@Fethi Özyüksel
Altini düsünmeden cizebilecegim bir yaklasim tarzi!
Yukarida örnek olarak verilen setlere baktim. Bir kac tanesindeki bazi aletler hic kullanilmayacak ta olsa görünüs olarak kaliteli(!) - müneccim olmak lazim- ise yarar. Fakat Fethi Özyüksel' in yaklasimini daha dogru bulurum. Herseyden önce bir bisikleti olan insan ne tamir eder. Ne kadar siklikta tamir eder. Hele yeni baslayan birisi neyi tamir edebilir. Diger bir nokta da, eger insan iyi bisiklet kullanabiliyorsa, herseyin neden ve nicin o sekilde imal edildigini, nicin o sekilde kullanilmasi gerektigini biliyorsa, zaten bozulacak bir sey yoktur. Zaten her parcayi belirli bir süre sonra degistirmek gerekir. Yani kopmasini, yarilmasini, delinmesini, kirilmasini beklemek olmaz.
Daha hic fren telim kopmadi! Nicin? Ne zaman kopacagini bilmiyorum! 70 km/h tempo ile dagdan inerken kopmayacaginin garantisi varmi? Ne zaman hareketleri biraz sertlesir, frenlarin hareketleri biraz güclesir, teller degisir. Zincir keza! Belirli bir bosluk baslayinca hemen degsimesi gerekir. Yol bisikletimde bu sinir 2000-3000 km civarindadir. Hemen " o kilometre cok az" diyenler cikabilir. Ama bunal karsilik ayna dislile r30000 i, rubleler 20000 i buluyor. Zinciri 10 bin km. kullansam, yani dayanabilse 10 bin km.ye, rubleler de o kadar dyanacak, ayna dislilerde. Cünkü o kadar asinmis zincir, digerlerini de yeyip bitirecek.
Dolayisiyla bu saydiklarima bakinca bana zincir degistirmek icin, tel degistirmek icin, fren papucu degistirmek icin, lastik degistirmek icin aletler lazim. Zincir ve ruble sökme aleti, iki tornavida 3,4,5,6, belki 8 mm. alyan. Tel kesmek icin ve uclarina pimleri sikmak icin bir pense, 8,9,10. 13. 15 acik anahtar. Kurbagacik tavsiye etmem!
Ayna kol hangi sistem ise (octolink, hollowtech...vs.) ona göre anahtarlar. Hepsi bu kadar. Bunlarin lastik degistirme, fren papucu degistirme, akort anahtari gibi olanlari, her bisikletcinin zaten cebinde tasimasi gereken aletler.
Zaman ilerledikce, direksiyon yatagi icin freze gibi cok pahali aletler de olabilir. Ama normel bisikletinin bakimini yapan insanlar icin gerekli seyler degildir. Burada sizleri biraz kiskandirmak amaciyla bir sey anlatayim; yasadigim sehirde bir bisiklet tamirhanesi var. Burada saati 3 euroya her türlü aleti kullanarak tamiratini kendiniz yapabiliyorsunuz. Son topladigin cyclocrossumun masa yataklarini ve krank yataklarini 1 euro verip burada taktim. Masa yataginin frezesi icin gerekli alet 150 euro!
Bisikletinizin tamiratini kendiniz yapmak istiyorsaniz, her seyden önce kullandiginiz bisikletin donanimlarinin nicin öyle yapildigini, dogru olarak nasil kullanilacagini iyice ögrenin. Bu sekilde kaza olmadigi sürece hic bir sey bozulmaz zaten.