Yol bisikletinde kadro ölçüsü farkı?

Campagnolo

Üye
Kayıt
28 Ağustos 2006
Mesaj
72
Tepki
67
Şehir
Istanbul
Evet günümüz yol bisikletlerinde ;
Classic Traditional ile Compact Sloping kadro arasında kullanıcı için aynı boya göre birkaç cm fark oluşmakta bunun nedeni nedir ?
Ayrıca bu iki kadro arasındaki fark hangi tip yolda daha ataktır ?
Örneğin ;
Rampa çıkarken , rampa inerken , veya düz yolda çevirirken ...

Not: Yanlız sadece Sn.Mustafa İÇDAĞ bu soruya cevap vermesin diğer arkadaşların da yardımını bekliyorum.
 
Scudo

JaN

Üye
Kayıt
14 Şubat 2008
Mesaj
2
Tepki
5
Şehir
İstanbul
Forumda Takip Ettimde En Güncel Üyelerden Birisiniz... Ve Bukadar Güncel Olmanıza Rağmen Bir Takım Basit Soru Halinde Konular Açmışssınız Sizce Biraz Saçma Değilmi ? Ve Madem Sorunuza Cevap Arıyorsunuz Neden Bilen Kişiden Değilde Onun Haricindeki Kişilerden Cevap İstiyorsunuz ?
 

gurol

Forum Bağımlısı
Kayıt
15 Eylül 2004
Mesaj
1.664
Tepki
2.830
Şehir
İzmir
http://www.giant-bicycles.com/images/technology_compactroad2.jpg
İlk uygulayan yanılmıyorsam Giant.

The Advantages of the Giant Compact Road Design:

Ultra lightweight: As low as 950 grams (formulaOne Advanced Composite)

Ultra Responsive: The Compact Road Design enables a more direct transmission of energy, resulting in lightning-fast responsiveness.

Superior Handling: Lateral rigidity and vertical compliance add stability and comfort. Because stiff is good, too stiff isn’t.

Daha hafif. Daha iyi enerji iletimi, hızlı tepki. Yanal rijitlik, düşeyde ise konfor.
 
  • Beğen
Tepkiler: Campagnolo

Mustafa İçdağ

Forum Bağımlısı
Kayıt
21 Temmuz 2007
Mesaj
1.277
Tepki
3.323
Şehir
Kadıköy, İstanbul
@Campagnolo


Aradan iki hafta geçti sesimi çıkartmadım, ama artık bu konuya bir yorum getirmezsem çatlıyacağım.:)

Sloping ve Standart (traditional) yol yarış kadrolarının arasındaki fark herhangi bir teknik üstünlük veya zayıflık değil sadece Estetiktir.

Bize estetik gelen veya güzel gelen diyelim görecelidir, moda ve trend (akım) bu estetiği empoze eder ve bu satış/pazarlamada çok önemli bir unsurdur.
İşte bu unsur nedeniyle biz MTB kadrolarından ödünç alınan Sloping geometriyi yol yarış kadrolarında görür olduk..
Peki niye böyle bir şeye gerek vardı? Bunu kendime göre bir yorumla ileride açıklayacağım.

Sloping (compact'da diyorlar) kadroların gerek rampada, gerek çeviklikte gerekse yol sürüş kalitesinde standart (geleneksel) kadrolardan herhangi bir üstünlüğü olduğunu kabul etmiyorum.
Bunu sadece ben söylemiyorum, yol yarış kadro yapımcılarının en büyüklerinden biri olan Ernesto COLNAGO'da compact geometrinin modadan başka birşey olmadığını, standart geometri kadrolardan üstünlüğü olduğunu kabul etmediğini gerek yazılarında gerekse en üst model yarış kadrolarını hem traditional hemde istiyenlere compact geometride üreterek ispatlıyor.

Sloping kadrolara "Compact"da denmesi bana ters geliyor çünkü 1995 lere kadar standart geometriye sahip kadrolarda compact dendiği zaman, iki tekerlek arasının kısa olduğu, arka tekerleğin seat tube' e çok yakın olduğu ve üst borunun normalden 1-2cm. kadar daha kısa olduğu kadrolar anlaşılıyordu.
Örnek olarak Eddy Merckx kadrolar biraz daha yaygın ( wheelbase uzun), buna karşıt olarak Colnago veya Gios kadrolar çok daha kompaktır ( wheelbase kısa).

1990 larda Giant Bicycle çok büyük bir atılım yaptı ve yol yarış bisikletleri pazarında Amerika ve Avrupadaki rakiplerin arasına girmek için gerek reklam gerekse pro takım sponsörlüğü için milyonlarca dolar harcadı. Bu atılım Giant'ı sadece Amerikada değil tüm dünya pazarında satışta üçüncü en büyükler arasına sokacaktı. Mike Burrows ( designer) Giant için "Compact Road" dediği tasarımıyla geldi, kendinede " father of compact road" dendi.
Mike Burrows bu kadro tasarımını kendisi geliştirmedi, MTB nin önderleri olan Joe Breeze, Gary Fisher, Chris Chance gibi büyük tasarımcıların MTB geometrisini alıp yol kadrosuna yerleştirdi. Böylece kadronun daha hafif ( 50-75gr.) hemde daha rijit olduğunu iddağa etti.

Peki compact kadrolar dahamı hafif evet, fakat kısaltılan borulardan kazanılan gramların yarısı uzayan sele borusuyla geriye geldi.

Dahamı rijit? Teoride kısalan seat tube daha az esnediği için orta göbek bölgesi daha rijit olabilir. Ama bu sadece lafta böyle, çünkü orta göbekteki rijitlik kullanılan boruların kesitleri ve bağlama elemanlarıyla zaten satandart kadrolardada hallediliyordu.

Ama üretimciler için compact kadronun önemli bir avantajı var " maliyet".
Compact kadrolara geçildiğinde kadro ölçüleri her bir santim yerine 2cm.de bir büyümeye başladı, özellikle karbon monokok kadrolarda 4-5 kadro ölçüsü verildimi tamamdır, geri kalanını sele borusunu ve gidon boğazını uzatarak hallederiz zaten. Çok ama çok akıllıca!

Mike Burrows Giant'ın reklam sayfalarında bir dahi tasarımcı olarak anılsada, bana göre zeki bir pazarlamacı fakat tasarımcıların Şarlatanı.
Aynı tasarımcının Chris Boardman için tasarladığı karbon kadro Lotus firmasına 1.000.000 $ a maloldu ama Graeme Obree 300$ kendi imal ettiği çelik kadroyla Chris Boardman'ı saate karşı yarışında geçti. Filimi yapıldı isterseniz seyredin.
(link)

Eee peki sloping kadrolar niye çok sevildi?

Eğer benim gibi yol yarış bisikletini 1970-80 lerde tanıdıysanız estetik bakışınız o yönde olacak, yarış kadrosu dendimi aklınıza klasik geometrisiyle ip gibi ince, zarif görünümlü bisikletler gelecek ve beğenimiz böyle şekillenecek. Sloping kadro yarış bisikleti gördünüzmü yadsıyacaksınız.

1980 lerde Amerikada başlayan MTB furyası bütün dünyayı sardı ve bisiklet endüstrisini etkiledi, 1980 lerin ortasında yol bisikletlerinin 4-5 katı MTB satılmaya başladı, Amerika ve Avrupada olmak üzere birçok insanın ilk bisikleti MTB oldu. Bu bizlerin bisiklete bakış açısını değiştirdi, bisikletin estetiğini MTB nin biçimiyle algıladık ona alıştık.

İşte Mike Burrows'un 1990 ortalarında yol bisikletinde sunduğu compact geometrinin çekiciliği buradan geliyor, ilk bisikletleri MTB olanlar ilerleyen yaşlarında ikinci bisikletlerini yol bisikleti olarak almak istediklerinde daha hızlı gözüken ve daha hafif olan bu alternatiflerinde ilk bisikletlerinden çizgilerde görünce, tüketicinin gözünde devre tamamlandı. Yarış bisikletlerini 2000 lerde tanıyanlar için ise "Sloping" kadrodan başka alternatif neredeyse kalmadı zaten. Klasik geometri kadrolar moda dışı ve hantal görünümlüydü onlar için.

Bütün bunlara rağmen moda değişkendir, 2010 ların Tour de France' ında tekrar klasik kadroları gelişen exotic malzemelerle görürsek hiç şaşmam.
 

Aytaç Biber

Forum Bağımlısı
Kayıt
4 Mayıs 2005
Mesaj
2.147
Tepki
2.201
Şehir
İstanbul
Konu açılalı baya süre olmuş ama bende düşüncelerimi klasik kadrolar ile sloping ler arasında performans anlamında bir fark yaratmayacağı inancında olarak söylemek isterim. Ayrıca Mustafa ağabeye katılıyorum. Klasik kadrolar çok daha estetikler. Özellikle incecik ve zarif, çelik-crmo kadrolar çok estetik ve öyle tahmin ediyorumki daha rijitler. Colnago nun ve Pegoretti nin günümüz teknolojisi ve nitelikleri ile ürettiği çok hafif ve güzel kadroları var. Özellikle ki Colnago Master-X olağanüstü güzel. Ama malesef ülkemizde bu kadrolara ulaşmak çok çok zor:(
 

Aydın

Forum Bağımlısı
Kayıt
10 Nisan 2006
Mesaj
643
Tepki
940
Şehir
istanbul
Mustafa Bey'e aynen katıldığımı belirtmek isterim.

Şimdiki kadrolara bakıyorum ama ne yazık ki geneli soba borusu gibi kadrolara sahip. İncelik zariflik hak getire.

Misal Naif'i sürerken öyle bir keyif alıyorum ki, yahu o incecik borular hiç mi esnemez? Yok.. Ama gel gelelim mtb'e biniyorum alu kadrolu. Kadro borularını gören peheyyy iki ton çeker bu der. Amma velakin bir sprinte kalkmaya göreyim. (95 kiloyum) Demem o ki görüntüdeki rijitlik gerçek hayatımıza yansımıyor yeni modellerde.

Dolayısıyla pazarlama stratejilerinden uzak saf bisiklet sevdalısıyım. Daha zarif ve kibar bisikletler istiyorum piyasada.
 

Aydın

Forum Bağımlısı
Kayıt
10 Nisan 2006
Mesaj
643
Tepki
940
Şehir
istanbul
Aynen öyle, tabi aynı zamanda uygun fiyatlı da olmalı :)
 

HaliliOzturk

Forum Bağımlısı
Kayıt
3 Temmuz 2005
Mesaj
7.157
Tepki
7
:) Bu konuda pek bir deneyimim olmadigi icin birsey yazmamistim. Ancak bir kac haftadir gozlemliyorum, onlari aktariyim.

Ilk olarak su anda Almanya'da ekzotik bisiklet cilginligi yasaniyor, yol bisikleti severlerin buyuk kismi (klasik otomobil meraklilari gibi) eski bisikletlerini veya satin aldiklari eski bisikletleri restore ederek kullaniyorlar. Cro-Moly incecik kadrolar, Pinarello'lar, Colnago'lar (sanirim en cok Colnago gordum), Raleigh'ler ve aklima gelmeyen digerleri...

www.ebay.de'de eski kadrolar ve bisikletler yenilerinden pahali. Frankfurt'ta ugradigim bir bisiklet tamircisi 70'lerden bir Gios kadroya (meraklisina, olcusu 52 cm.mis :) ) furs ve catal dahil 480 € istedi. 52 cm burada pek rabet gormeyen bir olcu, genelde 60 ve uzeri kadrolar goruyorsunuz. Satici o nedenle bana indirimli fiyat olarak bu fiyati verdigini, kadronun bana tam olacagini soyledi...

Flohmarkt (bit pazari) saticilari da eski bisikletlerle biraz olsun ilgilendiginizi farkederlerse ilgilendiginiz bisikletin fiyati ucuyor da ucuyor... Elindekinin eski ve bakimli, ragbet gorecek bir bisiklet oldugunu bilenler zaten onceden fiyati yuksek tutuyorlar.

Ben de kendime 2 hafta once, buradaki mukemmel yollarin (ve bisiklet yollarinin da tabi) buyusune kapilarak eski bir Raleigh satin aldim :) 6x2 Shimano 105 donanimli, Reynold's 501 DB borulu eski bir canavar :)

Yakinda (diger fotograflarla beraber) onu da foruma koyacagim :)
 

BF Okuru

Forum Bağımlısı
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
164.844
Tepki
789
@HaliliOzturk


Demek Raleigh , Demek Reynold's 501 DB.

Neler oluyor öyle

:)
 

BF Okuru

Forum Bağımlısı
Kayıt
6 Eylül 2004
Mesaj
164.844
Tepki
789
@Campagnolo


Aradan iki hafta geçti sesimi çıkartmadım, ama artık bu konuya bir yorum getirmezsem çatlıyacağım.:)

Sloping ve Standart (traditional) yol yarış kadrolarının arasındaki fark herhangi bir teknik üstünlük veya zayıflık değil sadece Estetiktir.

Bize estetik gelen veya güzel gelen diyelim görecelidir, moda ve trend (akım) bu estetiği empoze eder ve bu satış/pazarlamada çok önemli bir unsurdur.
İşte bu unsur nedeniyle biz MTB kadrolarından ödünç alınan Sloping geometriyi yol yarış kadrolarında görür olduk..
Peki niye böyle bir şeye gerek vardı? Bunu kendime göre bir yorumla ileride açıklayacağım.

Sloping (compact'da diyorlar) kadroların gerek rampada, gerek çeviklikte gerekse yol sürüş kalitesinde standart (geleneksel) kadrolardan herhangi bir üstünlüğü olduğunu kabul etmiyorum.
Bunu sadece ben söylemiyorum, yol yarış kadro yapımcılarının en büyüklerinden biri olan Ernesto COLNAGO'da compact geometrinin modadan başka birşey olmadığını, standart geometri kadrolardan üstünlüğü olduğunu kabul etmediğini gerek yazılarında gerekse en üst model yarış kadrolarını hem traditional hemde istiyenlere compact geometride üreterek ispatlıyor.

Sloping kadrolara "Compact"da denmesi bana ters geliyor çünkü 1995 lere kadar standart geometriye sahip kadrolarda compact dendiği zaman, iki tekerlek arasının kısa olduğu, arka tekerleğin seat tube' e çok yakın olduğu ve üst borunun normalden 1-2cm. kadar daha kısa olduğu kadrolar anlaşılıyordu.
Örnek olarak Eddy Merckx kadrolar biraz daha yaygın ( wheelbase uzun), buna karşıt olarak Colnago veya Gios kadrolar çok daha kompaktır ( wheelbase kısa).

1990 larda Giant Bicycle çok büyük bir atılım yaptı ve yol yarış bisikletleri pazarında Amerika ve Avrupadaki rakiplerin arasına girmek için gerek reklam gerekse pro takım sponsörlüğü için milyonlarca dolar harcadı. Bu atılım Giant'ı sadece Amerikada değil tüm dünya pazarında satışta üçüncü en büyükler arasına sokacaktı. Mike Burrows ( designer) Giant için "Compact Road" dediği tasarımıyla geldi, kendinede " father of compact road" dendi.
Mike Burrows bu kadro tasarımını kendisi geliştirmedi, MTB nin önderleri olan Joe Breeze, Gary Fisher, Chris Chance gibi büyük tasarımcıların MTB geometrisini alıp yol kadrosuna yerleştirdi. Böylece kadronun daha hafif ( 50-75gr.) hemde daha rijit olduğunu iddağa etti.

Peki compact kadrolar dahamı hafif evet, fakat kısaltılan borulardan kazanılan gramların yarısı uzayan sele borusuyla geriye geldi.

Dahamı rijit? Teoride kısalan seat tube daha az esnediği için orta göbek bölgesi daha rijit olabilir. Ama bu sadece lafta böyle, çünkü orta göbekteki rijitlik kullanılan boruların kesitleri ve bağlama elemanlarıyla zaten satandart kadrolardada hallediliyordu.

Ama üretimciler için compact kadronun önemli bir avantajı var " maliyet".
Compact kadrolara geçildiğinde kadro ölçüleri her bir santim yerine 2cm.de bir büyümeye başladı, özellikle karbon monokok kadrolarda 4-5 kadro ölçüsü verildimi tamamdır, geri kalanını sele borusunu ve gidon boğazını uzatarak hallederiz zaten. Çok ama çok akıllıca!

Mike Burrows Giant'ın reklam sayfalarında bir dahi tasarımcı olarak anılsada, bana göre zeki bir pazarlamacı fakat tasarımcıların Şarlatanı.
Aynı tasarımcının Chris Boardman için tasarladığı karbon kadro Lotus firmasına 1.000.000 $ a maloldu ama Graeme Obree 300$ kendi imal ettiği çelik kadroyla Chris Boardman'ı saate karşı yarışında geçti. Filimi yapıldı isterseniz seyredin.
(link)

Eee peki sloping kadrolar niye çok sevildi?

Eğer benim gibi yol yarış bisikletini 1970-80 lerde tanıdıysanız estetik bakışınız o yönde olacak, yarış kadrosu dendimi aklınıza klasik geometrisiyle ip gibi ince, zarif görünümlü bisikletler gelecek ve beğenimiz böyle şekillenecek. Sloping kadro yarış bisikleti gördünüzmü yadsıyacaksınız.

1980 lerde Amerikada başlayan MTB furyası bütün dünyayı sardı ve bisiklet endüstrisini etkiledi, 1980 lerin ortasında yol bisikletlerinin 4-5 katı MTB satılmaya başladı, Amerika ve Avrupada olmak üzere birçok insanın ilk bisikleti MTB oldu. Bu bizlerin bisiklete bakış açısını değiştirdi, bisikletin estetiğini MTB nin biçimiyle algıladık ona alıştık.

İşte Mike Burrows'un 1990 ortalarında yol bisikletinde sunduğu compact geometrinin çekiciliği buradan geliyor, ilk bisikletleri MTB olanlar ilerleyen yaşlarında ikinci bisikletlerini yol bisikleti olarak almak istediklerinde daha hızlı gözüken ve daha hafif olan bu alternatiflerinde ilk bisikletlerinden çizgilerde görünce, tüketicinin gözünde devre tamamlandı. Yarış bisikletlerini 2000 lerde tanıyanlar için ise "Sloping" kadrodan başka alternatif neredeyse kalmadı zaten. Klasik geometri kadrolar moda dışı ve hantal görünümlüydü onlar için.

Bütün bunlara rağmen moda değişkendir, 2010 ların Tour de France' ında tekrar klasik kadroları gelişen exotic malzemelerle görürsek hiç şaşmam.
Mükemmel bir yazı. Bisikletle ilgili herkese okumasını tavsiye ederim.