Bisiklet seçim kılavuzu ve bisiklet türleri

ismail eren

Forum Demirbaşı
Kayıt
17 Temmuz 2013
Mesaj
406
Tepki
593
Şehir
Yalova - Manisa
Bisiklet
Scott
Bisiklet türleri ve hangi bisiklet hangi amaçla tercih edilmeli konusunda bir derleme yapayım dedim. birlikte bu listeyi geliştirmek isterim. okuyan ve/veya katkı sağlamayı düşünen herkese teşekkürler.

DOWNHILL
hem bisikletim hemde dağların sınırlarını göremeye niyetli kişiler için ideal olan bisiklettir. pek pedallama yapmanın düşünülmediği sert inişler için tasarlandığı için vites aralıkları düz yolda dahi tatmin etmez. 180-200mm veya daha fazla amortisör mesafesine sahiptir. amaçları dolayısıyla çok sağlam yapıda üretilirleri dolayısıyla ağırlık kaygıları yoktur. bu yarışlarda ana amaç bisiklet hakimiyeti olduğu için bu amaç doğrultusunda kadro geometrisi vardır. tepe inişi yapanların haricinde başka kimseye hitap etmez. standart olarak 26" piyasada vardır.

ENDURO
150-180mm amortisör aralığına sahip, çok azda olsa çıkışlara ve düzlüklere sahip tepe iniş yarışlarını amaçlayan downhill bisikletleridir. amaçları gereği downhill bisikletlerden daha hafif olurlar ama en az onlar kadar dayanıklı olmak zorundadırlar. hem sürücünün bisiklet hakimiyeti hemde sürücü dayanıklılığı ve yokuş kondisyonun test edilmek istendiği yarışlar için idealdir. tepelerden iner, tepelere çıkarım. patikaya dahi bulaşmadan işim off-roaddur diyen kişilere hitap eder sadece. standart olarak 26" pazarlansada artık 27.5" olanlarıda bulunabiliyor.

MTB (trail bike, çift amortisör)
bu bisikletler "ben yoldan çıkarım" diyen kişiler için idealdir. yollar ve patikalar bana göre değil, ben off-road arazide taşlı yüzeylerden, çamur kaplı yollardan geçerim diyorsanız bu sizin bisikletiniz. hem iniş için hem tırmanma için uygun vites aralıkları sunar ama hız beklentilerini karşılama gibi bir sorunu yoktur.
120-160mm arası amortisör mesafesine sahiptir. "ben hangi bisikleti alayım" diyen bisiklet dünyasına yeni girecek kişilere önerilecek bir bisiklet değildir. 26" standart olsada 27.5" ve 29" versiyonlarıda vardır.

MTB (cross country, tek amortisör)
bu bisikletlere arazinin yarış bisikletleri gözüyle bakabilirsiniz. hem iniş hemde çıkışlar için hız beklentilerini karşılayabilecek vites aralıkları sunar. kadroları trail bikelara göre nispeten daha hafif ve daha kati olur. 80-120mm arası mesafeye sahip tek amortisörleri vardır. patika, toprak yol, köy yolu gibi yerlerde kullanım için idealdir. şehir sınırları içerisinde bisiklet kullanacaklara tavsiye edilmemesi gerekir.
önceleri 26" standart olsada, şimdilerde 29" daha ağırlıklı pazarlanmaktadır.

HIBRID
dağ bisikleti ile yol bisikleti arasında kalmış bir türdür. genellikle amortisörleri olmaz. gidonları yüksektir ve çok dik bir oturuş konumu sağlar. arada kalmış bir tür olduğu için hiçbir amacıda yoktur. kadro geometrisi her türden esintiler taşır ama tam olarak hiçbirine tam hitap etmez. o yüzden azda olsa herkese hitap eder. bisikletle ilgili hiçbir hedefim yok diyen kişilerin alıp şehrin her türlü yolunda rahatlıkla kullanabileceği bisiklet türüdür. genelde 700c olarak üretilirler.

ŞEHİR (Commuter)
bisikleti ile işe gelip gitmek isteyen kişiler için, bisikleti ile çarşı pazara, okula gitmek isteyen kişiler için, yani bisikletini şehirde ulaşım aracı olarak kullanmak isteyen kişiler için üretilen bisikletlerdir. hafiflik ve hız gibi hedefleri yoktur. asıl amaçları kullanıcısına en az sorunu çıkarmak ve onu en az bakımla uğraştırmaktır. genellikle amortisörleri olmaz. şehrin inişli çıkışlı yolları için ideal vites aralıkları sunar.
amaçları doğrultusunda ufak çaplıda olsa eşya taşıma kapasitesi vardır. işe, okula, çarşıya pazara gitmek için bisiklet almak isteyen kişiler için idealdir. genelde 700c olarak üretilirler.

TUR bisikleti
uzun mesafeleri katedmek amacıyla tasarlanan bisikletlerdir. bu uzun mesafelerde kullanıcısına en az sorunu çıkarmak ve en çok yük taşımak ana amacıdır. bu amaçlar doğrultusunda genelde hi-ten çelik kadroya sahiptir. şehir bisikletlerinin jantları genelde 32 tel olduğu halde, bu bisikletler jant teli kırılma sorunlarını azaltmak için 36 tel jantlar vardır. hem ön hemde arkada yük taşıma aparatları vardır. hız amaçlı değildir ama yokuşlarda rahat ettirecek vites aralıklarına sahiptir. konfor ana amaçtır bu bisikletlerde. benim işim ne dağda bayırda, nede şehir içinde olur. ben şehirden şehire, ülkeden ülkeye gezerim diyenler için ideal bisikletlerdir. genelde 700c olarak üretilsede 26" versiyonlarıda bulunabiliyor.

YOL (yarış)
yollar için üretilmiş hız makineleridir. konfordan bir miktar ödün verilmiştir. hız, aerodinanizm, sürücünün gücünden maksimum verim almak ana hedeflerdir. kadroları bu doğrultuda hafif ve kati olarak üretilir. üst modellerde karbon kadrolar tercih edilir. bu bisiklet alınırken kadro boyu ve geometrisi çok iyi araştırılmalıdır. hafiflik ön planda olduğu için frenler ve vites sistemleri bu doğrultuda imal edilir. viteslerde hızlı geçişler ana hedeflerdendir. vites aralıkları düzde ve her türlü inişte iyi iş görsede tırmanışlarda kondisyonsuz kullanıcılar zorlanabilir. 700c 23mm olarak üretilirler. amacı yarış yapmak olanlar haricindeki kullanıcılara pek hitap etmez.

YOL (endurance)
Yapısal olarak yol ve yarış bisikletleri ile tamamen aynıdır. Yol/yarış bisikleti kullanmak isteyen ama yarış hedefi olmayan kişilere veya çok uzun yol yarışlarında pedallamak isteyen kişilere veya kartlı tur (yanına çok fazla eşya almadan, kredi kartını alarak ve otellerde konaklama yapılarak yapılan tur) amacı olan kişilere hitap eden bisiklet türüdür. Yol/yarış bisikletlerine kıyasla daha konforlu olurlar. Kadro geometrilerinde uzun yol dayanıklılığı ana kriterdir. 700c 23mm olarak yaygın olsada 25mm olanlarıda bulunur. Şehrin bozuk yolları ona zara vermez. sadece size amortisörlü bisikletlerin verdiği konforu vermez. tek farkı budur.

YOL fitness (düz gidon yol)
yol bisikletinin konforunu yaşamak isteyen ama dropbar ile bir yarışcı gibi görünmek istemeyen kişiler için üretilmiş bisikletlerdir. yol ve endurance bisikletleri ile çok benzer geometriye sahiptirler. Tek fark düz gidona sahip olmalarıdır. "benim pedallamamın %90'ı asfaltta olur" diyenler için ideal olan bisiklettir. yeni yeni disk frenleri versiyonlarıda bulunabilir olmuştur. 700c 23mm olanları yaygın olsada 25mm ve 28mm versiyonlarıda vardır.

TRIATLON
Yol yarış bisikletlerinden ana farkı tamamen aerodinanizm kaygılar doğrultusunda şekillenmişlerdir.
triatlon yarışlarında başka bir bisikletiçinin arkasına geçip onun rüzgar tünelinden faydalanmanıza izin verilmez. yalnız kovboy misali rüzgarla tek başınıza mücadele ettiğiniz triatlon yarışları baz alınarak tasarlanmış hız canavarlarıdır. yol ve yarış bisikletlerinden daha dik sele açısı vardır ve sürücüsünü daha önde bir pozisyonda tutar. böylelikle sürücü aerobarlar üzerine kollarını yerleştirir. ama bu aerobarlar üzerinde frenler olmadığı için bu bisikletlerinde durdurulması zor olur. bu yüzden çoğu normal yol yarışında bu bisikletlere izin verilmez. normal yol yarışlarında ucu açık olmayan ve ucu fren kollarından ileri çıkmayan barlara izin verilir sadece. 700c 23mm olurlar. hafiflik ve aerodinanizm ana hedef olduğu için pek dayanıklı değillerdir. triatlon ve Ironman yarışlarını hedeflemeyen kişilere hitap etmezler.

CYCLOCROSS
yol/yarış bisikletlerinin genellikle 1 saati geçmeyen, patika ve toprak yollarda yapılan yarışlar için uyarlanmış hali denilebilir bu bisikletler için. yol&yarış bisikletlerine oranla daha az agresif kadro geometrisine sahiptir. kadroları biraz daha uzundur. 700c 30mm veya 35mm olarak patlamaya dayanıklı dişli lastiklere sahip olurlar. fren ve vites telleri ya kadro içine yada çoğunlukla üst borunun üstüne yerleştirilir. böylelikle bisikleti omuzunuza aldığınızda teller rahatsızlık vermez. son zamanlarda disk fren versiyonları daha yagın olmaya başlamıştır. toprak yollarda, patikalarda, köy yollarında hızlı bisiklet sürmeyi hedefleyen kişiler için ideal seçim olabilir. ama çok uzun sürüşler için pek ideal değillerdir.

GRAVEL (all-road) bike
cyclocross bisikletlerin uzun sürüşleri için tasarlanmış hali denilebilir bu bisikletler için. nispeten daha ince lastiklere (28mm, 30mm vb) lastiklere sahip olurlar. cyclocross ile benzer kadro geometrisi vardır. sadece aynakol daha düşük bir konumdadır ve daha uzun dingil mesafesi vardır ve bu sayede uzun mesafe stabilitesi elde edilir. böylelikle bu bisiklet tur amaçlı olsun, cyclocross yarışları olsun, şehir içi kullanımı olsun, her türlü yolda her türlü amaçla kullanılabilecek bir bisiklet türüdür. ama asıl ustalığı mıcırlı yol yarışlardır. bu yarışlar ülkemizde yok. 5 yıl öncesine kadar bu bisiklet türü zaten dünyada da olmadığı için bu bisiklet türüde henüz ülkemizde yok.

VELEDROME
bir bisikletçinin en son istiyeceği bisiklet türüdür belkide. sadece kapalı veledrome yarışları için yapılmışlardır. oradan başka yerdede kullanılmaz. hız ve yarışı kazanmak ana hedef olup, konfor düşünülmez. hafiflik elde etmek için vites ve frenleri olmaz. bunları frenleri olmayan bir Ferrari gibi düşünebilirsiniz.

BMX
hoplamalı zıplamalı özel parkurlarda mesafe veya zamanlı bazlı olmadan beceri bazlı puan toplama esaslı yarışlarda kullanılan bisikletlerdir. 20" veya 24" olurlar. kadroları nispeten çok küçüktür. kullanıcıya ayak hareketlerini yapacak alan bırakmak için seleleri çok düşüktür. kadrolarında ağırlık kaygısı pek yoktur, onun yerine dayanıklılık ana hedeftir. sadece bu tip kullanım hedefleyen kişiler için doğru seçim olur.

SINGLE SPEED ve FIXIE
single speed bisikletlerde vitessiz bisikletlerdir. çok basit yapıda oldukları için arıza çıkarma ihtimalleri pek yoktur. buda daha az bakım ve daha uzun ömür anlamına gelebilir. soğukta vites arızaları ile uğraşmak istemeyen kuzey ülkelerinde kış bisikleti olarak çok rağbet görmüş bir bisiklettir. ama vistessiz olduğu için yokuşlarda kullanıcısının dizlerini çok aşırı zorlar ve yorar. fixie bisikletler ise single speed bisikletlerin frensiz hali denilebilir. single speedlerde siz pedal çevirmeyi durdurduğunuzda tekerler dönmeye devamm eder ama fixie bisikletde arka taraf olduğu gibi sabitlenmiş olduğu için siz pedalı ileri çevirseniz tekerler ileri döner, geri çevirseniz geri döner, durdurursanız hareketde durur. yani pedal üzerindeki ayaklarınız aynı zamanda fren görevide görür. aynı zamanda fixieler için geri vitese sahip tek bisikletlerdirde diyebiliriz.

CRUISER
genellikle sahilde dolaşmak için ortaya çıkarılmış bisikletlerdir. vitessiz veya göbekten 3 vitesli olurlar. sahilde dolaşmak haricinde başka biryerde kullanılması pek önerilmez ve verimli olmaz. kum üzerindede gidebilsin diye bazı modellerinin arka tekerleri şişman teker olur.

TANDEM
aynı anda 2 veya daha fazla kişin kullanması için tasarlanmış bisikletlerdir. kadro geometrisi ve lastik tipi olarak gerek MTB, gerek şehir gerekse yol bisikletleri baz alınarak yapılmış modelleri vardır. kontrolleri zordur. pek alıp satanıda yoktur ülkemizde. yurtdışında 3 veya 4 kişilik olanları dahi vardır. aileyi birarada tutarak pedallama maksatlı kullanılabilir.

RECUMBENT
yatay bisikletde denir. 2 veya 3 tekerli versiyonlarıda vardır. çok rahat bir oturma pozisyonu sunduğu için ona tembel kişi bisikleti diyenler dahi olmuştur. yol, şehir veya MTB jantları taşıyan modelleri vardır. kontrolleri zordur ama iyi bir aerodinamik sağladığı için özellikle yol bisikleti jantlarına sahip olanları ile oldukça yüksek hızlı yolculuklar yapılabilir. ülkemizde nedense satılmamaktadır.

KATLANIR bisiklet
kadrosunun ortasından katlayarak taşıma ve saklama rahatlığı sunan bisikletlerdir. 26" ve 28" olanları dahi bulunsada yaygın olarak 20" versiyonları yaygındır. sürüş hakimiyetleri nispeten daha zordur. daha konforsuz sürüşleri vardır. şehir içinde çok kısa mesafeler için uygun olur. ben zaten kısa mesafe binerim ama taşıma&saklama yeri sorunum var diyenler için uygun olabilir

PEDICAP
insan veya yük taşıma maksatlı yapılmış 3 veya daha çok tekerli bisikletlerdir. özel amaçlı bisikletler olup ticari faaliyet haricinde kullanılmaz. memleketimizde seri üretim veya satışıda yoktur.

AMSTERDAM bisikleti (Dutch Bike)
Amsterdam sokakları görsellerinde görmüş olduğunuz klasik kadrolu, çoğu bayan bisikleti kadrolu ve çok eski olduklarını zannedilen bisikletler aslında orada yaygın olarak kullanılan Dutch Bike isimli bisikletlerdir.
bu bisikletler geri yerleştirilmiş oturma konumları ve geometrisi ile heryaştan her türlü kişinin kullanımına olanak sağlar. yük taşıma kapasiteleri ve yetenekleri artırılmıştır. kendi üzerlerini gömülü vaziyette kilitleme mekanizmaları vardır. ayrıca tamamen kapalı göbekten vites sistemleri vardır. ağırlık, geometri ve vites olarak yokuşlara uygun olmasada Amsterdam sokakları gibi düz şehir sokakları için mükemmeldirler ama bu bisiklette ülkemizde yok

Şişman lastikli bisiklet (fatbike)
kar, buz ve kum gibi yüzeylerde gidebilmek için tasarlamış bisikletlerdir. hız yapamassınız ama üzerinde lastikler ile her türlü yüzey üzerinden geçebilirsiniz. çok çeşitli kadro malzemesi ve jant boyutlarında satışı yapılmakta olup ülkemizde 24" ebatlarında olanı daha kolay bulunabilmekte. kum, çamur, kar vb diğer bisiklet tekerlerinin battığı yerlerde batmadan ama hızda yapamadan bisiklet sürmek isteyenlerin tercih edebileceği bir bisiklet türüdür.
 
Scudo

YüzSürKoş

Forum Bağımlısı
Kayıt
24 Mayıs 2014
Mesaj
1.822
Tepki
1.523
Emeğinizin olduğu aşıkar.Daha okuyamadım ama sabitlenmesi gerektiğini söyleyebilirim. Vakit ayırıp hazırladıgınız için teşekkürler. Konuyu okudum da cidden kılavuz niteliğinde.
 

Gjankrow

Forum Bağımlısı
Kayıt
13 Ağustos 2014
Mesaj
1.719
Tepki
3.299
Şehir
İstanbul
Bisiklet
Salcano
Güzel bir çalışma. Emek verildiği belli. Sabitlensin ve bisiklet alacak yeni arkadaşlar okusun. Kesinlikle başlangıç için faydalı olacaktır.
 
  • Beğen
Tepkiler: Cem Savaş

serdargecu

Aktif Üye
Kayıt
5 Haziran 2014
Mesaj
103
Tepki
36
Şehir
İstanbul, Maltepe
Bisiklet
Ghost
Foruma benim gibi yeni üye olanlara el kitabı olarak verilebilir.. Elinize sağlık.
 
  • Beğen
Tepkiler: Cem Savaş

Harun.

Yaşam boyu bisikletçi
Kayıt
8 Temmuz 2010
Mesaj
1.777
Tepki
908
Yaş
29
Şehir
Wonderland
Başlangıç
2003—04
Bisiklet
Salcano
Bisiklet türü
Şehir - Tur
Her şey güzel de yol bisikleti ile enduranceı nasıl ayıracağız?
 

SerkanH

Forum Bağımlısı
Kayıt
27 Nisan 2014
Mesaj
3.494
Tepki
2.334
Yaş
44
Çok başarılı ve önemli bir konu. Paylaşım için teşekkürler. Dilerim bu konu sabitlenir.. Teşekkür ederim..
 
  • Beğen
Tepkiler: Cem Savaş

Hamit E.

Forum Bağımlısı
Kayıt
21 Eylül 2013
Mesaj
902
Tepki
356
Şehir
İzmir
Bisiklet
Mosso
elinize sağlık. hayalimdeki bisiklet neymiş ve benim yaşadığım çevreye uygun bisiklet buymuş diyenler için güzel olmuş.
konu sabitlenmez ise tozlu sayfalarda kaybolup gidecek :(
 
  • Beğen
Tepkiler: Cem Savaş

BF Okuru

Üye
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
0
Tepki
2
Sevgili Murat,

Çok güzel bir derleme olmuş. Konunun sabit olması hakikaten çok işe yarayacaktır. Hatta ana sayfada bile uyarısı olsun. Böylelikle yeni bisiklet alacak adam bakar fikir sahibi olur.
 

Berke

Road Bike Cyclist
Kayıt
21 Haziran 2013
Mesaj
5.419
Tepki
5.964
Yaş
26
Şehir
İstanbul
Başlangıç
2014—15
Bisiklet
Bianchi
Bisiklet türü
Yol bisikleti
Sabit + Ana sayfada sarı yazıyla bu konu belirtilmeli bence. Böylece her bisiklet almak isteyen konu açmayacaktır... :)
 
  • Beğen
Tepkiler: Cem Savaş

ismail eren

Forum Demirbaşı
Kayıt
17 Temmuz 2013
Mesaj
406
Tepki
593
Şehir
Yalova - Manisa
Bisiklet
Scott
@Harun Salcı
işin uzmanı değilseniz yarış amaçlı yol bisikleti ile endurance amaçlı yol bisikletini sadece bisiklete bakarak ayırt edemessiniz.
Scott gibi üreticilerin sayfalarında kendi modellerinin endurance mı yoksa yarış amaçlı mı olduğu yazar.
genellikle "agresif kadro geometrisi var" gibi bir ifade görürseniz o bisiklet büyük olasılıkla yol yarış bisikletidir.
"uzun mesafeler için ideal" gibi bir ifade varsa, onlar genelde yol endurance olur
 
  • Beğen
Tepkiler: Cem Savaş

YüzSürKoş

Forum Bağımlısı
Kayıt
24 Mayıs 2014
Mesaj
1.822
Tepki
1.523
İsmail abi Gravel tipi modellere en fazla 30 mm lik mi lastik takılabilir? Bagaj deliği mevcut mudur? Biraz araştırmadan sordum ama şimdiden teşekkür ederim :)
 
  • Beğen
Tepkiler: Cem Savaş

ismail eren

Forum Demirbaşı
Kayıt
17 Temmuz 2013
Mesaj
406
Tepki
593
Şehir
Yalova - Manisa
Bisiklet
Scott
gravel tam ismi "gravel road bike" şeklinde. yani yol bisiklet ruhu taşır ama her yolda gidebilmeyi hedefler. daha büyük lastikde takılabilir ama akıcı olsun, uzun yolda daha iyi olsun diye genelde en fazla 30mm tercih edilir. bagaj delikleri vardır. zaten bu bisikleti tur için kullanan çoğunlukta

https://ladyfleur.files.wordpress.com/2013/03/poprad-on-the-trail.jpg
 

Berke

Road Bike Cyclist
Kayıt
21 Haziran 2013
Mesaj
5.419
Tepki
5.964
Yaş
26
Şehir
İstanbul
Başlangıç
2014—15
Bisiklet
Bianchi
Bisiklet türü
Yol bisikleti
Bugün dümdüz asfaltta "Fat Bike" süren gördüm...
Tabi ki zevk meselesi kimseye karışamayız ama ben ne diyeceğimi bilemedim.
 
  • Beğen
Tepkiler: Cem Savaş

ismail eren

Forum Demirbaşı
Kayıt
17 Temmuz 2013
Mesaj
406
Tepki
593
Şehir
Yalova - Manisa
Bisiklet
Scott
Belki de daha önce mazgala girip takla atmış, şimdide yoğurdu üfleyerek yiyor olabilir veya bazı kişiler fitness olayını kendilerine eziyet etme olarak algılarlar. kendimi perişan edip fit olayım zihniyetinde olabilir veya sırf kalın lastiklerin daha havalı olduğunu düşündüğünden olabilir. Ki bizim insanımız hava atmayı sever veya muhtemelen en düşük ihtimal olarak siz gördükten az sonra bir sahile varıp kumlar üzerinde (yani o bisiklet olması gerektiği yerde) pedallayacak olabilir. yerine ve amacına uygun bisiklet her zaman için daha verimli kullanım anlamına gelir. mesela şöylesi bir yol inişi için ben Downhill bisiklet dahi önermem (olacak bunun gibi 5-10kmlik bir iniş, ne hoş olur.
 

Hakan Gencer

Aktif Üye
Kayıt
13 Eylül 2012
Mesaj
162
Tepki
47
Şehir
İstanbul, Şişli
Bisiklet
Scott
Çok güzel bir rehber ama Urban bisiklet modelleri pas geçilmiş, city-commuter bike altına eklenebilir. Çamurluksuz Focus Planet ve Scott Sub serileri bu tip bisiklere örnektir.
 

özgürakt

ignorance is bliss
Kayıt
1 Ağustos 2013
Mesaj
100
Tepki
85
Şehir
mersin
Bisiklet
Carraro
Çok güzel bir yazı. Hangi tür bisileti alacağım şeklinde çok konu açılıyor. Elinize sağlık.
 

Murat B.

Forum Trolü
Kayıt
23 Eylül 2013
Mesaj
4.097
Tepki
12.203
Şehir
İstanbul
Bisiklet
Specialized
@Hakan Gencer

Urban, city, şehir; üçü de aynı anlama geliyor zaten. Biri Latince, biri (yanılmıyorsam) İngilizce, diğeri Farsça...