Yol bisikletinde neden 28inç?

Onur Kula

Forum Bağımlısı
Kayıt
23 Eylül 2006
Mesaj
994
Tepki
819
Yaş
40
Şehir
Alanya
İsim
Onur Kula
Bisiklet
Specialized
Aklıma geldi sorayım dedim:)

Yol bisiklelerinde neden 28 inç jantlar kullanılıyor? :7:

Fazladan ağırlık değil mi?
Üstelik 28inç jantın atalet momenti de 26 janta göre baya fazla:7:
 
Scudo

nuhcan

Forum Bağımlısı
Kayıt
2 Nisan 2007
Mesaj
2.036
Tepki
812
Şehir
istanbul / kadıköy
İsim
nuh can
Şimdi; 28-26=2x2,52= 5,5cm

-her devirde 5,5 cm daha fazla yol
-Genel yapı itibarıyla yol bisikletleri her türlü halde daha hafif
-Bir de atalet momentinin fazla olması, momentumun korunumu kanunu gereği boş pedal da bile hızın bir süre daha fazla devamını sağlamaz mı? Sürtünmenin de kilo ve teker profilinin inceliği nedeniyle daha az olacağı için uygulanan birim kuvvet ile daha fazla yol alınmasını sağlar... (kanımca)
 
  • Beğen
Tepkiler: irfancan

Onur Kula

Forum Bağımlısı
Kayıt
23 Eylül 2006
Mesaj
994
Tepki
819
Yaş
40
Şehir
Alanya
İsim
Onur Kula
Bisiklet
Specialized
@nuhcan

Güzel akıl yürütmüşsünüz ama benim aklıma pek yatmadı:)
Sonuçta, her devirde 5.5cm fazla yolu öne 1 fazla dişli eklemekle de çözebiliriz:) :)
Büyük momentum korunması daha kolay ama , sonuçta kazanması da daha zor:) Yani bu da değil galiba cevap:)

Benim aklıma şu geldi: Sonuçta az sürtünme istendiği için ince tabanlı lastik şart gözüküyor ama 26 inçte böyle bir lastiğin tutuşu zayıf olabileceğinden çap büyütülüp tutuşu arttırma yoluna gidilmiş olabilir:) Tabi tamamen sallama
 

Raven_35

Forum Bağımlısı
Kayıt
23 Kasım 2006
Mesaj
2.340
Tepki
1.898
Bir çok nedeni var:
1.Daha büyük çap,aynakolun her devrinde daha fazla yol alınmasını sağlar.
2.Büyüyen çapla birlikte dönüş direnci düşer.
3.Teker çapını büyütmek için ya lastik yanakları büyür ya da lastik yanakları ince olur,jant büyür.Yol bisikleti lastiklerinin yanakları ufak olduğundan jant büyüktür.
4.Lastiğin tabanı ufak olsada büyüyen çapla birlikte lastiğin yere değen yüzeyde artış.Böylece frenleme deki zayıflık ortadan kalkar.26 inch'lik jant kapasitesine sahip ince tabanlı dağ bisikleti lastikleri yol bisikleti lastiklerine göre yol tutuşları zayıftır.Daha büyük çap yol tutuşunda iyileşmelere yol açar,hem yüzey artışı hem yükün daha iyi dağılımı.Böylece lastik tabanını genişletmeye gerek kalmaz bu sayede yol tutşundan fedakarlık etmeden daha az sürtünme(Hava,dönüş direnci,yüzey sürtünmesi) elde edilir.
Büyük çap performans arttırmada çok iyidir ama bazı zayıflıkları vardır:
1.Büyük jant ve tekerler ağırlıkta artış yaratıyor.Bu durumda atalet momentumunda artış oluyor.
2.Jiroskopik etkiyi artırıyor.
3.Hızlanmada daha fazla güç gerektiriyor.
4.Jantlar daha dayanıksız hale geliyor.Büyük jantlar yanal kuvvetlere daha dayanıksızlar.
Zayıflıkları daha hafif ve rijit malzemelerle giderilebilir.O yüzden yol bisikletlerinde 28" jantlar kullanılır.
İnşallah açıklayıcı olmuştur.Bol pedallı günler.
 

Onur Kula

Forum Bağımlısı
Kayıt
23 Eylül 2006
Mesaj
994
Tepki
819
Yaş
40
Şehir
Alanya
İsim
Onur Kula
Bisiklet
Specialized
1.Maddeyi mantığım almıyor.Yani her turda fazla yol alınması için niye çap büyütülsün.Dişli sayıları değiştirilir bu yeter:)

2.Maddeyi anlayamadım, yani dönüş direnci, çap arttığı için neden düşer?

3.Tamam:)

4. Benim tahminim de buydu:)

5. Beş yokmuş:D
 

abbaskara

Aktif Üye
Kayıt
21 Nisan 2006
Mesaj
119
Tepki
154
Şehir
İzmir
Yukarıdaki hesap yanlış aslında. çünkü 28" ve 26" jantın ölçüsü üzerine takılan lastik kalınlığına göre değişir.

Ayrıca tekerin çevresi 2r*pi formülüyle hesaplanır ki : (Lastik kalınlıkların aynı olduğunu düşünelim)

2" * 2,52 * 3,14 = 15,8cm tekerlek turu başına fark.

gelelim maddelere :

1. diş sayısı değiştirilirse tekerlek devir arttırılarak çözüm sağlanmış olur ki bu durumda hava sürtünmesi ve atalet momentumu artar. ayrıca yüksek hızlarda göbek gibi parçalar daha fazla ısınır daha kısa ömürlü olurlar.
2. teorik olarak bir çember bir doğruya teğet ise (tekerin yere değmesi) temas yüzeyi sadece 1 noktadır. ancak çember esnek ise (bkz :Lastik ve içindeki hava esnek) temas yüzeyi esneme dolayısıyla 1 noktadan fazladır. çap arttıkça bu temas yüzeyi bisikletin doğrultusunda eliptik olarak uzar. bir elipsin min noktadaki çapı sabit max noktadaki çapı artar ise alanı artar. dolayısıyla temas yüzeyi artmış olur. bizim için dönüş direnci lastiğin yatayda (elipsin min yarıçapı) genişledikçe artmaktadır. zira lastiğin yuvarlak formundan dolayı yan taraflar yerden ayrılırken sürtünme oluşturmakta ve enerji kaybına yol açmaktadır. bu yüzden yol bisikletlerinde yatayda ince dikeyde kalın bir temas yüzeyi sağlamak için 28" kullanılır.
 

Raven_35

Forum Bağımlısı
Kayıt
23 Kasım 2006
Mesaj
2.340
Tepki
1.898
Teşekkürler "abbaskara" baya açıklayıcı olmuş.
Dönüş direnci niye düşer açıklayayım.Yollar ne kadarda düz olsa da mm bazında bozuktur.Bu engebeler hızı yavaşlatır.Eğer çap büyürse tekerlekte hucüm açısı azalacağından engebenin üzerinden daha rahat geçer.Mtb nin de 29" yapılma nedeni budur.Bu da tekerin daha rahat dönmesini sağlar.
 

huseyin kılıc

Forum Bağımlısı
Kayıt
14 Haziran 2008
Mesaj
680
Tepki
242
Şehir
Adana_Malatya
şimdi mtb lerin jantları yol bisikletinin jantından dahamı büyük oldu ? anlamadımda
 

Onur Kula

Forum Bağımlısı
Kayıt
23 Eylül 2006
Mesaj
994
Tepki
819
Yaş
40
Şehir
Alanya
İsim
Onur Kula
Bisiklet
Specialized
@Hypersonicbiker

Doğru, bunu hiç düşünmemiştim.
 

Hasan Çağri

Forum Bağımlısı
Kayıt
12 Ağustos 2006
Mesaj
4.541
Tepki
4.701
Şehir
Bostancı, İstanbul
Bisiklet
Specialized
@abbaskara


@Hypersonicbiker

29er lerde tekerleğin yere bastığı alan 26lardan fazladır buda yol tutuşu arttırır. Fakat 29er lerin engel aşma kabiliyetleri yüksek olduğundan yuvarlanma dirençleri azdır ve daha kolay yol alırlar... Aynı mantık yol bisikletleri içinde düşünülebilir...

Lastik incedir fakat çap büyük olduğundan yuvarlanma direnci azdır. Ayrıca büyük çap sayesinde atalet momenti daha uzun süre korunabilir...

26" bisiklete ince lastik takıp büyük aynakol taktığınız zaman, bir yol bisikletine daha küçük aynakol takmış bir bisikletçi ile aynı hız gitmek için daha çok güç sarfetmeniz gerekir... Çünkü o daha kolay kol aldığı ve bisiklete aktardığı güç daha uzun süre korunduğu için sizden daha az güç tüketecektir...
 

Turkishflier

Aktif Üye
Kayıt
16 Eylül 2004
Mesaj
173
Tepki
143
Şehir
İzmir
Sorulması gereken sorunun yol bisikleti tekerleğinin niye 28'' olduğu değil,MTB nin niye 26'' olduğudur aslında.

MTB tekerleğinin alacağı darbelere karşı koyabilmesi için rijit olması gerekir.Düşük çaplı jant da bunu sağlar.

Atladığınız en büyük nedenlerden biri de jiroskobik kuvvet.Çap arttıkça jiroskobik kuvvet artar.Bu kuvvetin bisiklet üstündeki etkileri denge(stabilite) ve bisikletin bizim kontrolümüze karşı koyduğu dirençtir.

Örnek vermek gerekirse arazi motosikletlerinde yani enduro motorlarda teker çapları ön 21'' arka 18'' dir.enduro motosikletlerin lastiklerinin modifiye edilip asfalt pistte kullanıldığı süpermoto adında bir klasman vardır.Ama bisikletin aksine motoru asfalta adapte ederken tekerlek çaplarını küçültürler.Her iki tekerlek te 17'' olur.Nedeni de jiroskobik kuvvetin azalması ve kontrolün çabuklaşmasıdır.Supermotoda yarış pistleri çok virajlı ve bu virajların da yarıçapı çok dardır.Çok hızlı bir şekilde bir sağ virajdan çıkıp sol viraja girmek gerekir.Yani motordan istenilen şey ''kıvraklık'' tır.

Yol bisikletinde bu kıvraklığa ihtiyacımız yok ama uzun sürüşlerde dengeye ihtiyacımız var.Bu yüzden jant çapı büyüktür.

Ama MTB de hızlı bir şekilde bir virajdan çıkıp diğerine girildiği için çabuk tepki veren bir bisiklete ihtiyacımız var,aynı zamanda da rijit ve sağlam bir tekerleğe ihtiyacımız var.Yine bu yüzden de dağ bisikletinde jantlar küçüktür.
 

Onur Kula

Forum Bağımlısı
Kayıt
23 Eylül 2006
Mesaj
994
Tepki
819
Yaş
40
Şehir
Alanya
İsim
Onur Kula
Bisiklet
Specialized
İşte budur! Gerçekten çok doyurucu bir cevap oldu.
 

gurol

Forum Bağımlısı
Kayıt
15 Eylül 2004
Mesaj
1.664
Tepki
2.830
Şehir
İzmir
(link)
Part I: General organisation of cycling as a sport
Chapter EQUIPMENT
Sayfa 58

http://www.30speed.com/images/2008/08/bisiklet%20kural.JPG

1.3.018 Wheels of the bicycle may vary in diameter between 70 cm maximum and 55 cm minimum, including the tyre.


Elbette yukarda bahsettiğiniz fiziksel avantajlar yüzünden şimdiki ölçü kullnılmaya başlanmış. Ama sanıyorum fizik ile ilgili çalışmalar 1910'lu yıllarda tamamlanmış ve daha sonra (tarihini bilemiyorum) UCI'ın bunu kurallaştırması ile Yol Bisikleti o günkü şekline sadık kalmış. Bugün yarışılan bisikletler -bence garip ama- UCI'ın belirlediği şekile sadık kalıyor. Oysa yıllar içinde çeşitli performas arttıran geometriler veya parçalar geliştirilmiş ancak UCI sayesinde (belki de patent sınırlamaları bir markaya üstünlük getireceğinden) bu ilerlemeler klasik yol bisikletine yansımamış. Eğer UCI'nin sınırlamaları olmasaydı, yol bisikleti yarışlarında, eurobar da görürdük, önde 26" teker de, hatta -abartıyorum- düz etaplarda recumbent bile görürdük.

1.3.18 kuralında adı geçen 70cm, lastik ile birlikte olan ölçü. Yanılmıyorsam Fransızların 700C demeleri de bununla bağlantılı. Yaklaşık olarak bu ölçü 27.5 inç oluyor.

Uzun lafın kısası, yol bisikleti bu günkü şeklinin korunmasını UCI kurallarına borçlu. Kurallardaki bisiklet ölçüleri epey ayrıntılı anlatılmış. Dileyen yukardaki linkten edinebilir.
 

gurol

Forum Bağımlısı
Kayıt
15 Eylül 2004
Mesaj
1.664
Tepki
2.830
Şehir
İzmir
Unutmadan ekleyelim. Yol bisikleti (Cyclocross ve 29" dağ bisikletini de) 622mm oturma çaplı jantlaya sahipler. Bu çapa kullandığınız lastiğin kalınlığını ekleyeceksiniz.

Bu durumda 700; 622+2x39 eder. Yani 39mm kesitli lastik. 27.5"

29" Dağbisikletini ise ortalama 50mm lastikli olarak kabul edersek; 722mm eder. (622+2x50). 722mm yaklaşık olarak 28.4 inç

Yol bisikletini 23mm lastikli varsayarsak; 622+23x2=668mm ve 26.3 inç eder.

Varmak istediğim nokta; isimlendirmeler tam ölçülere göre değil.
 
  • Beğen
Tepkiler: Onur Kula

tuninger_haa

Forum Bağımlısı
Kayıt
20 Ağustos 2007
Mesaj
1.373
Tepki
486
Şehir
Gaziantep
sanırım sunu atlamıssınız
26 inç olan lastığın 28 tur attıgı mesafede 28 inç olan lastık 26 tur atar boylece lastıklerın daha gec eskımesı sağlanır :rolleyes: tamamen duygusal yanı :D


acıklamalar ıcın tesekkurler..:)
 

Mustafa İçdağ

Forum Bağımlısı
Kayıt
21 Temmuz 2007
Mesaj
1.277
Tepki
3.323
Şehir
Kadıköy, İstanbul
@elise111s

Bu ağırlık mevzuatına bayılıyorum, her şeyi bir kenara bırakıyoruz gramaj duayeni oluyoruz.:ci:

Peki 28" ( doğrusu 700C dir) jantı bırakalım, 650C ye geçelim. Böylece bak bakalım virajlı bir yolda yokuş aşağı saatte 60km. ile giderken virajı toplayabilecekmisin, yoksa şarampolden uçuyormusun.:eek:

Aklıma bide şu geldi; MTB lerde 26" jant yerine 22" jant icat etsek daha hafif olmazmı?

Şaka bir yana, yol-yarış bisikletlerindeki 700C standartı son 90 yılda ileri geri oynamıştır, hatta 1990 larda zamana karşı bisikletlerinde ön jant 650C olarakda sıkça kullanıldı, yine bu dönemlerde Triathlon bisikletlerinde ön arka jant 650C olarakda kullanıldı.
Fakat 650C jantların pekde bir avantaj vermediği, hatta hızlı etaplarda virajlarda bisikletin dengesini bozduğu ( jiroskopik etki) ve lastik aşınma ömrünün kısaldığı gözlendi. Lastik ömrü deyince hemen atlanılmasın bu tarz pro yarışlarda kullanılan "tubular" yani dublex lastikler yol tutuşu üstün olması amacıyla natural rubber dan yapılırlar ve çabuk erirler.
Küçük çaplı jantlar Pist yarışlarındada sıkça denendi, baştaki hızlanmaları iyi olmasına karşı, rolling durumunda yol tutuşlarının zayıf olduğu ve hız kaybı nedeniyle kaldırıldı.

UCI' ın kurallarına göre ön ve arka jant ebatları aynı olmak kaydıyla 650C veya 700C tekerlek kullanabilirsiniz, fakat kadro ölçüsü çok küçük olmadıktan sonra ( size 51cm. ve altı) 650C jantın kullanımına rastlanmaz.
 

neuro

Üye
Kayıt
6 Nisan 2008
Mesaj
97
Tepki
55
Şehir
giresun
@nuhcan

28 ve 26 jantın çapı olduğu için çevresini hesaplamak için pi sayısı ile çarparak çıkan sonuçlar arasındaki fark alınan yol arasındaki farktır