Resimli Anlatım: Hidrolik Fren Takılması ve Sürtmeden Ayarlarının Yapılması

Halil Emre Ozlu

Daimi Üye
Kayıt
22 Eylül 2010
Mesaj
350
Tepki
372
Şehir
Trabzon
Merhaba arkadaşlar;

Herkesin merak ettiği bisikletle ilgili teknik konularda resimli anlatımlar hazırlıyorum tek tek. Amacım forum olarak atolyede resimli arşiv oluşturulmasına katkı sağlamak.

İşbu yazı tarafımdan sadece ve sadece bisikletforum için ozel olarak hazırlanmıştır. Lütfen sitenin ve şahsımın haklarına saygı gosterip bunları alıp başka sitelerde kullanmayın, sadece link kullanın.

Oncelikle frenlerimi soktüm, bende Avid Elixir CR var, 203 lük rotorlar ile. Maşam post adaptor desteklemekte; sadece on fren üzerinden anlatacağım. Yeterli olacağına inanıyorum, soruları da cevaplamaya gayret edeceğim.

Frenlerin geliş şekli boyle olmakta; balatalar arası tampon var:
http://img593.imageshack.us/img593/8426/img1432j.jpg

http://img69.imageshack.us/img69/1726/img1434yc.jpg

iki çeşit vida var; bir kısmı uzun, bir kısmı da kısa (ilk resme bakınız). Bu vidalardan kısa olanları adaptorleri kadroya (ya da maşaya) bağlamak için; uzun olanları ise kaliperi adaptore bağlamak içindir. Şimdi oncelikle elimize adaptorü ve kısa vidaları alıyoruz:
http://img33.imageshack.us/img33/1545/img1438el.jpg

Peşine şu resimde olduğu gibi maşaya monte ediyoruz. Avid'ler için bir standart var; adaptorün yazısı içeride kalacak, dışarıya bakmayacak. Şu resme bakınız:
http://img823.imageshack.us/img823/4294/img1441g.jpg
farkettiyseniz adaptorun kavis kısmının içi kaliperin oturacağı şekilde. diğer türlü zaten oturmaz.

Vida deliklerinden ise sadece alta bakanları; yani çukurda olanları maşaya oturacak.
http://img401.imageshack.us/img401/3725/img1442g.jpg
bu vidalanmış hali:
http://img197.imageshack.us/img197/2127/img1443pw.jpg
http://img153.imageshack.us/img153/7176/img1444v.jpg

İşbu yazı tarafımdan sadece ve sadece bisikletforum için ozel olarak hazırlanmıştır. Lütfen sitenin ve şahsımın haklarına saygı gosterip bunları alıp başka sitelerde kullanmayın, sadece link kullanın.


Bu aşamadan sonra frenin kol kısmına geçiyoruz. Oncelikle freninizin pad-contact ayarı varsa onu en aşağı seviyeye getirin. Yani pistonların mesafesini açın. Avidlerde bu olay; ok yonünde vidayı ya da fren kolunun çıkışını çevirerek yapılıyor.
http://img199.imageshack.us/img199/1518/img1446kf.jpg

Pad-contact ayarını yaptıktan sonra da kaliperi adaptore monte edeceğiz... Bunun için uzun vidaları ve vidalar için spacerleri alıyoruz. Ne kadar spacer kullanacağınız adaptore; maşaya-kadroya ve kalipere gore değişir. bunu siz ayarlayacaksınız. mesela benim sistemime gore; üst tarafa bir çift; alt tarafa bir çift yetti. (alttaki çiftin birisi daha uzun; 1.5 çift diyebiliriz) Bunlar vidalar ve spacerler: (bu arada kaliperin tamponunu da çıkarıyoruz; resme dikkat ;))
http://img14.imageshack.us/img14/1738/img1447aq.jpg

Spacerleri kaliperle adaptor arasına koyacaksnız; sakın yanılıp da vida ile kaliper araınsa yani üste koymayın :) Kaç spacer kullaacağınızı kaliperi adaptore dayayarak tespit edin. Bu şekilde olacak:
http://img600.imageshack.us/img600/9676/img1448l.jpg

Sonrasında kaliperi adaptore oturtun ama vidaları sıkmayın. Çünkü vidaları ayar yapmadan sıkarsanız diske sürtme yapacaktır. Şu şekil bırakın
http://img153.imageshack.us/img153/3162/img1449k.jpg

İşbu yazı tarafımdan sadece ve sadece bisikletforum için ozel olarak hazırlanmıştır. Lütfen sitenin ve şahsımın haklarına saygı gosterip bunları alıp başka sitelerde kullanmayın, sadece link kullanın.


Bu şekil bırakmadaki amacımız; Kaliperin vida girişi, normal bir vidanın girebileceğinden daha geniş üretilir. Bunun sebebi ise diske sürtmeden sağa sola hareket ettirip ayar yapabilmeye olanak tanımasıdır. Makro olarak bu genişliği gostereyim:
http://img412.imageshack.us/img412/51/img1450x.jpg

İşte bu genişlik içerisinde kaliperin tam oturacağı yeri bulup; o noktada vidaları sıkacağız ve hiç diske sürtmeden oturmasını sağlayacağız.

Sonradan frenin kol kısmını kadroya monte ediyoruz. Çünkü frenin ayarını yaparken fren sıkmamız gerekiyor:
http://img130.imageshack.us/img130/9561/img1452z.jpg

Güzelce freni kadroya oturttuktan sonra freni sıkıyoruz; bu fren sıkma işlemi uzun sürecek. KAliperin ayarını yapma süresi boyunca sıkacağız. Dolayısıyla yanınızda birisi olursa daha rahat ayar yapabilirsiniz. Haa benim gibi ustaysanız o başka :p :D
http://img6.imageshack.us/img6/2993/img1453.png

Bir elimizle (ya da ayak olabilir; fakat dikkat edin ve iyi sıkın) freni sıkarken diğer elimizle kaliperin vidasını sıkıyoruz. Kaliper fren sıkma işlemiyle tam yerine oturur. Siz de vidaları sıkarak oturan kaliperi sabitlersiniz. Sonuçta freni bıraktığınızda kaliper sabit kalır. Ayarınız olur:
http://img98.imageshack.us/img98/9927/img1454nj.jpg

Eklemek istediğiniz bir şey olursa katkılarınızı bekliyor olacağım. Bir teşekkürü çok gormezsiniz artık :)
 
Scudo

Levent Kırça

Forum Bağımlısı
Kayıt
19 Kasım 2009
Mesaj
729
Tepki
338
Şehir
Bursa
Bisiklet
Salcano
Aslında forum adına birde videolu anlatım yapsak mı ya... Mesela siz kullanmayın emeğe saygı falan demişsiniz ama bunu takan olmayacak emin olun. Onun yerine fotoğraflara bisiklet forum ... tarafından gibi hazırlansa daha garanti olur :)
 

Mustafa Acar

Keep going...
Kayıt
2 Ağustos 2008
Mesaj
857
Tepki
548
Şehir
Konya
Başlangıç
1994—95
Bisiklet
Mosso
Bisiklet türü
Dağ bisikleti
ellerinize sağlık çoğu kişi sürtmesinden yada montajıdan şikayetci idi sanırım bu konu gerekli bilgiyi vermiştir..:) Bir sonraki yazınızda kaliperlerin ve kolların bakımını işlerseniz benim için yaralı olur..:D
 
  • Beğen
Tepkiler: karacasus

halil karaoglan

Daimi Üye
Kayıt
14 Mayıs 2009
Mesaj
345
Tepki
35
Şehir
MERSİN
Eline sağlık Emre abi bu konu çok kişi için faydalı olacak.Şahsen benim için cok faydalı oldu.
 

Halil Emre Ozlu

Daimi Üye
Kayıt
22 Eylül 2010
Mesaj
350
Tepki
372
Şehir
Trabzon
@Mustafa Acar

nasıl bir bakım ben anlamadım, açıklarsanız onu da anlatmaya hazırım ben, boyle katkılar bekliyorum :) iyi forumlar herkese teşekkür ederim...
 

Mustafa Acar

Keep going...
Kayıt
2 Ağustos 2008
Mesaj
857
Tepki
548
Şehir
Konya
Başlangıç
1994—95
Bisiklet
Mosso
Bisiklet türü
Dağ bisikleti
@Halil Emre Ozlu
aslında biraz riskli deniyor ve sanırım özel bir anahtara yada ucuna ihtiyacınız olacak..:) dediğim bakım sadce kaliperler ile ilgili . pistonların sökülüp temizlenmesi o-ringlerin keçelerin sökümü takılması vs. kaliperi parçalayıp birleştirmek aslında..:D
 
  • Beğen
Tepkiler: ErdincAydin78

Mehmet Aktaş

Forum Demirbaşı
Kayıt
29 Ekim 2009
Mesaj
407
Tepki
72
Şehir
Karabük
bisiklet topluyordum bu gün bitti ancak fren ayarlarını bi türlü tutturamamıştım çok yardımcı oldunuz sağolun. fakat rotorun bir noktası sürekli sürtüyo daha önceden birisinen duymuştum "rotoru elle esnetme" fakat bi türlü beceremedim. onu nasıl halledebileceğim hakkında da yardımcı olabilir misinz? teşekkürler...!
 

atakibrahim

Forum Bağımlısı
Kayıt
6 Ocak 2008
Mesaj
808
Tepki
302
Şehir
Ankara Bisikle
Kimse dikkat etmemiş o zaman konuyu açan arkadaş dahil olmak üzere ben uyarayım herkezi kalıper ile Is adaptör arasındaki alu. ve crmoly malzemelerden eş konik yapılmış 1 çift takım yüzükler mevcut arkdaşamızın resimlı anlatımında her kalıper için toplamda 4 yüzük kullanarak eksık kullanımıştır.Fabrika çıkışı tüm Avid fren setlerinde bu yüzükler her kalıper için 8 tane olarak yani 4 çifttir.Konunun başında en son resimde dikkat ederseniz kaliper ile Is adaptör arasındaki 2 çift konık yüzükler kullanılmış kalıper Is adaptör bağlantı vidası olan m6X25 imbuls (5 alyen) vidayı kalıpere monte etmeden önce kaliper ile vida arasına bir çift daha kullanması gerekıyordu.Aşağıdaki resimde belirttim.Bu yüzüklerin görevi pedlerin rotor yüzeyine endirek paralel basması için kalıperi açısal hareket ettirmeye yarar, dolaysıyla pedlerin rotor yüzeye bastığı nokta daha paralel olduğundan fren performansı arttırdığı gibi pedlerin yüzeyi eşit bir şekılde erımesidir...
(link)
 

temucin90

Forum Bağımlısı
Kayıt
27 Mayıs 2007
Mesaj
2.803
Tepki
2.483
Şehir
İstanbul Bahçelievler
atak ibrahim doğru demiş vidalarda eksik var.

buna ek olarak fren ayarı bu şekilde yapılır ama yapılmaz!!!

bisikleti ters çevirmek hem parçalarımızı çizeceği gibi, eğer frenlerde hava varsa kaliper tarafına gitmesini sağlayacaktır bu da güzel bir durum değil ileride frenleme sorunları çıkartır.

aynı işlemi,

bisiklet normal bir şekilde duruyorken, kaliper vidalarını hafif gevşetip ( kaliperin biraz sağa sola oynayacak kadar) ön ise yardım alarak tekeri döndürüp freni sıkın. fren sıkılı bir şekilde vidaları sıkın çok büyük ihtimalle sorun kalmayacaktır ;)
 

onur demirer

Daimi Üye
Kayıt
18 Ağustos 2009
Mesaj
328
Tepki
317
Şehir
Austin/TX
Bisiklet
Marin
Bende soyle bir durum oluyor yalniz: Fren sıkılı durumda vidaları sıkarken alyanla uyguladığım tork yuzunden disk cok az da olsa egiliyor ve kaliper ayari da tam istedigim gibi olmuyor.

Benim en cok isime yarayan yontem bisikleti ters cevirmek, tekerlegi hizlica dondurmek ve ses gelmeyecek(surtme olmayacak) sekilde kaliperi elle sikica tutarken vidalari sikmak.
 

atakibrahim

Forum Bağımlısı
Kayıt
6 Ocak 2008
Mesaj
808
Tepki
302
Şehir
Ankara Bisikle
@onur demirer

Kullandığın fren seti Shimano serisi ise kaliperi Is adaptöre monte etmek için kullanılan vidalarında metrik pul'u yok sanırım bu yüzden vidayı sıkınca kalıperin slotu(kanalı) içerisinde hareket edebilir.Fren setin Avid ise bu sayfada 10 uncu mesajda daha önce belirtiğim gibi eş konık yüzükleri doğru ve tamamını kullanmalısınız.
Konuya birde şunu eklemek istiyorum:Fren kolundan uygulanan kuvvetle hortum içerisinden oluşan yağın basınçı kaliper içerisindeki pistonları iterek balataları rotora temas etmektedir.Bu olayda her zaman piston aynı hızda ve aynı kararda çalışmayabilir bunun nedenı zamanla piston yüzeyini dışarda kalan kısmı korozyon uğraması, paslanması, okside olması ve balata tozlarının yapışması gibi ilk günki performansını almak zordur.Pistonları çalışması çok mılımetrık ve anlık bir olay olduğundan gözle görmek imkansızdır.Örneğin bir piston %85 basınca mahruz kalıp 0,125sn içerinde tepkime vermiştir.Diğer piston ise %88 basınca mahruz kalıp 0,132sn sonra tepkımeye girerek bu skala sürekli değişkendir.Üretici firmalar bu olayı tölere etmek adına rotorun esnemesini göz önünde bulundurmuşlardır.Bahsettiğim olay başınıza gelmiş olabilir ve kaliper ayarınızın için fren kolunu bir kaç defa pompalayarak vidaları bu şekilde sıkın derim...:in:
Not:Veridğim örneklemede piston tepikime yüzdesi ve süreleri kale almayın sadece örnek vermek istedim.Zaten bu tepkime süresini ölçmek kolay olacağını sanmıyorum... :D
 
  • Beğen
Tepkiler: onur demirer

onur demirer

Daimi Üye
Kayıt
18 Ağustos 2009
Mesaj
328
Tepki
317
Şehir
Austin/TX
Bisiklet
Marin
@atakibrahim

Evet sorun bu olabilir, biraz inceliyeyim soguktan balkona cikmayi goze alabilirsem :D Buyuk ihtimal pistonlardan biri biraz daha az hareket ediyor o yuzden ayar da tam olmuyor.
 

cihan celik

Aktif Üye
Kayıt
1 Haziran 2011
Mesaj
124
Tepki
62
Şehir
istanbul-Tekirdag(Corlu)
Aciklayici bir konu olmus. Benim kulaktan dolma bir bilgim var. Hidrolik frenli bisikletleri ters cevirmek bir hataymis. Hava mi yaparmismis, bisi olurmuymus neymis. Dogru degil sanirim bu bilgi?
 

bkagan

Forum Bağımlısı
Kayıt
24 Haziran 2012
Mesaj
763
Tepki
247
Şehir
Güzel olan heryer...
Bisiklet
Salcano
yeminle süper bir yöntem elinize sağlık tekerinize taş değmesin... :)
 

Çetin ŞAHİNÖZ

Forum Bağımlısı
Kayıt
5 Temmuz 2013
Mesaj
1.538
Tepki
1.893
Yaş
56
Şehir
İSTANBUL
Bisiklet
Sedona
Çok teşekkürler açılan başlık ayrı cevapların içerdiği bilgiler ayrı yararlı olmuş..
 

Emrah Demirci

Forum Bağımlısı
Kayıt
20 Ekim 2012
Mesaj
919
Tepki
482
Yaş
38
Şehir
nevşehir
Bisiklet
Scott
@atakibrahim

@onur demirer

@Halil Emre Ozlu

Bugün bende ön maşama yeni getirtdiğim 203 mm rotor ve adaptörü takmaya çalışdım, yalnız maşamın adaptör takılan üst ve alt vida girişinin ikisi aynı boyda değil, örneğin üst 4mm alt 1mm gibi,


3180 dosyayı görüntüle

3183 dosyayı görüntüle

3185 dosyayı görüntüle

(bu resimdeki halil beyin maşa)

img1441g.jpg

3186 dosyayı görüntüle

Buda benim maşa(eski rotorlarla)

IMG_20141125_221133.jpg

bu durumda kaliperin rotora ne kadar oturması gerekdiğini ayarlamak için alt tarafdaki eksik olan 3mm'lik boşluğu spacer ilemi doldurmam lazım?

Birde diskin arasını ne kadar açıp geri taksamda bir iki fren pompalamadan sonra aşırı derecede kapanıyor, daha önce frenlerimden pek memnun olmayınca koldaki pad contact ayarıyla biraz oynamışdım ve elcekler çok uzak durmaya başladı, fren daha iyi tutmaya başlamışdı ama sanırım diske çok yakın çalışması bu nedenle..

şuda pad contat ayarı

IMG_20141125_220958.jpg

3187 dosyayı görüntüle

Frenlerimden iyi tutmadığı ile ilgili diğer bi şikayetimde aşırı sesli çalışıyor olması, sebebi sanırım sadece eski rotorlarımdaki yamuklukdan değil aynı zamanda balatalarda sert olan cinsden..