayanlar için bir terim verelim hemen: Transkutan oksijen saturasyonu, tcpO2. Yani cilt üzerinden kandaki oksijen basıncı, bunun aracılığı ile de derideki kan deveranı ölçülüyor. Ciltteki sıcaklığın artması kan deveranının ve oksijen basıncının yükseldiği anlamına geliyor. Bunun için cinsel organın başına bir elektrod bağlanıyor. tcpO2 ile derideki kan deveranı buradaki ısıyı ve oksijen basıncını ölçüyor. Yani tcpO2 ne kadar yüksekse cinsel organ o kadar iyi kan alıyor demek. Asil sele deneyi başlamadan önce bütün denekler 15 dakika boyunca ayakta tcpO2’lerini ölçtürüyorlar. Akabinde bir makaraya bağlanmış kendi bisikletleri üzerinde 2 dakika içinde azamî nabızlarının %60-65’ine ulaşacak şekilde pedal çevirmeye başlıyorlar. Hedef nabzı bu seviyede sabit tutmak. Bundan sonraki 30 dakika boyunca tcpO2’leri ölçülüyor, aynı şekilde bisikletten indikten sonra 15 dakika boyunca da ölçümlere devam ediliyor.



Kullanım konumu, 60-90°

Bu iki konum arasında son derece bariz bir fark var. Sünger selede ortalama olarak 60°’lik konumda 29,8mmHg olan tcpO2 bisikletçi 90°’lik konuma çıktığında 41,7mmHg’ye çıkıyor. Ayni eğilim GEL seleler için de geçerli, 60°’de 42,0mmHg olan basınç, 90°’de 57,8mmHg oluyor. Yani 90°’lik bir konumda bisiklet kullanmak, her ne kadar sportif olmasa da, tcpO2’nin %40 oranında artmasını sağlıyor, ki bu da ne kadar öne yatık bir konumda kullanılırsa bisiklet, cinsel organın o




kadar sıkışarak kansız kaldığı tezini destekliyor.
GEL sele – Sünger sele

Gerek 60° gerekse 90°’lik konumlarda selenin üretildiği madde açısından da gayet önemli farklar var. Buna göre 60°’de sünger selede tcpO2 29,8mmHg iken GEL selede 42,0mmHg oluyor (yukarıdaki değerler). 90°’lik konumda ise değerler 41,7mmHg’den 57,8mmHg’ye çıkıyor. Yani bu açıdan da bakıldığı takdirde GEL maddesinden üretilmiş bir sele sünger bir seleye oranla gerek 60° gerekse 90° konumlarında cinsel organın %40 daha iyi kan almasını mümkün kılıyor.

Dar sele – geniş sele

Burada sadece 60°’lik konumda deneme yapılmış, dar sele olarak Sport GEL, geniş sele olarak da Travel GEL kullanılmış. Ortalama tcpO2 değeri dar selede 27,2mmHg iken, geniş selede 42,0mmHg’ye çıkmış. Bu da gösteriyor ki oturma konumu ve sele maddesi değişmediği sürece geniş bir selede cinsel organ %50’den daha fazla kanla besleniyor.

Düz – Delikli sele

Sportif bisikletçilerin kullandığı tip sele olan bu modellerde 60°’lik bir kullanım açısı ile yapılmış deneme, ayrıca sadece tasarım arasındaki farkı ortaya çıkarmak için selelerin üzerlerindeki yumuşak kısımları sökülmüş. Denemenin sonucuna göre ortasında delik olan selede tcpO2 21,4mmHg iken, ortası düz selede bu değer 23,8mmHg ile bir nebze yukarıda kalmış. Ancak bisiklete binmezken bu değerin 65-70mmHg olduğu düşünülürse bu tarz dar ve sportif selelerin aslında –sportif kullanma gerekçeleri bir kenara bırakılırsa- sağlıksız modeller oldukları ortaya çıkıyor.



Düz ve delikli sele arasındaki bu gözardı edilebilir gibi duran farkın 2002 yılında İtalya’da yapılan bir araştırma çok daha büyük olduğunu ortaya koyuyor. Selle Royal’in talebi üzerine Politecnico di Milano’da yapılan araştırma ortasında yarık bulunan selelerin bu bölgedeki boşluk sayesinde cinsel organın beslenmesini mümkün kılma argümanı ile satıldıkları, aslında gerçek etkilerinin bunun tam tersi olduğu, ortadaki yarığın baskıyı alamadığı için sele ile temas eden kısımlardaki baskının arttığı ve tcpO2’yi son derece olumsuz etkileyerek cinsel organın beslenmesini neredeyse olanaksız kıldığını, bununla da yetinmeyerek dolaylı yoldan prostata baskı yaptıklarını ortaya çıkardı. Bu araştırma esnasında selenin üzerine konulan sensörler aracılığıyla hangi model selenin neresinde ne kadar baskı oluştuğu ölçüldü.



Sonuçta ortası yarık selelerde kritik bölgedeki basıncın ortası dolu selelere göre daha yüksek ve tehlikeli seviyede olduğu ortaya çıktı



Yani ortasında yarık olan seleler aslında cinsel organın maruz kaldığı basıncı düşürmekten ziyade kritik bölgelerdeki basıncın daha da artmasına neden olarak bu bölgedeki sinirlerin ve damarların ortası dolu bir seleye oranla daha fazla ezilmesine ve cinsel organa giden kan oranının düşmesine yol açıyorlar.

Bu çarpıcı araştırmalardan çıkacak sonuçlar şu şekilde:


1) Bisiklet kullanırken –eğer çok sportif olma gibi bir iddiamız yoksa- daha dik bir konumda, 90°’ye yakın bir şekilde kullanmak cinsel organımız için daha sağlıklı.
2) Aynı oturma konumunda GEL maddesinden yapılmış seleler sünger selelere oranla daha sağlıklı
3) Bütün diğer veriler sabit tutulduğu takdirde geniş bir sele dar bir seleye oranla daha sağlıklı.

Bütün bu değerlendirmeler vücudumuzun sele ile temas eden bölgesi ne kadar geniş olursa bu bölgeye binen ağırlığın o kadar yayıldığını ve buraya binen baskının azalarak cinsel açıdan sorun yasamadan sağlıklı bir şekilde bisiklete binmenin mümkün olduğunu gösteriyor. Sportif bisikletçilerin bisiklet üzerindeki konumlarını dikleştirmeyecekleri düşünüldüğünde sele seçimi (sünger değil GEL, dar değil geniş) daha büyük önem kazanıyor.
 
Scudo

Uğur Recep AKGÜL

Forum Bağımlısı
Kayıt
18 Temmuz 2011
Mesaj
972
Tepki
567
Yaş
36
Şehir
Bursa
Gerçekten güzel paylasım. Okudum sonuna kadar sele için görsel bir takıntım yoktu normalde. Bisikletimin üzerinde gelen seleyi kulalnırdım hafifleteyim yada güzel dursun diye düşünmemiştim ama o üzerindeki bile yeterli degilmiş sanırım.

Mümkün oldukca geniş ve jel takviyeli bir sele edinmek lazım özellikle uzun yol yapan kişiler ve tabi erkek. Cinsel organın göz göre göre hor kullanmak , öldürmek.

Kalın pedli tayt ve geniş jelli sele kulanılarak en aza indirebiliriz sanırım.
 

İbrahim Aslanhan

Forum Bağımlısı
Kayıt
1 Temmuz 2008
Mesaj
2.016
Tepki
814
Şehir
Diyarbakır
Bisiklet
Scott
evet güzel ve yararlı bir paylaşım olmuş. Demekki seleleri değiştirmek gerekiyor :)

Teşekkür ederiz.
 

-Paşa-

askssy
Kayıt
11 Aralık 2009
Mesaj
959
Tepki
579
Şehir
Malatya
Bisiklet
Specialized
tam da sonuca uygun bir sele kullanıyorum teşekkür ederim içim daha da rahatladı
 
  • Beğen
Tepkiler: Cyclist999

akifberkant

Forum Bağımlısı
Kayıt
3 Temmuz 2010
Mesaj
1.234
Tepki
1.566
Şehir
-Kırklareli-İstanbul
Bisiklet
Salcano
Evet ben de faydalı olacağını düşündüğüm için paylaştım. Yazıda öneminden çok değinilmese de pedli tayt ya da şort kullanımı da gerçekten çok önemli. Ben ilk okuduğumda en çok ortası boş selelerde yanıldığımızı fark edince şaşırmıştım.

Yarış gibi hafifliğin ve performansın çok önemli olduğu durumlarda, ince ve sert selenin pedli tayt ile kullanımı çok sorun teşkil etmez. Konu ile ilgili forumdaki dostlardan fikirler de gelecektir.
 
  • Beğen
Tepkiler: -Paşa-

emre0x5d

Forum Demirbaşı
Kayıt
20 Eylül 2011
Mesaj
491
Tepki
267
Şehir
Adana
Ağırlık etkisiz desek, kalın bir selenin performansa etkisi ne kadar olur? Ne kadar kalın olması gerektiğini nasıl hesaplayacağız?
 

akifberkant

Forum Bağımlısı
Kayıt
3 Temmuz 2010
Mesaj
1.234
Tepki
1.566
Şehir
-Kırklareli-İstanbul
Bisiklet
Salcano
@Mustafa Kocabaş

Ağırlık etkisiz demedik, performans için ağırlık önemli. Yazıda kalınlık-incelik ya da kalınlığın oranı-ölçümü diye bir ayrım yok.

Ben sele uzmanı değilim, yalnızca yazının faydalı olacağını düşünerek paylaştım.

Burada ince sele derken, yarış-performans öncelikli seleler kastediliyor. Örneğin sadece karbon ya da karbon üzerine deri kaplama seleler ile, jelli seleler ve süngerli seleler ( veya yaylı vs. )ağırlık olarak ta incelik olarak ta farklıdır. Tur amaçlı seleler daha genişken, yarış amaçlı seleler daha dardır. Bu pedal çevirirken performansı az ya da çok etkiler.

Uzun turlar yapacak, gezerken manzaraları izleyecek bir turcu ile saniseleri önemseyen, gramların performansına etkisini hesaplayan bir yarışçının seleden beklentileri farklı olacaktır.
 

Aydın Diricanlı

Forum Bağımlısı
Kayıt
20 Ağustos 2010
Mesaj
1.198
Tepki
1.871
Şehir
Üsküdar/İSTANBUL
Bisiklet
Specialized
Galiba yol yada yatak performansı arasında bir seçim yapmamız gerekecek :eek:
 

Abdul Samet

Daimi Üye
Kayıt
24 Mayıs 2011
Mesaj
276
Tepki
10
Şehir
İstanbul-Ümraniye
Bisiklet
Sedona
Paylaşım için teşekkürler. Bunlara ek olarak birde padli tayt kullanımı eklemek lazım.
 
  • Beğen
Tepkiler: akifberkant

emre0x5d

Forum Demirbaşı
Kayıt
20 Eylül 2011
Mesaj
491
Tepki
267
Şehir
Adana
@akifberkant

Ağırlığın dışında bir etkisi olur mu demek istemiştim. Cevabı aldım teşekkürler.
 

alper 76

Forum Bağımlısı
Kayıt
5 Mayıs 2014
Mesaj
1.780
Tepki
1.822
Yaş
48
Şehir
mersin
Bisiklet
Scott
@akifberkant Çok teşekkür ediyorum
Çok çok önemli bir konu olduğu için konuyu uyandırmak istedim. ÖÜünkü güzel görünen delikli, rahat olur dar olsun değil seçerek ölçerek sele alınmasının 'gelecekte' bizlere neler olarak döneceğini bilmemiz açısından da önemli oldugunu düşünüyorum.
Sele ağrısı çekiyor olmamın dışında selenin oturdugu yerlerde de sivilce hatta çıban sorunları çeken biri olarak ölçüm yapıp daha geniş bir sele alacağım. Gezi ve antrenmanlara çıktıgım arkadaşlar hala orjinal seleleri ile gezebiliyorken ben alltta kaliteli tayt olmasına rağmen km başı kalkıp duruyordum. Bu bilgiler cidden önemli ve okunup paylaşılmalı.

Keşke yazıda konulan resimleri de ekleseydiniz çok daha güzel olurdu. Çünkü bu bilimsel bir araştırma ve göreseller de ciddi destek sağlıyor
(link)
760Z10.JPG


PROLOGO firmasından bir arkadaş da sele seçimi ile kendi yaptıklarını vs anlatıyor italyan aksanıyla :)
 

akifberkant

Forum Bağımlısı
Kayıt
3 Temmuz 2010
Mesaj
1.234
Tepki
1.566
Şehir
-Kırklareli-İstanbul
Bisiklet
Salcano
@alper 76 , ben teşekkür ederim. Keşke fotoğraflarla destekleseymişim, haklısınız. Sele seçimi sağlık açısından gerçekten önemli .Dikkat edilmesi gereken diğer iki konuyu da hatırlatayım; kıl dönmesi ve ileriki dönemlerde prostat. Dikkat etmek, iyi seçim yapıp doğru ergonomik ayarlarda kullanmak ve titiz davranmak önemli.

Dilerim kimse sele ya da herhangi bir konu yüzünden sıkıntı, talihsizlik yaşamaz. Huzur ve mutlulukla sürer bisikletini, ara vermeden. Selamlar.
 
  • Beğen
Tepkiler: alper 76

PuncherZ

Puncher
Kayıt
20 Şubat 2017
Mesaj
1.173
Tepki
5.355
Yaş
37
Şehir
Eskişehir
İsim
Ziya D. Bilgitoğlu
Başlangıç
2017—18
Bisiklet
Cipollini
Bisiklet türü
Yol bisikleti
Bildiğim kadarıyla kadın seleleri daha kalın erkek seleleri daha ince oluyor, leğen kemiğine oranla. Ben uzun süre bisikletle gelen seleyi kullandım (Merida Speeder 200) ne dar ne de geniş ve orta sertlikte bir seleydi. Turlarım ortalama 200 km oluyor ve bu uzun turlarda kalın pedli tayt kullanıyorum. Merida seleyle bacaklarımda uyuşma ve çıban derdim vardı. Şimdi selle royal seta kullanıyorum. Daha ince ve sert. Hiç bir problemim kalmadı. Uzun vadede ne çıkartır bilmem ama şu an çok memnunum.
 
  • Beğen
Tepkiler: mariokaldato

Işıklar Gazisi

Forum Demirbaşı
Kayıt
21 Şubat 2017
Mesaj
403
Tepki
681
Şehir
Ankara
Bisiklet
Mosso
Sele malzemesi olarak sadece sünger ve gel den yapılanlar karşılaştırılmıș.

Acaba deri ve carbon(kaplamasız) seleler nasıl sonuçlar verirdi diye düşünüyorum. Sonuçta ikisi de belirli bir miktarda titreşimi ve sarsıntıyı emebilen maddeler. Örneğin aşağıdaki gibi seleleri de denemek lazım.
1093363028-1581555051.jpg

team-pro-classic-3.jpg
 
  • Beğen
Tepkiler: akifberkant

alper 76

Forum Bağımlısı
Kayıt
5 Mayıs 2014
Mesaj
1.780
Tepki
1.822
Yaş
48
Şehir
mersin
Bisiklet
Scott
Benim gördüğüm okuduğum kadarıyla mesele selenin malzemesi çok az titreşim vermesi vs değil. Asıl olay ile ilgilenilmiş yani selenin vücuda değidiği yerlerdeki baskısı ve bu baskının hangi selelerde daha farklı olacağı, kan akışını hangi sele nin sağlamada daha iyi olduğu.
Tur selesi olsa alırsın bir b17 geçersin mesele yol olunca durum çok farklı oluyor. Bisikletle verilen seleler b.k gibi öyle oldugunu da benim gibi k.çta çıkan çıbanlardan anlıyorsun. Bundan kurtulmanın tek yolu da kalça kemiğimize uygun sele seçmek. Yoksa sele deri olmuş taştan olmuş değil olay...k.ça uygun değilse neyle kaplarsan kapla istersen karbon kevlar olsun fark etmez.

Araştırmanın en dikkat çeken noktası 'baskıyı azaltır rüzgar eser' mantıgı ile ortası delik olan selelerin aslında prostata daha fazla baskı yaparak en büyük zararı veriyor olması!!!
bunu okuyunca şok geçirdim...yoksa ortası delik olan üstü deri kaplı bir selle italia c2 alıp geçecektim. Şimdi çok başka düşünüyorum.
O önemli bu önemli diyoruz ama malesef seleye de para vereceğiz...ne çektik kardeşim şu işlerden yahu....
Aşağıda kaykanta gösterilen ısı sensörleri yerleştirilmiş araştırmada kullanılan sele nin fotosu..
760Z11.JPG


Bunlarda görülen kırmızı yerler de kan akışının az ve tehlikeli oldugu yerleri gösteriyor
Araştırma KÖLN spor akademisi tarafından yapıldıgına göre dikkate deger bir çalışma
760Z8.JPG
760Z9.JPG


Bir de prologo reklamı atayım meselenin önemini 1-oturma kemiği açısı-2-vücutkitle endeksi-3-bel ve eğilme esnekliği 4-hangi amaç ve türde bisiklet sürüldüğü konusunun önemi daha net anlaşılsın.
Bu videoda tüm bu 4 konunun ve özelliklerinin özeti görülebiliyor.
Marka değil önemli olan kişiye uygun sele.
(link)
 
  • Beğen
Tepkiler: BerkEvren

ottcci

Daimi Üye
Kayıt
15 Şubat 2015
Mesaj
320
Tepki
309
Şehir
.
Başlangıç
1949—50
Bisiklet
Diğer
@Işıklar Gazisi brisaspor bisiklet takımından bir sporcuyla konuşmuştum ayak üstü; en rahatsız olanı karbon seleler demişti, xrs001 dura-ace modelini kullanıyormuş takımda, kaliteli tayt kullanmamıza rağmen ağrı oluyor hatta yakıyor demişti
 
Kayıt
7 Nisan 2016
Mesaj
85
Tepki
36
Şehir
istanbul
İsim
Bilal
Bisiklet
Diğer
San mario sele çeşitleri var yeni stoklar. isterseniz inceleyebilirsiniz

(link)
 

Ozan k.

Forum Bağımlısı
Kayıt
13 Haziran 2014
Mesaj
2.027
Tepki
2.738
Şehir
İstanbul
Bisiklet
KTM
Ortası kesikler daha kötü vs diye bir şey yok. Çünkü oturan kişinin oturma kemiği, kalçası, skrotumu farklı. Birine rahatsız gelen diğerine rahat gelir.
Ben bugüne kadar çok sele denedim. Hem ortası kesik hem olmayan bir sürü sele rahatsız etti biri ortası kesik diğeri de kesik olmayan iki sele ile rahat ettim. Tamamen selenin genisligi ve şekli ile alakalı. O şekli de deneyerek bulacaksınız.
 
  • Beğen
Tepkiler: SRT