Valla su kadarini soyleyim, SUB icin birsey demeyim ama SSE'e biraz haksizlik edilmis.
Oncelikle tum karsilastirmalari L kadro icin yapacagim.
Alin borusu daha yuksek denmis. Dogru. SSE'nin alin borusu yuksekligi 190mm. Sub serisinin 175mm. Fark 1,5 cm.
Oysa SSE'nin alin borusu yuksek olsa da, top tube uzunlugu daha uzun. Dolayisiyla alin borusunun yuksek olmasi kadar dogal birsey yok. SSE 600mm iken Sub 570mm. Fark tam 3 cm. Ayrica head tube angle'lari da SSE'de 72, Sub'ta 72,5 yani hemen hemen ayni. Bu yuzden SSE'nin surus pozisyonunun daha dik olup ruzgara yelken olundugunu iddia etmek tamamen iluzyon. SSE'de cok daha yatik bir pozisyonda suruyor olmaniz lazim bu kadro geometrisiyle.
Bununla birlikte zaten SSE, Sub'tan buyuk bir bisiklet. SSE kadro boyu 53, Sub 52.
Bu kadari isin geometri kismi.
Karbon masanin cok fark ettirdigini ben de dusunmuyorum (Internette tam tersi yorumlar girla gidiyor olsa da). Ancak farkettiren birsey var ki, o da Mehmet Ali bey'in begenmedigi alin borusu. Konik (Tapered) olarak gelen bu boru, ayrica masalar da ters V seklinde ulasiyor tekerleklere. Dolayisiyla gidona aktarilan tum ters yon gucleri minimize ederek daha konforlu bir suru surmenizle kalmayacak, daha hafif ama daha kontrollu bir surus elde etmenizi saglayacak. Bu Sub'larda boyle mi bilmiyorum, ama SSE'nin en olumlu ozelliklerinden birisi begenilmeyen o tapered alin borusu.
Gelelim zarif soba borularina. SSE'de, Specizalized'in en ust duzey aluminyum kadrolarinda kullandigi E5 alasim kullaniliyor. Gayet yuksek bir teknoloji olan bu alasim hakkinda surda bilgi alinabilir. (link)
E5'ler sadece cift dipciklenmis, hydroform edilmis aluminyum malzemeler degil, anlayacaginiz. Sadece kaynak yerlerine bakarak bile bu alasimin ustun ozelliklerini gorebilirsiniz (neredeyse dikissizdir)
Uzun(?) wheelbase (iki teker arasi mesafe) SSE'de 1082mm, Sub'ta 1075mm. Fark 0,7 cm. Kadronun genel geometrisini ve oranlari dusundugunuzde hemen hemen ayni bile denebilir. SSE'nin iddiali bir tur odakli bisiklet oldugu intibasina nasil kapilmis Mehmet Ali bey bilemiyorum ama bence SSE zaten karbon masasiyla bir tur bisikleti degil. Daha cok sportif amacli bir bisiklet, dolayisiyla da sportif amacli 28'lik Nimbus lastiklere sahip olmasinda bir anormallik yok.
Specialized, Body Geometry denen vucuda maksimum uyumlu karo ve komponentleriyle uzmanlasmis bir marka. Gene yabanci forumlarda, ozellikle Elite'larin selesinin emsallerine gore daha rahat oldugu yazilmis. Atlanmamasi gereken bir detay var; bisiklet selesi, esyanin tabiati ve anatomimiz geregi rahatsiz bir seydir. Buna uygun kiyafetler giyilmesi elzemdir. (Pedli tayt vs) Aksi halde Brooks marka poponuzun seklini alacak 150-200 tl'lik ama goruntu olarak (tabiri caizse) out-fashioned bir sele almadiginiz surece rahatsiz olmaniz kacinilmaz.
Sub'in artilari bence oncelikle uygun fiyati. Bizim ulkemizde kiymeti cok bilinmese de gobekten vites buyuk konfor. Bunun disinda SSE'yi yerip Sub'i ovdugu noktalarda Mehmet Ali bey'in oznel dedigi noktalarin sandigindan da biraz fazla oldugunu dusunuyorum. Normaldir, bisiklet isi boyle birsey, gonlunuzu birine kaptirinca digerlerinin sadece kotu yanlarini goruyorsunuz.
Mehmet Ali bey anlasilan Sub'a kendini oyle bir kaptirmis ki, arada hanimi da aradan cikartmis :asik: