Duyuruyu Kapat
Facebook Gözat
Twitter Gözat

Yol B. ile Dağ B. arasındaki asfaltaki hız farkına lastik dönme momentinin etkileri

Konu, 'Yol Bisikleti / Road Bike' kısmında Ongun Yücesan tarafından paylaşıldı.

  1. Ongun Yücesan

    Ongun Yücesan Aktif Üye

    Kayıt:
    13 Haziran 2009
    Mesajlar:
    152
    Beğeniler:
    97
    Şehir:
    Ankara, Konya
    Seviye:
    Arkadaşlar, televizyonlarda bu aralar bisiklet lastiği ile jiroskop yapıyorlar....

    Tork diye bir kavram var biliyorsunuz... Bir aralar zihnimde daha netti...
    http://www.antrak.org.tr/gazete/051999/sinan.htm adresinden faydalanarak size tanımları yazıyorum...
    Makineciler filan daha detaylı yazabilirler, yorumlayabilirler...

    TORK: Tork veya diğer adı ile dönme momenti: Bir eksen etrafında dönen
    bir cisim düşünelim, bir tekerlek gibi� Tork; bu dönen tekerleğin dönme
    ekseni ve kuvvetin uygulandığı nokta arasındaki dikme ile kuvvetin çarpımıdır.

    Dağ bisikletinde lastik büyük ve geniş olduğu için, bu lastiğe yerin, ağırlığın uyguladığı kuvvetler, atelet kuvvetleri toplamı daha büyük olmaktadır....

    Asıl burada atelet, yani ilk uygulanan kuvvete olan direnç, ilk dönmeme direnci, dağ bisikletini hareket ettirirken daha kuvvetli olmaktadır... Dolayısı ile hızlanırken, birim devir artış için daha çok güç uygulamak durumunda kalıyoruz, yani atelet torkunu yenmeye çalışıyoruz... Bu da düz yolda ki hız farkını oluşturuyor... Sanırım bu kuvvetinde bayağı bir etkisi oluyor...

    Dolayısı ile yol bisikleti jantı ve lastiği, hem hafif, hem ince olduğu için, atalet torku daha düşük oluyor... Böylece daha kolay hareketleniyor, uzun yolda bu avantaj olarak ortaya çıkıyor...

    Yokuşlarda hareket azaldığı için, sanıyorum dönme momenti azalıyor, atalet ise gene azalıyor, dolayısı ile yokuşlarda sanırım bu etki azalıyor...

    Fizikçi ve mekanikçi arkadaşların görüşleri nasıl acaba?

    Dağ bisikleti ile yol bisikleti arasındaki tek fark sürtünmeden ve aerodinamiklikden değil, aynı zamanda lastik dönme ataletinden de kaynaklanıyor...
    Bu etkide bayağı etkili oluyordur sanıyorum...
     
  2. Levent ÖNDER

    Levent ÖNDER Aktif Üye

    Kayıt:
    9 Temmuz 2010
    Mesajlar:
    149
    Beğeniler:
    65
    Şehir:
    Mersin
    Adı:
    Levent ÖNDER
    Bisiklet:
    Mosso
    Seviye:
    Faydalı bilgiler. Yeni şeyler öğrenmiş oldum. Ellerinize sağlık, teşekkürler...
     
    Ongun Yücesan bunu beğendi.
  3. koray bulut

    koray bulut Üye

    Kayıt:
    5 Eylül 2010
    Mesajlar:
    73
    Beğeniler:
    83
    Şehir:
    istanbul
    Seviye:
    Aynen öyle, özellikle tekerleğin en dış yükünü oluşturan lastik ve jant çemberleri bo noktada kilit rol oynuyor. Yol bisikleti ile mtb ler arasındaki farkın büyük kısmını bu değindiğin konu etkilesede bunda teker çaplarınında etkisi var.
     
  4. derşan sezer

    derşan sezer Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    30 Ağustos 2009
    Mesajlar:
    907
    Beğeniler:
    1.205
    Şehir:
    istanbul
    Seviye:
    Bisikletle dünya hız rekoru 20 inch jantlarla kırıldı ve diğer rekorlarda dağ bisikletleriyle.Büyük gezegenler nasıl yavaş dönüyorsa ufaklarda nasıl hızlı dönüyorsa ekseni etrafında bu konuya ordan yaklaşmak gerek.Karasal hız rekorları arabalarda dahil hep küçük lastiklerle kırıldı.Dezavantajları düzlüklerde iyiler :)
     
    Ongun Yücesan bunu beğendi.
  5. Ongun Yücesan

    Ongun Yücesan Aktif Üye

    Kayıt:
    13 Haziran 2009
    Mesajlar:
    152
    Beğeniler:
    97
    Şehir:
    Ankara, Konya
    Seviye:
    Sanırım, yol bisikletlerinde atalet daha düşük olduğu için, durum daha büyük cantlara izin veriyor, çevirdiğiniz pedaldan daha çok verim alabiliyorsunuz...

    Cantın çapınında etkisi söz konusu demek ki...
     
  6. Mustafa İçdağ

    Mustafa İçdağ Bisikletkolik

    Kayıt:
    21 Temmuz 2007
    Mesajlar:
    1.346
    Beğeniler:
    3.649
    Şehir:
    Kadıköy, İstanbul
    Seviye:
    Kaynakça alalım.
     
  7. Mustafa İçdağ

    Mustafa İçdağ Bisikletkolik

    Kayıt:
    21 Temmuz 2007
    Mesajlar:
    1.346
    Beğeniler:
    3.649
    Şehir:
    Kadıköy, İstanbul
    Seviye:
    Ben bayılıyorum bu " Yol biskleti ile MTB arasındaki " irdelemelere.
    Konu hiç bitmiyor, bunlar sayesinde Yol bisikleti ve bisikletçiliği hakkında çok derin "teorik" bilgiler ediniyoruz.:D
     
    sonEr´´ bunu beğendi.
  8. derşan sezer

    derşan sezer Forum Bağımlısı

    Kayıt:
    30 Ağustos 2009
    Mesajlar:
    907
    Beğeniler:
    1.205
    Şehir:
    istanbul
    Seviye:
    http://www.precisiontandems.com/artbillwheelsize.htm
    Pek çok testde var internette.Hız rekorlarının kırıldıgı makinaların hiçbirince 700c yok.
    Kendi bisikletlerimden söylim bende 20 inch 26 inch ve 700c var hepsinin kendine göre özel çekiş sistemi var kendi gücümü aşağı yukarı biliyorum ve hepsindede aynı hızı aynı güçte yakalıyorum tek sorun 70c ile aynı hızı daha uzun süre tutabiliyorum 26 da ondan daha düşük 20de ise en düşük.