@Şerif Şentürk
Malesef evet.
Seramik gobekler ile ortalamanin uzerindeki gobekler arasinda pek bir fark yok. Kaldi ki hala Maxi-Car gobeklerden daha iyisi yapilmadi. 1950'lerden 1990'lara kadar uretilen bu gobekler bakim yapilmadan 100.000 !!! Km yol yapabiliyordu. Uretimi pahaliydi ve seramik gobeklere gore daha agirlardi. Seramik hem hafif hem de uzun omurlu, ama iyi kalite bir gobekle arasindaki farki odeyince daha hizli gitmiyorsunuz.
Kadroda yapilan aerodinamik duzenlemeler genel olarak pazarlama safsatasi. Gidonu 1cm asagi aldiginizda kazanilan aerodinamik avantajin yanindan bile gecmiyorlar. Bir tek yuksek profilli jantlarin yan ruzgarlarda basa bela olabildigini soyleyebilirim. Surus pozisyonu ve kisinin kapladigi alanin yaninda sele borusunun seklinin salise kazandiracak bir avantaji bile yok.
Press fit gobekleri Rene Herse 1939 yilindan beri tum ust seviye bisikletlerinde kullaniyordu. Endustri, bu tip gobekleri yeni bir teknolojiymis gibi piyasaya cikardi. Tipki 1930'larda Nicola Barra'nin tum uretimini aluminyum kadrolarla yapmasina ragmen aluminyum egzotik yeni bir kadro malzemesi olarak piyasaya suruldu. 50 yil sonra!
Agirlik azaltmak manasiz degil. Bunun faydalarini Fransizlar 1930'lu yillardan itibaren aluminyum kullanarak bisikletleri 20-25 kg agirliktan 8-12 kg arasina indirdiler. Hatta hafif bisikletlerle savasta bombalanmis yollarda 400 km'lik dayaniklilik yarislari yaptilar.
1947 yilinda celik kadrolu, canta tasiyicili, dinamo ve fari olan, camurluklu, 500 gr agirligindaki sele ve kadro pompasiyla birlikte 7.9 kg bisiklet yapmayi basardilar. Kirici bir parkurda 400km yarisi saglam bitirdi.
1948 yapimi bir tandem 2003 yilinda 1200 km'lik Paris-Brest-Paris yarisinda tandemler dahil tum yarisin birincisi oldu. Arkada 4'lu rublesi vardi.
1952 yapimi bir hizli tur bisikleti (Rene Herse), Seattle'da 400 km'lik bir yarista tum karbon, titanyum ve aluminyum bisikletleri gecti. Tabi celikleri de!
Bu demek oluyor ki, yol bisikleti teknolojisi olarak gelisen tek sey, daha sorunsuz calisan vites aktaricilari. Daha guvenli surus saglayan STI tipi sistemleri de unutmamak lazim. Tur bisikletcileri bozulup yari yolda biraktigi icin hala eski tip fren kollari kullaniyorlar ama kisa mesafede gayet kullanislilar.
Daha az maliyet, daha hizli ve ucuz uretim teknikleri, daha buyuk logo yazabilecek daha genis ve kaba parcalar. Gidisat bu yonde. Celik kadrolarin tedahulden kalkma sebebi agir veya kotu olmalari degil, isciliginin pahali ve uretiminin yavas olmasi, seklinin standartligi nedeniyle yeni moda cikarip yeni bisiklet satmaya imkan vermemesi. Tabi iyi bakildiginda insan omrunden uzun omurlu olmalari da var...