Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Yol yarışlarında Sprint ve Finişin Önemi

Konu, 'Yol Bisikleti / Road Bike' kısmında Bülent ÖZER tarafından paylaşıldı.

  1. Bülent ÖZER

    Bülent ÖZER Onursal Üye

    Kayıt:
    29 Ağustos 2006
    Mesajlar:
    3.110
    Beğeniler:
    2.967
    Şehir:
    istanbul
    Bisiklet:
    Colnago
    Seviye:
    Finiş ; Bisiklet yarışlarında etap sonlarında kimi zaman tırmanışın en tepesinde kim zaman düzlükte etabı sonlandıran faaliyet olarak bilinir. peki bir sporcu yarış içinde gerek performans gerekse psikolojik olarak kendini finişe ne kadar hazırlar. sprinterlik doğuştan kazanılan bir yetenekmidir. Herkes başarılı finiş yapabilirmi bu gibi bir çok soru oluşabilir kafamızda...iyi bir yol bisikletçisi için olmazsa olmazların başında iyi bir sprint çalışması gelmektedir iyi bir sprint çalışması iyi bir finişide beraberinde getirir. Her nekadar yarış yokuşlarda kazanılır densede bu sadece tour de france yada giro gibi büyük turlarda geçerlidir.tabi time trail’in de çok büyük katkısı vardır.ama tek etaplı büyük klasik yarışlarıda unutmamak gerekir. bu tarz yarışları genelde en iyi sprinterler kazanır( istisnalar hariç ) tour de francenin yaklaşık ilk 5-10 ve son etabı içinde öyle genelde sprinterlerin kapışmasını izleriz..peki bu başarının sırrı ne bisikletleri mi çok iyi performanslarımı ? yada bir ekip çalışması mı var.aslında bunların hepsi diyebiliriz.bisiklet sporu her nekadar ferdi gibi gözüksede takım arkadaşlarının emeği büyüktür bir çok iyi finişçiyi takım arkadaşları finişin son 200-250 metresine kadar önde yüksek tempo verip rüzgarı kendileri keserek ve son güçlerini kullanarak getirirler sonra teker teker önden ayrılıp arkalarında sakladıkları sprinter arkadaşlarına yolu açarlar bu tamamen bir takım taktiğidir. dünyanın en iyi finişçileri olan Mario Cipollini ve Alessandro Petacchi bu taktikle onlarca etabı birincilikle bitirmişlerdir (alttaki iki resimdede görüldüğü gibi sonuç nerdeyse garanti :in: )

    [​IMG]

    [​IMG]


    ben iyi bir tırmanıcı yada iyi bir sprinterin doğuştan kazanılan bir yetenek değil çok çalışmanın ürünü olduğuna inanıyorum.örnek olarak herkesin tanıdığı Lance Armstrong eskiden çok iyi bir sprinterdi.fakat son yıllarda nerdeyse tüm yokuş etaplarını kazanmış yada kürsüye çıkmıştı .iyi bir sprinter olmak aslında hiçde zor değil. İyi bir ekipmana sahipseniz düzenli bir şekilde uygulama yaptığınız taktirde hiç ummadığınız kadar iyi sonuçlar alabilirsiniz.ekipmandan kastım düzenli işleyen bir vites takımı ve sağlamlığına güvendiğiniz gidon + boğaz..40-50 km lik bir antreman düşünelim bacakların ısınması yaklaşık ilk 10 km yi alır tabi yüksek kadans tavsiye edilir.39/42 x-21-23 antremanın geri kalan bölümlerinde kendinize yollarda hedefler belirleyin örneğin bir direk yada kenarda duran bir ağaç yada park etmiş bir araba yanınızdaki partnerinizle yada tek , mesafe aralığı 100-150 mt’yi geçmesin maksimum kuvvet ile pedala ayağa kalkarak ve kendinizi öne eğerek hiç durmadan yüklenin,tabi kendinize göre bir stil oluşturmanız da gerekecek ama korkmayın bunu yaptığınız çokca tekrarlardan sonra kendi kendinize oluşturacaksınız. Sprintin son mesafelerine geldiğinizde(son 1- 2 metre) tek bir hamle ile bisikleti kollarınız ve bacaklarınızın arasından ileriye doğru ittirin tabi bu çalışmayıda yüksek hızlara ulaşmadan önce ufak ufak alıştırmanız gerekcek bu çok önemli bir noktadır çünkü çoğu sporcu bu son hareketle foto finişte kazanır yarışı.

    [​IMG] [​IMG]



    [​IMG]

    kullanılacak dişli kombinasyona gelince öncelikle elbetteki büyük ayna olmalı rubleye gelince ben 13-14 diş tavsiye ederim ne daha küçüğü ne daha büyüğü çok küçüğe bacak yetmeyebilir daha büyük de fazla seri gelebilir bu dişli kombinasyonu ile zaten 55-60 km hıza ulaşıldığına göre( tourde france de çoğu düz etap finişi 60-65 km hızı geçmiyor) tabi yinede bu kişiden kişiye değişir deneme yanılma yoluyla size en uygun kombinasyonu kendiniz belirliyeceksiniz eskiden kadro bağlantılı vites kolları kullanıldığından finişe hangi vitesle kalkılırsa o vitesle bitirilirdi.ama günümüz teknolojisinin ilerlemesi ve STI kolların icadı bu konuda yapılmış büyük bir devrim niteleğinde olmakla beraber sporcuya büyük avantajlar sağlamakta finiş sırasında ayakta iken bile vites değiştirilebilmektedir.. Her ne kadar bisikletçi yokuş çıkmanın çok büyük önemi olduğuna inansada eğer iyi bir sprint antremanı yapmamışsa o yarışa eksik hazırlanmış demektir. Bu sprint çalışmasını yokuşa yada düz yolda tempo antermanına verdiğiniz kadar önem vermelisiniz uygulaması zevkli, kuvvet artırımınza çok büyük etkisi olan yarışta finişe geldiğinizde eliniz ayağınıza dolaşmadan o kadar provanın meyvesini alacağınız bir uygulama olduğunu göreceksiniz. Son olarak Dünyanın en iyi sprinterlerinin bisikletlerini incelediğimizde aerodinamik pozisyonun oldukça uçlarda olduğunu görüyoruz. Yüksek sele - en alt seviyede gidon .bu pozisyonun sprinterlerin başarısında büyük önemi olduğuna inanıyorum. kazasız antremanlar dileğimle.

    Alessandro PETACCHİ'nin bisikleti.
    [​IMG]

    Tom BOONEN'in bisikleti
    [​IMG]

    Robbie McEwen'ın bisikleti
    [​IMG]
    [​IMG]

    Alıntı Değildir. :)
     
  2. Serdar Emre ACAR

    Serdar Emre ACAR Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    27 Kasım 2008
    Mesajlar:
    763
    Beğeniler:
    384
    Şehir:
    âksaray
    Seviye:
    Benim favorim robie mc even.Aynı ben gini çünkü kısa boylu ve gerçekten süper bir adam.
     
  3. ralakoç

    ralakoç Üye

    Kayıt:
    20 Nisan 2008
    Mesajlar:
    58
    Beğeniler:
    69
    Şehir:
    Ankara
    Seviye:
    Bu gibi ayrıntılara dikkat çekmek çok yerinde olmuş teşekkürler.
     
  4. dinamo_35

    dinamo_35 saygi

    Kayıt:
    1 Aralık 2008
    Mesajlar:
    44
    Beğeniler:
    56
    Şehir:
    kiel
    Adı:
    ucar
    Bisiklet:
    Diğer
    Seviye:
    verdiğin alıntı olmayan bilgiler için çok teşekkürler.

    ilk resimdeki 'ben o gruba ekspress diyorum hep'yarışta takımı öle toplamak o kadar zorki ya kolay bir yarış olacak yada ciddi bir organızasyon yeteneği.tam profesyonel bir diziliş fassa bartolo seninde dediğin gibi pettachili yıllarında çok iyidiler ama dünyanın en iyi dalga kıranlarıda o takımdaydı...
     
  5. bryant

    bryant Kıdemli Üye

    Kayıt:
    28 Kasım 2008
    Mesajlar:
    294
    Beğeniler:
    98
    Şehir:
    izmir
    Seviye:
    evet başarıda takım arkadaşlarınında önemini vurgulamak yerinde olmuş onu koruyup kollayan ekibi sayesinde enerjisini finish için atacağı o son sprinte kadar koruyorlar benim kendi görüşüm tabiki eleştiriye açık :) ama başarı için gerçekten çoook çalıştıklarıda bir gerçek
     
    bicylerace, dinamo_35 ve nalçacı42 bunu beğendi.
  6. Hakan Yazman

    Hakan Yazman Onursal Üye

    Kayıt:
    31 Ekim 2004
    Mesajlar:
    4.039
    Beğeniler:
    5.678
    Şehir:
    Alanya/İstanbul
    Seviye:
    Teşekkürler Bülent, ben de dün ilk yol yarışımı koştum ve genel olarak sprintim güçlü olmasına rağmen iyi ayarlayamadığım ve erken çıktığım için hiç gerek yokken yaklaşık 20 kişiye geçildim, tecrübe en iyi öğretmen ;)
     
    sonEr´´, Bülent ÖZER ve Aytaç Biber bunu beğendi.
  7. Önder Özdoğan

    Önder Özdoğan Onursal Üye

    Kayıt:
    25 Mayıs 2005
    Mesajlar:
    2.329
    Beğeniler:
    1.290
    Seviye:
    Faydalı bilgiler için teşekkürler Bülent abi,(ne zaman başlıyoruz antremanlara:D;))
     
    Bülent ÖZER bunu beğendi.
  8. Bülent ÖZER

    Bülent ÖZER Onursal Üye

    Kayıt:
    29 Ağustos 2006
    Mesajlar:
    3.110
    Beğeniler:
    2.967
    Şehir:
    istanbul
    Bisiklet:
    Colnago
    Seviye:
    Önder önce seni bir bisiklendirelim sonra ne zaman istersen.
     
  9. Bülent ÖZER

    Bülent ÖZER Onursal Üye

    Kayıt:
    29 Ağustos 2006
    Mesajlar:
    3.110
    Beğeniler:
    2.967
    Şehir:
    istanbul
    Bisiklet:
    Colnago
    Seviye:
    Hakan bu işi en kolay kıvıracak adamların başında geliyorsun fizik olarak ben seni en büyük sprintçilerden Djamolidine Abdujaparov'a benzetiyorum adam senin Özbek 'in :D Dediğin gibi tecrübe çok önemli.Valla yol-mtb her yarışa üşenmeden gidiyorsun seni ayrıca tebrik ediyorum.
     
    Hakan Yazman bunu beğendi.
  10. bicylerace

    bicylerace Kıdemli Üye

    Kayıt:
    14 Mart 2008
    Mesajlar:
    319
    Beğeniler:
    199
    Şehir:
    eskişehir
    Seviye:
    Enerjisini tüm etaba yayan ve kararlı kullanan ,hızını rakibine göre ayarlayan ve onun gerisinde onu sürekli takipte yarışmak bence en iyisidir ve şampiyonluk böyle gelir.
     
  11. Hakan Yazman

    Hakan Yazman Onursal Üye

    Kayıt:
    31 Ekim 2004
    Mesajlar:
    4.039
    Beğeniler:
    5.678
    Şehir:
    Alanya/İstanbul
    Seviye:
    Övgü dolu sözlerin için teşekkür sevgili Bülent, bugün de kriteryum yarışı koştuk, kriteryumlar gerek yokuş olmaması gerekse de devamlı ataklar sprintler olması açısından benim için çok daha uygun, sprinter yapımı mukavemet ve zamana karşımı geliştirerek çok daha öne ilerletmek istiyorum, bugünkü kriteryum yarışında çok daha iri adamlar olmasına rağmen hemen her atağa cevap verebildim, gerek kas yapım gerekse de üst vücudumun yapılı olmasından dolayı sprintte iyi zaman ayarlaması ve daha akıllıca enerji ayarlamasıyla daha iyi yerlere varmak istiyorum. Gönül isterki sizler de gelebilin beraber pedallayalım peletonda ;)
     
    Bülent ÖZER bunu beğendi.
  12. bikernomad

    bikernomad Kıdemli Üye

    Kayıt:
    16 Kasım 2006
    Mesajlar:
    272
    Beğeniler:
    247
    Şehir:
    Dağlar
    Seviye:
    Eline sağlık güzel bir yazı olmuş.Daha iyi bilenlerin fikrini de merak ediyorum.Benim dikkatimi çeken,bizlerin antremanlarında interval antremana fazla önem verilmediği şeklinde.Bir de ağırlık çalışmayı pek sevmiyoruz sanırım.Interval antremanların sporcunun yarışma esnasında güç dağıtımını nasıl yapması gerektiğini görme açısından önemli olduğunu düşünüyorum.Sanırım bu bir yarışın belki de en önemli kısmı olan doğru sprint zamanlaması için de çok gerekli.
     
    STORMER bunu beğendi.
  13. STORMER

    STORMER Onursal Üye

    Kayıt:
    11 Eylül 2007
    Mesajlar:
    1.889
    Beğeniler:
    3.249
    Şehir:
    İstanbul
    Seviye:
    Kesınlıkle dogrudur.Zaten ınterval denılen olay yokus ıntervalı, duzluk ıntervalı, TT ıntervalı ,Sprınter ıntervalı hatta yuksek tempo ıntervalı olarak nıtelendırmekte fayda oldugunu gormekteyım.Nıtekım yuksek tempo ıntervalı muazzam zor olmakla bırlıkte kesınlıkle cok ıyı bır altyapıya sahıp olmayıda gerektırır.Bıldıgım kadarıyla bu antremansa parkurun ozellıkle son 5km. sıne gırıldıgınde<Kesınlıkle bu olay ımkanlar dahılındedır>takım arabası yada bıreyselsenız arkadasınızın arabası yada motoruylada olabılır deger verılecek olursa ornegın 45 tempoyla deryede gıderken ondekı aracın korna dırektıfı dogrultusunda 15sn.lıgıne deryerden cıkarak maksımum guc verırsınız sonrada 2.korna talımatıylada tekrar aracın deryerıne gırersınız.Burda arac sızı rakıbınızdır dusuncesıyle hareket edrsınız.Bu olay gucunuz yeterse 3-4 tekrar olabılır.
    Sprınt ıntervalındekı bır dıger ıncelıkse antreman esnasında nabı kontrolu yaparak eskılerın degımıne gore sapan cekme ve yoklama calısmasıdırkı bundada Bulent Ozer beyın dedıgı gıbı eger teksenız belırlı yerlerde sprınt atarsınız sonra normal temponuza donersınız eger bu antremanı 2-3kısıyle yaparsanız aradakı farkı anlamak daha rahat olurkı ozellıkle buyuk tek gunluk yarısların son 1km.ıcersınde yapılan ben ona S cızme derım ve bana cok olumcul gelır kı rakıbınız saglamsa cıgerınızı dokebılır bu ataklara cevap vermekte sızı cok gelıstırır.Malum bılırsınızkı yarısta rakıbınız sızı bıtırmek ıster ve sıze yuksek hızlarda <bu duruma gore degısır yarıs temposu degıskenlık gosterebılır>ufak yoklamalar ceker ve sız bır sprınter olarak onde tekde kalabılırsınız ıste yukarda anlattıgım gıbı ınterval ve dınlenme suresını kısa tutarak 2-3kısılı yapılan antreman bıze gucu nekadar saklarsak okadar kardır oalyına getırmektedır.
    Agırlık olayıda bence olması gereken ama kılo calısmasıda bıokadar gorecelıdır.Cunku bılgılı bırıyle agırlık antremanı yapmak hem saglıklı hemde kısıye guzel kas kutlesı kazandıracıgını dusunmekteyım.
    Konu baslık cok guzel olmus.Sayın Bulent beye bızlere verdıgı ozellıkle yenı baslayan arkadaslara bayaı yardımcı olacagına ınanıyorum tesekkur ederım:in:
    Eger yanlıs anlasıldıysam herkesten ozurlrımı borc bılırım:in: