yol bisikletlerine dikkat edin; aynakol yere o kadar yakındır ki, pedallardan birini tam aşağıda tuttuğunuzda zeminle arasında sadece birkaç cm mesafe kalır. yine bir yol bisikleti kadrosunun arka çatalının açılarına dikkat edin; o çatalın alt boruları tekerlek göbeğinden aynakola doğru ilerlerken giderek yere yaklaşır. aynı zamanda yol bisikletlerinin maşaları da kısadır, furş yatağıyla ön tekerlek arasında çok az bir mesafe vardır.
bütün bunlar; yol bisikletinin ağırlık merkezini o büyük jantlara rağmen yere yakın tutabilmek içindir.
mtb'de ise arka çatalın alt boruları yere paralel, ve maşa da uzundur. yüksekliği arttıran bu unsurları dengelemenin tek yolu da; 26'' den daha büyük bir jant kullanmamaktır.
mtb kadrosuna 28'' jant taktığınız takdirde; bisikletiniz yerden 1'' daha yükselecektir ve önemsizmiş gibi görünen bu fark; emin olun bisikletinizin sürüş karakterini baştan sona değiştirecek ve hem virajlarda sizi hantallaştıracak, hem de arazideki sürüş kabiliyetinizi gözardı edilemeyecek derecede düşürecektir. bütün bunlar da güvenlik açısından tahmin edemeyeceğiniz kadar büyük riskler oluşturmaktadır.
ayrıca fizikteki "moment" konusunda anılan birtakım doğa kanunları gereği; küçük tekerlekli bisikletler daha çabuk hızlanıp daha çabuk dururlar. arazi koşulları için üretilen mtb'lerde bu kesinlikle istenen birşeydir. yol bisikletleri ise bir defa hızlandıktan sonra uzun süre o hızda ilerlemek ve planlı duruşlar yapmak için üretildiklerinden, büyük çaplı jantlar onlara uygundur. siz kendi bisikletinizi şehiriçi trafiğinde kullanacaksanız ve araziye de çıkacaksanız, 26'' ten daha büyük bir jant ataklık açısından da size uymaz.
incecik asfalt tipi yarış lastikleri kullanarak tekerlek çapının neredeyse aynı kalması sağlanabilir; ancak bu da bisikletin arazi kabiliyetini tamamen ortadan kaldırır. bu işlemden sonra asfalttan ayrılmayacağınıza göre, ön maşada amortisör olmasının da bir anlamı kalmaz; ki zaten amortisörü yaylandıracak kadar bir kuvvet, daha maşaya ulaşamadan tekerlekte jant kesiği (yılan ısırığı) olarak patlayacaktır. ortada böyle bir gerçek varken, ön maşanın amortisörlü olmasının ekstra ağırlıktan başka bir faydası olmaz.
aynı maşa gibi; sadece asfaltta kullanılacak bir bisiklette mtb kadrosu da gereksiz ağırlıktır. çünkü bu kadrolar; yol bisikletlerine göre çok daha şiddetli darbelere dayanabilecek şekilde üretilirler ve bu ekstra sağlamlığın bedeli de ekstra ağırlıktır.
bisikletinizi sadece asfaltta kullanacaksanız mtb'nizi satıp yol bisikleti alın derim. yine kalın lastikler kullanıp araziye çıkacaksanız da; 26'' jant kullanan bunca bisiklet üreticisinin bir bildiği var.
yine de jantınızı değiştirmek istiyorsanız; tekerlek göbeğinizin kaç delikli olduğuna bakın. aynı delik sayısına sahip bir jant çemberiyle, bu çembere uygun boyda jant telleri alın. oluşturacağınız bu seti herhangi bir bisikletçiye ördürtebilirsiniz. frenleriniz disk değilse de, uygun bir adaptörle v-fren ayaklarınızın daha yüksekte durmasını sağlayabilirsiniz. sonrası için ise Allah kolaylık versin...