Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Yol bisikleti ruble değişimi / büyütme yardım

Konu, 'Vites - Çekiş Sistemi' kısmında Fatih ÇT tarafından paylaşıldı.

  1. Fatih ÇT

    Fatih ÇT Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    8 Nisan 2014
    Mesajlar:
    610
    Beğeniler:
    404
    Şehir:
    İstanbul - Ataşehir
    Bisiklet:
    Scott
    Seviye:
  2. Edip Dinçer

    Edip Dinçer HTFU!

    Yaş:
    32
    Kayıt:
    12 Haziran 2011
    Mesajlar:
    5.926
    Beğeniler:
    5.332
    Şehir:
    Sarıyer, İstanbul
    Bisiklet:
    Cannondale
    Seviye:
    Eğer arka aktarıcınız uzun bacaksa biraz ayar yaparak muhtemelen kullanabilirsiniz..
     
    Ahmet Onur Çakmak ve Murat B. bunu beğendi.
  3. Murat B.

    Murat B. Forum Trolü

    Kayıt:
    23 Eylül 2013
    Mesajlar:
    2.332
    Beğeniler:
    4.886
    Şehir:
    İstanbul
    Bisiklet:
    Specialized
    Seviye:
    Uyması gerek; ancak dikkat etmeniz gereken iki husus var: arka aktarıcınızın kapasitesi yeterli olacak mı? Zinciriniz yeterince uzun mu?
     
    Edip Dinçer bunu beğendi.
  4. Fatih ÇT

    Fatih ÇT Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    8 Nisan 2014
    Mesajlar:
    610
    Beğeniler:
    404
    Şehir:
    İstanbul - Ataşehir
    Bisiklet:
    Scott
    Seviye:
    haklısınız zinciri kontrol etmem lazım. ama denemeden anlamam çok zor. Eğer kısa gelirse 1-2 bakla ilavesi ile bu problemi çözebilir miyim?

    Kapasite sorusunu anlamadım :) benim kollar 8'li, aktarıcı da.
    8 'li ruble ile bir kapasite problemi çıkabilir mi yine de?

    Aktarıcının uzun veya kısa bacak nasıldır bilmiyorum inanın.

    google'a "tiagra arka aktarıcı uzun bacak" ve "tiagra arka aktarıcı kısa bacak" yazdım ama farkı göremedim :)
     
  5. Murat B.

    Murat B. Forum Trolü

    Kayıt:
    23 Eylül 2013
    Mesajlar:
    2.332
    Beğeniler:
    4.886
    Şehir:
    İstanbul
    Bisiklet:
    Specialized
    Seviye:
    Kısa bacak:
    [​IMG]

    Uzun bacak:
    [​IMG]

    Zincirin uzunluğu yetmezse bakla ekleyebilirsiniz.

    Kapasitenin anlamı şu; arka aktarıcının bacağı (ya da kafesi) zincirin geçtiği dişlilerin boyuna göre uygun şekli alıp zinciri gergin tutar. En çok ve az gerildiği durumlar arasındaki farka arka aktarıcının kapasitesi denir.

    http://techdocs.shimano.com/media/t...RD-4500/SI_5VX0A_En_v1_m56577569830607047.pdf

    Arka aktarıcınız 4500 ise, kısa bacağın kapasitesi 31, uzun bacağın 37 diş demektir. Aynakolunuz 34/50 ya da 36/52 ise 16'sı, 39/53 ise 14'ü ön dişlilerdeki farka gidecektir. Yani en küçük ile en büyüğü arasında 21 dişli fark olan bir ruble kullanmak istiyorsanız kısa bacaklı arka aktarıcının kapasitesi size yetmeyecektir.
     
    Edip Dinçer bunu beğendi.
  6. Fatih ÇT

    Fatih ÇT Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    8 Nisan 2014
    Mesajlar:
    610
    Beğeniler:
    404
    Şehir:
    İstanbul - Ataşehir
    Bisiklet:
    Scott
    Seviye:
    murat bey, detaylı cevabınız için çok teşekkür ederim.

    kısa mı uzun mu kontrol edeceğim. Eğer kısa ise yapılabilecek birşey yok mu?

    bu arada aynakol 39-53 kullanıyorum.
     
  7. Murat B.

    Murat B. Forum Trolü

    Kayıt:
    23 Eylül 2013
    Mesajlar:
    2.332
    Beğeniler:
    4.886
    Şehir:
    İstanbul
    Bisiklet:
    Specialized
    Seviye:
    Aynakolunuz 39/53, arka aktarıcınız kısa bacak ise rubledeki en büyük ve en küçük dişlilerin farkı için geriye 17 kalıyor demektir. 11-28'den büyük bir ruble kullanmayı denerseniz ciddi sorunlarla karşılaşırsınız. Belli vites kombinasyonlarında zincir ya sıkışır ya da boşa düşebilir...

    Ekleme: Arka aktarıcınızın hangi seri olduğunu da kontrol etmenizde fayda var. Aşağıdaki dokümanlara göre kısa bacak aktarıcının kapasitesi 4400'de 29, 4500'de 31, 4600'de ise 34. Kısabacak 4600 ile 11-32 kullanamazsınız ama 12-32 ya da 11-30 gibi bir ruble kullanabilirsiniz.

    http://techdocs.shimano.com/media/t...RA/RD-4400/5TS0B_EN_v1_m56577569830607031.PDF
    http://techdocs.shimano.com/media/t...RD-4500/SI_5VX0A_En_v1_m56577569830607047.pdf
    http://techdocs.shimano.com/media/t...0A/SI-5XN0A-001-Eng_v1_m56577569830746860.pdf
     
  8. Fatih ÇT

    Fatih ÇT Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    8 Nisan 2014
    Mesajlar:
    610
    Beğeniler:
    404
    Şehir:
    İstanbul - Ataşehir
    Bisiklet:
    Scott
    Seviye:

    Murat bey merhaba, kontrol ettim bendeki kısa bacak, fakat hangi seri oldugunu birkaç yerine baktım göremedim. Neresinde yazar bu model serisi?

    Bir de ismini vermesem iyi olacak ama tanınan bilinen bir bisikletçi ile konuştum. Tek başına rubleyi değiştirmem, ben yapmam dedi. Sonra viteslerden randıman alamazsın, vites geçişleri saçmalar, zincir atlama yapar dedi. Ruble, zincir ve aynakol birlikte değişecekmiş. Ama değiştirme 1-2 aya alışırsın boşuna masraf yapma diyor. Tek başına rubleyi değiştirdiğimde, vites geçişleri ve zincirin akmasında problem olma ihtimali nedir? %90 ise hiç girmiyim bu işe. Ama eğer bir çözümü varsa, ya da çok sık karşılaşılan birşey değilse deneyeceğim.
     
  9. Murat B.

    Murat B. Forum Trolü

    Kayıt:
    23 Eylül 2013
    Mesajlar:
    2.332
    Beğeniler:
    4.886
    Şehir:
    İstanbul
    Bisiklet:
    Specialized
    Seviye:
    Eskimiş zincirin yeni dişlileri aşındırmasını engellemek için genelde ruble veya aynakol değiştiğinde zincir de değiştirilir. Ancak ruble değiştirirken aynakolu neden değiştirmek gereksin bilmiyorum, belki bisikletçiniz benim bilmediğim birşey biliyordur. Yol bisikletine yeni geçtiyseniz 1-2 ayda alışacağınız konusunda kendisine katılıyorum bu arada. 8 vites için 11-32 çok geniş bir aralık, uygun kadansta pedallayabilmek adına 12-28 hatta 12-25 gibi rubleler daha iyidir.

    Arka aktarıcınız sonradan değişmediyse bisikletinizin yapım yılına göre hangi seri olduğunu tahmin etmek mümkün olabiliyor.
     
  10. Fatih ÇT

    Fatih ÇT Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    8 Nisan 2014
    Mesajlar:
    610
    Beğeniler:
    404
    Şehir:
    İstanbul - Ataşehir
    Bisiklet:
    Scott
    Seviye:
    bisiklet sonradan toplantıgı için set'in hangi yıla ait oldugunu bilinmiyor :)

    Ruble ve zincir ile kurtarabilirsem çok iyi olacak. Haklısınız bu arada, 12-28, 11-27 veya 12-27 gibi seçenekler daha uygun gibi.

    Evet yeniyim, alalı 2 hafta oldu. Bu sezon yol bisikleti ile 195 km yaptım. Son iki ayda diğer şehir bisikletim ile de 850 km yaptım.

    Fakat her zaman bir kaç dişli fazla olması bir avantajdır diye düşünüyorum. Normal kullanımda bu oran bana yetiyor. Çok nadir düşüyorum zaten 1.vitese. Fazladan gelen dişlileri çok nadir kullanıcam biliyorum. Fakat eğimin biraz yüksek oldugu uzun tırmanışlarda, veya 50-60 km yaptıktan sonra gelen normal rampalarda zorlanıyorum. Bu dişli oranları ile bu hep böyle olacak diye düşünüyorum. Yanılıyor muyum?
     
  11. Fatih ÇT

    Fatih ÇT Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    8 Nisan 2014
    Mesajlar:
    610
    Beğeniler:
    404
    Şehir:
    İstanbul - Ataşehir
    Bisiklet:
    Scott
    Seviye:
    Merhaba Murat bey, yardımlarınız için teşekkür ederim. Son bir kaç sorum olacak.

    Mayıs 8'de yazmışım en son. Aradan geçen 2 ayda, üstüne bir de spd pedal'a da geçmeme rağmen ve haftada düzenli olarak 200-250 (ramazan başından beri haftada 150 km) yol yapmama rağmen, yine de zorluyor. İnmiyorum bisikletten tamam, yine yokuşta durmadan gidiyorum ama dizlere çok yük biniyor. Diz ağrısı yapıyor.

    11-28 veya 11-30'a geçmem şart gibi. Dizimi sakatlamak istemiyorum.

    Şimdi kötü ihtimaller üzerinden gidersek, kapasite sorunu yaşamam için aynakol vitesini en büyük(53'e) atmam, arka vitesi de 28 veya 30'a atmam gerekiyor değil mi? Yani bu vitese geçmeye çalışırsam, arka değiştiriciyi eğebilirim, zincir çok gerilip hasar alabilr vs vs. Ama eğer ayna kol 53'de ise ve arka vitesi ona göre dikkatli kullanırsam, bu sorun ile karşılaşmam değil mi?

    Eğer yanılmıyorsam, bu şekilde sürmeye hazırım. Aslında zaten bu şekilde sürüyorum, zinciri çapraz yapmamak adına hep dikkat ediyorum. Bu durumda aşağıdakilerden hangisini önerirsiniz. Madem kapasiteyi zorlayıp 28 takıyorum madem, 30 takayım tam olsun diyorum ne dersiniz?

    burada 11-28 ve 11-30 seçenekleri mevcut.

    http://www.evanscycles.com/products/sram/pg820-8-speed-cassette-ec045644#features

    Bir de ebay 'da buldugum aşağıdakiler var. Birbirlerinden farkları nedir? hangisi daha iyi uyar hiç fikrim yok.

    http://www.ebay.com/itm/SRAM-PG-850...Cassettes_Freewheels_Cogs&hash=item35d8fb298e

    http://www.ebay.com/itm/SRAM-PG-850...Cassettes_Freewheels_Cogs&hash=item35d8fb298e

    http://www.ebay.com/itm/SRAM-PG-830...Cassettes_Freewheels_Cogs&hash=item56665ae790

    http://www.ebay.com/itm/SHIMANO-Ali...Cassettes_Freewheels_Cogs&hash=item56634e779f

    http://www.sahibinden.com/ilan/alisveris-spor-bisiklet-shimano-kaset-ruble-8li-hg40-149685218/detay

    http://www.sahibinden.com/ilan/alisveris-spor-bisiklet-shimano-ruble-kacmaz-162397979/detay
     
  12. Fatih ÇT

    Fatih ÇT Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    8 Nisan 2014
    Mesajlar:
    610
    Beğeniler:
    404
    Şehir:
    İstanbul - Ataşehir
    Bisiklet:
    Scott
    Seviye:
    yardımcı olabilecek biri var mı?
     
  13. Murat B.

    Murat B. Forum Trolü

    Kayıt:
    23 Eylül 2013
    Mesajlar:
    2.332
    Beğeniler:
    4.886
    Şehir:
    İstanbul
    Bisiklet:
    Specialized
    Seviye:
    Evet, arka aktarıcının kapasitesinin yetersiz kalması durumunda iki tehlike var; küçük/küçük kombinasyonunda zincirin gergin olmadığı için düşmesi ve büyük/büyük kombinasyonuda bisiklete zarar vermeniz. Ne kadar dikkat ederseniz edin, zincir yeteri kadar uzun değilse 53/30 kombinasyonuna bir kez bile geçseniz; ya kadro kulanığını yamultur (kötü olasılık), ya da arka aktarıcıyı kırarsınız (çok kötü olasılık).

    Şahsen ben yanlış vitese geçtiğinde zarar görecek bir bisiklete binmenizi asla tavsiye etmem. Ancak bu kararı verecek ve riske girecek olan sizsiniz. Bu arada, mevcut rubleniz kaçlı ve aktarıcının ne kadar daha kapasitesi var?

    Verdiğiniz linklerin tamamı sizin sisteminize uygun olmalı. Shimano'nun ve Sram'in ürettiği benzer parçalar; pg-850, pg-830'un yerine geçen yeni model.
     
  14. Fatih ÇT

    Fatih ÇT Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    8 Nisan 2014
    Mesajlar:
    610
    Beğeniler:
    404
    Şehir:
    İstanbul - Ataşehir
    Bisiklet:
    Scott
    Seviye:
    merhaba murat bey,

    rubleyi şimdi 3-4 kez daha saydım 12-26. Aynakol 39-53. Bu da aynakol 53'de ruble 26'da iken arka değiştiricinin durumu.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Bu bilgiler ışığında Ruble büyütme konusundaki fikirlerinizi merak ediyorum.

    Aklıma bir seçenek daha geldi. Bu konuda da fikir verirseniz çok sevinirim. Rubleyi değiştirmek yerine 39-53 aynakolu, 34-50 yapsam nasıl olur. Maliyet biraz daha fazla olacak biliyorum.
    1- Tiagra ve sora aynakol arasında çok fark var mı?
    2- Rublede en iyi olasılık maksimum 11-28 veya 12-28'e geçebileceğim sanırım. 2 diş fazladan olması 2/26= 0,077 , yani % 7,7 kolaylık sağlanacak. Aynakol değiştirirsem, 5/34=14,7, yani %14,7 kolaylık sağlanacak. Bu hesabım doğru ise, aynakol değiştirmek hem beni ruble değiştirmeye göre daha çok rahatlatacak.Hem de kapasite problemi yaşamayacağım sanırım.
    3- Aynakol küçültürsem zinciri de kısaltmam lazım sanırım. Yanılıyor muyum?
    4- Bu işe bisikletçiler hiç girmek istmiyor. İlla set halinde alınıp takılacak, aksi durumda sistem üzerinde hiç oynamak, istemiyorlar. Keşke şöyle eski düzen bir usta olsa da, alsa değiştirse, bir bakışta başka ne yapmak lazım, söylemeden yapsa, sorunsuzca teslim etse. Var mı anadolu yakasında bildiğimiz böyle bir bisiklet ustası?
     
  15. suat akman

    suat akman Onursal Üye

    Yaş:
    43
    Kayıt:
    30 Mayıs 2013
    Mesajlar:
    1.879
    Beğeniler:
    2.790
    Şehir:
    Muğla - Bodrum
    Bisiklet:
    Mosso
    Seviye:
    Asagidaki linkten istedigin ruble ve aynakol disli oranlarini secebilirsiniz. Oncelikle mevcut disli duzeneginizi secin. Sonra "compare" tusuna basarak almak istedginiz disli setlerini secin. Seceneklere gore kadans, km/h, tekerlek capi vb. bilgileri girerek hangi degisiklikte ne kadar hiz veya oran farki elde edecegini gorebilirsiniz.
    Kolay gelsin!
    http://www.gear-calculator.com/#
     
  16. Ayhan Şahan

    Ayhan Şahan Kıdemli Üye

    Kayıt:
    25 Haziran 2012
    Mesajlar:
    314
    Beğeniler:
    131
    Şehir:
    Kırşehir
    Adı:
    Ayhan Şahan
    Bisiklet:
    Salcano
    Seviye:
    Eğer yokuşlar için çözüm istiyorsanız ruble yerine aynakolun ilk yaprağını 34 dişli almanız daha iyi olur.Yurtdışında bulabilirsiniz crc.com da, Türkiye'de var mı bilmiyorum.
     
  17. Murat B.

    Murat B. Forum Trolü

    Kayıt:
    23 Eylül 2013
    Mesajlar:
    2.332
    Beğeniler:
    4.886
    Şehir:
    İstanbul
    Bisiklet:
    Specialized
    Seviye:
    1. Sorunun cevabını bilmiyorum, ikisini de kullanmadım. 100 gram civarı ağırlık ve gözünüzü kapattığınızda farkedemeyeceğiniz ama laboratuvar götürüp ölçtürürseniz tespit edebileceğiniz performans farkı vardır diye tahmin ediyorum.
    2. Hesabınız doğru, tek sorun aynakolun rubleden oldukça daha pahalı olması. Bu arada, resimden anladığım kadarıyla (aktarıcının bacağı aynakola doğru 5-6cm daha esneyebilir gibi gözüküyor) 12-28 ruble kullanabilirsiniz. vitesiniz 39/12 kombinasyonundayken aktarıcı boştaymış gibi olmuyorsa zinciri biraz uzatarak ve tam sınırda 12-30 da olabilir belki. 11-28 veya 11-30 tavsiye etmem, 53/11'in eksikliği çok istisnai durumlar dışında farketmezsiniz.
    3. Evet, zinciri de kısaltmanız gerekir.
     
  18. Fatih ÇT

    Fatih ÇT Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    8 Nisan 2014
    Mesajlar:
    610
    Beğeniler:
    404
    Şehir:
    İstanbul - Ataşehir
    Bisiklet:
    Scott
    Seviye:
    2 gün önce forumdan compact bir aynakol aldım. Seridışı FCR-600 Modeli 884 gr. Kendi taigra aynakolumdan sanırım 100 gr daha hafif. Ama bir durace'den neredeyse yarım kilo daha ağir. Ben de aynakol gramajlarını yeni öğreniyorum da o yüzden paylaşayım dedim.

    Geçen akşam taktım evde. Tamir ayağı üzerinde vites geçişlerini test ettim. Evet dediğimiz gibi oldu zincir kısa geldi. Tahmin etmiştik zaten, sadece bir denemek ve gözümle de görmek istedim. Arka aktarıcı katlanıyor ve kitlenme noktasına geliyor. Riske girmemek için söktüm. Zincir kısaltma tecrübem ve aparatım olmadıgı için tekrar 39-53 aynakolumu taktım. Yakın zamanda bisikletçiye gidip orada montaj yaptıracağım. Şeytan diyor zincir sökme aparatı al onu da evde yap. Zaten ucuz birşey. Bilmiyorum tembellik edip bisikletçiye gideceğim sanırım.

    İlk izlenimlerimi burada yine sizinle paylaşacağım.
     
  19. Fatih ÇT

    Fatih ÇT Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    8 Nisan 2014
    Mesajlar:
    610
    Beğeniler:
    404
    Şehir:
    İstanbul - Ataşehir
    Bisiklet:
    Scott
    Seviye:
    39-53'ten 34-50 'ye geçmek dik yokuşlarda çok rahatlattı gerçekten.
    Ama bir şey çok garibime gitti. Ön 39 lu yaprakda iken arkada en buyuk veya bir ufagı yaprakta çıktıgım yokuşları, 34'lüde iken arkada 2. ve 3. yaprak'da çıkmaya başladım. 1. yaprağa çok nadir düşürüyorum.

    Aşağıdaki ratio 'lara göre ,
    39-53 ve 12-26 seti ile
    Aynakol :39 ruble: 26 iken ratio 1.50
    Aynakol :39 ruble: 24 iken ratio 1.63

    34-50 ve 12-26 seti ile
    Aynakol :34 ruble: 26 iken ratio 1.31
    Aynakol :34 ruble: 24 iken ratio 1.42
    Aynakol :34 ruble: 22 iken ratio 1.55


    1.50 veya 1.63 yerine , 1,42 - 1,55 olanları rahatça kullanmaya başladım. Bu gidişle bir süre sonra yine 39-53'e geçeceğim sanırım :)
    Eski aynakol 172.5 mm idi. Bu aynakol 175 mm crank kolu uzunluguna sahip. 2.5 mm bu kadar farkettirir mi?


    http://www.gear-calculator.com/#KB=...22,24,26&GT2=DERS&UF2=2099&TF=85&UF=2099&SL=2

    Compact aynakola geçmek isteyenlere bir uyarı;
    yalnız en yüksek ratio 4.42'den 4.17'ye düşmesi maks hızı çok etkiliyor. Rampa aşağıya, en yüksek vitese rahatça ulaşılıyor ve neredeyse kısa süre sonra pedallar boşta dönmeye başlıyor.
    Bu yüzden aynakol küçültmek yerine rublede büyük yaprağı 28 veya 30'a yükseltmek daha mantıklı. 28'de bile 1.39 ratio var, bu da çok yeterliymiş. Yeni yeni anlıyorum. 1.31'e hiç gerek yok. Herşey insana bir tecrübe işte :)

    39-53 ve 12-28 seti ile
    Aynakol :39 ruble: 28 iken ratio 1.39
    Aynakol :39 ruble: 26 iken ratio 1.50
     
  20. Hamza Hakkı

    Hamza Hakkı Forum Demirbaşı

    Kayıt:
    21 Haziran 2011
    Mesajlar:
    570
    Beğeniler:
    307
    Şehir:
    Konya
    Bisiklet:
    Giant
    Seviye:
    Dediğiniz gibi sadece ruble değişimi yapsaydınız daha iyi olurdu. 2.5 mm yani 1 santimin 4'te 1'i çok bir etkisi olmaz fakat yine de 172.5 a göre fark olur. Bu aynakol ile bir kaç ay çalışıp 175 mm 53-39 a tekrar geri dönüş yapabilirsiniz. Hatta 11 26 yerine 11 28 kullanmanızı tavsiye ederim böylece son hıza da artı yönde etkisi olur. Ayrıca dura ace 9000 aynakol 632 gram yani sizin aynakoldan 252 gr daha hafif 500 gramlık bir fark yok ve dura ace 950 lira :)