Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Yol Bisikleti Çapraz Vites Kullanımı

Konu, 'Yol Bisikleti / Road Bike' kısmında Erdal YILMAZ tarafından paylaşıldı.

  1. Erdal YILMAZ

    Erdal YILMAZ Onursal Üye

    Yaş:
    35
    Kayıt:
    5 Ağustos 2011
    Mesajlar:
    3.116
    Beğeniler:
    3.893
    Şehir:
    İstanbul
    Bisiklet:
    Canyon
    Seviye:
    Uzun zamandır merak ettiğim bir konu. Özellikle yüksek meblağlar verip yol bisikleti kullanan 4-5 kişi de bu duruma rastladım. Halen daha denk geldiğim oluyor.

    Soru şu : Bir yol bisikletçisi neden 53-25 veya 53-23 de diyebiliriz, dişli oranlarında bisiklet kullanır?

    Bu durumdayken zincir ön aktarıcıya sürterek ciddi bir ses çıkartıyor. Ancak ısrarla bu şekilde sürenleri görüp, merakımı bir türlü gideremiyorum!

    Umarım sizler yardımcı olursunuz. :)


    Bu örnekte aynakol 3'lü görünüyor ancak faydalı olabilir.
    [​IMG]
     
    Hakan Beşikçi bunu beğendi.
  2. ToffieBoi

    ToffieBoi Onursal Üye

    Kayıt:
    29 Haziran 2010
    Mesajlar:
    4.484
    Beğeniler:
    7.050
    Şehir:
    İstanbul
    Adı:
    Gökhan
    Bisiklet:
    Orbea
    Seviye:
    Abi ilk olarak, çapraz kullanımda ön aktarıcıya sürtmüyor zincir. Ayarları düzgün yapılmamıştır onun.

    İkincisi, ön vitesi küçültüp rubleyi büyütmektense, çapraz kullanıp o yokuşu çıkmak daha kolay.
    Üçüncüsü, aynı vites oranlarında büyük/büyük, küçük/küçük kullanmaktan daha verimli. Zincir daha az kıvrıldığı için daha az güç kaybı oluyor.
     
    Ahmet Onur Çakmak ve Murat B. bunu beğendi.
  3. Erdal YILMAZ

    Erdal YILMAZ Onursal Üye

    Yaş:
    35
    Kayıt:
    5 Ağustos 2011
    Mesajlar:
    3.116
    Beğeniler:
    3.893
    Şehir:
    İstanbul
    Bisiklet:
    Canyon
    Seviye:
    Zincir sürtmesini önlemek için nasıl bir ayar yapılmalı. Bisikletçiler normal şartlarda, yani çapraz kullanım dışında, olması gereken vites oranlarına göre ayar yapıp bırakıyorlar. Bir de kime denk geldiysem bu sürtme sesini duydum.

    Yokuşlarda büyük/büyük, küçük/küçük kullanmak mantıklı gibi görünse de kalıplaşmış kuralın dışına çıkan çok az insan var. Ayrıca bu durumun zincir'e ve diğer ekipmanlara zarar vereceği şeklinde bir efsane dolaşıyor. :D
     
  4. Murat B.

    Murat B. Forum Trolü

    Kayıt:
    23 Eylül 2013
    Mesajlar:
    2.332
    Beğeniler:
    4.886
    Şehir:
    İstanbul
    Bisiklet:
    Specialized
    Seviye:
    Zincir sürtmesini engellemek için ön aktarıcıda trim denilen bir mekanizma oluyor genelde. Vites üst (53) konumundayken vites koluna hafifçe bastığınızda aktarıcı çok az bir miktarda kadroya yaklaşarak büyük/büyük kombinasyonunda zincirin sürtmesini engelliyor. Düzgün çalışması için trim ayarı da yapılması gerekiyor, düzgün yapılmazsa zincirin sürtmesine veya vitesin değişmesine sebep olabilir.

    Biraz fazla teknik ama ön aktarıcı ayarlarının nasıl yapılacağı için aşağıdaki belgenin sağ sütununa bakabilirsiniz:
    http://bike.shimano.com/media/techd...SI-5LW0B-001-00-ENG_v1_m56577569830696762.pdf

    Di2 sistemler trimi otomatik yapıyor, siz arka vitesi her değiştirdiğinizde ön aktarıcı da çok az bir miktar hareket ederek zinciri takip ediyor.

    Ben her türlü vites kombinasyonunu kullananlardanım, şimdiye kadar da bir zararını görmüş değilim. Üstelik, arka aktarıcının kapasitesini sonuna kadar kullandığım için (kısa bacak aktarıcı ile 12-30 ruble ve 52/36 aynakol kullanıyorum), küçük/küçük veya büyük/büyük kombinasyonunda aktarıcıyı da sonuna kadar zorlamış oluyorum. Çapraz kullanımın zincir ömrünü kısalttığını ben de çok duydum ve doğru olduğuna inanıyorum, zincirin uzaması baklaların arasındaki pinlerin aşınması ile oluyor ve çapraz kullanımın pinleri daha hızlı aşındıracağı son derece makul geliyor. Zincirin 5000km'de değil de 4000km'de değiştirilmesinin gerekmesi bence çok önemli bir kayıp değil. Fakat tipik ömründen önce aşındırdığınız zinciri zamanında değiştirmezseniz rubleye ve aynakol dişlilerine de zarar verebilirsiniz.
     
  5. Samet POLAT

    Samet POLAT Kıdemli Üye

    Kayıt:
    15 Mayıs 2011
    Mesajlar:
    322
    Beğeniler:
    367
    Şehir:
    KOCAELİ
    Bisiklet:
    Eddy Merckx
    Seviye:
    Erdal YILMAZ bunu beğendi.
  6. Erdal YILMAZ

    Erdal YILMAZ Onursal Üye

    Yaş:
    35
    Kayıt:
    5 Ağustos 2011
    Mesajlar:
    3.116
    Beğeniler:
    3.893
    Şehir:
    İstanbul
    Bisiklet:
    Canyon
    Seviye:
    Yorumlar için teşekkürler. Bahsi geçen bu trim ayarını en kısa sürede yapmalı veya bir bilene yaptırmalıyım o zaman. :)
     
  7. ToffieBoi

    ToffieBoi Onursal Üye

    Kayıt:
    29 Haziran 2010
    Mesajlar:
    4.484
    Beğeniler:
    7.050
    Şehir:
    İstanbul
    Adı:
    Gökhan
    Bisiklet:
    Orbea
    Seviye:
    Aslında zor bir şey değil.
    Üst dişli ayarı yapıldıktan sonra, vites küçültmeye tek tık basıyorsun. O zaman aktarıcı tam inmiyor aşağıya, bu trim pozisyonuna geçiyor. Orada da tel gerginliği ile, en çaprazda sürtmeyecek şekle getiriyorsun aktarıcıyı.
    Sonra alta indirip limit ayarını yapıyorsun.
     
    Uğur S. bunu beğendi.