Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Zincir gerginliği

Konu, 'Single Speed ve Fixed Gear Bisikletler' kısmında mcanb tarafından paylaşıldı.

  1. mcanb

    mcanb Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    16 Aralık 2008
    Mesajlar:
    721
    Beğeniler:
    934
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    Selamlar,

    Çok tecrübeli fixed kullanıcısı olmadığımdan dolayı zincir gerginliği ile ilgili bir sorum var. Benim zincirim ani hızlanmalarda veya yavaşlarken pedalları çok kullanırsam yerinden çıkmakta. Buradaki başkalarının zincirlerine baktım, gerçekten dururken bile zincir gergin duruyor. Sizinkiler de böyle midir? Benim zincirim alttan çok az sarkıyor sanırım bu problem, ama diğer bir ihtimal de arka dişli ile aynakol dişlisi arasında 1 zincir genişliği kadar fark var, arka dişli biraz dışarıda duruyor ve bunu düzeltemem çünkü arkada fixed converter diye birşey kullanıyorum.

    Bu 1 zincir genişliği kadar olan fark, zincirin çıkmasına sebep olur mu? Aslında pek beklemiyorum olmasını çünkü vites kullanırken zincirler daha fazla eğilebiliyor. Demek istediğim büyük ön dişliyle büyük arka dişlide kullanırken (yanlış biliyorum örnek olsun diye :) zincir yerinden çıkmıyor.

    Tecrübesi olanlardan yardım bekliyorum, teşekkürler
     
  2. Burçak Erbil

    Burçak Erbil Engineer | Framebuilder

    Kayıt:
    30 Eylül 2006
    Mesajlar:
    869
    Beğeniler:
    2.064
    Şehir:
    Istanbul
    Seviye:
    Önemli soru: Zincir arka dişliden mi çıkıyor aynadan mı?
    Zincirinizin sarkacak kadar gevşek olmadığını söylüyorsunuz; bu durumda bence sorun zincir hattının çapraz olmasından kaynaklanıyordur.
    Haklısınız vitesli bisikletlerde zincir çok daha çapraz durabiliyor ama orada iki aktarıcı da zincirin dişlilere girişini sürekli kontrol altında tutuyor.

    Ama 1 zincir genişliği de çok büyük bir fark değil, belki gerginlikle oynayarak sorunu çözebilirsiniz.. Bence daha çok gerdirmeyi deneyin.

    Ben zincir gerginliğini şöyle ayarlıyorum; zinciri bayağı bir gerdikten sonra pedalı elle çevirirken bir "kıtırdama" hissediyorsunuz; aynakol takılarak veya kasılarak dönmeye başlıyor; "indeksli" gibi.. İşte bunu yapmayacak kadar geri gevşetiyorum, öyle sabitliyorum. Yani pedalların rahat döndüğü en gergin durumda.
     
  3. mcanb

    mcanb Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    16 Aralık 2008
    Mesajlar:
    721
    Beğeniler:
    934
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    Selam,
    Zincir arka dişliden çıkıyor, ama aslında bu gittikçe arttı zamanla bu da sanırım zincir gerginliğinden olabilir eğer arka tekerlek kullandıkça hafif öne geldiyse. Bu arada cümlemi okudum tam açık yazmamışım, diğer insanlarınkiler daha gergin benimki gevşek onlara göre. Deneyip sonucunu yazarım tekrar buraya, umarım düzelir.
    Teşekkürler
     
  4. Doruk Atay

    Doruk Atay Bisikletkolik

    Kayıt:
    4 Ağustos 2008
    Mesajlar:
    1.085
    Beğeniler:
    1.675
    Şehir:
    Tuzla
    Seviye:
    Zincir hattınız aslında normal vitesli sistemlerde pek fark yaratmayacak bir pozisyonda ama bu single speed ve fixed da atmaya yol açabilir. Birde zincirinizin cinsi (SS olup olmaması) ve durumu önemli, boşluk olmuş bir zincirde kolay atmaya sebep olur. Ama en önemlisi ise Burcak'ın dediği gibi gerginliğinizi ayarlamanız gerekmektedir. Ne çok sıkı olmalı sizin çevirmenizi yavaşlatacak kadar nede şuanki gibi gevşek olmalı.

    Buarada bir dip not: gerginlik ayarlarken jantı düzgün ortaladığınızdan emin olunuz.
     
    mcanb bunu beğendi.
  5. Burçak Erbil

    Burçak Erbil Engineer | Framebuilder

    Kayıt:
    30 Eylül 2006
    Mesajlar:
    869
    Beğeniler:
    2.064
    Şehir:
    Istanbul
    Seviye:
    Eğer arka teker QR'li değilse gerginliği hassas şekilde ayarlamak için bir de ipucu vereyim. Arka teker somunlarının ikisini birden gevşetip zinciri gergin tutarken tekrar sıkmak pek kolay değil. Bu yüzden tek somun gevşek tek somun hafif sıkılıyken gevşek somun tarfını hafif gerdirip sıkın, daha sonra diğer somunu gevşetip o tarafı biraz daha gerdirip sıkın. Böyle birkaç adımda çok rahat bir şekilde hassas ayar yapabilirsiniz.
     
    mcanb bunu beğendi.
  6. mcanb

    mcanb Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    16 Aralık 2008
    Mesajlar:
    721
    Beğeniler:
    934
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    Dün akşam gerdim zinciri, sanırım düzeldi gibi duruyor şimdilik ama çok kısa denemek için sürebildim sadece. Bu arada yaparken zor olduğunu farkettim o işin, ben de benzer bir şekilde yaptım germe işini, ama tekerlek ekseni sanırım göz kararı oluyor değil mi? Yani kadronun ortasındaki boruyla ekseni tutuyor mu diye baktım sorun yok gibiydi. (Kadronunortasındaki boru=seat tube) Onun bilinen yöntemi varmı? Teşekkürler
     
  7. Burçak Erbil

    Burçak Erbil Engineer | Framebuilder

    Kayıt:
    30 Eylül 2006
    Mesajlar:
    869
    Beğeniler:
    2.064
    Şehir:
    Istanbul
    Seviye:
    Evet, göz kararı yapıyorum ben de.. Ama tekerin her iki taraftaki "chainstay" borularına eşit mesafede olup olmadığına bakıyorum. (Araya parmak sokunca daha iyi anlaşılıyor ;) )
    Bu arada öncelikle jantın göbeğe göre tam ortada olduğundan emin olmak lazım. Sonradan tek vitese çevrildiği için sağa sola spacer koyduktan sonra jant tekrar akort edilmemişse ortadan ofset kalabilir.
     
    mcanb bunu beğendi.